• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Statki linii G6 Alliance nie zawiną do DCT

Robert Kiewlicz
6 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
W styczniu 2010 roku firmy Maersk i DCT ustanowiły regularne połączenie pomiędzy Dalekim Wschodem i Gdańskiem, obsługiwanym przez statki o pojemności 8 tys.TEU. Następnie w ramach pierwszego regularnego połączenia z Morzem Bałtyckim wprowadzono statki klasy E (do 15,5 tys.TEU). W styczniu 2010 roku firmy Maersk i DCT ustanowiły regularne połączenie pomiędzy Dalekim Wschodem i Gdańskiem, obsługiwanym przez statki o pojemności 8 tys.TEU. Następnie w ramach pierwszego regularnego połączenia z Morzem Bałtyckim wprowadzono statki klasy E (do 15,5 tys.TEU).

Statki G6 Alliance nie przypłyną w tym roku do gdańskiego terminalu kontenerowego DCT. Terminal zdecydował się nie podpisywać umów z przedstawicielami sześciu największych linii kontenerowych na świecie. Powodu takiego działania DCT jak na razie nie podaje. Nieoficjalnie mówi się o konkurencyjnej ofercie linii Maersk, która jest obecnie na etapie negocjacji.


Czy terminal DCT powinien „uzależniać” się od jednej linii żeglugowej?


Sześć największych linii kontenerowych na świecie powołało do życia porozumienie G6 Alliance w grudniu 2011 roku. Natomiast 27 lutego 2012 roku odbyło się w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk SA spotkanie z przedstawicielami sześciu linii kontenerowych (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Hapag-Lloyd AG, Nippon Yusen Kaisha i Orient Overseas Container Line). Na spotkaniu ustalono, że już w połowie kwietnia tego roku strony podpiszą umowę o rejestracji regularnej kontenerowej linii oceanicznej z Azji do Gdańska. Do podpisania umowy jednak nie doszło. Zaskoczynie nie ukrywa Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG.

- Do dnia dzisiejszego nie dostaliśmy żadnego pisma dotyczącego zmiany zamiarów G6 Alliance - mówi Kasprowicz. - Nie chcę tez komentować ewentualnych negocjacji z Maersk Line. O to trzeba zapytać się DCT.

- Mogę potwierdzić, że statki G6 Alliance nie zawiną do Gdańska - informuje nieoficjalnie osoba zorientowana w negocjacjach. - O powodach nie chcemy jednak na razie mówić. Czekamy na oficjalne stanowisko G6 w tej sprawie.

W ramach G6 Alliance przewidywano cotygodniowe zawinięcia statków powyżej 8 tys. TEU. Linia ta miała połączyć Port Gdańsk z Szanghajem, Ningbo, portami południowych Chin, Singapurem, Dżuddą, Hong Kongiem i Tangerem oraz Rotterdamem, Bremerhaven i Goeteborgiem. Dotychczas cześć armatorów z G6 utrzymywała stałe połączenia feederowe z Gdynią.

- Nie ukrywam, że cieszymy się z tego, że część armatorów wchodzących w skład G6 pozostanie w Gdyni - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Co nie zmienia naszych planów inwestycyjnych. Obecnie nie zanurzenie jest najważniejsze, ale długość statków. Dlatego w pierwszej kolejności chcemy zagospodarować Nabrzeże Gościnne zobacz na mapie Gdyni. Drugim etapem jest oczywiście pogłębienie portu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (99) 3 zablokowane

  • W dniu wczorajszym widziałem niebieski kontenerowiec Maersk w BCT... (1)

    • 5 4

    • bo MSC czarteruje ten statek od Maerska na tej linii

      • 0 0

  • Transport Week 6-8 marca 2012 (3)

    Pan Boris i Dominik zamilkli. No comments. G6 suspended. Stawki portowe to tylko zasłona dymna. Tak się dzieje jak marketing i bicie piany zderza się z operacyjnymi wymogami i realiami obsługi. Jakie window time frame wobec dyktatu MAE , który traktuje DCT jak swój defaultowy terminal - do przejęcia?Slot? Jaka obsługa ? Czym ? Slajdy DCT to kompilacja antycypacji - 6 suwnic STS(?), wirtualny obszar niczym lotnisko przy skromnym zakresie działania i dodatkowej dalbie dla oceanika? EUROPORT i Goodman to mrzonki. To miraż wizjonera i nic więcej. No ale to świetnie współgra z polityką rządzących i chciejstwem. Żenua. Wizjonerzy.

    • 12 4

    • ???

      nic z tego nie rozumiem...... napisał to jakiś teoretyk - wykładowca

      • 0 0

    • powiało fachowcem (1)

      a po polsku, tak dla mniej kumatych ?

      • 3 2

      • Fachowiec? Wątpię.....jakiś stary teoretyk ....

        • 1 0

  • Gdański port nie ma przyszłości,nikt nie chce tam płynąć ,Gdynia rozwija się dynamicznie i to ona jest morską stolicą Polski (9)

    z widokami na przyszłość

    • 50 147

    • moze to i byloby prawda ale gdyby gdynia miala tereny pod nowe (1)

      moze to i byloby prawda ale gdyby gdynia miala tereny pod nowe nabrzeza a takich w zyciu nie bedzie miala bo od poludnia sopot od polnocy plytka zatoka pucka i zero szans na rozwoj

      • 4 0

      • kierunek zatem jeden - środek zatoki

        • 0 0

    • Stefan

      pobudka panie, w jakim ty miescie zyjesz? Rybackim chyba ??

      • 0 0

    • To co mówisz ma sens! (4)

      Szczególnie, że ten port się najszybciej w europie rozwija, i ma większą moc przeładunkową... 2 sztuczną wyspę pod statki na 20tys TEU za rok budujemy, a do Gdyni żaden z PostPanaMax'ów, czyli tych co do nas regularnie pływają, nie przypłynie, bo Port w Gdyni za mały.

      Gdyńska logika, Gdyńska zaściankowość, generalnie Szczurek.
      Szkoda mi Cegielskiej, która tyle dla Gdyni zrobiła, INWESTOWAŁA, a nie starała się Gdańskowi i Sopotowi pod górę robić, bo ostatnio tylko tyle Gdynia robi. Weźcie się okopcie jakimś wałem ,pływajcie ze swoich portów, latajcie ze swojego lotniska, które jeszcze przez dekadę nie będzie przyjmować samolotów rozmiarów tych, co w Gda lądują (pomimo tego, że są małe), bo Wasze lotnisko jest budowane pod awionetki i ewentualne przyjęcia naszych, gdy u nas mgła...

      Trójmiasto nie dla malkontentów. Jak się chce coś zbudować, zrobić, to się współpracuje. Zapraszam do Gda, bo chyba w życiu nie byłeś.

      • 55 18

      • Gdanska logika (2)

        Gdansk budowac terminal i zabrac Gdyni najwiekszego armatora = konkurencja, inwestycje; Gdynia budowac lotnisko = robic pod gore Gdanskowi

        • 7 25

        • Gdyńska logika vol 2 (1)

          Budowa terminalu przez inwestora prywatnego za prywatne pieniądze=budowa lotniska za publiczne pieniądze konkuryncyjnego w przyszłości dla innego lotniska publicznego

          • 31 5

          • Czyli wystarczy sprywatyzować oba lotniska i już będzie OK?

            Co za hipokryzja...

            • 2 7

      • Nie mówiąc już o budowie w Gdańsku Pomorskiego Centrum Logistycznego przez Goodmana

        • 23 3

    • szczurek odstaw dragi

      • 55 12

  • Niech się Jarosiński tak na zapas nie jara, bo wróble ćwierkają, że APL (1)

    chce zawijać do DCT niezależnie od G6, którego do DCT nie dopuścił Maersk.
    Jeśli APL dogada się z DCT (i Maerskiem?), to w Gdyni z tej szóstki pozostanie tylko Hapag-Lloyd.

    Niech Szczurek podwija rękawy i zasuwa z Jarosińskim szukać inwestora do budowy pirsu zewnętrznego bez oglądania się na zasiedziałe w Porcie towarzystwo wzajemnej adoracji, kopiące się po kostkach.

    • 11 5

    • 6 - 1 = 1 ???

      Skoro nawet APL będzie chciał (pomimo podpisanych już zobowiązań serwisowych w ramach G6) sam świadczyć serwis do Gdańska, to jeżeli prowodyrem obecnej blokady był MAERSK to już widzę jak się zgodzi na statek oceaniczny APL'a... Ale nawet gdyby tak się stało to 6-1 = 5, czyli poza HAPAGIEM, zarówno OOCL, NYK, MOL, HYUNDAI zostaną w Gdyni, no bo z tego co kojarzę, a kojarzę dobrze pływają obecnie wszyscy właśnie do Gdyni.

      Co do budowy kolejnego terminalu dla statków oceanicznych w Trójmieście... W Gdyni mleko się rozlało, szansa stracona, trzeba przestać płakać, zmodernizować to co jest i próbować się jak najlepiej wpasować w istniejącą sytuację, jak widać dynamicznie zmieniającą się, ale budować kolejny terminal? Chyba tylko po to, żeby było się czym chwalić i wiatr miał gdzie hulać, bo zarobić na siebie to nie zarobi i nawet Panowie Szczurek z Jarosińskim takiego jelenia nie upolują...

      • 0 0

  • Armatorzy dalej twierdzą że serwis G6 ma rotacje via Gdańsk DCT

    • 1 2

  • No to Gdyni się upiekło przynajmniej na rok, bo przejście G6 do Gdańska oznaczałoby koniec zawijania feederów tych spółek (7)

    do Gdyni. Ale jak DCT się powiększy to będzie to nieuniknione

    • 37 9

    • Feedery nie należą do samych armatorów

      Są to spółki podwykonawcze i w tym przypadku najbardziej po d... dostałby Unifeeder, który już przebąkuje o planach wycofania się z Bałtyku. Zresztą czego można się spodziewać po jednej z najbardziej krótkowzrocznych i nieogarniętych firm w tym biznesie...

      • 2 0

    • Armatorzy Ci mają jeszcze inne feedery i na pewno będą zawijac do Gdyni !!!! (5)

      Tyle że teraz sa na przegranej pozycji, teraz idą w łaskę !!!!!

      • 2 3

      • Po cholerę feedery do Gdyni, skoro masz oceanik do DCT? (4)

        • 6 4

        • Bo oceanik idzie tylko z/do FE a sa jeszcze inne kierunki Świata !!!!! (3)

          • 4 2

          • przecież oceanik G6 w miedzyczasie zawija do Rotterdamu, Bremerhaven i Geteborga (2)

            • 2 2

            • to chyba pisze ktoś kto nie siedzi w tym biznesie !!!!!!!!!!! (1)

              Proponuje zapoznać się z rotacją statków!!!! Z resztą po co ta mowa jak i tak już G6 nie będzie zawijało do Gdańska !!!!!!

              • 5 2

              • Jak pisał kolega wyżej, G6 miało chodzić przez BRV dla innych kierunków.

                Dla innych kierunków niż FE (ME, Indie, Afryka czy obie Ameryki) miał być używany jako feeder (z przeładunkiem w BRV).

                Niżej część informacji prasowej jaką tydzień wcześniej rozsyłał APL (zostawiłem najbardziej interesujące wątki):
                - Loop 3 bedzie domyslnym serwisem APL na caly wolumen importowy i eksportowy do/z Polski;
                - ladunek importowy z portow nie obslugiwanych bezposrednio przez Loop 3 bedzie na niego przeladowywany;
                - Loop 3 bedzie zawijac wylacznie na DCT Gdansk;
                - pierwsza podroz: ETS Shanghai 10/03 => ETA Gdansk 15/04 statek APL Finland v. 021
                - po uruchomieniu Loop 3, APL nie bedzie juz oferowal wlasnego serwisu feederowego do Gdyni / Gdanska;
                - rotacja Loop 3: SHANGHAI NINGBO SHEKOU SINGAPORE ROTTERDAM BREMERHAVEN GDANSK GOTHENBURG - ROTTERDAM - JEDDAH SINGAPORE CHIWAN HONG KONG - SHANGHAI

                Pozdrawiam,
                Karol

                • 0 0

  • heheh (1)

    Powiedzmy sobie szczerze DCT dało d**py i zapach pozostanie na lata.
    Z tym partnerem nikt już nie będzie chciał rozmawiać, niech sobie budują dodatkowe nabrzeża. Rosjanie w Kaliningradzie tylko na to czekali, teraz wybudują spokojnie terminal u siebie i wielki hub w Gdańsku ch... strzelił. Cały ładunek pójdzie tam gdzie taniej, a dla DCT-u liczy się tylko kasa.

    • 8 0

    • Kaliningrad mój mistrzu nie jest w Schengen.

      Nie rób jaj.

      • 1 0

  • Ale

    o co chodzi!

    • 0 0

  • Teraz mersk może kupic dat

    • 3 0

  • Amator robi co chce z dct

    Nikt nie będzie mersk podskakiwal, i tak będzie

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Katarzyna Dobrzyniecka

Ekonomista, Absolwent Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego Od ponad 10 lat Dyrektor Loży Gdańskiej BCC. Założyciel i główny udziałowiec Firmy Doradczej Profit-Solo działającej w branży nieruchomości. Członek Pomorskiego Komitetu Monitorującego przy Wojewodzie Pomorskim. Członek Założyciel Lions Club Amber Gdańsk

Najczęściej czytane