• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia "odpala" terminal promowy, Gdańsk "gasi światło"?

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września. Otwarcie nowe terminalu promowego w Gdyni zapowiedziano na 23 września.

Port Gdynia we wrześniu uruchamia swój nowy terminal promowy. Czy Port Gdańsk na swoim terminalu promowym na Westerplatte "zgasi światło"? PŻB, czyli właściciel marki Polferries obok Steny Line będzie drugim operatorem w Gdyni i pomimo pytań wciąż nie ujawnił co z połączeniem promowym z Gdańska.



Czy płynąłe(a)ś kiedyś promem przez Bałtyk?

Już we wrześniu tego roku Port Gdynia uruchomi nowy terminal promowy, który powstaje przy Nabrzeżu PolskimMapka w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 240 m. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim Mapkai może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Nowe usytuowanie terminalu niesie za sobą korzyści wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut.

Terminal w Gdyni dla dwóch przewoźników



Budowę terminalu ogłoszono w 2013 roku, choć plany i wizje snuto już w 2005 roku. Według wstępnych informacji miał on funkcjonować od 2016 roku. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne, potem poszło o układ drogowy, co dało kolejny rok w urzędach. Ostatecznie prace ruszyły w 2018 roku. Otwarcie zapowiedziano na 23 września 2021 roku. Armatorzy mieli więc dużo czasu, na podjęcie decyzji, czy chcą pływać z Gdyni.

Od początku było wiadomo, że terminal jest odpowiedzią na... dobrą współpracę ze szwedzkim armatorem Stena Line (linia Gdynia - Karlskrona). Terminal jest jednak gotowy przyjąć jeszcze jednego stałego armatora. W grudniu ub. roku ogłoszono postępowanie, które miało wyłonić użytkowników nowego terminalu w latach 2021 do 2025. Zgłosił się niemiecki TT-LinePolska Żegluga Bałtycka (Polferries). Ostatecznie wybrano polskiego, państwowego przewoźnika.

Zobacz jak wygląda prom Nova Star.


Co dalej z terminalem na Westerplatte? PŻB i Port Gdynia milczą jak zaklęci



Co to oznacza? Czy Polferries uruchomi drugie połączenie, czy zrezygnuje z Gdańska? O to zapytaliśmy ponad dwa tygodnie temu PŻB. Niestety, do tej port nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A co na to Port Gdańsk? Czy PŻB zamierza opuścić Terminal Promowy Westerplatte? Czy Port szykuje się na taką ewentualność? O to też zapytaliśmy Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Niestety, też nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

A dla gdańskiego portu sprawa jest szczególnie ważna, bo PŻB jest jedynym użytkownikiem terminalu promowego na Westerplatte. Jego odejście byłoby więc bardzo dotkliwe. Port już kiedyś miał problem z tą portową infrastrukturą.

Przypomnijmy. Terminal Promowy WesterplatteMapka został wybudowany 19 lat temu na potrzeby duńskiego przewoźnika DFDS Seaways, obsługującego wówczas połączenie Gdańsk-Trelleborg-Kopenhaga. Umowa zakładała 10-letnią współpracę. Inauguracja tej linii nastąpiła w październiku 2002, jednak już po roku połączenie zostało zawieszone. Do 2005 roku Duńczycy utrzymywali pojedyncze połączenia cargo - najpierw z Goeteborgiem, a później z Karlshamn z zawinięciem do Kłajpedy. Od tamtej pory nowoczesny terminal wykorzystywany był jedynie do przyjmowania wycieczkowców w sezonie lub okazjonalnie, jako dodatkowe nabrzeże w porcie. Koszty przygotowania portu do stałej obsługi linii promowej wyniosły ponad 23 miliony złotych. Choć port uzyskał odszkodowanie od DFDS za zerwanie umowy, to i tak nie udało się pokryć wszystkich strat.

W 2015 roku ogłoszono, że promy marki Polferries, które wpływały i wypływały wcześniej z Nowego Portu z Bazy Promowej na Nabrzeżu ZiółkowskiegoMapka przeniosą się do Terminalu Promowego Westerplatte. Z tej okazji na linię wprowadzono nawet nowszy prom, czyli Wawel.

Czy PŻB ma potencjał na nowe połączenie?



PŻB i Port Gdańsk na razie milczą na temat swojej współpracy. Czy jednak w ogóle możliwe jest utrzymanie dwóch połączeń, jednego z Gdańska i kolejnego z Gdyni? PŻB wciąż czeka na nowe promy. Przypomnijmy, że słynny prom widmo, czyli ten pod którego budowę położono stępkę 4 lata temu i nie rozpoczęto jej do dziś, miał powstać właśnie dla PŻB. Ostatnim zakupem dokonanym przez PŻB, był używany prom Nova Star.

PŻB obsługuje połączenia na linii Świnoujście-Ystad (Szwecja), Świnoujście-Kopenhaga (Dania) oraz z Gdańska do Nynashamn (Szwecja). Polski armator posiada 5 promów: wspomniany już Nova Star, Mazovia, Wawel, Cracovia i Baltivia.

Miejsca

Opinie (186) 10 zablokowanych

  • Wycieczkowce nadal przy terminalu masowym ! (2)

    Jakie sa pierwsze wrazenia zagranicznych turystow? Niezly syf!

    • 6 4

    • (1)

      Widziałeś kiedyś terminal w Karlskronie?

      • 3 2

      • Byłem, widziałem

        Jest normalny terminal, z rękawem. A w pobliżu fabryka kabli. Jest jednak porządek i czysto, nie śmierdzi i nie pyli.

        • 0 1

  • (1)

    Dobrze że polferies w Świnoujściu to najlepsza linia a tt line nastawiony tylko na kase

    • 1 1

    • A ja myślałem, że...

      ...w Świnoujściu najlepszą linią jest Unity Line.

      • 0 0

  • (2)

    DFDS dalej płaci stewardesom 1200 euro miesięcznie (płatne tylko w czasie pobytu na statku), bez ubezpieczenia emerytalno-rentowego i składek NFZ w Polsce? Wstyd żeby duński armator tyle płacił na statku pod duńską banderą, za 12 godzin pracy 7 dni w tygodniu.

    • 15 0

    • Resztę pobiera złotousty Mirosław

      • 1 1

    • Polskie stewardesy maja pływać na narodowych, nie u lewaków! Zapraszam na mój!

      Morałwięcki

      • 5 4

  • Do Redakcji (6)

    PŻB nie pływa ze Świnoujścia do Kopenhagi. Pływa natomiast Świnoujście - Ystadt, gdzie zapewnia przesiadkę na autobus do Kopenhagi (linia 866). A dla zmotoryzowanych przejazd przez most Oresund jest wliczony w cenę biletu. To zasadnicza różnica.

    • 40 0

    • Skoro PŻB ucieka do Gdyni... (4)

      ...to może Port Gdańsk powinien zaprosić TT-Line?

      • 25 3

      • Są trzy rampy (2)

        Na Westerplatte są trzy rampy. Zmieści się i TT i DFDS. Jak będzie potrzeba to można zbudować drugi rękaw.

        • 2 2

        • (1)

          Najpierw trzeba obrotnicę dla większych promow mieć. Małymi nikt do Gdańska pływać nie będzie bo to się nie opłaca.

          • 1 1

          • Przydałoby się

            Promy Polferries mają długość około 160 metrów. Na obrotnicy przy WOC można obracać 180-metrowe statki. Także jeszcze niewielka rezerwa jest. Ale jasne, że pożądane byłoby 240 metrów.

            • 0 0

      • Raczej DFDS powinna wrócić

        • 4 0

    • Sugestia

      Ciekawe co TT-Line chciało zaoferować? Jakąś nową trasę czy kopię istniejącej? Skoro port, ani PŻB nie chcą rozmawiać, to może warto zapytać w TT-Line.

      • 13 0

  • (10)

    Gdynia zwija kontenery, bo i tak nie mają jak wyjechać przez niewydolną Trasę Kwiatkowskiego, Gdańsk ma infrastrukturę gotową do przerobu nawet 5 mln TEU i tylko dobudowywać kolejne nabrzeża na DCT, swobodny dojazd do A1, S7, kolej, także niech biorą na otarcie łez te promy pasażerskie, żeby za chwilę nie stracili jeszcze portu instalacyjnego, bo Gdańsk ma tereny i za chwilę ten temat też przejmie

    • 49 50

    • (5)

      Efekt pompowania kasy wyłącznie w Gdańsk przez lata, prezentów w postaci owych ekspresówek i połączeń kolejowych - niestety kosztem regionu. Podobne inwestycje (przede wszystkim OPAT) pozwoliłyby równie dynamicznie rozwijać się Gdyni, co zaprocentowałoby w skali całego Trójmiasta.

      Niestety panuje głupia satysfakcja, gdy u sąsiada źle się dzieje. Taki "Dzień Świra" w skali makro.

      A we wpisie powyżej widać jeszcze głęboką frustrację, bo tym razem to Gdynia coś ugrała kosztem Gdańska. W skali Trójmiasta to faktycznie żadna korzyść, ale gdy dzieje się odwrotnie (np. przenosiny armatorów do DCT), to wszystko jest super, prawda?

      • 25 12

      • to nie tak jak myślisz (4)

        to nie było tylko pompowanie kasy, mądrzy i zaradni gdańszczanie mieli wizję, pomysły, byli kreatywni i skuteczni przy aplikowaniu o środki unijne, ale sami z własnej kasy też zainwestowali potężne kwoty, kto bronił gdynianom iść tą samą ścieżką, nie patrzeć na innych tylko załatwiać własne interesy...

        • 6 7

        • Kto rozdzielał środki centralne wówczas? (1)

          Re: miłościwie panująca PO.
          Kto rozdzielał środki samorządowe? Miłościwie panujący marszałek z PO.
          Jaka tu zaradność gdańszczan?

          • 4 1

          • kto wnioskował i głosował ?

            Zarząd Gdańska i afiliowane "kręgi gospodarcze".
            Z jakiego ugrupowania?
            "Wespół w zespół, by żądz moc, móc wzmóc..."
            Z ręki do ręki...
            Struktura "spółdzielni władzy" jak na dłoni widoczna i klasyka dotacyjnej "krótkiej kołdry".

            • 1 2

        • Tak, tak, mądrzy i skuteczni - a za miedzą niemądrzy i nieskuteczni. Bajeczki. Ciekawostka: Gdynia była też super zaradna i skuteczna - do czasu; nagle przestała, gdy zmieniła się władza. Stworzono mit o zaradności a tak naprawdę, niestety, kluczowa jest przychylność na samej górze - taka smutna prawda, z powodu której aktualnie i Gdańsk obrywa.

          Poprzednia odpowiedź trafiła w sedno - łatwo jest aplikować, gdy ma się pewność sukcesu (i jeszcze dorzucą kilkaset milionów, gdy zabraknie - jak w przypadku tunelu). A przede wszystkim szereg kluczowych inwestycji (tych wspomnianych powyżej) to nawet nie są inwestycje miejskie a regionalne/centralne zrobione na potrzeby Gdańska.

          • 2 1

        • latwo byc kreatywnym i skutecznym majac do dyspozycji spoldzielnie wszystkich szczebli wladzy.

          Latwo jest paternalizowac inne podmioty, uprzednio odcinajac je od finansowania.
          Bo przeciez kazdy moze!
          Ale nie kazdemu sie to "spelnia".
          Na zasadzie staropolskiego "co wolno wojewodzie...."
          Gdynia ma duzo win i zaniechan ale aspektu "trudnego sasiada" i "psa ogrodnika" pomijac nie wolno.

          • 3 2

    • Teza ta pośrednio świadczy, że przy tak

      "wydolnej" infrastrukturze władze Gdańska są co najmniej niewydolne skoro mimo to biznes stamtąd się zwija.

      • 3 1

    • Jak Gdynia zwija kontenery to ty chyba z kosmosu jesteś. Najpierw popatrz na statystyki gdzie przeładunki rosną a gdzie maleją a potem glupoty wypisuj.

      • 4 2

    • (1)

      po co ta złośliwość

      • 17 8

      • bo dla lesia wszystko jest meczem lechia arka

        • 17 7

  • Prom Pinokio skąd będzie pływał? (7)

    • 19 7

    • Tusk ma podobno dograne już dokończenie z Katarczykami.

      Musi tylko wygrać wybory a Sławomyr .N zostać ministrem ds. Gospodarki Morskiej.

      • 2 0

    • Będzie ich cała flotylla: (1)

      Pinokio, Plastuś, Kaczor & Donald itp.

      • 3 1

      • Ma być też Dżepetto.

        • 0 0

    • z Obiecanek Cacanek (1)

      do Ciemnoluda

      • 7 0

      • Miał być ze Szczecina stateczek, ostał się ino młoteczek...

        • 2 0

    • zasadniczo z radomia (1)

      • 4 0

      • Z wegorzewskiej

        • 3 0

  • Żeby była jasność. Nie Gdynia, tylko Port Gdynia (bo tytuł może mylić) (12)

    Oczywiście propaganda od Szczurka nie omieszka przypisać sobie "sukcesu", ale prawda jest taka, że miasto traktuje port jako wroga, za każdym razem podkreślając (Stępa, Domozych i inni), że najlepiej, gdyby port zniknął a tereny, wiadomo, można by wtedy opylić deweloperom.

    • 184 60

    • przecież sam tą propagandę siejesz, więc o co ci chodzi? (9)

      • 24 28

      • pozdrawiam Laboratorium Innowacji Społecznych. Macie ostatnio sporo nadgodzin (7)

        tyle fejkowych kont jest w w użyciu na fejsie, że chyba nie śpicie, co?

        • 32 5

        • ktoś musi reagować na rosyjskie prowokacje (6)

          • 8 16

          • na prowokacje nalepszym lekarstwem (5)

            jest zamilczenie...

            • 9 1

            • Po prostu was zatkalo, ze ludzie juz wiedza (4)

              • 16 3

              • i co z tego, że wiedzą (3)

                ...jak mają na to wylane?

                • 3 10

              • Ale kto. Ludzie czy lis? (2)

                Ludzie na razie po prostu nie rozumieją jak to działa. Ale może kiedyś pojawić się siła, która będzie umiała to wykorzystać.

                • 2 1

              • ludzie rozumieja (1)

                Ale maja zyciowa postawe, czyli, jak nie mozesz zwalczyc, to sie przylacz. Bo moze od wladzy"" cos skapnie. Wiec na "rewolucje" nie ma co lliczyc, nawet ze slusznymi haslami. k

                • 0 0

              • nikt nie mowi o rewolucji.

                ale gdynia to male miasto. pracownicy lis nie sa anonimowi. a podszywanie sie pod 100 falszywych "gdynian", to byl nie bylo oszustwo.

                • 0 0

      • to nie propaganda ani prowokacja

        To twarde fakty.
        Siec pamieta a cytaty nie jest trudno znalezc.

        • 4 0

    • Żeby była jasność (1)

      Przepraszam,a "Port Gdynia" to jest w Hongkongu czy może jednak w Gdyni??

      • 3 12

      • "Port Gdynia" jest w Gdyni, ale jest bytem niezależnym

        Można to potraktować jako skrót myślowy, ale dla równowagi należałoby napisać, że Gdynia ma pękniętą dylatację ... bo Estakada leży przecież w Gdyni ? Prawda ?

        • 11 1

  • Jeśli Gdynia cokolwiek odpala to

    1. Działki swoim milusińskim deweloperom
    2. Jointa nad nierozgarnięciem swojego ciemnego luda

    • 7 2

  • Super

    • 0 1

  • niedokonczone dzielo

    baze promowa nalezalo polaczyc estakada nad kanalem z oksywiem,a tak brak dojazdow do bazy i do lotniska i dzielnic. ulice za niedbane ,dojazd do lotniska okolo 2 godziny. czas na myslenie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Kazimierz Wierzbicki

Prezes zarządu i właściciel Grupy Trefl, w skład której wchodzą spółki zajmujące się produkcją i dystrybucją puzzli, kart, gier planszowych, zabawek i mediami oraz trzy spółki sportowe. W latach 1997 - 2008 był prezesem ProkomuTrefl Sopot. W 1997 roku założone przez Kazimierza Wierzbickiego Sopockie Towarzystwo Koszykówki Trefl przekształcono w Sportową Spółkę Akcyjną.

Najczęściej czytane