- 1 Unimot rozbuduje bazę paliwową w Porcie Gdańsk (20 opinii)
- 2 Zużywamy coraz więcej energii (140 opinii)
- 3 "Uśmiechnięty" kolos w Porcie Gdynia (70 opinii)
- 4 Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny (118 opinii)
- 5 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (60 opinii)
- 6 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (45 opinii)
Superprojekt polskiej fregaty z gdańskiej stoczni
Fregata wielozadaniowa - projekt biura Remontowa Marine Design & Consulting.
Zaprezentowany przez trójmiejskie biuro Remontowa Marine Design & Consulting projekt polskiej fregaty przywodzi na myśl najnowocześniejsze jednostki amerykańskiej Marynarki Wojennej.
Dziś przedstawimy kolejną odsłonę "amerykańskiego snu", tym razem polskiej produkcji.
Słowem wstępu: amerykański sen to niszczyciele typu Zumwalt. To największe w historii US Navy okręty tej klasy zbudowane według najnowocześniejszych technologii, zarówno w kwestii konstrukcji, jak i uzbrojenia. Wygląd zawdzięczają wykorzystaniu technologii stealth, przez co ich sygnatury magnetyczne, akustyczne i podczerwieni są minimalne. Są to jednostki niezwykle trudne do wykrycia, ultranowoczesne i przy tym silnie uzbrojone.
USS Zumwalt to efekt kilkunastu lat pracy inżynierów, budowa okrętu trwała cztery lata, a jej szacowany koszt to ponad 4 mld dolarów, czyli ok. 18 mld zł.
Imponujący projekt polskiej stoczni
Czy podobna jednostka mogłaby zostać zaprojektowana i powstać w polskiej stoczni? Choć trudno to sobie wyobrazić, jedna z nich ma taką ambicję.
Taka propozycja pojawiła się na odbywającym się niedawno w Kielcach XXVIII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Biuro projektowe Grupy Stoczni Remontowa zaprezentowało projekt fregaty wielozadaniowej.
Do podstawowych zadań, jakie przed nią postawiono, możemy zaliczyć m.in.:
- zwalczanie celów nawodnych, podwodnych, powietrznych i lądowych,
- pełnienie funkcji okrętu dowodzenia,
- patrolowanie i ochrona strefy ekonomicznej państwa, jego torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych,
- prowadzenie działań na rożnych akwenach morskich,
Jednostka ma być wykonana w technologii stealth i mieć następującą charakterystykę:
- długość - 120 metrów
- szerokość - 16 metrów
- wyporność - 3800 ton
- prędkość - ok. 26 węzłów (zasięg do 7 tys. mil morskich)
- załoga - 100 oficerów i marynarzy
Okręt bez uzupełnienia zapasów mógłby przebywać na morzu przez około 30 dni. Planowane uzbrojenie robi wrażenie, gdyż w jego skład wchodzą:
- umieszczona na dziobie armata kal. 76 mm
- umieszczona na dziobie armata kal. 35 mm
- umieszczone na rufie dwie armaty kal. 35 mm (co szczególnie ciekawe, wszystkie wykonane są w technologii stealth HD)
- dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-MM (rakiety pionowego startu)
- dwie ośmiokomorowe wyrzutnie rakiet VLS-AAW (rakiety pionowego startu)
- dwie czterokomorowe wyrzutnie rakiet średniego zasięgu RBS-SSM
- dwie trzy rurowe wyrzutnie torped
- sześć wielkokalibrowych karabinów maszynowych kal. 12,7 mm
- osiem wyrzutni pocisków zakłócających
Całości wyposażenia dopełnia jeszcze System Obserwacji Technicznej i Kierowania Uzbrojeniem. Na pokładzie przewidziano również możliwość stałego bazowania (hangar) śmigłowca o masie startowej do 23 ton oraz dronów. Nowością również są dwie płaszczyzny VERTREP (vertical replenishment, który polega na przekazywaniu zapasów na okręt za pomocą śmigłowca, uzupełnia on inny system - RAS, czyli replenishemnt at sea).
