Terminal promowy w budowie. Ma być gotowy w 2021 roku

Najnowszy artukuł na ten temat

Port Gdynia. Rozbudowa ro-ro w planach i postępy prac przy terminalu promowym


Ma być publiczny, ma skrócić czas pobytu w porcie promów, jeszcze większych niż dotychczas, jest odpowiedzią na stale rosnący ruch pasażerki oraz wymianę handlową ze Skandynawią. Mowa o terminalu promowym w Gdyni, pod którego budowę właśnie wmurowano kamień węgielny.



Choć budowa trwa już od kilku miesięcy, to dopiero dziś odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy terminal promowy, jaki powstaje przy Nabrzeżu Polskim w sąsiedztwie Muzeum Emigracji. Pozwoli on na przyjmowanie promów pasażerskich o długości do 245 metrów. Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim i może przyjmować promy do ok. 175 m długości. Terminal ma być gotowy pod koniec 2021 roku. Wykonawcą jest gdańska Korporacja Budowlana Doraco.

Publiczny Terminal Promowy - projekt


Terminal nie tylko dla Stena Line



Jak podkreślają władze Portu Gdynia, jest to Publiczny Terminal Promowy, bo choć powstaje z myślą o armatorze od lat operującym w porcie, czyli Stana Line, to docelowo ma służyć też innym armatorom.

- Ten terminal będzie miał charakter publiczny, nie jest przeznaczony tylko dla jednego armatora. Docelowo będzie więcej operatorów. Zależy nam na budowie silnej autostrady morskiej do Skandynawii. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Nowe umiejscowienie terminalu umożliwi łatwiejsze manewrowanie promami oraz skrócenie czasu ich pobytu w porcie, a także znacznie ułatwi przybywającym na promach pasażerom dostęp do centrum Gdyni.

Od pomysłu do realizacji minęło sześć lat



Wprawdzie od upublicznienia inwestycji do rozpoczęcia jej faktycznej realizacji upłynęło już ponad sześć lat, ale jak to mówią: lepiej późno niż wcale. O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Na początku projekt zatrzymały przedłużające się procedury unijne. Potem poszło o układ drogowy, co dało następny rok w urzędach. Kolejną sprawą była deklaracja ze strony Stena Line, dotycząca tego, jak duże promy będą przyjmowane w nowym terminalu.

Kiedy wydawało się, że już nic nie stoi na przeszkodzie, w 2018 roku Port Gdynia zderzył się z realiami na rynku budowlanym. Wykonawcę udało się wyłonić dopiero w wyniku drugiego przetargu. W pierwszym wszystkie oferty były wyższe, niż chciał zapłacić zleceniodawca. Wówczas ZMPG chciał przeznaczyć na ten cel ok. 180 mln zł. Tamto postępowanie unieważniono. W kolejnym sytuacja się powtórzyła, wszystkie oferty znów były wyższe niż ustalony budżet, ale postępowanie nie zostało unieważnione, a ZMPG wybrał najkorzystniejszą propozycję. Tym razem Port oczekiwał oferty na ok. 220 mln zł, stanęło na 235 mln zł, ostatecznie całość będzie kosztować ok. 290 mln zł. Przedsięwzięcie będzie dofinansowywane z funduszy Unii Europejskiej kwotą 116 mln zł.



2000 ton stali i 20 tys. m sześc. betonu



- Aktualnie osiągnęliśmy poziom stropu nad parterem budynku terminalu, wcześniej obiekt został posadowiony na palach - do tego celu wykorzystaliśmy 182 pale o łącznej długości ponad 2000 metrów bieżących. W ten sam sposób przygotowaliśmy podłoże pod fundamenty budynku magazynu. Równolegle realizowane są sieci sanitarne, elektryczne i teletechniczne na placu, a także układanie pierwszych torów kolejowych. Trwają także prace hydrotechniczne - między innymi betonowanie rur stalowych. W najbliższym czasie czeka nas montaż ściągów i zasypywanie platformy pod rampę ro-ro - mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu Doraco.
Projekt obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m sześc. i magazynu 7 tys. m sześc., przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej wielkości 65 tys. m kw. Oprócz tego Doraco wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2000 ton stali oraz niemal 20 tys. m sześc. betonu.

- Projekt przewiduje budowę terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Mowa tutaj o budynku dworca, galerii komunikacyjnej, magazynach z funkcją składu celnego, parkingach, placu check-in dla samochodów - zarówno ciężarowych, jak i osobowych - oraz obszarze general cargo do obsługi naczep intermodalnych - mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.
Przebudowie poddany został już układ komunikacyjny do wschodniej części Portu Gdynia w rejonie Węzła Ofiar Grudnia '70.

- Dodatkowe pasy ruchu oraz wydłużenie istniejących zwiększą przepustowość drogową i usprawnią procesy transportowe z i do Portu - dodaje Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Publiczny Terminal Promowy - plac budowy

Opinie (71) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (2)

    Już widzę wcszczycie te mega korki na Wiśniewskiego i estakadzie.Poprawiono układ drogowy jak ruszą tiry to dopiero będzie armagedon hahaha

    • 66 17

    • nie dramatyzuj

      prom nie ładuje i nie rozładowuje wszystkich pojazdów w 5 minut

      • 4 8

    • A na Obłuże rowerem tylko...

      Wszysto zgodnie z linią naszej władzy
      Jak to ruszy to stanie wiśniewskiego i może na rowerze dojedziemy na Obłuże
      A jeszcze ma powstać port Zewnętrzny i wszystko się spotka na Wiśniewskiego będzie się działo :)

      • 6 2

  • WIęcej promów???

    Hmm
    Ciekawe to stwierdzenie o większej liczbie promów obsługiwanych na nowym terminalu, który jak widać na wizualizacjach ma zaledwie jedno stanowisko postojowe. To se ne vrati bo jeśli prom wypływając wieczorem ma być wcześnie rano po drugiej stronie Bałtyku i na odwrót musi spędzić przy nabrzeżu około 2 h. W Świnoujściu trzech operatorów korzysta z kilku stanowisk postojowych a i tak jest tam ciasno

    • 49 4

  • a po Jana z Kolna (2)

    ciężarówki nie pojadą.
    Wszystko na Polska i Wiśniewskiego... A dalej? Estakada...
    Może do 21 coś sie ruszy chociażby z kolejowych inwestycji?

    • 40 3

    • (1)

      Przecież już zaczęli modernizację link kolejowych

      • 0 6

      • na Puckiej

        Podjęte działania w postaci karczunku na terenie "międzytorza" i płoszenia zalęgłej tam zwierzyny nie są tym, co mieszkańcy miasta oczekują.
        Ich interesuje to, co w związku z tą modernizacją wydarzy się (?) na Puckiej, Hutniczej, Wiśniewskiego (rondo), Polskiej i Węglowej.

        • 5 0

  • Myśl pozytywnie (4)

    Gdzie teraz te wszystkie marudy co pisały że nie powsatnie albo że stena ucieka do Gdańska ? :-)
    Długo, ale się udało ;)

    • 42 14

    • Co się udało?

      • 7 10

    • (2)

      Kiełbasa wyborcza. Będziecie widzieli terminal jak świnia niebo.

      • 4 10

      • (1)

        Taaa, szczególnie że jego budowa już się rozpoczęła. Lepiej się już nie odzywaj.

        • 6 5

        • Budowa S5 też się rozpoczęła... prawie 10 lat temu :)

          • 4 1

  • Będzie jakaś nowa droga dojazdowa? (2)

    Czy kilkaset tirów dziennie ruszy ma ulicę Wiśniewskiego?

    • 49 6

    • Wiśniewskiego (1)

      i Estakada... nie ma alternatywy

      • 12 0

      • nie ma łatwej alternatywy

        i sponsora.

        • 4 0

  • Buduje firma z Gdańska

    to dobrze, kasa zostaje w regionie

    • 38 2

  • A jak tam prom zapowiedziany przez Morawieckiego ? (10)

    Jak nie było go, tak i nie ma.

    • 49 18

    • (1)

      widziałem ten kawałek stępki jak byłem ostatnio w Szczecinie,koloru farby podkładowej już nie odgadniesz!!jest tylko jeden brązowy

      • 13 2

      • Za WPMoto "Rok 2018 będzie również przełomowy dla projektu polskiego samochodu elektrycznego. W ostatnim kwartale 2017 roku ElectroMobility Poland uruchomiło postępowanie na wybór partnera biznesowego, z którym spółka uruchomi produkcję elektrycznego auta. W 2018 roku powstanie dokumentacja techniczna i pierwsze wersje prototypów. Postępowanie zakończy się w I połowie tego roku. Jego efektem będzie nie tylko wybór partnera, lecz także powstanie dojrzałych prototypów.
        Zwycięski prototyp wybierze komisja, która weźmie pod uwagę przede wszystkim jego rynkowy potencjał i możliwość komercjalizacji w skali masowej." I druga informacja za Nadszedł czas finału. Jury, w skład, którego weszli specjaliści i dziennikarze nie tylko z branży motoryzacyjnej, mieli za zadanie wybrać cztery projekty, które przejdą do ostatecznego etapu. Co jury brało pod uwagę? Między innymi: możliwość zbudowania i produkcji auta, jego bezpieczeństwo, efektywność energetyczną, ergonomię, a także wartość artystyczną projektu.
        Do ścisłego finału awansowały następujące projekty: Concept Curie (Mateusz Tomiczek), Be-E (Sebastian Nowak), junior (Łukasz Myszyński) oraz SE1 (Damian Woliński).Moto.pl ". O więcej informacji odsyła na łamy internetu. W chwili obecnej, oddanych jest około 800 mieszkań z tego projektu. W budowie, jest kolejne kilkaset mieszkań i kilkanaście nowych miejsc budowy. Przypomnę, że to władze samorządowe, muszą wyrazić chęć budowania w tej formie. A jak widzimy, samorządy chętniej sprzedają tereny budowlane deweloperom, by to prywatni i banki, zarabiali na osobach potrzebujących dachu nad głową.

        • 6 6

    • Tam gdzie milion samochodów elektrycznych i sto tysięcy mieszkań plus : w chorej głowie człowieka zbyt często mijającego się z (2)

      ...prawdą

      • 20 6

      • Nie znasz tematu. (1)

        więc się nie wypowiadaj

        • 2 13

        • Odpowiedz na pytanie znawco !

          • 3 0

    • W Gdyni?

      Coś wdychasz?

      • 3 4

    • trzeba sobie najpierw poznać "losy" tego promu. (1)

      Początkowo projekt próbowano zaprojektować z polskim biurze projektowym. Niestety, likwidacja stoczni polskich, doprowadziła do zniszczenia bazy biur projektowych. Żadna polska firma, nie podjęła się tego projektu. W chwili obecnej, został zakupiony projekt i jest w fazie tłumaczenia. Przypomnę, że projektowanie choćby budynku wielorodzinnego, trwa kilkanaście miesięcy, to proszę sobie zadać pytanie, ile może trwać opracowanie projektu okrętu morskiego a zwłaszcza promu, który jest znacznie zaawansowanym wytworem myśli inżynierskiej. . A jako stoczniowiec, mogę tylko powiedzieć, że okręt od momentu pierwszych "kresek" w biurze projektowym do wodowania, buduje się kilka lat. Od położenia stępki i budowa na pochylni, trwa około dwóch lat. Potem jeszcze faza wyposażenia i prób, początkowo na uwięzi i potem morskich, to kolejne kilkanaście miesięcy. Podniesienie bandery, jest ostatnim aktem w budowie okrętu.

      • 8 14

      • Tia

        Ale tu zaczęli od pseudo stempki bez projektu, pomysłu itp... bo pisior musiał się w tv pokazac

        • 10 3

    • chyba przewozi ten milion aut elektrycznych (1)

      • 6 1

      • Do portu w Radomiu

        • 1 0

  • Słowo "Publiczny" w nazwie nieco źle się kojarzy, czy nie łatwiej byłoby nazwać "Pasażerski Terminal Promowy" ? (7)

    • 25 2

    • Pisuarom wszystko kojarzy sie z wydy..aniem , dlatego publiczny .Jak mariana dom tez wg nomenklatury picbeckiej (4)

      publiczny.

      • 3 5

      • (3)

        a Tobie wszystko się z Pisem kojarzy? Nawet Twoja żona?

        • 4 4

        • Cumujemy na godziny (1)

          Może Terminal Banasiowy?

          • 5 0

          • Lepiej w domu pić Harnasia niż wydzwaniać do Banasia !

            • 1 0

        • Ale ja przecież byłem wczoraj u twojej...

          • 0 0

    • Publiczy, Nardowy takich nazw sie uzywa w Krajach Zach. Ty widocznie masz problem? (1)

      • 1 6

      • Bzdura, poprawna nazwa powinna brzmieć "Port of Gdynia International Maritime Passenger Terminal"

        • 2 0

  • (5)

    Pierwszy Terminal promowy z prawdziwego zdarzenia w Polsce no i pięknie!
    Dlaczego marudzicie z PIS-u jesteście?

    • 11 40

    • W Świnoujściu porządny terminal jest od wielu lat. (3)

      Ma kilka stanowisk dzięki czemu może przyjmować kilka promów naraz.

      • 11 1

      • I? (1)

        • 3 6

        • To tylko odpowiedź na poprzedni komentarz, gdzie ktoś stwierdził że terminal w Gdyni będzie pierwszym w Polsce z prawdziwego zdarzenia, co jest kompletną bzdurą.

          • 9 1

      • Terminal w świołujściu wygląda gorzej niż ten steny w Gdyni. Pomimo wróć

        • 5 1

    • Marudzi raczej opozycja.

      • 3 4

  • Powodzenia!

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Moim zdaniem

Ludzie biznesu

Monika Płocke

Banking Technology, Head of Change and Technology Capabilities w Nordea Bank AB. Absolwentka...