stat

Terminal promowy w budowie. Ma być gotowy w 2021 roku


Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów, jeszcze większych niż dotychczas, jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Mowa o terminalu promowym w Gdyni, pod którego budowę właśnie wmurowano kamień węgielny.



Choć budowa trwa już od kilku miesięcy, to dopiero dziś odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy terminal promowy, jaki powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku. Wykonawcą jest gdańska Korporacja Budowlana Doraco.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Terminal nie tylko dla Stena Line



Jak podkreślają władze Portu Gdynia, jest to Publiczny Terminal Promowy, bo choć powstaje z myślą o armatorze od lat operującym w porcie, czyli Stana Line, to docelowo ma służyć też innym armatorom.

- Ten terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora. Docelowo będzie więcej operatorów. Zależy nam na budowie silnej autostrady morskiej do Skandynawii. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Od pomysłu do realizacji minęło sześć lat



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już ponad sześć lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 roku Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.



2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



- Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach - do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne - między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro - mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów - zarówno ciężarowych, jak i osobowych - oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
Przebudowie poddany został już układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia '70.

- Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy - plac budowy

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Absolwent wydziału prawa Uniwersytetu Gdańskiego, studia ukończone z I lokatą. Podczas studiów...