• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sektor BPO/SSC chce odczarować złą opinię, jaka przylgnęła do tej branży

Wioletta Kakowska-Mehring
16 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Przeciętnemu Kowalskiemu, sektor BPO/SSC kojarzy się z call center, czyli centrum kontaktów z klientami lub z centrum, które zajmuje się prostymi czynnościami biurowymi. A to tylko część prawdy. Przeciętnemu Kowalskiemu, sektor BPO/SSC kojarzy się z call center, czyli centrum kontaktów z klientami lub z centrum, które zajmuje się prostymi czynnościami biurowymi. A to tylko część prawdy.

W połowie kwietnia kilka firm z sektora BPO/SSC organizuje na gdańskim uniwersytecie konferencję pod hasłem "Start w przyszłość - praca w międzynarodowej firmie". Warsztaty i wykłady prowadzone dla studentów mają im przybliżyć działalność centrów usług wspólnych i... odczarować złą opinię jaka przylgnęła to tej branży. Okazuje się bowiem, że opinia pracodawcy bazującego na taniej sile roboczej ciąży branży, o tym m.in. rozmawiano na spotkaniu zorganizowanym przez Invest in Pomeranię w Agencji Rozwoju Pomorza.


Praca w centrum BPO/SSC to:


Trójmiasto w ostatnich latach stało się jednym z ważniejszych w Polsce graczy na rynku BPO/SSC. Funkcjonują tu już 32 centra usług, które zatrudniają ok. 11 tys. pracowników. Na rynku trójmiejskim ulokowały się m.in. takie marki jak First Data, Sony Pictures, Thomson Reuters, Arla Foods, Transcom, Geoban czy BPH/GE. A to nie koniec. Kolejne koncerny krążą nad naszą metropolią. W połowie lutego fińska firma Metsa Group działająca w przemyśle drzewnym ogłosiła, że utworzy w Gdańsku swoje centrum obsługi finansowej. Pracę znajdzie tu ok. 100 osób. W fazie rozwoju swoich centrów są firmy: Sii, PPG, Hempel, Acxiom, Solwit i Wipro BPO. Wciąż o lokalizacji swojej inwestycji nie zdecydował niemiecki koncern farmaceutyczny Bayer, na którego krótkiej liście jest Trójmiasto i Wrocław.

- Polska charakteryzuje się szybkim rozwojem gospodarczym oraz stabilną sytuacją społeczną i polityczną. Pomorze z kolei coraz wyraźniej wyróżnia się na tle kraju dostępem do wykwalifikowanej kadry, będącej podstawą funkcjonowania tego typu inwestycji - mówi
Wojciech Tyborowski z Invest in Pomerania, project manager sektora BPO/SSC. - Równie istotna jest dostępność infrastruktury biurowej wysokiej klasy. Na rynku nieruchomości biurowych, zwłaszcza w Trójmieście, odnotowujemy obecnie bardzo dynamiczny rozwój, czego najlepszym dowodem są coraz częściej występujące na mapie nowych inwestycji w Gdańsku, Gdyni i Sopocie biurowce.

Tajemnicą nie jest, że na rozwój sektora BPO/SSC w Polsce i w Trójmieście wpływ ma kryzys w Europie i spowolnienie gospodarcze w USA, które sprawia, że firmy dążą do obniżenia kosztów operacyjnych. Centra usługowe, dzięki automatyzacji oraz standaryzacji procesów, pozwalają na restrukturyzację i oszczędności rzędu 30-40 proc.

Przeciętnemu Kowalskiemu, sektor BPO/SSC kojarzy się z call center, czyli centrum kontaktów z klientami lub z centrum, które zajmuje się prostymi czynnościami biurowymi. A to tylko część prawdy. Branża BPO/SSC jest tak samo różnorodna jak każda inna. Handel np. to zarówno tanie supermarkety, jak i drogie delikatesy. Podobnie jest z sektorem BPO/SSC - są to i wysoko wyspecjalizowane centra zatrudniające specjalistów z najwyższej półki, bardzo często z zagranicy, jaki i jednostki zajmujące się prostymi procesami biznesowymi. Tak samo jest z zarobkami - rozpiętość jest bardzo duża.

"BPO=wyzysk. Będę to powtarzał jak mantrę. BPO inwestuje tam gdzie znajdzie tanią siłę roboczą. Na razie Polska jest optymalną lokalizacją w relacji kwalifikacji do kosztów. Za jakiś czas będzie to Rumunia etc. etc." - tej treści komentarze zwykle pojawiają się pod informacjami o kolejnej inwestycji z sektora BPO/SSC.

"No ścieżka kariery jest, na start tylko język, kupa kasy i marchewka w postaci przyrostu tej kasy. Te najlepiej opłacane stanowiska to zapewne 1-2 na odział, a reszta to młodsi księgowi, do szybkiej wymiany, jak zaczną chorować. Fachmani mają pilnować towarzystwo i dyktować tempo galerników, jak nie to też żegnają się z mityczną karierą kierownika. System odgórnego pałowania lub lania pomyj jest tu dograny do perfekcji, pardon - kaskadowania celów;-)" - napisał inny z czytelników.