Jest to projekt naprawdę ciekawego i jak na standardy polskiej floty ultranowoczesnego okrętu, który w wydanym stopniu podniósłby jej potencjał bojowy.
Oczywiście sceptycy mogliby zadać pytanie, czy biorąc pod uwagę wieloletnią epopeję z budową ORP Ślązak, są realne szanse na budowę tak zaawansowanego okrętu w polskiej stoczni. Remontowa Shipbuilding ma doświadczenie w budowaniu okrętów i dużych statków, więc można mieć nadzieję, że i z tym by sobie poradziła.
Podniesienie bandery na ORP Ślązak. Listopad 2019
W jaką stronę pójdzie Marynarka Wojenna
Prawdziwy problem leży jednak w innym miejscu. Projektów nowych okrętów mieliśmy ostatnio co niemiara - jedne piękniejsze od drugich, pojawiały się nawet plany ich budowy, ale - jak to zwykle bywa - na planach się skończyło. Powodem był albo brak funduszy albo, co ważniejsze, brak jednolitej koncepcji modernizacji naszej floty.
Modernizacja Marynarki Wojennej: plany, z których niewiele wyszło
MON i admirałowie zdaje się, że sami nie wiedzą, czego tak naprawdę chcą, co z kolei powoduje, że Polska Marynarka Wojenna jest najgorzej wyposażonym rodzajem sił zbrojnych.
Pozostaje mieć tylko nadzieję, że jednak znajdzie się wreszcie jakiś consensus i że niebawem biało-czerwona bandera zacznie powiewać na nowoczesnych okrętach, być może wybudowanych w polskich stoczniach.
Miejsca
Opinie (256) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-23 08:10
Brawo Stocznia Remontowa (1)
Stocznia Remontowa to świetni specjaliści oraz wykwalifikowana kadra kierownicza - takie połączenie jest przykładem na to, że polski przemysł stoczniowy może dobrze prosperować.
- 1 2
-
2020-09-23 09:57
najlepsza stocznia w europie przecież
- 1 1
-
2020-09-22 07:41
haha tak sie ratuje RSB (2)
brak zlecen z rynku to na szybko sie robi projekcik kto wie moze MON sie skusi i bedzie robota na kolejne 5 lat
- 9 6
-
2020-09-23 09:53
wizualizacja słaba nie podobna do niczego
- 1 0
-
2020-09-22 20:59
drogi cieciu
dosłownie w całej Europie teraz zamawiają okręty, żeby utrzymać stocznie przy życiu i podtrzymać możliwości budowy nowoczesnych jednostek. A dlatego w RSB, bo to jedyna stocznia, która coś potrafi.
I nie, nie jestem stoczniowcem, tylko informatykiem, który wie, że taki projekt pociągnie nie tylko tę stocznię, ale kilkaset innych polskich firm, tak jak było w przypadku Kormorana- 5 0
-
2020-09-22 07:18
Błyskawica latała 40 węzłów. (10)
O co chodzi?
- 35 7
-
2020-09-22 17:02
(1)
Ocenianie okrętu pod katem prędkości maksymalnej wskazuje na nieznajomość tematu. Obecnie 10 najlepszych fregat na świecie rozwija prędkości maksymalne w przedziale od 25-30 węzłów. Zatem 26 nie jest złe.
Poza tym, rzadko używa się prędkości maksymalnej. Jeśli już to na stosunkowo krótkich dystansach. Jest to nie opłacalne i nadwyręża jednostki napędowe. Poza tym, kiedyś (jak przytoczona Błyskawica) miały jedynie uzbrojenie lufowe o zasięgu 40-50 km maks. + sensory (radar) o zasięgu - może - maks. 100 km. Zatem prędkość była przydatna.
Obecne fregaty dysponują uzbrojeniem rakietowym o zasięgu od 20 - 250 km i możliwościach radarów od 250-powyżej 400 km. Zatem na co Ci prędkość jeśli rakiety i tak osiągają prędkości naddźwiękowe.
