• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Słynne stoczniowe dźwigi KONE sprzedane. Nabywcą inna stocznia

Wioletta Kakowska-Mehring
11 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa.

Stoczniowa działkaMapka z pochylniami i słynnymi dźwigami KONE będzie miała nowego właściciela. Duńska stocznia Karstensen, kupi udziały w spółce Synergia 99, która jest właścicielem tej infrastruktury.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy w tej części miasta nadal powinna odbywać się produkcja stoczniowa?

Jak się dowiedzieliśmy, umowa jest już finalizowana. Nabywcą jest duńska firma Karstensen Shipyard Poland, a sprzedaje Polska Grupa Zbrojeniowa.

- W marca 2022 r. zostało ogłoszone postępowanie przetargowe w trybie przetargu nieograniczonego, dotyczące zbycia wszystkich udziałów Spółki. Wobec zgłoszenia kompletnej i bezwarunkowej oferty przez Karstensen Shipyard Poland, PGZ dokonała wyboru oferty Karstensen Shipyard Poland jako nabywcy udziałów. W chwili obecnej trwają ustalenia ostatecznej treści umowy sprzedaży udziałów. W związku z powyższym w najbliższym terminie zostanie dokonania transakcja sprzedaży udziałów spółki Synergia 99 - poinformował nas Jacek Matuszak z biura prasowego Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Stoczniowe dźwigi KONE będą miały nowego właściciela



Synergia 99 to spółka, której podstawowym przedmiotem działalności jest wynajem, zarządzanie i dzierżawa nieruchomościami. Jednak kupując ją, można stać się właścicielem bardzo atrakcyjnej działki i słynnej stoczniowej infrastruktury, czyli pochylni i zielonych dźwigów KONE, które wrosły w gdański krajobraz.


Od 2019 roku spółka Synergia 99 należała do PGZ, po tym jak udziały w niej przekazała Stocznia Remontowa Nauta, która prowadziła tam Zakład Nowych Budów. PGZ kilka razy ogłaszała przetarg na sprzedaż udziałów w Synergii 99, ale wciąż brakowało chętnych. Cena wywoławcza wynosiła 83 mln zł. Niestety nie był to "łatwy temat". Mówiło się, że powodem są m.in. obawy ewentualnych oferentów przed obostrzeniami wynikającymi z wpisania tego terenu w rejestr zabytków. Kolejna sprawa to "trudne sąsiedztwo". Działka wciąż jest przeznaczona pod produkcję, a wokół ulokowali się deweloperzy. W sąsiedztwie powstaje projekt Młodego Miasta, który tę poindustrialną przestrzeń ma przeistoczyć w tkankę miejską.

Majątek stoczniowy spółki Synergia 99

  • Łączna powierzchnia terenów: 10,4847 ha
  • Treny przemysłowe: 8,0198 ha
  • Place: 2,4349ha
  • Pochylnie: 2
  • Dźwigi: 7
  • Łoża: 4
  • Suwnice: 8
  • Nabrzeża: 160 m

Po wycofaniu się stoczni Nauta z Gdańska od 2019 roku dzierżawcą działki i infrastruktury była stocznia Crist. Umowę zawarto na pięć lat. Już wówczas mówiło się, że produkcją na tym terenie zainteresowana była także stocznia Karstensen.

Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej? Młode Miasto. Nowe otwarcie w Stoczni Cesarskiej?

Co ciekawe, jednym z powodów, dla których Nauta zrezygnowała z korzystania z infrastruktury w Gdańsku, było to, że jeden z głównych jej kontrahentów, czyli właśnie stocznia Karstensen, uruchomiła własną stocznię w zakładzie wydzierżawionym od Vistal Offshore przy nabrzeżu IndyjskimMapka w Porcie Gdynia.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft ma być nowym właścicielem stoczniowych dźwigów KONE



Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów. Na terenie Synergii 99 stoi 7 dźwigów KONE. Wszystkie żurawie zostały wybudowane w latach 1976-1985 w Finlandii. Mają udźwig do 150 t i wysięg do 55 metrów.

Duńska stocznia Karstensens Skibsværft pojawiła się w Trójmieście w 2018 roku i zajmuje się produkcją dużych jednostek rybackich. Najpierw w Gdyni, a teraz w Gdańsku. Mówi się, że ma się przeprowadzić jeszcze w tym roku.

Wszystko wskazuje więc na to, że słynne dźwigi KONE znów będą pracowały, bo kupiła je spółka stoczniowa. Przypomnijmy, że w 2013 roku spółka Synergia 99 odkupiła je od Stoczni Gdańsk.

Dźwigi i pochylnie na terenach po Stoczni Gdańskiej.

Miejsca

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • PIS sprzedaje polskie stocznie...Przykre (6)

    • 24 19

    • Szlanta

      w PiS?!

      • 0 0

    • Rakowski był z PiS? Lewandowski jest z PiS? Balcerowicz z PiS?

      • 1 1

    • Kto Ci maopowiadal takich bzdur ?To wlasnie Po (2)

      Sprzedało Polskie stocznie. Nie kto inny jak tusk mówił że nam jest niepotrzebna bo przecież mamy taką w Hamburgu. Cala narracja Unii jest taka żeby u nas wszystko zamknac a produkować wszystko zwłaszcza w Niemczech. !

      • 7 3

      • (1)

        Kto kieruje Polską Grupą Zbrojeniową?

        • 2 3

        • sprawdź rodowód i założycieli

          "firmy" Synergia99 i Synergia2000.

          Oraz ich rolę w drenowaniu stoczni gdańskiej przejętej do Grupy Stoczni Gdynia.
          Oraz rolę w tym radomskiego "demiurga" gospodarczego...

          Ale masz rację, z Radomia do PGZ blisko.
          Choć raczej towarzysko...

          • 5 1

    • sprzedaje Synergia

      Sprawdz rodowod i powstanie tej "firmy".

      • 5 1

  • hmm synergia 99 (8)

    czy to ta sama synergia 99 - czyli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która była powołana 2 grudnia 1999 roku w Stoczni Gdynia, która dysponowała wtedy kapitałem 4.000 zł płatnym w gotówce ? Do tego osobno Stocznia Gdynia SA z kapitałem 2,200 zł, EVIP Progress z kapitałem 1.000 zł i Bankowy Dom Handlowy z kapitałem 800 zł ?

    • 15 0

    • Tak, tylko przez lata z 73 ha wydzieliła spółki celowe, sprzedała większość gruntów, a to co się nie udało sprzedać, pochylnie, (3)

      przeszło w ręce arp

      • 3 1

      • I to jest zabawne ze na legalu tak to wszystko wyszło (2)

        Widać jak daleko nam do USA albo zachodu gdzie na majątki pracuje się pokoleniami a u nas politycy po 10 mieszkań mają na które często zarabiają w kilka lat....

        • 4 0

        • ten model gospodarczy właśnie z USA przyszedł

          "Młode wilki", których ludzie z "majątkami na które pracowały pokolenia" nie dopuszczały do głosu, szukały metod na pójście na skróty i przejęcie tych aktywów...
          Poza tym, po co konkurować w dojrzałym środowisku
          Rozwiązanie znaleziono w pojęciu "zmiana" za którym duże organizacje nie nadążały. Wymagały pomocy, którą "troskliwie" świadczyły armie konsultantów, stosując "kuracje odchudzające". W wyniku tych działań na rynku pojawiało się mnóstwo "uwolnionych zasobów", które budowały fortuny "młodych wilków" albo gniły na śmietniku (głównie ludzie), do "disruptive technologies" pozbawiały ich racji bytu.
          Efektem ubocznym kuracji był fakt, że pacjent nie zawsze był szczęśliwy z efektu a również, nie zawsze uchodził z życiem.
          Ten proceder wrogich przejęć zaczął budzić obawy i "na przełomie wieków" został mocno uregulowany. W USA... Jednak wyszkoleni w tym ludzie zaczęli szukać mniej świadomych obszarów.
          Polska była i jest idealnym miejscem do takich działań...
          Zabić woła, wyciąć szynkę a reszta niech gnije albo mniejsze ścierwojady się posilą...

          • 0 0

        • może w USA

          ale w Synergii to właśnie amerykańska kasa "tych pokoleń" się pomnaża...
          Plus całego grona miejskich przyklejasów, co przy tym kręcą...

          • 2 0

    • a prokuratura nie znalazła nic nagannego...

      Historia zbawcy Stoczni Gdynia i twórcy Grupy Stocznia Gdynia prezesa Janusza Szlanty jest znana. Dla porządku tylko przypomnę, że w 1998 r. Szlanta powołał do życia Trójmiejską Korporację Stoczniową i jako jej prezes złożył ofertę nabycia zagrożonej wówczas upadłością Stoczni Gdańskiej. Podstawą finansową tej operacji był kredyt zaciągnięty przez Trójmiasto w Kredyt Banku BPI. Oferta Szlanty została przyjęta i tak rozpoczęła się najnowsza historia stoczni na Wybrzeżu.

      W tym samym mniej więcej czasie w Radomiu, gdzie rozpoczęła się kariera Szlanty (był tam wojewodą z ramienia Unii Demokratycznej za kadencji rządu Hanny Suchockiej), powołana została z jego inicjatywy firma Synergia 99 z kapitałem założycielskim 4 tys. złotych, co stanowiło humorystyczną wręcz proporcję wobec majątku masy upadłościowej Stoczni Gdańskiej. Wprawdzie likwidowanej, ale stanowiącej ogromną wartość, zwłaszcza w nieruchomościach. I właśnie Synergia 99 miała jeden cel: zagospodarowanie 73 ha z majątku Stoczni Gdańskiej. I ten cel formalnie nie został zmieniony.

      Prezesem Rady Nadzorczej Synergii 99 został Szlanta, a jednym z jej członków James Halper. Biznesmen ze stanu Delaware w USA, gdzie był prezesem firmy zajmującej się spekulacjami finansowymi. W 1999 r. założyła ona w Warszawie spółkę TDA Capital Partners Central Europe sp. z o.o. Jej prezesem został oczywiście J. Halper.

      • 4 0

    • która przejęła pochylnie i cynkownię? (1)

      aby ją wynajmować pracującej stoczni?

      • 5 1

      • To dokładnie jak AWFiS z basenem

        • 7 0

    • tak

      • 1 0

  • Zabytki (9)

    A co z wpisem do rejestru zabytków? Czy te dźwigi nie są już zabytkami?

    • 66 5

    • Chyba są. (2)

      Ale spokojnie, przewrócą się "same"

      • 13 5

      • Tak, po to wydali 80 mln zł, żeby teraz te dźwigi zniszczyc ;) (1)

        • 7 4

        • Czesław Białek opisuje to zjawisko....

          • 0 0

    • Jak zabytek to do muzeum

      A jaka nie to do naprawy i do pracy.

      • 0 0

    • (3)

      nie dla obecych wladz Gdanska, ktore wola sie rozczulac nad kamieniem byleby tylko przypominal symbolike niemicka

      • 10 4

      • Jak to jest, że najpolszy z polskich wyborca PiSu to zawsze analfabeta? (2)

        • 3 7

        • Jak to jest, ze folskdojcze i komunisci z PO nie są wstanie sie domyśleć co jest napisane z drobnymi literówkami? (1)

          • 4 1

          • Błysnąłeś jak Suski. Wielki patriota słabo

            piszący w ojczystym języku.

            • 0 1

    • Zabytki

      Wypisały się same ze spisu zabytków,.....

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Życzę powodzenia (5)

    Oby się Dunom udało

    • 193 23

    • i z czego się cieszycz d**ilu ?

      • 0 2

    • (1)

      Dunom ha ha ha ! A jaka to nacja ? Chyba raczej Duńczykom !!!

