• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stocznia Marynarki Wojennej już prawie w rękach PGZ

Robert Kiewlicz
25 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
W Stoczni Marynarki Wojennej zakończono, po 14 latach i wielu perturbacjach, budowę kadłuba patrolowca ORP "Ślązak". Jego wodowanie zaplanowano na początek lipca 2015 roku.
W Stoczni Marynarki Wojennej zakończono, po 14 latach i wielu perturbacjach, budowę kadłuba patrolowca ORP "Ślązak". Jego wodowanie zaplanowano na początek lipca 2015 roku.

Kończą się rozmowy na temat przejęcia udziałów w Stoczni Marynarki Wojennej przez Polską Grupę Zbrojeniową. Większościowym właścicielem stoczni jest Agencja Rozwoju Przemysłu. SMW ma być ważną częścią Grupy i koordynować budowę trzech okrętów obrony wybrzeża i trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min. PGZ liczy też na kontrakt na budowę okrętów podwodnych pod kryptonimem "Orka", w którym SMW ma wziąć czynny udział.



- Rozmowy na temat przejęcia SMW są bardzo zaawansowane. Zaraz po ich zakończeniu będziemy informować opinię publiczną o podjętych decyzjach - mówi portalowi Trojmiasto.pl Grzegorz Szymański, dyrektor Biura ds. Public Relations Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Czytaj też: Trójmiejskie stocznie PGZ wybudują sześć nowych okrętów

O takich zamiarach informowaliśmy już na początku marca 2015 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Ostatnie lata przyniosły jednak poprawę. W wyniku przeprowadzonych działań restrukturyzacyjnych, a także dzięki realizowanym kontraktom, głównie na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej, znaczącej poprawie uległa sytuacja finansowo-ekonomiczna firmy. Stocznia zachowuje płynność finansową, terminowo reguluje zobowiązania bieżące, a od trzech lat wykazuje dodatni wynik na działalności.

W Stoczni Marynarki Wojennej zakończono też, po 14 latach i wielu perturbacjach, budowę kadłuba patrolowca ORP "Ślązak". Jego wodowanie zaplanowano na początek lipca 2015 roku.

W listopadzie 2001 roku Marynarka Wojenna RP i Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni podpisały umowę na budowę siedmiu korwet typu "Gawron". W lutym 2012 r. projekt został oficjalnie zarzucony. Pod koniec lutego 2013 r. zdecydowano, że budowa będzie kontynuowana, ale nie powstanie już korweta "Gawron", tylko patrolowiec "Ślązak". Wygrała więc zdecydowanie tańsza opcja zagospodarowania "najdroższego kadłuba" w historii.

Więcej: Ślązak przeszedł pomyślnie pierwsze próby

Główne zadania okrętu patrolowego typu "Ślązak" to: zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych, patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych, eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych, kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych, zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego, współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań i doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie oraz dział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

Okręt ma długość 95,2 m i szerokość - 13,5 m. Prędkość maksymalna okrętu to 30 węzłów. Planowane uzbrojenie to: system dowodzenia wraz z konsolami (dostawca firma THALES), armata morska OTO MELARA - 76 mm, armaty MARLIN - WS - 30 mm, cztery wyrzutnie pocisków rakietowych GROM, cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm, stacja radiolokacyjna, sonar nawigacyjno - ostrzegający, głowica optoelektroniczna, system kierowania ogniem i środki łączności i nawigacji.

Miejsca

Opinie (21) 3 zablokowane

  • zobowiazania bieżące

    A składki emerytalne czyt. ZUS reguluje na bieżąco?

    • 1 1

  • SMW w upadłości

    A kto będzie w SMW budował te okręty,skoro pozostali tylko pracownicy umysłowi, wydziąły pomocnicze i kilkadziesiąt pracowników produkcyjnych, na 600 pracowników zatrudnionych. I jeszcze jedno SMW większość jednostek budowała ze strarą i nie w terminie.

    • 1 1

  • tylko pesymizm

    Ludzie, więcej optymizmu. Zamiast narzekać ukróćcie bezkarność ZZ Solidarność ponieważ to działacze tegoż związku w znacznej mierze przyczynili się do tak dużej degradacji stoczni. Nikt inny tak doskonale jak oni potrafili zmuszać ówczesnego kierownictwa stoczni do zatrudniania na wysokich stanowiskach zwykłych miernot posłusznych działaczom ZZ. Wiem o czym piszę ponieważ pracowałem w tym zakładzie ponad 40 lat

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane