- 1 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (45 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (70 opinii)
- 3 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (48 opinii)
- 4 Byliśmy na placu budowy elektrowni jądrowej (283 opinie)
- 5 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (204 opinie)
- 6 Bon energetyczny powinien być wyższy (121 opinii)
Ship-Service po 64 latach przestaje istnieć
Spółka Ship-Service, która od 64 lat zajmuje się m.in. bunkrowaniem statków morskich w paliwa żeglugowe, zostanie rozwiązana. Taką decyzję podjął jej obecny właściciel Grupa Orlen. Koncern, który w ostatnim czasie poszerza aktywność rynkową nawet o takie obszary, jak działalność medialna czy kurierska, rezygnuje z czegoś, co wydawałoby się bliższe ich działalności, jak sprzedaż paliwa statkom. Decyzja o tyle dziwi, że rynek jest, ruch w portach również.
Firma działa na rynku nieprzerwanie od 1957 r. W 2002 r. większościowym udziałowcem został PKN Orlen. Kilka dni temu załoga dowiedziała się, że ich spółka przestaje istnieć.
- Kłopoty spółki Ship-Service rozpoczęły się w 2010 r. i systematycznie pogłębiały. Wynikało to z braku koniecznej już w tamtym czasie restrukturyzacji rozwojowej spółki oraz dywersyfikacji jej działalności w kontekście silnej konkurencji na polskim i europejskim rynku. W ostatnich latach podjęto próby działań naprawczych, na które nałożyła się jednak nieprzewidziana sytuacja związana z COVID-19. Niestety, spółka Ship-Service osiągała coraz słabsze wyniki finansowe. Spadały przychody ze sprzedaży oraz wolumen realizowanej przez spółkę sprzedaży. W związku z tym nie było perspektyw dla dalszego jej funkcjonowania. W tej sytuacji przeprowadzono szereg analiz, na podstawie których podjęto finalną decyzję dotyczącą przyszłości Ship-Service - powiedziała Joanna Zakrzewska, rzecznik PKN Orlen.
Czytaj też:
Zawijają do Gdańska, tankują w Kaliningradzie
Jak twierdzi rzecznik, rozwiązanie spółki jest działaniem wyprzedzającym, które pozwoli uniknąć postawienia spółki w stan upadłości. W ten sposób zabezpieczeni zostaną pracownicy Ship-Service, którym zapewnione zostaną należne pobory oraz inne świadczenia, jak odprawy.
Choć o kłopotach spółki w branży było wiadomo od dawna, to również od dawna specjaliści od gospodarki morskiej zastanawiali się, jak to możliwe, bo rynek na tę działalność jest.
- Sprawa likwidacji Ship-Service jest przede wszystkim skandalicznym pokazem nieudolności Orlenu jako jej większościowego właściciela. Handel hurtowy paliwami, odbiór odpadów i ścieków oraz inna obsługa statków na całym świecie to działalność stricte dochodowa, a prawdziwą "sztuką" jest na tej działalności tracić. Od czasu jak większościowy pakiet udziałów przejął właśnie Orlen, czyli w 2002 r., to spółka powoli traciła na swoim znaczeniu i obniżała swoje rynkowe "loty". Zaraz po przejęciu przez Orlen nowy właściciel rozpoczął etapowe zakazywanie działalności spółki w wielu dziedzinach, w których do tej pory spółka działała z powodzeniem i zarabiała pieniądze. Jednym słowem, sztucznie narzucono ograniczenia w zakresie jej najbardziej do tej pory rentownej działalności, która przynosiła Ship-Service profity, i to wcale nie małe. Oczywiście stopniowe ograniczanie działalności spółki w najbardziej do tej pory rentowych obszarach spowodowało, że spółka z wysokiej rentowności przeszła na czerwone pole strat, na którym jest już od wielu lat. Do tej pory Ship-Service sprzedawała na statki polski importowany olej napędowy, a teraz chciała wejść we współpracę z Lotosem i sprzedawać polskie produkty, ale nie ma na to zgody. Dziś Orlen oddaje "komuś" cały sektor czy branżę praktycznie na wyłączność. Mowa o danie "komuś" praktycznego monopolu. O kim mowa? Okaże się za kilka miesięcy, kiedy będzie wiadomo, kto przejmie finalnie flotę Ship-Service - mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej.
Paliwa to jedno, a co z odbiorem ścieków
Paliwa na statki to nie wszystko. Jest jeszcze odbiór ścieków ze statków. Przypomnijmy, że od czerwca 2021 r. weszła w życie planowana od wielu lat konwencja MARPOL zakazująca wylewania do morza wszelkich ścieków sanitarnych ze statków.
Gospodarka morska w Trójmieście
- Przez czysty "przypadek" nie ma ich jak zdawać np. w Świnoujściu. Wiadomo wszak, że gdzieś i komuś statki muszą je oddawać, a dla przykładu nasze promy morskie, nie mogąc ich zdawać w Świnoujściu, zdają je w Szwecji w Ystad, a Ystad powiedziało już, że dłużej tego faktu akceptować nie będzie. Kto odbierze więc ścieki i gdzie? Ten, kto przejmie rynek Ship-Service wraz z ich statkami. To ta firma będzie bezpośrednim beneficjentem praktycznie monopolistycznego rynku w tych dwóch ważnych i lukratywnych sektorach obsługi statków - dodaje Rafał Zahorski.
Dla załogi... odprawy
A co z załogą? 23 listopada odbyło się spotkanie byłego zarządu Ship-Service z załogą, na którym przedstawiono plan odpraw. Wiadomo, że pracownicy za ponad 3-miesięczny okres wypowiedzenia dostaną 4,5-miesięczne odprawy.
- Trwa dialog ze związkami zawodowymi, który ma na celu przeprowadzenie procesu tak, aby był jak najmniej odczuwalny dla załogi. W wyniku dotychczasowych rozmów osiągnięto porozumienie gwarantujące pracownikom Ship-Service ze stażem powyżej 10 lat, którzy stanowią zdecydowaną większość w spółce, wyższe od kodeksowych odprawy. Ponadto już wkrótce ruszy program umożliwiający przekwalifikowanie pracowników spółki, a także wsparcie w zakresie poszukiwania zatrudnienia w innych spółkach Grupy Orlen. Warto też podkreślić, że spółka zatrudnia obecnie 63 osoby, a blisko 13 proc. obecnych pracowników jest w wieku emerytalnym. Zabezpieczenie pracowników nie byłoby możliwe, gdyby doprowadzono do procesu upadłości. Rozwiązanie spółki nie wpłynie także na relacje z kontrahentami, którzy otrzymają zapłatę za dostawy towarów i usług - powiedziała Joanna Zakrzewska.
Opinie (119) 4 zablokowane
-
2021-11-26 12:14
Opinia wyróżniona
Ścieki (10)
Przejmowanie nieczystości ze statków to bardzo intratny biznes na świecie, a u nas plajta!!!
Dziwne? To może mieć "podwójne dno".- 136 6
-
2021-11-26 12:38
Czego pis nie dotknie to spier... (9)
I tak od 6 lat
- 25 6
-
2021-11-26 13:26
Niekoniecznie . (5)
Do zniszczenia naszej gospodarki przyłożyły się wszystkie rządy po 89 roku .
- 17 8
-
2021-11-26 13:30
Taaaa, bo przed 89 gospodarka była w rozkwicie... (4)
- 12 7
-
2021-11-26 13:42
W 2015 wszystko było w ruinie! (3)
Polska by dziś tak nie wyglądała bez PiS.
- 3 14
-
2021-11-26 14:45
Wszystko było w ruinie ale tylko w PISowkiej propagandzie i umysłach ludzi, którzy dali się na nią nabrać. (1)
A po objęciu władzy rozpoczęło się, radosne i bardzo medialne, odcinanie kuponów od osiągnięć poprzedników.
- 14 5
-
2021-11-27 16:47
Łżesz jak Tusk. Odcinanie kuponów po "pieniędzy nie ma i nie będzie"?
- 2 4
-
2021-11-26 14:46
To jak w 2015 byla w ruinie to w czym jest teraz? Jest slowo, ktore okresla cos gorszego niz ruina? Moze skorumpowana przez rosyjskich agentow z PiSu republika bananowa?
- 11 2
-
2021-11-26 13:43
(2)
w 90 roku jakoś to działało, z naciskiem na "jakoś", a potem przez 10 lat starano się by nie działało wcale, przez następne żeby wykupił to obcy kapitał, a na koniec mamy to co mamy, parę lat państwa z tektury i Pis w 6 lat nie jest w stanie nadrobić wszystkich zaszłości 30 lat.
- 4 7
-
2021-11-26 15:24
A stara się? (1)
Nikt tak nie kradł, defraudował i ustawiał swoich jak PiS!
To tragedia narodowa.- 10 4
-
2021-11-27 16:06
Sorry taki mamy klimat.
Weź se pan kredyt.- 0 1
-
2021-11-27 16:41
Pewnie Obajtek łyknie przez postawioną osobę
- 6 0
-
2021-11-26 11:00
I cyk, 34 osoby w Trójmieście bez pracy (6)
Zaraz wszyscy będą na socjalu w tym kraju
- 31 6
-
2021-11-26 12:56
(4)
Cóż. Doświadczona załoga znajdzie pracę na bunkierkach zagranicznych armatorów.
Jedna agencja z Gdyni cały czas szuka taniej siły roboczej.
Cytat:
"AB lub OS na bunkierkę 01.12.2021 rotacja 8/8 tygodni.
1255.30 GBP co miesiąc, płatne również w domu (on/off).
8 osób załogi, 2xAB to Polacy, reszta Brytyjczycy."
8 tygodni w pracy, 8 tygodni urlopu w domu. 12 pensji w roku 1255.30 GBP.- 3 1
-
2021-11-26 13:39
No nie wiem. Prawdziwi Polacy pracują dla Polskich narodowych patryjotycznych firm (1)
- 5 1
-
2021-11-27 09:09
:D
- 1 0
-
2021-11-26 13:17
(1)
Jak na reke to dla kogos bez wyksztalcenia to nie jest to az taka zla opcja.
- 1 0
-
2021-11-26 13:42
Dla Polaka z Europy Wschodniej bardzo atrakcyjny pieniądz. Brytyjczyk pracy na tym stanowisku, za takie pieniądze na pewno się nie podejmie. To nie jest siedząca praca w ciepłym biurze 8-16 od poniedziałku do piątku, tylko praca na zewnątrz, 7 dni w tygodniu, często w środku nocy, powyżej 360 godzin miesięcznie.
2 Polaków, których 6 Brytyjczyków pogania.- 5 0
-
2021-11-26 11:26
przyjechał premier naobiecywał rozbudowe i dobrobyt i cyk jak to zwykle jest - jego wypowiedzi swoje a realia zupełnie odwrotnie , brak podwyżek cyk podwyżki , koniec z nepotyzmem cyk kuzynka premiera dyrektorem PGE, rozbudowa portów i infrastruktuty , cyk likwidują fimę , ja już się nauczyłe obserwując jego wypowiedzi a następnie czymy idące za słowami i jakoś one sie wzajemnie wykluczają zamiast uzupełniać lub iść w parze
- 13 0
-
2021-11-27 08:31
Przepowiednia
I powiadam wam z lotosem będzie tak samo !
- 9 0
-
2021-11-27 08:17
Składam Wniosek Do Prokuratury
Przecież to celowe niszczenie Polskiego interesu narodowego
- 7 0
-
2021-11-27 06:20
za takie działania powinien być stryczek.....
- 5 0
-
2021-11-27 06:13
Tak kończą ponstwowe firmy, zarządzane przez polityczny zaciąg.
- 4 1
-
2021-11-27 01:07
Brawo
Czuje tutaj nastepny przekret kogos zwiazanego z obecna wladza .
- 6 0
-
2021-11-26 21:41
czyzby smieciarska mafia
zwietrzyla interes?!
Szambo ze statkow rozleja po rowach?- 3 0
-
2021-11-26 20:31
Pis zlikwiduje wszystko. Ale gadali, że poprzednicy likwidowali
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.