• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sieć sklepów Bomi się zmienia

Robert Kiewlicz
7 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Co dalej z delikatesami Bomi? O nowej marce handlowej, likwidacji niektórych sklepów i restrukturyzacji firmy rozmawiamy z prezesem zarządu trójmiejskiej spółki Bomi SA, Markiem Romanowskim



Prezes zarządu Bomi SA Marek Romanowski. Prezes zarządu Bomi SA Marek Romanowski.
Sieć Bomi będzie w tym roku zwalniać pracowników i zamykać część sklepów. Jak wyglądają wasze prognozy dla firmy na najbliższy rok?

Marek Romanowski: - Kilka źle dobranych lokalizacji w galeriach, które często w ponad 30 proc. nie mają najemców, nie może wpływać negatywnie na całą Grupę Kapitałową Bomi. Decyzja o likwidacji części sklepów nie była prosta i wymagała zdecydowanych działań. Nie możemy z tej perspektywy oceniać negatywnie całego biznesu delikatesowego. Wzrost ilości klientów w naszych placówkach pokazuje, że cieszą się one coraz większym zaufaniem ze strony konsumentów.

Niestety zarówno zamknięcie placówki jak i ograniczenie jej powierzchni niesie za sobą konieczność zwolnień. Jednak chcę podkreślić, że w tym zakresie dokładamy wszelkich starań, żeby nasze działania były jak najmniej uciążliwe dla pracowników. W wielu przypadkach znajdują oni zatrudnienie u nowych najemców. W każdym przypadku wypłacamy odprawy oraz odszkodowania, które w części rekompensują straty. W tym roku przewidujemy organiczny wzrost sprzedaży, zgodnie z prognozami dla spółki, które ogłosiliśmy w listopadzie ubiegłego roku. Wzrost na tych samych placówkach będzie oscylował w granicach 1-2 proc.

Gdzie głównie robisz zakupy spożywcze?

Czy klienci chcą nadal kupować produkty droższe, markowe, czy też wolą zrobić zakupy w dyskoncie? Sieć Biedronka jest w końcu najbardziej dochodową siecią sprzedaży w Polsce.

- Naszym zdaniem konsumenci nadal chcą mieć wybór. Nie dla wszystkich głównym kryterium wyboru jest cena, liczy się też jakość oferty. Coraz bardziej popularny staje się styl slow food, czyli celebracja jedzenia, budowanie wokół niego odpowiedniego klimatu. I my dajemy klientom taką szansę. Dlatego nie czujemy się zagrożeni, chcemy się dalej rozwijać w tym segmencie.

Czy Bomi planuje zmiany w asortymencie dostępnym w swoich delikatesach, aby jednak dostosować swoją ofertę do klientów mniej zamożnych? Wiele sieci dyskontowych wprowadza np. produkty pod własną marką.

- U nas liczy się jak zawsze świeżość produktów, ich jakość, a ostatnio również konkurencyjna cena. Wszystko to nie oznacza jednak, że zmienia się nasz model biznesu - chcemy umacniać pozycje naszych delikatesów na rynku. Cały czas doskonalimy nasze placówki i dostosowujemy do potrzeb klientów: część placówek remontujemy, jak na przykład sklep Bomi w gdyńskim Klifie, wprowadzamy zupełnie nowy system Visual Merchandising czy też inwestujemy w nowy sprzęt, np. w warszawskim Klifie pojawiły się ostatnio wagi multimedialne. Nowe wyposażenie idealnie wpasowuje się w naszą koncepcję delikatesów jako miejsca nowoczesnego, a zarazem przyjaznego klientom.

Jeśli chodzi o markę własną, to na pewno w tym roku pojawi się one we wszystkich formatach Grupy. Pod koniec roku jej znak będzie można znaleźć na ok. 200 produktach. Prognozujemy, że w 2011 udział marki własnej w sprzedaży osiągnie 3 proc. Docelowo ma się kształtować na poziomie 10-15 proc. To relatywnie niewiele, pamiętajmy jednak, że marka własna nie może zdominować oferty Bomi. Ma być jej racjonalnym uzupełnieniem.

Co w 2011 roku będzie największym zagrożeniem dla handlu detalicznego w Polsce?

- Bacznie przyglądamy się sytuacji na świecie, szczególnie w tych krajach, które są w strefie euro. Doniesienia o trudnej sytuacji byłych gospodarczych potęg są z pewnością niepokojące i mogą wpłynąć destabilizująco na sytuację w Polsce. Inne zagrożenie to nieznany jeszcze balast długu publicznego. Te zjawiska na pewno będą miały wpływ na koniunkturę w handlu, a uściślając - na to, czy klienci zechcą kupować produkty droższe, czy tylko podstawowe. Handel jest zresztą doskonałym barometrem nastrojów społecznych. Na szczęście jesteśmy przygotowani na potencjalne załamanie koniunktury. Końcówka ubiegłego roku pokazała, że dostosowanie oferty do potrzeb klienta, który niekoniecznie dysponuje grubym portfelem, to właściwa strategia.

Pojawiła się informacja, że Bomi prowadzi rozmowy z firmami na południu i w Polsce centralnej w sprawie ewentualnych przejęć. O jakie firmy chodzi i kiedy może dojść do przejęć?

- Chcemy pokryć białe plamy na rynku dystrybucyjnym, który ma potencjał rozwoju. Obecnie rozmawiamy z kilkoma podmiotami z branży hurtowej o przejęciach, w dwóch przypadkach negocjacje są zaawansowane. Przejmowane spółki zostaną włączone w struktury naszej spółki Rabat Serwis SA.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (357) ponad 20 zablokowanych

  • Realia

    Była promocja czekolady niedość że przeterminowana to jeszcze połamana to są polscy pracodawcy i polskie sklepy wstyd

    • 0 2

  • w biedronce kawa nescafe 17 zł, w bomi ta sama kawa 21zł

    to sami sobie odpowiedzcie a to pytanie.....

    • 5 2

  • biedronka

    Biedronka może i ma niektóre produkty które można kupić,jak np warzywa i owoce ,ale reszta to odrzuty jakie nie zakwalifikowały się jakościowo u producenta.Pozatym mamy dwudziesty pierwszy wiek a w biedronce nie można kupic zakupów na kartę,to chyba zacofanie ,pozatym kogo stać i tak będzie kupował w BOMI ALMIE czy PIOTRZE I PAWLE tam naprawdę są produkty z całego świata i warte każdych wydanych pieniędzy.

    • 2 3

  • BOMI? Czy raczej BO MI się nie chce dbać o Klienta?

    BOMI? Czy raczej BO MI się nie chce dbać o Klienta? Ta firma to typowy przykład biznesu, który rozrósł się za szybko. I nie poradził sobie z rozwojem. Kiedy był to sklep w gdyńskim Euromarkecie na tle konkurencji wyglądał świetnie. Świetny towar, wybór, jakość. Obecnie większość sklepów / bo przecież nie delikatesów / poziomem nie odbiega od sklepików Społem tak zwanych Samów. Może są trochę większe. A i to nie zawsze.
    Co do Biedronek, czy Lidlów. Mięso mają zawsze świeże. Lidl zaczął wypiekać pieczywo, Biedra ma świetne słodycze... U każdego znajdzie się coś dobrego. Jednak inne wymagania stawia się dyskontom, a inne delikatesom. BOMI na pewno aspiruje obecnie do miana takiego sklepu. Jednak moim zdaniem delikatesy to trochę coś innego niż szynka parmeńska czy ser z hiszpanii na półce.

    • 2 2

  • Polędwiczka za 19,90 zawsze swieża, bo szybko schodzi, oczywiście w Biedronce, kto znajdzie taniej?

    • 0 1

  • byly klient (1)

    byłem regularnym klientem bomi kupowalem glownie na przymorzu i w madisonie,
    sprzedano mi kilka razy nieswieze salatki i inne produkty. Ja bomi podziekuje sa inne sklepy.

    • 5 2

    • NA BUTY NIE MASZ A DO BOMI CHODZILES

      DOBRY ŻARCIK :-)

      • 0 2

  • w bomi jest fatalna obsluga (1)

    bynajmniej w gdansku obok krewetki, Panie na wędlinach czy serach podchodzą z wielką łaską

    • 2 2

    • "BYNAJMNIEJ" to nie "PRZYNAJMNIEJ"

      Jak wyżej.

      • 0 1

  • Bomi Osowa

    robie zakupy w Bomi wtedy jak nie mam innego wyjścia.
    Minus Bomi to przede wszystkim niemiła obsługa, zwłaszcza przy stoisku z serami (kiedy chcę kupić 40 dag sera w kawałku pani koniecznie chce ukroić wielki plaster 5 cm, raz nawet, kiedy powiedziałam, że wolałabym w kawałku, pani powiedziała, że może mi ukroić tylko w taki sposób). Poza tym niestety bardzo kiepska jakość wędlin, nawet w lodówce sklepowej nie wyglądają zbyt apetycznie - może za dużo jest pokrojone? No i to wszytko w bardzo wysykiej cenie....

    • 2 0

  • nie masz kasy idziesz do Biedry - proste jak drut

    inne pitolenie to zwykła zasłona dymna

    • 2 3

  • BIEDRONIARZE NIE MACIE OBOWIĄZKU CHODZENIA DO BOMI, PIOTR i PAWEŁ, ALMA (2)

    PO CO TU WYSZCZEKUJECIE SKORO TEMAT WAS NIE DOTYCZY,
    NIE MASZ KASY NA MERCEDESA TO JEŹDZISZ WIEŚWAGENEM I
    NIKT Z FIRMY MERCEDES NIE MA DO WAS PRETENSJI

    • 1 3

    • Twój poziom wypowiedzi nie świadczy o Tobie zbyt dobrze :-(((( (1)

      • 1 1

      • a twój poziom nie istnieje :-)

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej, studiów MBA oraz licznych programów w Harvard Business School i London Business School. Karierę zawodową rozpoczęła w 1993 r. w AT&T Bell Labs (dziś Lucent Technologies) jako projektant systemów informatycznych. Od 1995 r. pracowała w firmie PROKOM jako koordynator projektów. Od 1.01.2014 r. do 31.10.2015 r. była Prezesem...

Najczęściej czytane