• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Straż Ochrony Portu Gdańsk bez umowy na ochronę? Konflikt w gdańskim porcie

Wioletta Kakowska-Mehring
4 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. O co toczy się konflikt? Problemem jest flota i brak planu inwestycyjnego dla SOPG. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70.

Port Gdańsk ogłosił przetarg na ochronę portu od strony wody, w którym z powodu specyfikacji nie może startować Straż Ochrony Portu Gdańsk, czyli spółka należąca do Portu, a która zajmowała się tym do tej pory. Dlaczego właściciel, nie inwestując w nową flotę, sam zniszczył swoją spółkę? - pyta załoga spółki. Rozrastający się port musi być dobrze chroniony, a całość podlega dyscyplinie finansów publicznych - odpowiadają władze Portu.


Jak oceniasz działania ZMPG w sprawie przetargu?


- Firma Straż Ochrony Portu Gdańsk jest w 100 proc. zależna od Zarządu Portu Morskiego Gdańsk, zatem to w interesie ZMPG jest, aby firma SOPG wykonywała zadania dla macierzystej firmy. A tak nie jest. Co jest istotne, ZPMG stawiając warunki przetargu na ochronę portu od strony morza i wiedząc, w jakim stanie technicznym są środki pływające firmy, która przecież jest zależna w 100 proc. od ZMPG, oddaje do obcych firm tak ważne zadania - mówi Adam Liszczewski, przewodniczący Wolnego Związku Zawodowego Pracowników Gospodarki Morskiej i przewodniczący Rady OPZZ woj. pomorskiego.

Gospodarka morska w Trójmieście



- Obawy nasze budzi przetarg na ochronę przeciwpożarową Portu Gdańsk, wykluczający udział w przetargu spółki Straż Ochrony Portu Gdańsk. Decyzja ta może skutkować doprowadzeniem SPOG do upadłości. Oznacza to likwidację miejsc pracy dla 51 pracowników i 40 osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych - informuje Krzysztof Dośla, przewodniczący Zarządu Regionu Gdańskiego NSZZ Solidarność.
Jak twierdzą związkowcy, decyzje ZMPG są tym bardziej dziwne, że od kilku lat dominuje tendencja do odkupywania przez państwo spółek do umacniania ich roli w gospodarce. A tu - jak twierdzą związkowcy - mamy do czynienia z działaniami na rzecz likwidacji. Z inicjatywy związków z różnych organizacji kilka tygodni temu sprawa stanęła na Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego. Niestety stronom nie udało się dojść do porozumienia.

Firmy z Trójmiasta. Transport, logistyka i spedycja morska



Władze Portu Gdańsk odpierają zarzuty i twierdzą, że decyzja o przetargu spowodowana jest względami bezpieczeństwa i kalkulacją ekonomiczną. Podkreślają też, że żadne decyzje dotyczące ewentualnej likwidacji SOPG nie zostały jeszcze podjęte.

- Uzyskanie optymalnego sposobu funkcjonowania systemu bezpieczeństwa pożarowego w portach jest zadaniem niełatwym ze względu na nieustannie zmieniającą się rzeczywistość. Wymaga wysokich kwalifikacji z zakresu zarządzania i kierowania działaniami ratowniczymi, jak również odpowiedniej ilości oraz jakości sił i środków. Powyższe działania muszą być wielokierunkowe, uwzględniające specyfikę oraz uwarunkowania danego portu, jak również posiadane przez nie zasoby i przygotowanie kadr - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.
Oferty w ramach przetargu wstępnie można było zgłaszać do 4 listopada, potem termin przedłużono do 6 listopada, w ostatni poniedziałek podano, że aż do 27 listopada. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, jest to związane z szumem, jaki zrobił się wokół tej sprawy. Sytuacją SOPG zainteresowały się władze w Warszawie.

Flota w rozsypce, brak planu inwestycyjnego



O co toczy się konflikt? Problemem jest flota. Obecnie użytkowane statki pożarnicze przez SOPG to jednostki z lat 70. Są to dwa sprawne statki pożarnicze oraz jedna uszkodzona jednostka "Strażak 5", która na skutek braku decyzji nie została przywrócona do eksploatacji po kolizji w roku 2018 r. Ostatni remont klasowy jednostek ("Strażak 6") został przeprowadzony w 2015 roku w oparciu o dotacje unijne. Natomiast jednostka "Strażak 4" już dwukrotnie miała przedłużane o rok świadectwo klasy (siedem lat bez pełnego remontu klasowego). Jak twierdzą związkowcy, to wskazuje, jak niskie nakłady finansowe w ostatnich latach ZMPG ponosiło na zabezpieczenie ochrony przeciwpożarowej, mimo ogromnego rozwoju Portu Gdańsk i wielokrotnego wzrostu liczby przeładunków, a co za tym idzie - również wzrostu dochodu.

Armatorzy i żegluga morska



- Zamiast wieloletniego planu modernizacyjnego i rozwoju spółki SOPG, zależnej od ZMPG, a co za tym idzie zwiększenia bezpieczeństwa pożarowego w Porcie Gdańsk, zdecydowano się na przeprowadzenie w chwili obecnej przetargu, nie dając szans na uczestnictwo w nim SOPG, poprzez określenie w "Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia" warunków wykluczających spółkę Straż Ochrony Portu Gdańsk z możliwości udziału w przetargu. Bezpośredni wpływ na to miał fakt wyżej wspomnianego braku inwestycji, remontów i modernizacji jednostek pływających SOPG od 2012 r. - informuje Maciej Bielecki, wiceprzewodniczący Forum Związków Zawodowych województwa pomorskiego w piśmie do Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego.

ZMPG wybiera inwestycje w infrastrukturę portową



Co na to władze Portu Gdańsk?

- Nasze jednostki, już mocno przestarzałe (mają odpowiednio 42, 44, 47 lat), mogą obecnie wychodzić do akcji tylko przy określonych warunkach pogodowych, co oznacza, że nie są w stanie wypełnić należycie swoich obowiązków, a tym samym zapewnić odpowiedniego zabezpieczenia. ZMPG jest jednostką w dyscyplinie finansów publicznych, co oznacza, że konieczne jest z naszej perspektywy wybranie rozwiązania, które z jednej strony w sposób najlepszy zabezpieczy zarówno pracę Portu, ale także będzie to rozwiązanie optymalne kosztowo. Nie możemy pozwolić sobie na drogie i nieuzasadnione biznesowo rozwiązania. Biorąc pod uwagę nasze inwestycje, jak również zmieniające się parametry torów wodnych i większy ruch statków w porcie, zdecydowaliśmy się zweryfikować rynek i otrzymać informację, ile realnie może kosztować zabezpieczenie portu, gdyby usługi były świadczone przez podmiot zewnętrzny, i tym samym wykluczyć konieczność blisko 100-mln wydatków na zakup nowych jednostek - informuje nas w swoim stanowisku ZMPG.

Porty i terminale



Jak twierdzą władze Portu, w latach wcześniejszych Zarząd, mając świadomość, że flota jednostek pożarniczych, którą dysponuje, wymaga wymiany, wielokrotnie analizował możliwości sfinansowania takich jednostek także ze środków unijnych.

- Zwracaliśmy się również z pytaniem do różnych stoczni polskich i zagranicznych z prośbą o przedstawienie oferty na zakup takich jednostek. Jednak na przykładzie inwestycji realizowanych przez Zarządy Portów widać, że programy te nie przewidują wysokich poziomów dofinansowania. W przypadku zakupu jednostki o wartości, która jest szacowana na około 36 mln zł, kwota dofinansowania wynosi niecałe 2 mln zł - tłumaczy ZMPG.
Władze Portu przyznają, że priorytetem zawsze będą inwestycje w istniejącą infrastrukturę portową konieczną do prowadzenia bieżącej działalności, w tym posługiwanie się rozwiązaniami bezpiecznymi i najtańszymi do momentu, w którym zarząd Portu będzie stać na zakup własnych jednostek.

Na lądzie już chroni Orlen



Przypomnijmy, że kilka lat temu obecny ZMPG ochronę od strony lądu już powierzył spółce zewnętrznej, czyli podmiotowi należącemu do Orlenu. Tę decyzję władze Portu tłumaczą nieprawidłowościami w SOPG.

- Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG, uznając w kierowanej korespondencji, że SOPG nie jest w stanie prawidłowo wykonać czynności związanych z ochroną obszaru Portu Gdańsk na właściwym poziomie. Zarząd SOPG zwrócił się do ZMPG o rozważanie podjęcia rozmów z doświadczonymi i renomowanymi w świadczeniu usług ochrony infrastruktury krytycznej spółki Skarbu Państwa, zatrudniającymi wykwalifikowaną kadrę, zawarcia porozumienia, w oparciu o które podmiot będzie świadczył usługi ochrony na rzecz ZMPG przy wykorzystaniu potencjału i wszystkich pracowników ochrony SOPG, wprowadzając rzetelne i skuteczne standardy ochrony infrastruktury krytycznej na terenie Portu Gdańsk. Na tę chwilę rozwiązanie to pozwala zarówno utrzymać obecnych pracowników SOPG, jak również wzmocnić jakość świadczonych usług - poinformował ZMG.

"Nasz zakład umiera". Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji znów protestują



To nie koniec problemów. Pracownicy Portu Gdańskiego Eksploatacji, spółki także w 100 proc. należącej do ZMPG, również boją się, że podzielą los SOPG. Jak twierdzą, w ich rozwój też się nie inwestuje, tylko powoli wprowadza do Portu spółki zewnętrzne? Do tej kwestii w swoim stanowisku władze Portu Gdańsk nie odniosły się.

Miejsca

Opinie (173) 9 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Ochrona morska portu

    Kłopot moim zdaniem polega na tym, że od kilku już dobrych lat, a może nawet więcej niż kilku, kolejni wlodarze Portu nie rozumieją roli "zarządu portu". Wydawać by się mogło, że nic prostszego, czerpanie dochodu z wynajmu infrastruktury portowej, a przy tym inwestycje w tę infrastrukturę. Proszę sobie zadać pytanie czym jest ta infrastruktura? Czy czasem, zamiast bycia swego rodzaju developerem, "zarząd portu" nie ma znacząco szerszych obowiązków? Czy systematyczne rozwijanie zdolności operacyjnej portu, w tym procesów bezpieczeństwa obsługi statków i ruchu w porcie nie jest jednym z jego podstawowych obowiązków? Opłaty portowe dlatego kiedyś wymyślono. Oddanie poszczególnych dziedzin zarządzania i gospodarowania portem w ręce różnych czasowo wyłonionych podmiotów sprawia, że zarząd portu pozbawia się swojej roli skutecznego kreatora portu. A przecież jak nie on, to kto?

    • 19 1

  • (3)

    Ktoś kto pływał na Strażaku 4 wie co to za złom i do czego się nadaje. Dlaczego nikt nie napisał co się stało ze Strażakiem 5 jak to silnik zatarli.

    • 34 7

    • Strażak 5 (1)

      Zatarty silnik bo załoga w SOPG z łapanki dziadki na smieciowych umowach pseudo fachowcy

      • 5 0

      • dokladnie

        • 2 0

    • Czytaj. Silnik zatarl umowo-zleceniowiec, ktorego SOPG zatrudnial, poniwaz Prezes

      Prezes ZMPG stosowal tak i**otyczne oszczędnośc na pracy ludzkiej - zresztą sprzeczne z prawem

      • 4 1

  • Chcesz, aby w Twojej remizie nad Waszym ..... (1)

    ....bezpieczenstwem czuwaly 50 letnie wozy strażackie.....???
    Jadąc do pracy liczysz, że ktoś ugasi Twój dobytek..

    • 6 8

    • SOPG nie miało wozow strazackich, dzierzawilo statki pozarnicze bardzo stare

      • 1 0

  • W Gdańsku kolebce PO przefarbowanej na KO bez zmian (4)

    • 28 48

    • Spółka zarządzana przez PIS (1)

      zwłaszcza, że to Spółka Skarbu Państwa zarządzana przez PIS

      • 6 0

      • Tak, to prawda - zarządza dobra zmiana, ale dogadali się też z BBP, ktore jest pozostaloscią SLD i PO - to takie typowe

        typowe zachowanie obu partii w terenie. W TV walczą, a w terenie się dogadują.

        • 1 0

    • (1)

      To są spółki skarbu państwa. Co ma do tego Gdańsk?

      • 11 6

      • W tym problem, że wybraniec ciemnego ludu nie zauważył dobrej zmiany.

        • 9 0

  • Niema juz s.o.p.g teraz chroni portu orlen ochrona!jak sie niewie to sie nie pisze (1)

    • 4 12

    • zgadza sie jeśli ktoś nie wie niech nie pisze bzdur !!!!

      • 1 0

  • szwagier ,albo kuzyn ma firme (3)

    no i wiadomo -ptologia jak w kazdej duzej "dojnej"fitmie

    • 57 6

    • Tja, jasne

      i posiada akurat trzy wolne, wysoko wyspecjalizowane statki gaśnicze. Przeczytaj dokładnie tekst ze zrozumieniem i dopiero proszę o wypowiedź.

      • 3 0

    • Typowe PO-skie działanie (1)

      • 6 7

      • Hahaha. No, proszę - nawet nie chciało ci się sprawdzić, albo po prostu trollujesz nieudolnie. Przecież to typowe pisowskie nieudaczniki w akcji.

        • 9 1

  • (1)

    Przetarg w Polsce wygrywa kto ma wygrac

    • 40 0

    • liczy się minimalna cena systematycznie aneksowana w miarę upływu czasu do pożądanej dla obu stron (pionków którzy się dogadali) kwoty

      • 0 0

  • (7)

    Zgłaszam się w konkursie na prezesa zarządu;)
    -----

    Kacperek;)
    ---

    A tak na serio to jeśli będą szukać firmy zewnętrznej to zapewne przetarg wygra jakiś januszex security- więc portowego mienia będą pilnować zatrudnieni na minimalnej niepełnosprawni, do tego zapewne na umowie śmieciowej, tak jak we większości obiektów w Polsce hehe. Preses firmy ochroniarskiej za to bedzie mial na suva dla siebie i utrzymanki a jego klient- port doswiadczy znikania mienia;)

    • 87 10

    • Znasz treść przetargu? (1)

      Jeżeli w warunkach SIWZ jest zakupienie jednostek za ok 100 mln złotych, to ilu znasz Januszów, którzy są w stanie dokonać takiej inwestycji?
      Przetargi są ograniczone czasowo, zatem informacja, która powyżej czytamy jest zwykłą ściemą. Żadna agencja ochrony nie jest w stanie dokonać takich inwestycji, a krótki zakres czasowy nie pozwoli na zwrot tej inwestycji.
      Opowiadają nam bajeczki po to, aby szybciej dostać Państwowe dofinansowanie do tych łódek i mieć pracę na dalsze lata.

      • 4 1

      • Możesz mieć rację...

        • 0 0

    • Oprucz ochrony (1)

      To gloenym zadaniem SOP jest ochrona przeciw pozarowa !!!! Czyli straz pozarna na wodzie!! Kto inny posiada luzne jednostki takiej klasy ?

      • 5 2

      • Spokojnie znajdzie się przyjdzie coś typu fairplay jak są holowniki i pozamiatane szkoda że kolejna część w obce ręce oddana ale widać taka polityka portu

        • 3 0

    • Bzdura (1)

      Januszex musiałby dysponować min. trzema, względnie nowymi statkami strażackimi....

      • 11 0

      • Oczywiście

        Ale większość tego nie wychwyciła. Myślą że każdy ma szwagra , lub wujka z taką wykwalifikowaną flotą :)

        • 8 0

    • Powiedział co wiedział....

      To nie "zabka" - tu nie ma pracy dla "sekuritów" tylko dla strażaków

      • 13 0

  • ochrona p. poż od strony wody !!!!!!

    Chodzi o ochronę od strony wody tu się zgadza ale ochronę p. poż a to już lekka różnica.

    • 6 0

  • Czuć wałkiem na odległość

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie...

Najczęściej czytane