      • 13 17

      • Może zdunom?

        • 8 1

    • Hahaha

      Dunolom bo tak

      • 4 3

    • Chyba Duńczykom

      • 4 5

  • Ostatnie zabytki starej stoczni Gdańskiej. (7)

    Wszystko inne już rozkradli i zniszczyli, szkoda. Kiedyś kolebka Solidarności oraz miejsce pracy tysięcy Gdańszczan, teraz już tylko cień zeszłej świetności. Kto by pomyślał, że to za tej złej komuny stocznia przeżywała swoje najlepsze czasy, demokracja/kapitalizm ją sprzedała i rozłożył na części. Oby te relikty przeszłości stały jak najdłużej - nikt takich dźwigów już nie robi.

    • 34 1

    • Za komuny sie zylo lepiej niz teraz. Mniej stresowo. Rodzinnie . Sasiedzko. Pracuje z ludzmi i takie sa przewazajace opinie. (5)

      • 6 0

      • Żyło się zdecydowanie gorzej, ale fakt. Było bezstresowo, rodzinnie, sąsiedzko, swojsko.

        • 0 0

      • to się przenieś do Korei Północnej. (3)

        Przecież możesz jechać do Wenezueli albo Korei Północnej jak tak lubisz komunizm. Teraz już wolno wyjechać za granicę.

        • 0 6

        • no (2)

          albo na Kubę, a może i do Wenezueli, tam też zmartwień nie mają

          • 0 3

          • na pewno mają lepszy (1)

            klimat, rum i kobiety...

            Co więcej trzeba?

            • 3 0

            • co trzeba?

              kasiory misiu

              • 0 0

    • Podziekuj tuskowi

      I Po

      • 3 0

  • oddać wszystko w obce łapy to polityka nieudolnej władzy

    - sami nic nie potrafią i nie chcą ...czy tu jeszcze jest coś Polskiego ????

    • 5 0

  • (3)

    Kurcze, mamy tyle świetnych terenów stoczniowych. Tyłu młodych, wykształconych i starszych doświadczonych pracowników branży okrętowej, że w Gdańsku powinien być wodowany statek za statkiem. Nie powinno się w ogóle mmyśleć jak przerobić tereny na imprezownie/noclegownie czy inne osiedla. To jest takie marnotrawstwo potencjału, że w głowie się nie mieści...

    • 15 0

    • to jest likwidacja konkurencji (1)

      tak, aby kamień na kamieniu nie został...

      Mieszkaniówka do tego nadaje się najlepiej.

      • 3 0

      • likwidacja konkurencji, ale używa się innego terminu: "solidarność europejska"

        w imię "europejskich wartości". A głąby łykają

        • 3 0

    • Ale po co stocznia w Polsce skoro jest w niemczech?

      • 3 0

  • KONE najlepsze windy, suwnice i żurawie portowo/ stoczniowe

    • 5 0

  • Zagraniczne podmioty niszczą lokalny rynek i lokalnych drobnych przedsiębiorców, a oddawanie dzisiaj strategicznych terenów (nabrzeża), chociażby w temacie węgla, czy działaności obronnej, świadczy że ktoś chyba śpi od złej strony... swoją drogą, sugeruję porozmawiać ze stoczniowcami, co im obiecywały zagraniczne podmioty, a co w konsekwencji dostali...

    • 2 0

  • I tak znika w oczach SG. Zaczęło się po cichu od koncertu JM Jarra na 25 lat Solidarności. Wtedy trzeba było zburzyc jakiś budynek bo przeszkadzał w koncercie. Potem już ruszyło. Szkoda stoczni, kiedyś Polska miała plo, transocean, dalmor itd. Była widoczna na rynku morskim. Teraz wszystko znika. Po co nasi dziadkowie walczyli o dostęp do morza skoro my nie potrafimy z tego dostępu korzystać ? Wszystko likwidujemy,sprzedajemy. Nic nam się nie opłaca. Tylko dziwne, że Duńczykom się jakoś opłaca?

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane