- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (40 opinii)
- 2 Urodziny polskiej waluty. Złoty polski ma już 100 lat (81 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (140 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (95 opinii)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Lotos Kolej szuka oszczędności i zwalnia (250 opinii)
Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy
Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.
Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości.
KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.
- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.
Dwa przetargi
Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.
Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona.
- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.
O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.
Miejsca
Opinie (84) 2 zablokowane
-
2019-02-28 21:08
(1)
No to korki murowane.
- 10 1
-
2019-02-28 21:10
A teraz nie ma korków ?
- 3 0
-
2019-02-28 18:27
a teraz (2)
A teraz ,wiadukt z terminalu do obwodnicy. innej obici, nie widzę .BO włodarze miasta ,zafundują nam, już nie korki ,ale paraliż miasta .Uciekający z promu ,będąc świadomi ,korków w okolicy i będą jeździli, przez miasto.wszystkiego najlepszego dla pomysłodawców.
- 32 4
-
2019-02-28 19:25
(1)
O Boże, tyle interpunkcyjnych zbrodni w jednym tylko poście!
- 6 0
-
2019-02-28 20:39
masz rację
popraw to może, się czegoś naucze
- 0 2
-
2019-02-28 15:32
ile dodatkowych ciężarówek przejedzie ulicami Polską i Wiśniewskiego? (4)
- 47 23
-
2019-02-28 20:27
cztery rano i dwie wieczorem.
- 3 2
-
2019-02-28 19:31
??????????????
Ile razy byłeś choćby w tym roku w sklepie by kupić banany czy cytrusy?
- 6 4
-
2019-02-28 15:44
Wprowadzi się zakaz ruchu dla osobówek i po problemie
- 23 3
-
2019-02-28 15:39
Pytanie powinno brzmieć: ile ciężarówek włączy się do ruchu na skrzyżowaniu ulic Polska i Janka Wiśniewskiego ?
- 22 1
-
2019-02-28 15:35
(3)
Nowy terminal promowy zostanie połączony z autostradę A1, wykorzystując układ ulic i tras: ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta. Czy ci co TO planują korzystają na co dzień z tych permanentnie zakorkowanych ulic ?
- 108 6
-
2019-02-28 20:01
Coś Ci się kolego pokiełbaskował terminal kontenerowy z promowym Zapewniam że to dwa różne byty. Nijak ma się ruch ciężarówek na prom a na terminal. Zresztą wejdź na stronę Steny i zobacz parametry przykładowego promu i nie zakładaj 100% miejsc na statku zajętych a później dyskutuj . Bo wiesz że gdzieś dzwonią ale w którym kościele to już nie za bardzo .
- 5 13
-
2019-02-28 16:25
a nie lepiej Portowa/Węglowa, Świętojańska, Kielecka, Chwarznieńska? (1)
z wariantem Wendy/Władysława IV.
;)- 22 1
-
2019-02-28 18:17
A może Wielkopolska, Lotników i Władysława IV?
- 9 0
-
2019-02-28 18:36
przecież Wiśniewskiego i estakada tego nie wytrzyma. korki murowane. (1)
- 28 4
-
2019-02-28 19:45
czyli?
Zlikwidować? Tak jak chciano kilka lat temu?
- 1 6
-
2019-02-28 19:43
W tym miejscu do budowy fundamentow powinni zatrudnic gornikow dolowych.
- 5 1
-
2019-02-28 15:37
Przyjechali na plac Mevo czu samochodovo? (1)
- 25 7
-
2019-02-28 18:56
oj tam, ważne że budujo
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.