• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal LNG na Zatoce Gdańskiej. Jest decyzja, nie ma konkretów

Robert Kiewlicz
22 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit).

Decyzja w sprawie budowy w Polsce pływającego terminalu gazowego w Gdańsku została już podjęta - obwieścił w Senacie pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej, Piotr Naimski. Nie podał jednak żadnych konkretów. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 roku. Jeszcze w 2017 roku Gaz-System stojący za projektem informował, że działalność operacyjną terminal może osiągnąć w pierwszej połowie 2021 r. i kosztować blisko 3 mld zł.


Co uważasz za największe zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego kraju?


- Mamy zamiar umożliwić naszym sąsiadom ewentualnie dostęp do gazu poprzez polską sieć przesyłową, w zasadzie prowadzi nas to do decyzji, która już jest podjęta, że w dalszej perspektywie będziemy budowali pływający terminal do odbioru skroplonego gazu w Gdańsku - powiedział Piotr Naimski podczas senackiej debaty towarzyszącej rozpatrzeniu ustawy o ratyfikacji umowy między Polską a Danią ws. projektu Baltic Pipe.
Samego tematu terminalu Naimski nie rozwinął. Wiadomo jednak z wcześniejszych zapowiedzi przedstawicieli spółki Gaz-System, że decyzja dotycząca powstania pływającego terminalu LNG na Zatoce Gdańskiej miała być podjęta w 2019 r.


Pływający terminal LNG za 3 mld zł



Terminal gazowy na Pomorzu to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 r., a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 r. zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 r. udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.

W marcu 2017 r. Gaz-System wyłonił wykonawcę studium wykonalności pływającego terminalu regazyfikacyjnego wraz z pracami przygotowawczymi. Została nim firma ILF Consulting Engineers Polska. Według zapowiedzi pływający terminal typu Floating Storage Regasification Unit może rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r. Szacunkowy koszt jego budowy to blisko 3 mld zł.
Lokalizacja terminalu na Zatoce Gdańskiej. Lokalizacja terminalu na Zatoce Gdańskiej.

Studium terminalu obejmowało: przygotowanie do realizacji inwestycji pozwalającej na dostawy skroplonego gazu ziemnego do Polski w wielkości od 4,1 nawet do 8,2 mld m sześc. Analizowana jednostka, poza usługą podstawową, polegającą na dostarczaniu gazu ziemnego po regazyfikacji do krajowej sieci przesyłowej, świadczyć może również m.in. usługi przeładunku i bunkrowania, tzn. "tankowania" statków napędzanych LNG. Jako potencjalną lokalizację terminalu wskazano rejon Zatoki Gdańskiej.

Terminal LNG działa już w Kłajpedzie



Pływający terminal regazyfikacyjny (Floating Storage Regasification Unit) ma być częścią podmorskiego gazociągu o długości ok. 40 km, łączącego magazyny gazu w Kosakowie ze stacją redukcyjno-pomiarową Grupy Lotos. Według planów punkt przeładunkowy zlokalizowany ma być na wodach Zatoki Puckiej, w odległości ok. 7 km od miejscowości Mechelinki. Podmorski gazociąg jest już umieszczony w "Planie zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030".

Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda.



Od 2015 roku pływający terminal LNG działa w litewskim porcie Kłajpeda. To gazowiec zaadaptowany na potrzeby magazynowania i regazyfikacji gazu skroplonego, typu FSRU (Floating Storage and Regasification Unit). Zakotwiczony jest w pobliżu specjalnie przygotowanego dla niego nabrzeża. Jednostkę nazwano symbolicznie "Independence", gdyż ma ona zagwarantować Litwie, a docelowo regionowi państw bałtyckich, niezależność energetyczną. Indpendence ma ok. 300 m długości i ma na pokładzie cztery zbiorniki mogące pomieścić 170 tys. m sześc. LNG - z tego powodu terminal nie może przyjmować największych gazowców Q-Flex i Q-Max, mieszczących ponad 200 tys. m sześc. LNG. Płynny surowiec po regazyfikacji jest natychmiast wtłaczany do sieci.

Lotos też inwestuje w terminale LNG



Pływający terminal na Zatoce Gdańskiej to niejedyna inwestycja tego typu. Od 2017 roku Grupa Lotos razem ze spółką Gaz-System opracowuje studium wykonalności projektu budowy w Gdańsku terminalu LNG małej skali i budowy innowacyjnych bunkierek LNG. Przewidywany czas realizacji to 36 miesięcy. Ponad 1 mln euro, czyli 60 proc. budżetu, zostanie sfinansowane z funduszy unijnych.

W zamyśle realizacja projektu budowy bazy LNG w Porcie Gdańsk ma m.in. zapewnić infrastrukturę umożliwiającą wykorzystanie LNG jako paliwa w żegludze morskiej w trójmiejskich portach oraz zapewnić warunki dla lokalnego magazynowania LNG z możliwością jego wykorzystania zarówno do celów energetycznych (np. w rafinerii Grupy Lotos lub do zasilania statków w porcie w energię elektryczną), czy jako paliwo w transporcie morskim i lądowym. Istnieje też możliwość przyłączenia magazynu LNG do sieci gazowej wysokiego ciśnienia na terenie rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (72) 3 zablokowane

  • na miejscu Prawa i Sprawiedliwości nie robiłbym nic do czasu rozstrzygniecia wyborów. (15)

    jak do władzy wróci schetyna i reszta, to znowu wszystko posprzedają albo zlikwidują, bo nie będzie im się opłacać.

    • 51 88

    • Abc

      Czyli dobrze czujesz, ze twoi ulubieńcy są już na wylocie, w sumie to nie ma co się dziwić za taka skalę złodziejstwa

      • 0 0

    • W Polsce nie istnieje żadne Prawo i Sprawiedliwość, jest tylko banda Prezes i Spółka.

      • 0 0

    • najgorzej jak na kobyle przyjedzie tusk, wtedy na bank sprzeda Lotos. (3)

      "Nie ma żadnej ideologicznej przesłanki, by mówić kategorycznie "nie" inwestorom z jakiegokolwiek kraju, także z Rosji. Nasi sąsiedzi są również od tego, abyśmy robili z nimi wspólne interesy" - oznajmił Donald Tusk
      Premier zagwarantował, że wspólnie z ministrem skarbu Aleksandrem Gradem i prezesem Grupy Lotos Pawłem Olechnowiczem będą czuwać nad prawidłowym przebiegiem transakcji. To nie będzie rewolucyjna czujność, ale wystarczająca, żeby nie popełnić żadnego błędu - podkreślił Tusk.

      • 12 17

      • I przez tyle lat nie sprzedał. Nie zmienił też prezesa, który rozwijał firmę.

        Ale spoko, trzymaj się kurczowo tej wypowiedzi..

        nie patrz na to, że dobra zmiana nadala już n-tego prezeza LOTOSu i załatwia formalności, żeby sprzedać lotos orlenowi.
        A Orlen nie jest własnością Rzadu Polskiego

        • 5 1

      • przypomnę tylko, że to PIS sprzedał Stocznię Gdańską w 2006-2007 roku. Sprzedali Ukraińcom

        więc proszę nie pociskać kitu, że PO coś sprzedała bo to PIS sprzedał Stocznie!

        • 4 1

      • I co te słowa według ciebie oznaczają ?

        Przecież cały czas robimy interesy zarówno z Niemcami jak i z Rosją. Rosjanie inwestują na całym świecie a najwięcej w Londynie . Naoglądasz się zmanipulowanej telewizji TVP i myślisz że jesteś mądrzejszy . Szwedzi sprzedali np volvo chińczykom . Anglicy Mini morrisa Niemcom itd........

        • 12 7

    • Jak ja się cieszę że mieszkam w Gdańsku gdzie PiS ma małe poparcie

      I pod komentarzami pisowskimi są same łapki w dół, tylko ułomni z Podlasia dają łapki w górę

      • 4 3

    • Inwestycja rozpoczęta w 2009 roku (2)

      Sprzedaj swój tępy łeb !!! Albo oddaj za darmo , bo kupca na taką durnotę na pewno nie znajdziesz .

      • 3 4

      • Stad zmiana nazwy na Lotos. Łatwiej powiedzieć "sprzedaliśmy rosjanom Lotos" niż "sprzedaliśmy rosjanom rafinerię gdańską"

        • 2 1

      • jaki uprzejmy lewacki język:)

        • 4 7

    • Tempy pisowiec! Buduj swoje dwie wieże zryty bereciku.

      • 5 3

    • PiS (1)

      Gdzie jest 50 śmigłowców dla wojska które rząd PO chciał kupić? Macierewicz zerwał umowę, a helikopterów jak nie było tak nie ma.

      • 10 5

      • Pieniędzy tez już nie ma, ale to tylko 50 miliardow, stać nas.

