• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni



Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Dwa przetargi



Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.


Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Miejsca

Opinie (84) 2 zablokowane

  • (1)

    No to korki murowane.

    • 10 1

    • A teraz nie ma korków ?

      • 3 0

  • a teraz (2)

    A teraz ,wiadukt z terminalu do obwodnicy. innej obici, nie widzę .BO włodarze miasta ,zafundują nam, już nie korki ,ale paraliż miasta .Uciekający z promu ,będąc świadomi ,korków w okolicy i będą jeździli, przez miasto.wszystkiego najlepszego dla pomysłodawców.

    • 32 4

    • (1)

      O Boże, tyle interpunkcyjnych zbrodni w jednym tylko poście!

      • 6 0

      • masz rację

        popraw to może, się czegoś naucze

        • 0 2

  • ile dodatkowych ciężarówek przejedzie ulicami Polską i Wiśniewskiego? (4)

    • 47 23

    • cztery rano i dwie wieczorem.

      • 3 2

    • ??????????????

      Ile razy byłeś choćby w tym roku w sklepie by kupić banany czy cytrusy?

      • 6 4

    • Wprowadzi się zakaz ruchu dla osobówek i po problemie

      • 23 3

    • Pytanie powinno brzmieć: ile ciężarówek włączy się do ruchu na skrzyżowaniu ulic Polska i Janka Wiśniewskiego ?

      • 22 1

  • (3)

    Nowy terminal promowy zostanie połączony z autostradę A1, wykorzystując układ ulic i tras: ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta. Czy ci co TO planują korzystają na co dzień z tych permanentnie zakorkowanych ulic ?

    • 108 6

    • Coś Ci się kolego pokiełbaskował terminal kontenerowy z promowym Zapewniam że to dwa różne byty. Nijak ma się ruch ciężarówek na prom a na terminal. Zresztą wejdź na stronę Steny i zobacz parametry przykładowego promu i nie zakładaj 100% miejsc na statku zajętych a później dyskutuj . Bo wiesz że gdzieś dzwonią ale w którym kościele to już nie za bardzo .

      • 5 13

    • a nie lepiej Portowa/Węglowa, Świętojańska, Kielecka, Chwarznieńska? (1)

      z wariantem Wendy/Władysława IV.
      ;)

      • 22 1

      • A może Wielkopolska, Lotników i Władysława IV?

        • 9 0

  • przecież Wiśniewskiego i estakada tego nie wytrzyma. korki murowane. (1)

    • 28 4

    • czyli?

      Zlikwidować? Tak jak chciano kilka lat temu?

      • 1 6

  • W tym miejscu do budowy fundamentow powinni zatrudnic gornikow dolowych.

    • 5 1

  • Przyjechali na plac Mevo czu samochodovo? (1)

    • 25 7

    • oj tam, ważne że budujo

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Kądziela

Od 2008 roku związany z rozwojem usług inżynierskich, serwisowych i informatycznych SESCOM SA...

Najczęściej czytane