• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rozpoczęto budowę hali kadłubowej w Gdyni

Wioletta Kakowska-Mehring
17 czerwca 2023, godz. 15:35 
Opinie (73)
  • Na uroczystości obecny był minister aktywów państwowych Jacek Sasin.
  • Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej

Dwie nowe hale, place składowe i rozbudowa nabrzeża - w Stoczni Wojennej w Gdyni rozpoczęto modernizację infrastruktury niezbędnej do realizacji programu "Miecznik", czyli budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Zadanie wykona konsorcjum firm: NDI, NDI Sopot oraz Pekabex BET.



W Stoczni Wojennej w Gdyni rozpoczęto budowę hali, w której integrowane będą kadłuby fregat w ramach realizacji programu "Miecznik".

Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding, przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Cięcie blach ma się rozpocząć w sierpniu tego roku.

Remontowa Shipbuilding poza programem Miecznik? Remontowa Shipbuilding poza programem Miecznik?
Jednak, aby Stocznia Wojenna mogła wykonać swoją część zadania, potrzebuje nowej infrastruktury. Najważniejszym zadaniem jest właśnie budowa nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech fregat. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m kw. Wysokość hali - 43 m (a nawet 46 m, wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji) - będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Obiekt stanie przy nabrzeżu ZachodnimMapka.


Poza tym wybudowana zostanie hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m kw.). Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Generalny wykonawca na realizacje wszystkich prac ma 67 tygodni od dnia podpisania umowy. Roboty zakończą się w czerwcu 2024 r.


Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza Mapkaw Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.



- Jeżeli nie natrafimy na nieprzewidziane okoliczności, to już w połowie 2024 r. będziemy dysponowali infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią PGZ Stocznię Wojenną najnowocześniejszą stocznią w Polsce. Dzięki właśnie tym inwestycjom zbudujemy trzy fregaty typu "Miecznik", które będą najnowocześniejszymi jednostkami naszej Marynarki Wojennej. Nasz nowy, rozbudowany potencjał wykorzystamy w przyszłości również do budowy i modernizacji innych jednostek - powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (73)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kasicki

Wiceprezes zarządu Energa-Operator. Absolwent Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki...

Najczęściej czytane