        • 3 3

    • terminal

      niech Kaczyński zleci budowę, a potem nie zapłaci,będziemy do przodu

      • 6 5

    • Niesiołowski powiedział prawdę o Schetynie

      nic dodać nic ująć

      • 10 5

  • (1)

    Typowa propaganda przwdwyborcza. Typowe dla dojnej zmiany. Przypomina to hasło kłamcy Morawieckiego "milion naszych aut elektrycznych w 10 lat".

    • 3 3

    • stary temat

      od początku 20 wieku o tym sie mówi

      • 0 0

  • stąpać po Ziemi

    Jeden zbiornikowiec zabezpiecza potrzeby Polski na jeden dzień w zimie , a na 3 dni w lecie.

    • 0 0

  • A po co to komu?! (3)

    Mamy swoj gaz ziemny i do tego lpg tezz mamy swoje, po co nam rosyjskie i niemieckie gazy... W swoje inwestowac, a nie zagranice...

    • 10 52

    • Jak już robicie tą propagandę to chociaż zadbajcie o to, żeby IP nie pokazywało, że piszecie z Kaliningradu.

      • 2 1

    • mamy bardzo mało swojego gazu, większość LPG jest z Rosji i Kazachstanu oraz Norwegii a LNG z krajów arabskich, USA i Rosji

      • 3 0

    • LNG...

      Nie pochodzi z Rosji ani Niemiec. Swoje gazy to masz w jelitach, dzbanie jeden...

      • 16 1

  • Nie majo prawa tego tam stawiac.

    W okolicach Rewy, Wladka, Chalup sa najlepsze warunki do uprawiania sportow wodnych w calej Polsce. To zabije ten region.

    • 3 3

  • Polecam poczytać o technologii zgazowania węgla. (1)

    • 18 20

    • Technologia ciekawa, ale niepoprawna politycznie :)

      • 4 1

  • "pływającego terminalu gazowego w Gdańsku" (2)

    Kiedy dokładnie granice administracyjne Gdańska przesunięto tak, aby objęły Zatokę Pucką???

    • 43 3

    • Co z tego, ważne że przynajmniej terminal będzie w Gdańsku

      • 1 1

    • Czyli zatoka Gdańska, czyli pod Gdańskiem

      • 1 1

  • (4)

    A może w Gdyni ? Słyszałem ze po zakupie DCT, nie będzie już alokacji PLN w Gdańsku. Dywersyfikacja

    • 0 0

    • Halo halo, to ten którego zdj z Zabraniakową z konferencji na promie obiegły fejsa UG?!

      • 0 0

    • No tak to dlatego teraz w Port Gdynia uprawia zamiast ekonomi delegacje towarzyskie ze swoją pracownicą w celach turystycznych za nasze podatki

      • 0 0

    • Słyszałem ze zatrudnił se eksperta z zagranicy, który mu doradza w prezentacjach :)

      • 0 0

    • W Gdyni TAK ale nie z tym viceprezesem od finansów! Dba jedynie o budowanie własnej pozycji towarzyskiej zamiast budować finanse portu

      • 0 0

  • Inwestycja bardzo potrzebna, ale ... (3)

    dlaczego terminal gazowy ma być tak głęboko w zatoce? Ten rejon to przecież Natura 2000.

    • 29 28

    • Musi być głęboko...

      ... żeby go sinica nie dosięgła :|

      • 6 0

    • i co z tego, że natura 2000?

      Natura2000 oznacza jedynie, że na danym obszarze jest coś cennego przyrodniczo, ale nie jest synonimem parku krajobrazowego czy rezerwatu przyrody. Na terenach Natura2000 można bez przeszkód się budować, tworzyć infrastrukturę, czy budować przemysł jeśli inwestycja nie szkodzi przyrodzie oraz jest dobrze zaprojektowana, z pełnym poszanowaniem środowiska i przyrody.

      • 3 4

    • Malo tego to..

      Lokalizacja ta juz byla podwazana przez mieszkancow gminy Kosakowo.
      Odbylo sie referendum podczas którego mieszkancy opowiedzieli sie przeciw!!!
      W poblizu znajduje sie ptasi rezerwat,dzikie plaze ,Rewa pobliska oraz Mechelinki to piekne miejscowosci turystyczno wakacyjne i centralnie w tym miejscu ,pomiedzy domami ma" isc nitka "!!!
      Ktos widocznie niczego sie nie nauczyl po ostatnich pozarach z gazem w roli glownej.
      Poroniony pomysl o lokalizacji

      • 11 13

  • Jak tymczasem nie ma finansowania

    ale jak Pani Minister Finansów wróci z chorobowego to na pewno je znajdzie,
    podobnie jak pozostałe 40 miliardów na prezenty Prezesa.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto...

Najczęściej czytane