• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęła się rozbudowa terminalu Baltic Hub

Wioletta Kakowska-Mehring
28 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (120)
Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub. Terminal T3 zostanie dobudowany do części tzw. nawodnej Baltic Hub.

Oficjalnie rozpoczęto budowę kolejnego głębokowodnego nabrzeża w terminalu kontenerowym Baltic Hub (dawniej DCT) w Gdańsku. Powstanie on w całości na wodzie, a jego zabudowa przylegać będzie do T1, tym samym kontynuując inwestycję na morzu. Rozbudowa ma się zakończyć wiosną 2024 r.



W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Sam terminal powstanie na wodzie z dala od plaży, ale część infrastruktury towarzyszącej rozrośnie się również na lądzie na 550 m (na wschód), w odległości ponad 300 m od plaży Stogi. Projekt zrealizuje konsorcjum firm: polski Budimex i belgijska firma Dredging International NV. Wartość inwestycji to 470 mln euro. Całość będzie finansowana ze środków własnych Baltic Hub i kredytów zewnętrznych.

To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub To już koniec DCT Gdańsk, teraz będzie Baltic Hub

Otwarcie terminalu dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 r. Nowe nabrzeże zostanie wyposażone w siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym.

Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów Postęp prac w Baltic Hub. Polska powiększy się o 36 hektarów

  • Symboliczne rozpoczęcie budowy terminalu T3.
  • Rozpoczyna się budowa terminalu T3.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub, i Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu, pełnomocnik rządu ds. gospodarki morskiej.
  • Charles Baker, dyrektor generalny Baltic Hub.
  • Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
  • Bocznica kolejowa w Baltic Hub.

Po rozbudowie Baltic Hub do 2025 r. ma zwiększyć swoje obecne zdolności przeładunkowe z 2,9 mln TEU do 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie. T3 będzie mógł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając polskim oraz regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata. W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku jego funkcjonowania. Baltic Hub jest własnością PSA International (40 proc.), Polskiego Funduszu Rozwoju (30 proc.) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30 proc.). Zatrudnia ponad 1,1 tys. osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach.

Opinie (120) 3 zablokowane

  • Budimex to nie polska firma

    To zagraniczny kapitał

    • 5 4

  • Poprostu dramat (2)

    Stogi to będzie 2Bangladesz a plaża no cóż była plaża... Smutne .Już w tej chwili smierdzi mazutem. Nikogo nie obchodzi że wycięto tyle lasu i nadal to będzie robione i Smrod hałas dla mieszkańców Nic się nie liczy tylko pieniądz Dramat

    • 27 26

    • Jaki tam niby las wycięto? (1)

      • 8 5

      • Nic nie wycięto ;)

        • 4 2

  • RIP Stogi Plaża (4)

    na pewno plazy nie zabiorą - słowa świętego bogobojnego Pawła.
    Ile warte właśnie widać.

    • 25 35

    • W nosie z tą plażą

      • 2 4

    • Przecież plaży nawet nie tkną.

      • 6 1

    • Ano nawet PiS zarzekał się że zbudują przy Westerplatte

      Jak widać, obiecywać potrafią i nic więcej.

      • 3 9

    • No i nie zabierają. Terminal jest rozbudowywany w morzu.

      • 22 6

  • Super! Oby rozwijali się jak najbardziej, to niepowtarzalna szansa na rozwój naszego regionu

    • 4 4

  • truciciele srodowiska

    • 7 12

  • Towar 4,5 mln TEU w kontenerach trzeba dowieźć i wywieść więc ile nowych torów kolejowych i pasów drogowych dla TIR-ów (1)

    W informacji brakuje podstawowej rzeczy: o nowym porcie kontenerowym: czym i jak będą dostarczane oraz wywożone te 4,5 mln TEU rocznie oprócz potrzeb transpotrowych innych użytkowników? Kto odpowiada za projektowanie, zlecanie i koordynację rozbudowy infrastruktury transportowej w zakresie obsługi Tego i innych Portów w Trójmieście? Czekamy na część drugą informacji o rozbudowie nadążającej za potrzebami takich potentatów i płatników ogromnych podatków co powinno być podstawowym źródłem finansowania infrastruktury transportowej kolei oraz drogowych. Czy już są zamówione nowe wagony kolejowe i lokomotywy oraz naczepy i ciągniki TIR-ów oraz jakie przedsiębiorstwa logistyczne będą tę ogromną masę towarową sprawnie i na najwyższym poziomie światowym obsługiwać? Jak to będzie dopięte to możeny się chwalić i cieszyć ze to my a nie inni dobrze zarabiają na transporcie towarów masowych i jej sprawnym transporcie po Polsce i za granice.

    • 15 12

    • Przewoźnicy kolejowi kupują i wynajmują platformy kontenerowe na potęgę.

      Samo PKP Cargo kończy właśnie odbiory 936 wagonów platform z ostatniego kontraktu. Na pewno Lotos zakupił ponad 300 platform, widuje też ostatnio nowiutkie platformy DB. Do tego wielu prywaciarzy wynajmuje coraz więcej wagonów z poolów taborowych.

      • 4 0

  • Dawać (1)

    Dawać zdjęcia z ostatniej imprezy firmowej,

    • 11 5

    • Tych co tak fajnie na puszkach

      Tańcowali

      • 2 0

  • Ja myśle,ze to gigantomania.

    Mamy przecież porty w Hamburgu czy Rostocku.Takie inwestycje narażają porty niemieckie na niepotrzebna konkurencje.Niemcy są naszymi wielkimi dobroczyńcami. Ta inwestycja jest niepotrzebna. Tak myśle.

    • 19 13

  • Pytanko (2)

    To jest włascicielem hub

    • 0 6

    • Pornohub

      • 4 1

    • Maersk...

      • 0 3

  • Brawo Polska rośnie w siłę! (1)

    Teraz port zewnętrzny w Gdyni droga czerwona i koleje co jest częścią CPK i jedziemy do przodu.

    • 15 4

    • Po latach zacofania wreszcie coś się dzieje

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane