- 1 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (49 opinii)
- 2 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (104 opinie)
- 3 Gra Manor Lords światowym hitem (45 opinii)
- 4 Trzeci raz szukają prezesa Energi (88 opinii)
- 5 Inflacja w kwietniu ma wynieść 2,4 proc. (44 opinie)
- 6 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (189 opinii)
Rozpoczęto budowę hali kadłubowej w Gdyni
Dwie nowe hale, place składowe i rozbudowa nabrzeża - w Stoczni Wojennej w Gdyni rozpoczęto modernizację infrastruktury niezbędnej do realizacji programu "Miecznik", czyli budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Zadanie wykona konsorcjum firm: NDI, NDI Sopot oraz Pekabex BET.
W Stoczni Wojennej w Gdyni rozpoczęto budowę hali, w której integrowane będą kadłuby fregat w ramach realizacji programu "Miecznik".
Przypomnijmy, że w 2021 r. Polska Grupa Zbrojeniowa, PGZ Stocznia Wojenna wraz z partnerem w konsorcjum, czyli Remontowa Shipbuilding, przedstawiły plan prac budowy fregat dla polskiej Marynarki Wojennej. Kontrakt zakładający budowę trzech okrętów ma być zrealizowany do 2034 r., a koszt przedsięwzięcia to ok. 8 mld zł. Do realizacji wybrano projekt brytyjskiej firmy Babcock (platforma okrętu Arrowhead 140). Cięcie blach ma się rozpocząć w sierpniu tego roku.
Remontowa Shipbuilding poza programem Miecznik?
Jednak, aby Stocznia Wojenna mogła wykonać swoją część zadania, potrzebuje nowej infrastruktury. Najważniejszym zadaniem jest właśnie budowa nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech fregat. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m kw. Wysokość hali - 43 m (a nawet 46 m, wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji) - będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Obiekt stanie przy nabrzeżu Zachodnim.
Poza tym wybudowana zostanie hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m kw.). Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Generalny wykonawca na realizacje wszystkich prac ma 67 tygodni od dnia podpisania umowy. Roboty zakończą się w czerwcu 2024 r.
Stocznia Wojenna potrzebuje także nowej siedziby dla swojej administracji, ponieważ budynek obecnie użytkowany znajduje się na terenie sprzedanym Marynarce Wojennej. Przypomnijmy, że chodzi o tereny przy ul. Śmidowicza w Gdyni z bezpośrednim dostępem do basenu IX, na których znajdują się m.in. budynki biurowe, hale magazynowe i produkcyjne oraz drogi i infrastruktura energetyczna. Całość to prawie 7 hektarów. Dlatego część nowego obiektu produkcyjnego zostanie zagospodarowana na potrzeby zarządu i administracji Stoczni Wojennej.
- Jeżeli nie natrafimy na nieprzewidziane okoliczności, to już w połowie 2024 r. będziemy dysponowali infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią PGZ Stocznię Wojenną najnowocześniejszą stocznią w Polsce. Dzięki właśnie tym inwestycjom zbudujemy trzy fregaty typu "Miecznik", które będą najnowocześniejszymi jednostkami naszej Marynarki Wojennej. Nasz nowy, rozbudowany potencjał wykorzystamy w przyszłości również do budowy i modernizacji innych jednostek - powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-17 20:01
Cieszę się (2)
Tylko, szkoda, że zarobki tam o 3 razy niższe niż u sąsiada na zachodzie..... najśmieszniejsze jest, że czasem robimy te same projekty...
- 50 6
-
2023-06-17 20:34
Zarobki ale za co? (1)
Zarobki owszem ale udowodnijcie i pokażcie, że coś potraficie zbudować a to coś będzie sprawne i będzie pływać. Tak bez niczego to ja też bym chciał.
- 8 10
-
2023-06-18 09:44
Ale o co ci chodzi? Statki Krzywe, czy przy wodowaniu idą na dno? Pracownicy fizyczni na stoczni są pomijani a odwalają największa prace.
- 11 0
-
2023-06-18 09:47
Czy nie taniej byłoby budować okręty w stoczni (2)
która już ma odpowiednią infrastrukturę? A nie najpierw budowa stoczni i dopiero potem w niej budowa okrętów.
- 33 5
-
2023-06-19 11:18
Info
W polsce nie ma takiej stoczni, ktora posiada odpowiednia infrastrukture na ten projekt. No chyba że chcesz zlecić budowę na zewnątrz np. niemcom albo anglikom...
- 0 1
-
2023-06-18 10:39
Powód jest prosty
Oni wcale nie chcą budować taniej. O tu w tym chodzi. Wszędzie na świecie gdzie są jeszcze państwowe (czyli niczyje) przedsiębiorstwa robi się drogo, długo i nieudolnie. W USA 100% zbrojeniówki jest w rękach prywatnych. Podobnie przemysł naftowy i energetyczny.
- 10 2
-
2023-06-17 20:27
Szatnie porządne by zrobili dla pracowników produkcji. Zaczynać trzeba od podstaw, ale to się nie sprzedaje w mediach. Niestety. (1)
- 56 3
-
2023-06-18 12:08
I kantyny jak w zachodnich stoczniach.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.