• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rynek piw regionalnych rośnie jak na drożdżach

Robert Kiewlicz
9 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Polacy kupują coraz więcej produktów z browarów regionalnych. Według szacunków, ta gałąź branży wzrosła w ostatnim okresie o ok. 30 proc. Polacy kupują coraz więcej produktów z browarów regionalnych. Według szacunków, ta gałąź branży wzrosła w ostatnim okresie o ok. 30 proc.

Coraz częściej sięgamy po piwa z browarów regionalnych. Pomimo tego, że cała branża notuje spadki, piwa regionalne sprzedają się coraz lepiej. W tym segmencie sporą rolę odegrało Pomorze. To właśnie nasz region z browarem Amber jest jednym z prekursorów branży piw regionalnych.



Jakie piwa najchętniej pijesz?

Od 2009 branża piwna zmagała się ze spadkiem konsumpcji, do której przyczynił się także światowy kryzys ekonomiczny. Rok 2010 branża piwna w Polsce zakończyła wynikiem o 0,3 proc. gorszym od rezultatu osiągniętego w czasie poprzednich dwunastu miesięcy. Na sytuację wpływają także inne czynniki - np. wzrost podatku VAT oraz podwyżka cen części surowców.

Co ciekawe, pomimo ogólnego spadku sprzedaży w branży, segment piw regionalnych ma się bardzo dobrze. - Pomimo słabych tendencji, sprzedaż piw regionalnych wzrosła o ok. 30 proc i nadal rośnie - mówi Michał Saks, piwowar z gdańskiej Brovarni. - Główną przyczyną jest wzrost świadomości wśród konsumentów. Nie ma co ukrywać, piwa produkowane przez duże koncerny są monotonne i słabej jakości.

- Zauważamy coraz silniejszą modę na poszukiwanie nowych doznań smakowych - mówi Dariusz Rejmus, dyrektor. ds. handlowych Browaru Amber. - Polakom nie wystarcza już piwo produkowane przez duże koncerny. Te produkty są do siebie bardzo podobne, prawdopodobnie nawet składniki do ich wytwarzania pochodzą z tych samych źródeł. Także technologia i sposób wytwarzania są do siebie bardzo zbliżone. Nasze piwa leżakują 2, 3 czy 5 tygodni i są wytwarzane według tradycyjnych receptur. Mało kto wie, że w piwie jest więcej możliwości doznań smakowych niż w winie.

Duzi gracze także zauważyli tę tendencję. Postanowili więc bez ponoszenia dużych kosztów reklamowych i inwestycyjnych wejść w rynek piw regionalnych. - Przykładem może być piwo "Kasztelan", które promowane jest jako piwo lokalne, a z lokalnością nie ma nic wspólnego - dodaje Saks. - Jest to produkt Carlsberga. Problemem jest, że polskie prawo nie wymaga podania miejsca produkcji piwa. Tak więc z etykiety niczego się nie dowiemy.

W 2010 r. w Polsce były czynne 64 zakłady piwowarskie. Wśród nich - 45 browarów przemysłowych i rzemieślniczych oraz 19 browarów restauracyjnych. Obecnie rynek piwny jest podzielony pomiędzy trzech głównych graczy - Carlsberg Polska, Kompanię Piwowarską i Grupę Żywiec. W ostatnim czasie w wyniku fuzji Vanpur i Royal Unibrew powstała czwarta siła Van Pur Łomża Browary, która może w znaczący sposób wpłynąć na rynek producentów piw.

Przewiduje się dalszą konsolidację branży piwowarskiej - w 2009 r. czterej światowi giganci piwni (Anheuser-Busch In-Bev, SABMiller, Heineken i Carlsberg) wytwarzali już ok. 45 proc. światowej produkcji piwa.

Jednocześnie na rynku polskim działa obecnie około 30 browarów regionalnych. Znanymi markami na rynku browarów regionalnych jest Browar Namysłów (marki: Zamkowe, Zamkowe Mocne oraz Zamkowe Export; Basztowe Super Mocne, Kozackie - Jasne oraz Mocne), Perła Browary Lubelskie (Perła, Goolman, Lubelskie, Zwierzyniec), Browar Cornelius (Kiper Mocny, Beczkowe, Polarne, Beijing Gold) czy Browar Witnica (Boss, Lubusz, Porter, Koźlak).

Wielkość całego polskiego rynku piwa szacuje się na 34,4 mln hl. czyli o ponad 100 tys. hl mniej niż w okresie poprzedniego roku. Rocznie na głowę wypijamy już ponad 90 litrów piwa, co daje nam 10. pozycję na świecie i 5. w Europie. W roku 2011 spodziewany jest wzrost rynku piwa, chociaż najprawdopodobniej nie uda się jeszcze powrócić do tempa wzrostu sprzedaży znanego sprzed kilku lat.

- Wrażliwość popytu na piwa regionalne jest bardzo niska - dodaje Rejmus. - Dlatego też, ani kryzys światowy, ani ogólna tendencja spadkowa w branży nie zaszkodziły nam zbytnio. Nasycenie rynku i coraz większa liczba piw regionalny powoduje jednak, że dynamika przyrostu jest jednak mniejsza.

Miejsca

Opinie (305) 5 zablokowanych

  • SPECJAL (1)

    jak już piję piwo korporacyjne to specjal bo po co przepłacać jak nie widać różnicy

    • 4 4

    • żur...

      • 0 0

  • Rocznica Heweliusza.. (3)

    W tym roku mija 400 rocznica urodzin gdańskiego piwowara i astronoma. Nie dziwię się że rocznica ta jest zupełnie zapomniana przez gdańskich włodarzy. Mam również nadzieję że nazwisko ,,Adamowicz" oraz innych odpowiedzialnych za ,,rozdanie" browaru gdańskiego będzie kiedyś w podręcznikach od lekcji historii. A ICH potomkowie wyjadą z tego miasta ze wstydu za swoich przodków którzy ,,choć tutaj urodzeni nigdy nimi nie byli" (gdańszczanami- dop.).

    • 2 2

    • Jak zapomiana??

      • 1 0

    • Jak zapomiana??

      Skoro właśnie z okazji 400 lecia Heweliusza powstało piwko Johannes i kupując Johannesa wspierasz muzeum miasta Gdańska. I te piwo "weszło" na rynek pod koniec maja i wtedy też były imprezy z tym wydarzeniem związane. A że nie były to koncerty tylko w muzeum jakieś wykłady i spotkania to inna sprawa - ale czy wszystko musi być uczczone koncertami??

      • 1 0

    • Heweliusza sprzedano

      gdy Adamowicz nie był prezydentem, cymbale. Jak już odwołujesz się do historii to przynajmniej ją znaj.

      • 0 1

  • regionalne

    polecam Noteckie ciemne niespotykany smak i aromat

    • 0 0

  • dobre piwko (3)

    Ciechan pszeniczny
    Świerze (niepasteryzowane, Browar Kormoran)

    Żywe było niezełe, ale ostatnio coś mi nie podchodzi.

    • 0 3

    • Ciechan (1)

      zapomniałem jeszcze o Orkiszowym, ale uznajmy że to pszeniczne :)

      bach i po piwku!!!

      • 0 0

      • Orkisz

        to odmiana pszenicy.

        • 0 0

    • Kormoran

      Kormoran ma wiele dobrych piw do delektowania się :)
      Irish - ale jedno dwa nie wiecej na raz ;P
      Świeże też pyszne :) , rześkie, wiśnia w piwie - dla kobiet, krzepkie - dość mocne i dobre.
      Orkiszowych nie lubię :)

      • 0 0

  • Lech pils też się zepsół

    warte uwagi też jest Lech pils złoty - i tu znów jak mi przywozili z Poznania bo tylko tam był dostępny - pyszny - pojawił się w Polsce i się smak zepsuł.

    • 3 0

  • Ciechan to mój nr.1

    Piwo uwielbiam "od dziecka" :) ale prawdziwe PIWO pije od około roku. Wtedy to kolega z pracy polecił mi spróbować piw regionalnych z małego sklepiku w dużym Tesco na Dąbraowie.... Po pierwszym zakupie i dekoktacji stwierdziłem że do tego momentu nie wiedziałem co to jest piwo. Dziś moim nr.1 jest "Ciechan wyborny" uwielbiam też Żywe Ambera. Ale też strasznie tęsknie za piwem ze Zwierzyńca które było prze smaczne...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane