• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Gdańska znów buduje statki

Wioletta Kakowska-Mehring
14 grudnia 2023, godz. 13:15 
Opinie (86)
  • Nowe jednostki będą patrolować akweny wzdłuż 4600-kilometrowej nieregularnej linii brzegowej Finlandii, usianej wysepkami.
  • Uroczystość cięcia blach
  • Uroczystość cięcia blach
  • Uroczystość cięcia blach

Baltic Operator, czyli spółka, do której należy Stocznia Gdańska, rozpoczęła budowę częściowo wyposażonej jednostki patrolowej dla fińskiej Straży Granicznej. To jedna z dwóch, jakie mają powstać w ramach kontraktu podpisanego ze stocznią Meyer Turku.



Przypomnijmy, że umowę na budowę dwóch częściowo wyposażonych jednostek podpisano w grudniu ub. roku. Pierwszy statek ma być gotowy w 2025 r., a drugi w 2026 r. W tym tygodniu rozpoczęto cięcie stali pod budowę pierwszego patrolowca. Podczas ceremonii obecni byli przedstawiciele klienta z Meyer TurkuThe Finnish Border Guard.

Jednostki Offshore Patrol Vessels (OPV) będą miały 98 m długości, 17,6 m szerokości i 5 m zanurzenia. Będą patrolować akweny wzdłuż 4600-kilometrowej nieregularnej linii brzegowej Finlandii, usianej wysepkami.


- Kadłuby statków, które Baltic Operator dostarczy Straży Granicznej, powstaną w gdańskiej stoczni, gdzie produkowane są również duże bloki dla statków pasażerskich dla Meyer Turku - poinformowała w mediach społecznościowych spółka Baltic Operator.
Baltic Operator, działający w sektorze stoczniowym, energetyki wiatrowej i offshore, jest częścią Grupy Przemysłowej Baltic, a częścią GPB jest Stocznia Gdańska.

Miejsca

Opinie (86) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma takiej stoczni, której tusk by nie zamknął (34)

    nie może być tak, że mamy stocznię w Hamburgu, a statki mają być budowane w Gdańsku. A już tym bardziej produkować wiatraki, skoro używane chce nam sprzedac Siemens

    • 73 90

    • (2)

      No jasne, bo w Trójmieście nie ma stoczni, ani jednej. To jak z kopalniami, tylko te państwowe są nierentowne

      • 32 9

      • Za Donalda nic się nie opłacało (1)

        Nawet Orlen nie zarabiał

        • 2 8

        • Całe szczęście zarabiał za PiSu, szkoda że drenując nam kieszenie.

          • 8 0

    • nudny jesteś z tym starym nowogrodzkim przekazem (1)

      • 33 18

      • Podobnie jak ty, z tym powskim przekazem.

        • 7 13

    • (10)

      Jak znów słyszę, że Tusk stocznie zamknie to aż mnie skręca. Stocznia gdańska, stocznia północna budowała kiedyś dużo za czasów komuny tylko, że nie zarabiała na tym bo wszystko szło do "braci rosjan" i to za półdarmo albo i darmo. Po komunie taka stocznia gdańska to popadła w duże tarapaty finansowe i chyba w 96 ogłosiła upadłość. A np taką "remontówkę" odratowali bo poszła w prywatne ręce w 2001 i zmienili strategie działania zaczęli budować i remontować dla zachodu a nie dla ruskich dlatego działa do dnia dzisiejszego i ciągle są na plusie.
      Więc doedukuj się przestań telewizyjne dyrdymały powielać bo problem ze stoczniami to bardziej zawiły temat.

      • 24 11

      • uzupełniając: nadzór właścicielski nad stocznią sprawował wtedy Maciej Płażyński. Tak, tak ojciec Kacperka... (3)

        • 9 15

        • Jeden z ojców chrzestnych PO (2)

          ale dla tuska był za mądry, ten otacza się i**otami i bryluje.

          • 16 19

          • (1)

            nie zauważyłem ciebie w jego towarzystwie więc

            • 7 6

            • Cóż, z twoim IQ niewiele można zrozumieć i zobaczyć, co się dzieje wokół.

              • 4 5

      • Ty trolu stocznie to tylko na obrazku widziałes nigdy wniej nawet nie byles

        • 8 10

      • (3)

        zresztą gdańską zamknął niejaki Jaworski, wzorcowy pisowiec

        • 10 10

        • on ją sprzedał a nie zamknął (2)

          Od Tuska nikt kupić nie chciał, nawet za "złotówkę Lewandowskiego"

          • 3 5

          • Za to kupił ukraiński oligarcha za złotówkę od PiS. (1)

            Potem nam odsprzedał za miliony. Biznes tysiąclecia jak sprzedanie Orlenu za 30% rocznych zysków.

            • 5 2

            • podobnie jak i niemieckie stocznie...

              ...nawet w podobnym czasie.
              Uważasz, że nasi zachodni sąsiedzi nie mają rozsądku?
              Sprawy potoczyły się również podobnie, niemieckie stocznie wróciły do "macierzy"... A potem znowu poszły "do ludzi", tym razem Chińczyków. A gdańska stocznia do Duńczyków.
              I wodują.

              • 2 1

      • A PO tem ściema o Katarskim inwestorze

        POlecenie od Makreli , która wspierała niemieckie stocznie , aby Polskie zamknąć . I PO sprawie. Fur Deutschland.

        • 8 8

    • CPK port lotniczy który by był największa konkurencja dla lotnisk w Europie zachodniej i przynosił by gigantyczne zyski (7)

      Juz wiadomo ze niebedzie realizowany własnie ztego powodu!
      Elbląg nadal bedzie zascienkem choc Donald kłamał na wiece w tym miescie ze on juz dawno chcał ten przekop wykonac

      • 14 20

      • CPK= likwidacja lub marginalizacja lotnisk regionalnych, np. Kraków, Katowice, Łódź itd. (6)

        • 14 10

        • (3)

          Ty jesteś chory. Loty pasażerskie to jest mały procent tego za co cpk ma odpowiadać.

          • 9 13

          • (2)

            taaa, ciekawe, z całej Europy będą wozić towary żeby cargo baranów mogło się opłacać. Widać, że to się nigdy nie zbilansuje w ruchu pasażerskim to wymyślili cargo

            • 8 8

            • Wyobraź sobie, panie młotkowy, że porty cargo to tzw. transport modalny i towary nie z z Europy lecz z całego świata. Ale przecież ty lepiej wiesz, nieprawdaż?

              • 6 5

            • Kurczę, a jednak was sieją. I to na pęczki.

              • 2 6

        • i Gdańsk. Ale po co nam lotnisko w Gdańsku jak mamy Radom

          • 8 6

        • Gdańsk...

          ;)
          :P

          • 0 0

    • PiS stocznie likwidował!

      Ostatnio w Świnoujściu , 2020 bodajże

      • 8 11

    • (1)

      Ciekawe co Andrzej Jaworski zrobił ze stocznią...

      • 8 9

      • To samo, co ty byś zrobił.

        • 5 7

    • Nie udawaj, że nie wiesz kto sprzedał Stocznię Gdańską, był nawet na Trojmiasto artykuł o tym - link poniżej (1)

      biznes.trojmiasto.pl/Panstwo-odkupilo-Stocznie-Gdansk-n125744.html

      i sprawdź sobie za ile sprzedali, a za ile odkupili

      • 10 3

      • i dodam ci, że zrobiono wtedy to samo, co Niemcy ze swoimi wschodnimi stoczniami

        Po nieudanym flircie z Rosjanami.

        A potem zrobiono to jeszcze raz, rok temu, wypychając ze stoczni firmę, do której na początku wielu wyprowadzono strategiczny majątek. I sprzedano znowu, tym razem Duńczykom.

        I idą wodowania.
        Bo na tym trzeba się znać...
        Wśród naszych "władców i znawców" nie ma chętnych na taką działalność, bo czasem mankiety trzeba sobie wybrudzić, a cykl produkcyjny to kilka ładnych lat... Po co, skoro są znacznie łatwiejsze i mniej ryzykowne sposoby robienia kasy...

        • 3 5

    • (1)

      nie ma takiego człowieka bez mózgu który by nie mógł podobnych rzeczy wypisywać. Jest i to niestety nie jeden.

      • 1 7

      • Dobrze, że się sam przyznałeś.

        • 3 3

    • Poczytaj trochę w internecie ,może cię oświeci za czyich rządów podpisano umowę na budowę pierwszego z serii niszczycieli min

      • 5 2

    • Strzał w dziesiątkę

      Tylko co niektórzy tego nie rozumieją...

      • 0 2

    • Ostatnia stocznia zamknięta została???

      Tak tak w Świnoujściu przez??

      • 0 0

  • (2)

    jaki ten krol europy szybki

    • 18 8

    • boli?

      • 4 1

    • Janusz Oskar wygrał jest z Jarosławem daj już spokój

      • 0 1

  • (17)

    80% procent nowych statków budowanych jest w Azji.
    Europa jest za droga. Tu si buduje małe jednostki.
    Przestańcie marudzić, taki rynek jest.

    • 81 13

    • trafna uwaga, ale pisowcy tego nie rozumieją (8)

      • 19 20

      • to nie pisowcy chcieli pociąć dźwigi stoczniowe na złom i oddać teren stoczni deweloperce (2)

        a znany wszystkim kolekcjoner mieszkań

        • 24 15

        • Po co nam stocznie i porty??

          Przecież wszystko jest w Niemczech!!

          • 3 7

        • Znany kolekcjoner mieszkań? Daniel Obajtek?

          Daniel z Pcimia ma trzydzieści dziewięć (na chwilę obecną) nieruchomości w całym kraju, więc chyba o nim piszesz? A właściwie miał, bo ostatnio przepisał na dwunastoletniego syna. Cale szczęście, że ministrant Zero zdążył wprowadzić rozszerzoną konfiskatę majątku i ani syn Daniela nie jest bezpieczny, ani bezrobotna żona Moradzieckiego.

          • 6 3

      • (4)

        ci pisowcy zaczęli budować 3 promy wiec nie trafiłeś bratku.

        • 14 14

        • z osławioną pisowskąj stępką ze Szczecina na czele (3)

          • 12 12

          • (2)

            z 3 promow 1 juz zbudowany, 2 prawie zbudowany.

            • 5 6

            • W tvn tego nie powiedzą (1)

              • 3 5

              • W TVPutin powiedzą..

                Że je Moradziecki z Kaczyszenką własnoręcznie zbudowali.

                • 5 3

    • Popatrz, taka mała i baaardzo droga Norwegia... (2)

      A buduje więcej niż Polska...

      • 16 7

      • Dotują kasą ze sprzedaży gazu i ropy (1)

        • 6 0

        • to se akurat wymyśliłeś

          nikt prywatnej firmie nie dotuje budowy statków

          • 2 1

    • 80% procent nowych statków budowanych jest w Azji. (1)

      W których większość stanowią masowce w których specjalizowała się m.in. Stocznia Gdańska, więc są to statki w których nie ma wybujałej technologii, więcej spawania do której potrzeba jak najtańszych pracowników bo za wykwalifikowanych spawaczy z certyfikatami nikt w Azji nie będzie dopłacał.

      • 10 3

      • Prawda

        • 1 2

    • Stoczniowiec (1)

      Dużo pasażerów i luksusowych jachtów buduje się w Europie

      • 10 5

      • Chińczycy przenieśli swoje bazy pasażerkich cruiserów do Europy

        Bo po co wozić drewno do lasu.
        Budują i remontują.

        • 3 1

    • Tylko że w Chinach zarobki są już porównywalne do polskich, a to tam się właśnie najwięcej produkuje. Zarobki inżyniera na poziomie 15 tys juanów miesięcznie (2000 ojro) na rekę nie robią tam już wrażenia. Spawacze dostają trochę mniej ale to są nadal pensje porównywalne do polskich

      • 2 0

  • ciekawe..ciekawe

    Ale mnie intersuje..
    Z czego zyła..żyje..i będzie życ..Stocznia gdańsk..???..
    Czy wielomilionowe dotacje z PFR .. oraz inwestycje typu Plac montazowy..hale..doposażenie..
    uznane zostanie za..no właśnie..
    PFr..w utrzymanie tzw. sektora państwowego ..czyli nominatówpańswowych ..utopil znacznie ponad miliard złotych..
    Może ..ktos poda dokładnie te kwoty..
    Na rynku nikt z pryawtnych podmiatów..zapewne mie otrzymał...dotacji celowych

    • 28 6

  • A UE pozwoliła ?

    • 18 4

  • Statek jest gotowy wtedy, gdy może samodzielnie pływać i ma wszystkie niezbędne uprawnienia. (2)

    Te jednostki to kadłub z podstawowymi systemami, które zostaną przeholowane do prawdziwej stoczni za granicą w celu ich wyposażenia, przeprowadzenia prób morskich i zdania wobec towarzystwa klasyfikacyjnego i armatora.

    • 110 7

    • I w celu przykręcenia tabliczki

      znamionowej z numerem statku wyprodukowanego w Finlandii i logiem stoczni Meyer.

      • 11 1

    • przecież w artykule napisali że kadłuby

      • 4 0

  • Brawo Donald! Już jest lepiej

    • 10 9

  • piekna stocznia!,jest czescia czesci czesci!,to jaka to czesc czesci?

    • 3 2

  • Zmiana rządu i już dobre wieści!

    Bo za PiS Polska straż graniczna dostała statek wybudowany we Francji.

    • 2 13

  • W przyszłym roku przeniosą produkcję do Niemiec?

    • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. Biegły rewident z 20-letnim doświadczeniem pracy w firmach audytorskich. Specjalizuje się w badaniach sprawozdań finansowych spółek realizujących kontrakty długoterminowe oraz spółek z sektora morskiego. Posiada duże doświadczenie w badaniu sprawozdań przygotowanych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości i Międzynarodowymi Standardami...

Najczęściej czytane