Co więcej jeśli okręt jest na patrolu to i tak nie odbywa się on przy prędkościach maksymalnych a w zakresach od 14 - 18 węzłów. Przy polowaniu na OP (okręty podwodne) , chcesz być jak najcichszy więc płyniesz 4-5 węzłów albo i wolniej. Jeśli zaś jest to misja polegająca na konwojowania i eskortowaniu to i tak cała grupa jest tak szybka jak najwolniejszy z okrętów.- 11 0
-
2020-09-23 09:50
Lepiej mówić o prędkości przelotowej a ta ma jednak z mocą do czynienia i predkosci maksymalnej która jednak jest ważna w szyku flotylli. Wcale nie chodzi o unikanie rakiet lecz o zmiany pozycji. A tak BTW, rakiety wcale nie są nietykalne.
- 1 0
-
2020-09-22 07:31
(3)
A po co takie prędkości? Ma się ścigać z czymś?
- 5 1
-
2020-09-23 09:21
Prędkość jest potrzebna na deployment w strefę konfliktu i przechwyceń albo do demonstracji gotowości i siły. Poza tym jak Falklandy pokazały, czasem chodzi o sekundy, gdy okręty atakowane z powietrza nagle są w niekorzystnym do obrony szyku. Zresztą Falklandy obaliły sporo mitów, a potwiedziły sens posiadania okrętów różnych specjalizacji. W końcu chodzi nam o NATO - utrzymanie sojuszy, a realia Bałtyku najlepiej znają lokalsi.
- 0 1
-
2020-09-22 08:03
(1)
większa prędkość to większa manewrowość szczególnie przydatna przy ataku z okrętu podwodnego lub potyczki artyleryjskiej.
- 6 7
-
2020-09-22 10:41
Samosterujące torpedy robią koło 50 węzłów, jeśli nie lepiej. Manewry nie pomogą. A unikanie ognia poprzez zygzakowanie to w dobie szybkostrzelnych automatycznych dział jest melodia przeszłości.
- 14 0
-
2020-09-22 16:26
Z Wikipedii (1)
"ORP Błyskawica została zbudowana w brytyjskiej stoczni J. Samuel White.
Stępkę położono 1 października 1935, rok później 1 października 1936 okręt zwodowano. Formalne zakończenie budowy nastąpiło 1 października 1937 roku. 25 listopada 1937 roku Błyskawica stała się okrętem Rzeczypospolitej Polskiej"
Gdyby ją w Polsce budowano to 1 września 1939 jeszcze nawet sam kadłub nie byłby zwodowany.- 1 2
-
2020-09-23 09:13
Tak specjaliści z Moskwy POdali w Wyborczej czy w TVN?
- 0 1
-
2020-09-22 07:48
(1)
Teraz żadna prędkość nie zapewni ci ochrony przed rakietami i torpedami samonaprowadzającymi. W czasach broni artyleryjskiej i torped strzelanych na wprost, miało to istotne znaczenie. Obecnie, nie.
- 20 1
-
2020-09-22 15:55
Wystarczy 1 węzeł, byleby płynął do przodu. Może udawać wtedy rower wodny.
- 1 1
-
2020-09-23 09:44
co za bzdura , najlepiej wydaje się kasę podatników.
budować okręt za miliardy , który można zatopić jedna rakietką za 100 tys. zł.
- 0 0
-
2020-09-22 09:05
Bardzo dobrze! Trzeba rozwijać i promować polską myśl techniczną. (6)
Polskie biura projektowe i stocznie są w stanie zbudować nowoczesne okręty dla naszego MarWoju.
Ostatnimi przykładami są niszczyciele min "Kormoran" czy holowniki wojskowe.- 7 7
-
2020-09-22 09:15
żartujesz, polskie stocznie są do niczego (3)
- 1 3
-
2020-09-22 09:28
Tak napisali w GW czy POdali w TVN do wierzenia? (2)
"Polskie stocznie są do niczego", POnieważ są konkurencją dla niemieckich, norweskich, francuskich itd.?
Bo mogą być zagrożeniem dla POstKOmuny, podbnie jak w latach 70' i 80'?- 1 5
-
2020-09-22 12:41
ile ci płacą za bzdety? (1)
- 0 0
-
2020-09-23 09:37
Nie sprzedaję bzdetów, nie robię ci konkurencji.
- 0 0
-
2020-09-22 12:36
Nooo... (1)
Budowa holownika to wyjątkowo skomplikowane zadanie :)
- 0 0
-
2020-09-23 09:35
To go sam zbuduj skoro to takie proste.
Może zrobisz to taniej w garażu i zostaniesz bogaczem?
- 1 0
-
2020-09-22 07:01
Żeby się tylko nie skończyło jak z fregatą dla polskiej marynarki (10)
- 76 5
-
2020-09-22 07:43
Z czym? Chyba korwetą projektu 621 typu Gawron. (3)
Ale co za różnica. Korwta, fregata, niszczyciel. Jeden pies.
- 7 1
-
2020-09-22 11:04
w naszym zarządzaniu (1)
tak, jeden pies...
- 4 0
-
2020-09-23 09:36
nawet jakby kuter rakietowy tylko projektowali
to im i tak na koniec, co najwyżej motorówka wyjdzie ;))))
- 1 0
-
2020-09-22 20:10
tymbardziej że to z niemieckiego gotowca
MEKO A-100 z którego powstają w zależności od potrzeb korwety lub fregaty
- 0 0
-
2020-09-22 07:39
(2)
To napewno się tak skończy.
Projekt zostanie tylko na papierze i w marzeniach- 9 1
-
2020-09-22 10:57
Gdy byłem dzieckiem, to równie realne projekty tworzyłem. (1)
Niezniszczalme, niezatapialne, niewidzialne, z polem siłowym i takimi armatami laserowymi ...
- 9 0
-
2020-09-22 12:45
I zrealizowales w takim samym stopniu
Jak nasza marynarka:) powinni ciebie wziac do tych projektow taniej wyjdzie efekt bedzie ten sam.
- 4 0
-
2020-09-22 12:04
(1)
Nawet gdyby to byla super nowoczesna fregata, nawet gdyby byla tania, nawet gdyby zbudowali ja w jeden rok i nawet gdyby zbudowali ich 100 to na Baltyku nie ma to sensu i to od dawna. Inwestowanie w cos wiecej niz straz obrony wybrzeza to marnowanie pieniedzy.
- 2 3
-
2020-09-22 12:41
okręty wojenne są potrzebne,
ale nie tej wielkości. Nasz "polski Zumwalt" nie miałby gdzie się schować na Bałtyku przed lotnictwem wroga. Chyba, żeby na stałe miał przydzielone myśliwce bojowe i działał w takiej formacji.
- 1 0
-
2020-09-22 07:44
koszt wybudowania tej największej motorówki świata
przekroczył wartość w pełni uzbrojonej Korwety Rakietowej typu Visby
... winnych brak.- 14 0
-
2020-09-22 08:31
biorac pod uwage nasza specjalizacje i zakladajac duzo optymizmu (4)
Jestem sklonny uwierzyc, ze jestesmy w stanie zaprojektowac i wykonac kadlub.
I nic wiecej.- 9 2
-
2020-09-22 08:45
Nie znasz się. "Kormorany" są budowane w Polsce od początku do końca. (3)
- 2 0
-
2020-09-22 10:36
nie znam się? (2)
z materiałów ogólnodostępnych:
- MTU Friedrichshafen GmbH
- Voith-Schneider
- Schottel
- Saab
- Kongsberg
- Raytheon
- Indra
- BAE
- tus, ctm, tno, rma, wtd 71, Fraunhofer ict, ipht jena, Atlas Elektronik
- ...
- ...
W żaden sposób nie chcę deprecjonować umiejętności integracji i kompletacji oraz tak ważnej w tej działalności konsekwencji działania. Niewątpliwie powstanie tej jednostki jest zasługa obecności NATO i ograniczenia grona decyzyjnego ;) ale w całym przedsięwzięciu raczej jest niewiele istotnych elementów pochodzących z krajowych źródeł. A w prezentowanym zastosowaniu ma to duże znaczenie. Nawet Radwar się nie załapał? ;) Nie mówiąc o bardziej specjalistycznym wyposażeniu, bo te zaorano jakieś 40 lat temu.
Może i dobrze ale na samodzielność to jeszcze długo przyjedzie pracować. A dostawcy potrafią dbać o swoje interesy.- 2 0
-
2020-09-22 10:55
nie znam się? - cd (1)
Humorystycznym akcentem może być wskazanie na istnienie urządzeń np. Deeper Chirp.
Ziarnem prawdy jest fakt, że ta "zabawka" działa według tych samych zasad i technik zastosowanych w wyposażeniu wspomnianego okrętu.
To ilustracja pod jakie "strzechy" trafiła ta wiedza i jakie zaplecze technologiczne jest niezbędne dla wytworzenia produktu o takim stopniu miniaturyzacji.
I tego, co znaczy 50 lat organicznego, ewolucyjnego rozwoju.- 2 0
-
2020-09-23 09:34
Stocznia to nie fabryka zapałek, ale raczej zakład składający elementy w jedną całość zwaną statkiem / okrętęm.
Nic dziwnego, że elementy są z zewnątrz (blachy te robiła huta a nie stocznia), szkoda tylko, że nie polskiej produkcji.
Za ostateczne wybudowanie i zdanie armatorowi statku odpowiada stocznia a nie producent pojedynczego elementu.
P.S. Swoja drogą, uważasz, że lepiej nic nie robić a tylko stękać i biedować?- 0 0
-
2020-09-23 09:31
Nie, nooo, super
Francja elegancja:)))))), Rewelacja, cuda panie. Dobra, to by było na tyle z pochwałami, bo jak zwykle skończy się na projekcie.
- 0 1
-
2020-09-23 09:29
no i co z tego?
projekty powstają niemal jeden za drugim, jak nie w tej to w innej stoczni, i co? po kilku dekadach kończy się wybudowaniem jakiegoś holownika szumnie odbieranego przez marynarkę lub samym kadłubem którego przeznaczenie w trakcie trwania procesu budowy jest degradowane do ostatecznie mało znaczących jednostek. Także ja z pełną odpowiedzialnością mogę zaprojektować statek kosmiczny - wiadome że nic z tego nie wyjdzie ale ciekawe czy też artykuły będą się na ten temat pojawiać? Chociaż przyznam że sam projekt robi wrażenie. Ale właśnie dlatego nic z tego nie będzie, bo silnym "partnerom" ze świata nie w smak jest aby tacy Polacy sami sobie budowali okręty. W końcu trzeba zagospodarować ten złom który im się kończy, a dodatkowo jeszcze zarobić na tym pokaźnie.
- 0 0
-
2020-09-22 08:21
Marynarka Wojennaza czasów PiS. (3)
Antek już zbudował łodzie podwodne,helikoptery w współpracy z Ukraińcami. Pozwólmy zbudować Korwetę. Na budowniczego proponuję " Solidarność " z " Kacperkiem " na czele.Gwarantuje to budowę w tempie " Gawrona ". Powodzenia.
- 15 8
-
2020-09-22 08:52
A Rafałek drugi rok nie PO-trafi naprawić rurki od "Czajki" i systematycznie użyźnia" Wisłę i Bałtyk.. (2)
- 1 6
-
2020-09-22 10:30
Gdyby prezydent Warszawy był (1)
Z obecnej władzy to byś przekinywał wszystkich że to nie g*wno tylko bio nawóz i nic się nie stało...
- 7 0
-
2020-09-23 09:23
Gdyby prezydent RP był POstKOmunistą to niePOgrzebane trupy walałyby się na ulicach i winny był by tylko ten zły Covid 19.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.