"W bankach w backoffice podwyżki dostaje się najczęściej - za każdym razem jak tylko rząd podwyższa pensję minimalną" - to kolejna opinia.

Przedstawiciele sektora nie narzekają na brak chętnych do pracy i oficjalnie twierdzą, że nie wiedzą skąd takie krytyczne zdanie, ale... przyznają, że zła opinia o branży im ciąży.

- Nie ukrywamy, że celujemy w pracowników do 26 roku życia. Potem zwykle kończą studia i odchodzą. Chyba że, obie strony widzą możliwość dalszej ścieżki kariery w firmie. Tak było ze mną - mówi Dawid Telepski, Business Manager Transcom, dostawcy usług w dziedzinie outsourcingu, który koncentruje się na obsłudze klienta. Firma ta obsługuje m.in. Play, Netię, Whirlpool, BMW czy Lechię.

- U nas rotacja kadr nie jest duża, nie odbiega od średniej. Wielu związuje się z nami na dłużej - mówi z kolei Dariusz Bazeli, dyrektor operacyjny Geoban, firmy zajmującej się usługami bankowymi typu back office dla Grupy Bankowej Santander. - Wszystko dlatego, że jesteśmy uczciwi w stosunku do pracowników. Jeżeli komuś obieca się, że będzie budował rakiety kosmiczne, a potem każe mu się zamiatać, to taka osoba może czuć się zawiedziona. Podobnie jest z zarobkami. One są na średnim poziomie dla branży, ale do tego mamy system motywacyjny.

- Obsługa klienta nie jest łatwa. Trafia się na różnych ludzi, niekoniecznie sympatycznych. Osoby słabe psychicznie mogą nie dać sobie rady. To może rodzić frustracje. To może prowokować negatywne opinie o tej pracy - dodaje Dawid Telepski.

- Nasza firma potrzebuje ludzi do bardzo szerokiego spektrum zadań. Od bardzo prostych po wysoko wyspecjalizowane procesy - mówi Katarzyna Pamuła-Prud, dyrektor zarządzająca Banku BPH/GE. - Praca w biurze obsługi klienta nie jest łatwa, a wysokość zarobków zależy od wyników. Mam wrażenie, że złe opinie o branży to często głosy osób, które sobie nie poradziły.

- Opinie o tym, że inwestorzy wybierają Polskę tylko dlatego, że tu mają tanią siłę robocza są krzywdzące. To jest relatywnie tańsza siła, ale przede wszystkim jest bardzo profesjonalna i pracowita - uważa Krzysztof Luty, dyrektor First Data firmy zajmującej się płatnościami elektronicznymi.

- Zarobki to nie wszystko. Nie bez znaczenia jest kultura organizacyjna w firmie - twierdzi z kolei Sylwia Wódkowska-Pęksyk, HR Manager w Arla Foods, centrum finansowo-księgowe skandynawskiego koncernu Arla Foods.- Chodzi o to, aby każdy czuł się częścią firmy, aby miał otwarte drzwi do każdego gabinetu, bez względu na to, czy wykonuje proste czynności i jakie miejsce zajmuje w hierarchii.

Kultura w firmie to chyba klucz to sukcesu, a prawda pewnie jak zwykle leży po środku. Niestety, opinii o branży nie da się zmienić w jeden dzień, ale wzajemnemu poznaniu pomóc może konferencja "Start w przyszłość - praca w międzynarodowej firmie", która odbędzie się 19 kwietnia w Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnym Zarządzania UG w Sopocie (ul. Piaskowa 9 zobacz na mapie Gdańska).

Sektor BPO/SSC w Trójmieście
Trójmiasto upodobali sobie głównie Amerykanie, ulokowało się tu aż 12 koncernów (Acxiom, GE Capital, Compuware, First Data, IBM, Intel, Boeing, Mastrelease, Synopsys, Sony Pictures, NComputing i Thomson Reuters). Na drugim miejscu znajdują się inwestycje skandynawskie (Nordea, Arla Foods i Transcom). Na trzecim miejscu są inwestycje francuskie (Playsoft, SII), irlandzkie (Kainos, Fineos) i holenderskie (Goyello i OK Poland). Zdecydowana większość z tych centrów specjalizuje się w usługach IT (centra ITO) oraz procesach finansowych.

Co to jest
BPO - Business Process Outsourcing - wyspecjalizowane firmy lub ich jednostki organizacyjne, które na zlecenie innych przedsiębiorstw przejmują realizację wybranych, nieprodukcyjnych procesów biznesowych.
SSC - Shared Service Center - wyodrębnione jednostki usługowe danego przedsiębiorstwa lub
samodzielne podmioty gospodarcze działające na rzecz macierzystej organizacji i jej oddziałów, obsługujące powierzone im procesy biznesowe.

Pomorska Kronika Biznesu
W programie Marka Kańskiego o mierzeniu sił na zamiary. Forum Polska Efektywna Energetycznie upowszechniajace dobre praktyki w oszczędzaniu energii oceni pozycje oraz szanse Polski i Pomorza w tej dziedzinie. Konferencja Transport Week rozważy co bardziej stymuluje rozwój gospodarczy- integracja czy konkurencja. Będzie też o strategii portów, konteneryzacji, logistyce,finansach,morskich autostradach.W programie równiez o planach Steny Lines związanych z Euro-2012.
Pomorska Kronika Biznesu w TVP Gdańsk w piątek o 18.20. Powtórka programu w sobotę o 17.15

Miejsca

Opinie (33) ponad 100 zablokowanych

  • Trójmiasto górą. (1)

    Ostatnio nawet składałem aplikacje do centrum BPO / SSC, i bylem miło zaskoczony oferową płacą. Dla absolwenta kierunków humanistycznych bez doświadczenia 3200 PLN to już coś. Więc trzymam kciuki za koljene inwestycje

    • 14 14

    • brutto

      starczy na pokoj i 2 najebki w sopocie ;)

      • 11 5

  • Jesteśmy lepsi od Wrocławia!! Bayer do nas!

    • 10 5

  • go Pomorze!!!! tak trzymać:)

    • 8 2

  • jasne Zrobić strefe zdemitaryzowaną, bez przemysłu

    i jak to się ładnie nazywa z BPO/SSC. A potem się dizwimy dlaczego w Polsce jest tak źle...

    • 8 1

  • Co tu dużo czarować: Geoban - 1500zł (1)

    I młodzi ludzie pracują za taką kasę. Najgorsze jest to, że gdyby nie ta murzynownia to wogóle by nie pracowali, bo rynek pracy w Polsce to porażka.

    • 31 3

    • Pan Bazeli to chyba napisał o sobie, bo z uczciwoscią w Geoban to nie jest za dobrze. a szcególnie gdy kogoś się lubi bardziej lub mniej. trzeba lizać tyłek aby coś osiągnąć

      • 5 0

  • Tak ,dodatkowa motywacja to...

    kultura organizacyjna. Dodatkowy kaganiec, z listą niepisanych prawd objawionych.Dress code - żeby galernicy wiedzieli, że firma dba o ubiór, zeby było im wygodnie. Otwarte drzwi ,zeby pan kierownik nie musiał ich otwierać, by zobaczyć czy komuś nie trzeba pomóc wziać się do roboty;-))
    Open space ,zeby galernicy mogli samodzielnie donieść kto psuje rytm procesu, uniemożlliajac reszcie podązanie scieżką kariery. W końcu kierownik sam nie moze się opiekować taka liczbą wartościwoych pracowników i potrzebuje nieformalnych informatorów. Pardon leaderów zespołow;-)))
    Cóż, nie zmieni się kolonialnego systemu pracy, z załozenia działajacego w warunkach przetwarzania taniej masy roboczej.

    • 39 1

  • Legenda

    Jest legenda do artykułu ! Super !

    • 13 1

  • Dziwny propagandowy artykul (2)

    Pracuje w SSC/BPO ktorys rok z kolei. Nigdy wiecej. Wyscig szczurow, niekompetenti kierownicy, nobilitowani pupile i pociotki plus polityki, ktore nie pozwalaja zyc. To chyba starczy za opinie. Jezeli nie zmieni sie rynek pracy, to zrobia z nas serwisantow i slugusow, taka jest prawda. Jest to praca dobra jako 1 praca - i to wszystko. Najtragiczniejsze jest to, ze na rynku nie ma alternatywy, bo rzadzacy nic nie potrafia.

    • 29 2

    • to sie zwolnij jak tak slabo (1)

      • 5 12

      • Juz dawno bym to zrobila, lecze z czegos zyc trzeba. Najlatwiej trzsnac drzwiami i wyjsc - gdy mozna na to sobie pozwolic.

        • 8 2

  • Nie chwytam po co te komentarze o syfie (1)

    Nie rozumiem, o co te hałasy.

    Doskonała praca dla studentów - z tym się chyba każdy zgodzi. Lepsze wklepywanie danych niż zasuwanie na szczocie (chyba).
    A kto chce iść dalej - idzie...

    • 6 11

    • Zapraszamy

      Zapraszamy do BPO/SSC ;-) serdecznie :-)

      • 2 2

  • po prostu super (1)

    dziś godz 9 dzwoni dziewczę z Orange i pyta czy jestem dorosły (lat 40) i że ma ofertę dla mnie, a ja na to że znam ofertę bo mam laptopa i w mieście Gdańsk mieszkam to Orange za rogiem jest a dziewczę mocno zdziwione czy ja czasem prawdę mówię

    • 13 1

    • To nie jest wina pracownika, ze pracuje w odmozdzajacej korpo. Wykonuje tylko swoja prace. Nalezymy do straconego pokolenia, ktore nie znajduje perspektyw i zamiast byc wspierane - jest spowadzone do parteru.

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane