• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynna stępka powraca. PŻB chce ją umieścić w swoim promie

Wioletta Kakowska-Mehring
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku. Pierwszy prom zbudowany przez GSR ma być gotowy w 2025 roku.

Słynna stępka ze Szczecina nie daje o sobie zapomnieć. Okazuje się, że PŻB zwróciło się do Gdańskiej Stoczni Remontowa z zapytaniem, czy da się ją wykorzystać do budowy promu. Przypomnijmy, że w ramach umowy z ubiegłego roku to stocznia z Gdańska ma wybudować trzy promy dla państwowych armatorów.



Czy polskim armatorom uda się zbudować prom do 2025 roku?

Kontrakt realizowany przez Gdańską Stocznię Remontowa to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów. Wcześniej w budowę zaangażowana była stocznia ze Szczecina. Zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono, ale stępka pozostała i teraz próbuje się ją wpasować do nowego projektu.

Zupełnie nowy projekt i stara stępka



Dziś projektem budowy promów już w Gdańsku kieruje spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. W ramach umowy GSR wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden właśnie dla drugiego armatora, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu.

Jak poinformowała Gazeta Wyborcza, na prośbę zamawiającego inżynierowie z GSR rozważają możliwość wykorzystania stępki w budowie promu. Powiedział o tym Michał Arciszewski, rzecznik prasowy PŻB. Według niego mają ocenić, czy ten element konstrukcyjny może zostać wykorzystany zgodnie z przepisami.

- Jeśli nie będzie przeciwwskazań technicznych i formalnych i wykonawca oceni, że stępka może zostać wykorzystana w budowie, to PŻB wyrazi na to zgodę. Nie wiemy, kiedy decyzja zapadnie po stronie stoczni - powiedział Michał Arciszewski.
Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach Promy dla PŻM. Remontowa gotowa do cięcia blach

Zapytaliśmy GSR, czy takie było życzenie zamawiającego.

- Armator PŻB poprosił o sprawdzenie, czy w budowie przeznaczonej dla niego jednostki dałoby się wykorzystać sekcję ze Szczecina zwaną "stępką". Obecnie stocznia, jako komercyjny wykonawca promów dla spółki Polskie Promy, analizuje, czy to życzenie jest możliwe do spełnienia pod względem technicznym. To wszystko, co w chwili obecnej mogę powiedzieć na ten temat. Jednocześnie podkreślam, że w tej sprawie żadne wiążące ustalenia ani decyzje o wykorzystaniu tego elementu jeszcze nie zapadły - powiedział nam Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.

Straty wyceniane przez NIK na 14 mln zł



A stępka to takie... kukułcze jajo, które ma swoją wagę i realną wartość, czyli w tym wypadku dług. Waży 60 ton i kosztowała parę milionów złotych. Według raportu NIK na ten cały projekt wydano i nawet nie w pełni rozliczono łącznie 14 mln zł.

- Strony kontraktu (Morska Stocznia Remontowa i Polska Żegluga Bałtycka) nie dokonały pełnego rozliczenia zaliczki w wysokości 10 mln zł przekazanej MSR na poczet wykonywania kontraktu - nie ustaliły też stanu jej rozliczenia. PŻB od sierpnia 2016 r. do końca października 2019 r. wydała także 4 mln zł na obsługę prawną, usługi doradcze w zakresie pozyskania finansowania budowy promu, opinie konsultanta technicznego oraz koszty Wydziału Inwestycji Tonażowych - czytamy w raporcie NIK.
Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora? Terminal promowy w Gdyni. Może czas poszukać innego armatora?

W marcu ubiegłego roku Polska Żegluga Morska ogłosiła, że przejmie spółkę Polskie Promy. Spółka ta została powołana w kwietniu 2020 r. przez Polską Żeglugę Bałtycką jako podmiot realizujący budowę nowych polskich promów. Częścią tego projektu była budowa promu, która zakończyła się na etapie stępki.

Jak podano, w umowie dotyczącej przejęcia przez PŻM od PŻB spółki Polskie Promy istnieje zapis, że "wszelkie zobowiązania poprzedniego właściciela spółki (wynikające z różnych umów formalnych i nieformalnych z podmiotami zewnętrznymi) nie przechodzą na PŻM". Wynika z tego, że stępka pozostała na stanie PŻB.

Miejsca

Opinie (107) 6 zablokowanych

  • ekspozycja stala w sali balowej.

    • 7 0

  • Czego sie pis

    Nie dotknie to taka stępka...1 mln samochodów elektrycznych, 3 mln mieszkań, 500 hal sportowych itd

    • 13 1

  • Nikt tyle wam nie obieca co PiS

    mieszkania, samochody elektr, promy, mosty, drogi, porty lotnicze, respiratory, maseczki, itd itd

    • 9 2

  • Ile?

    ten kawałek stali waży 60t? Tyle co 3 wagony kolejowe lub jedna lokomotywa?

    • 2 1

  • Zabytek

    i atrakcja, PŻB powinno ustawić to dzieło sztuki w lobby, by można podziwiać sukces!

    • 38 5

  • Stępka za 2mln zł ma trafić jako gadżet na promie? (1)

    Słuszną linię ma nasza władza.

    • 19 3

    • pomnik będzie witał podróżujących w holu...

      • 4 1

  • Niegospodarność i lepkość rąk tej władzy przekracz wszelkie granice (1)

    Absolutnie wszelkie!!!

    • 47 9

    • Ważne, że Matousz Moradziecki mógł sobie zdjęcia na insta zrobić, za jedyne 2mln zł.

      • 10 0

  • Ta stępka jeszcze nie trafiła na złom? Teraz po latach użyć ją do budowy promu? Nie popłynąłbym promem, do budowy którego użyto stępkę o niepewnym stanie technicznym.

    • 21 5

  • No to borys budka bedzie miał mniej do zapamietaniao ze swojej formułki, ktorą wyglasza nawet jak jest pytany o co innego....

    Wylatuje temat stępki i promu...Co on ze sobą pocznie? olaboga....xD Temat respiratorów i strat przz opozycje ktra nie zgadzala sie jako jedyna na swiecie na takie wybory jest juz zakonczony,.....ale niech chlopak sie bawi bo i tak zyje w swoim swiecie.

    • 5 23

  • kasa Misiu, kasa (1)

    powołali spółkę, kasę wydali, a teraz inna firma państwowa ma posprzątać. Ważne żeby odprawy dla swoich się znalazły - kolejne kilka milionów. Tak się kradnie naszą kasę w białych rękawiczkach.

    • 30 10

    • Nie trafiłeś.

      Remontowa w Gdańsku nie jest państwowa tylko prywatna.

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane