• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Terminal promowy w Gdyni. Doraco wchodzi na plac budowy

Wioletta Kakowska-Mehring
28 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni

Podpisano umowę z wykonawcą terminalu promowego w Gdyni, czyli gdańską Korporacją Budowlaną Doraco. Jest to jedna z kluczowych inwestycji, dzięki której możliwa będzie obsługa dużych promów o długości do 245 m, a także zwiększenie częstotliwości ich zawijania. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku.



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. Rozpoczyna się budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia. Powstanie on przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni i pozwoli na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. 

KB Doraco wybuduje terminal promowy w Gdyni



Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni. Nowy terminal promowy to przede wszystkim stworzenie możliwości obsługi znacznie większych promów pasażerskich.

- Na nowym terminalu skorzysta zarówno port jak i Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja, wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska-Skandynawia w ramach korytarza TEN-T - mówi Adam Meller, prezes ZMPG.

Dwa przetargi



Wykonawcę udało się wyłonić w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.


Wykonawca jest zobowiązany do przeprowadzenia robót budowlanych, opracowania projektu tymczasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac, uzyskania pozwolenia na użytkowanie infrastruktury i aktualizacji projektu docelowej organizacji ruchu oraz późniejszych czynności serwisowych. Nowy terminal promowy zostanie połączony z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska - ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta - autostrada A1. Ponadto inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń autostrady morskiej Gdynia - Karlskrona. 

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów zarówno ciężarowych jak i osobowych oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych. Przebudowie poddany zostanie również układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia 70. Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Jednak nie ruszyła do dziś. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu. 

Miejsca

Opinie (84) 2 zablokowane

  • ile dodatkowych ciężarówek przejedzie ulicami Polską i Wiśniewskiego? (4)

    • 47 23

    • Pytanie powinno brzmieć: ile ciężarówek włączy się do ruchu na skrzyżowaniu ulic Polska i Janka Wiśniewskiego ?

      • 22 1

    • Wprowadzi się zakaz ruchu dla osobówek i po problemie

      • 23 3

    • ??????????????

      Ile razy byłeś choćby w tym roku w sklepie by kupić banany czy cytrusy?

      • 6 4

    • cztery rano i dwie wieczorem.

      • 3 2

  • (3)

    Nowy terminal promowy zostanie połączony z autostradę A1, wykorzystując układ ulic i tras: ul. Janka Wiśniewskiego - Trasa Kwiatkowskiego - Obwodnica Trójmiasta. Czy ci co TO planują korzystają na co dzień z tych permanentnie zakorkowanych ulic ?

    • 108 6

    • a nie lepiej Portowa/Węglowa, Świętojańska, Kielecka, Chwarznieńska? (1)

      z wariantem Wendy/Władysława IV.
      ;)

      • 22 1

      • A może Wielkopolska, Lotników i Władysława IV?

        • 9 0

    • Coś Ci się kolego pokiełbaskował terminal kontenerowy z promowym Zapewniam że to dwa różne byty. Nijak ma się ruch ciężarówek na prom a na terminal. Zresztą wejdź na stronę Steny i zobacz parametry przykładowego promu i nie zakładaj 100% miejsc na statku zajętych a później dyskutuj . Bo wiesz że gdzieś dzwonią ale w którym kościele to już nie za bardzo .

      • 5 13

  • (7)

    po 20 latach gadania i przy zerowych inwestycjach w infrastrukturę...

    • 39 16

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Czytajmy ze zrozumieniem. (2)

      "Wprawdzie od upublicznienia inwestycji, do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już 6 lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale"

      Ale lepiej napisać 20 lat nie ? :-) Lepiej brzmi... tak mocniej ? to nic że nieprawda.

      • 8 5

      • (1)

        co najmniej 20 lat - tylko osoby o naprawdę krótkiej pamięci mogą mówić o 6 latach
        już na początku lat 90 mówiono o przenosinach terminalu

        • 5 1

        • To prawda,

          ale nie w całkowicie inne miejsce, a tylko na drugą stronę kanału. Terminal miał być pierwotnie budowany tam, gdzie obecnie jest GTC.

          • 4 0

    • (2)

      najpierw się doinformuj, wg Ciebie przebudowa Polskiej po co była, właśnie na potrzeby terminalu

      • 8 6

      • (1)

        Ale Janka Wiśniewskiego już dawno ma za małą przepustowość

        • 0 0

        • nie ma za małej

          ma za to "tłumiki"

          • 0 0

  • Przyjechali na plac Mevo czu samochodovo? (1)

    • 25 7

    • oj tam, ważne że budujo

      • 3 1

  • (8)

    Bardzo dobrze Gdynia nareszcie ruszyła tu terminal nowe biurowce Górski ruszył z budową swojego wieżowca w centrum vastint oczekuje pozwolenia na budowe waterfront 2 rewelacja tak dalej Gdynia moje miasto!

    • 32 40

    • (5)

      Port Gdynia się nie rozwija oto najnowsze statystyki za 2018 rok! Przeładunki kontenerów 2017 710698 TEU 2018 803871 TEU ogólnie 2017 21225 tyś ton 2018 23491 tyś ton Wzrost jak na warunki portu rewelacja no napiszcie coś mądrego hejterzy w 2020 ruszy budowa portu zewnętrznego więc pozdrawiam ;)

      • 20 20

      • rozwija się, ale brakuje infrastruktury drogowej

        budowa portu zewnętrznego nie ruszy, bo każdy inwestor sprawdza wpierw powiązania drogowe terminala z krajową siecią drogową. Bez budowy Drogi Czerwonej nie powstanie żaden port zewnętrzny. Koszt budowy to lekko 1 mld PLN, a więc koszt bezsensownego przekopu Mierzei Wiślanej. Takie to priorytety ma rząd RP. co za czasy...

        • 15 3

      • tyś

        Tylko Tyś jest święty, tylko Tyś jest Panem, tylko Tyś najwyższy... Skrót od "tysiąc" jest "tys", nie pisze się "tyśąć"

        • 4 1

      • (2)

        Głupi jesteś.Nie ruszy bo nie ma chętnego co wyłoży 600tys euro na budowę i wyposażenie terminalu kontenerowego

        • 3 4

        • Chętny już jest Chińska firma która jest właścicielem największego terminalu kontenerowego świata

          • 6 0

        • 600tys?

          chyba nie ten rząd wielkości...

          • 0 0

    • Polecam nauczyć się pisać. Twoje wypociny to obraza dla pozostałych czytelników.

      • 2 0

    • serio?

      jarasz się biurowcami? To już naprawdę słabo w tej Gdyni musi być

      • 1 2

  • a gdzie węgiel będzie leżał? (8)

    no, gdzie?

    • 35 7

    • (2)

      W d*pie

      • 6 8

      • raczej na d*pie

        jesli już...
        Jedyne słuszne użycie "na" wobec powszechnego nadużywania tego przyimka.
        Rodem z "na kompanii" chyba...

        • 4 1

      • tam to raczej biomasa

        • 6 1

    • Holenderskie i Szwedzkie (chyba)

      • 7 1

    • W porcie.

      A gdzie ma leżeć?

      • 1 1

    • pod magistratem u Szczurka

      • 7 2

    • W piwnicach UM

      • 9 2

    • w Elblągu

      w końcu to najbliżej Rosji

      • 5 0

  • W Gdyni wszystko czeka na wciśnięcie „guzika” (2)

    Np.: projekty z budżetu obywatelskiego, lotnisko cywilno-cargo, perony skm żeby przyjemniej dojechać do Gdańska. Przydałby się ktoś do obsługi tego guzika, jakiś naczelny guzikiewicz

    • 34 3

    • Poczekaj jeszcze troche i pewnie bedzie wice-prezydent d/s obslugi guzika (1)

      • 5 0

      • Przeciez jest...

        ;)

        • 2 0

  • Tak właśnie należy postępować. (5)

    Zamiast topić pieniądze na nikomu niepotrzebne lotnisko w Gdyni, które dodatkowo spowoduje roztrój nerwowy tysięcy gdynian bo tam gdzie lotnisko, tam straszliwy hałas, lepiej zbudować w końcu terminal z prawdziwego zdarzenia, najlepszy na Bałtyku. Trzeba podzielić się zadaniami z Gdańskiem i tyle - latać z Gdańska, pływać z Gdyni tym bardziej że przy nikomu niepotrzebnych niesnaskach Gdańsk posiada doskonałe warunki i doskonale połączone z siecią drug miejsce na bazę promową.

    • 26 13

    • (2)

      Drug to narkotyk

      • 8 0

      • Seks drugs and rock and roll

        Koledze weekend już w głowie

        • 6 0

      • Drug to przyjaciel.

        • 0 0

    • drug.

      • 2 1

    • lotnisko

      To lotnisko istniało nie od dziś,używane przez odrzutowce wojskowe i jakoś nikt nie ucierpiał na słuchu.lepsze lotnisko dla obsługi Cargo niż samochody ciężarowe które niszczą i korkują jezdnie.Mgła też nie utrudnia lotów tak jak to jest często na lotnisku w Gdańsku.

      • 1 0

  • a teraz (2)

    A teraz ,wiadukt z terminalu do obwodnicy. innej obici, nie widzę .BO włodarze miasta ,zafundują nam, już nie korki ,ale paraliż miasta .Uciekający z promu ,będąc świadomi ,korków w okolicy i będą jeździli, przez miasto.wszystkiego najlepszego dla pomysłodawców.

    • 32 4

    • (1)

      O Boże, tyle interpunkcyjnych zbrodni w jednym tylko poście!

      • 6 0

      • masz rację

        popraw to może, się czegoś naucze

        • 0 2

  • przecież Wiśniewskiego i estakada tego nie wytrzyma. korki murowane. (1)

    • 28 4

    • czyli?

      Zlikwidować? Tak jak chciano kilka lat temu?

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki...

Najczęściej czytane