- 1 Unieważniono przetarg na zbożowy w Gdyni (42 opinie)
- 2 Złoty polski ma już 100 lat (136 opinii)
- 3 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 4 Alan Aleksandrowicz wiceprezesem Portu Gdańsk (102 opinie)
- 5 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 6 Brytyjska armia w Porcie Gdańsk (169 opinii)
Trzy stocznie osobno, ale... wspólnie
Związkowcy ze Stoczni Remontowej Nauta spotkali się w ubiegłym tygodniu z ministrem Aleksandrem Gradem. Chcieli osobiście zapytać czy planowane jest połączenie ich stoczni ze stoczniami Gryfia i Morska, czego się obawiają. Usłyszeli, że połączenia nie będzie, ale... będzie współpraca.
O pomyśle połączenia gdyńskiej stoczni ze Szczecińską Stocznią Remontową Gryfia i Morską Stocznią Remontową ze Świnoujścia w środowisku mówi się od dawna. Właścicielem wszystkich trzech stoczni jest fundusz inwestycyjny Agencji Rozwoju Przemysłu. Wśród tej trójki jedynie Nauta znajduje się w dobrej kondycji finansowej. Dlatego związkowcy z Solidarność obawiają się, że ewentualne połączenie byłoby ratowaniem upadających zakładów, kosztem gdyńskiej stoczni.
Dyskusję na ten temat podgrzało odwołanie pod koniec maja wieloletniego prezesa Nauty Romualda Kowalskiego. Doszło do tego w trakcie trwania kadencji. W środowisku zaczęto mówić, że to pierwszy krok do zbliżenia, a nawet do połączenia trzech stoczni.
Swoje obawy stoczniowcy zawarli w liście skierowanym do resortu skarbu i do Agencji Rozwoju Przemysłu. - Zaproponowany proces konsolidacji trzech stoczni remontowych z różnych regionów Polski jest przedsięwzięciem wymagającym bardzo gruntownej i szerokiej analizy poprzedzającej jego wdrożenie - czytamy w piśmie związkowców. - Solidarność obawia się, że stocznia, która dzięki wdrożonemu programowi naprawczemu, znalazła się w całkiem dobrej kondycji, może gwałtownie pogorszyć się po połączeniu.
Zamiast odpowiedzi na list minister Aleksander Grad, zaprosił stoczniowców na spotkanie. - Usłyszeliśmy zapewnienie, że połączenie nie jest planowane, ale mówi się o współpracy - twierdzi Andrzej Janzen, przewodniczący zakładowej Solidarności. - Na czym dokładnie to miałoby polegać, jeszcze nie wiemy. Planowane jest drugie spotkanie w tej sprawie. Tym razem już nie na ministerialnym szczeblu, a tylko z władzami Agencji Rozwoju Przemysłu, i tym razem w Gdyni.
Związkowcy taką odpowiedzią nie czują się w pełni usatysfakcjonowani. Czekają na konkrety dotyczące tej współpracy, ale... - Jesteśmy zadowoleni ze spotkania z ministrem. Cieszymy się, że mogliśmy mu osobiście przedstawić swoje racje. Mam wrażenie, że o wielu sprawach nie wiedział - dodaje Andrzej Janzen.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (38)
-
2011-06-27 15:22
Bardzo (2)
dobre rozwiazanie !!!
- 4 10
-
2011-06-27 22:14
Bardzo niedobre rozwiązanie.
Przynajmniej dla tych, którzy przez lata oszczędzali i nie tak dawno wyszli dopiero na prostą.
- 2 0
-
2011-06-27 23:01
tak tylko jak merkel znowu tuskowi to wszystko zamknac to on znowu sie zgodzi!
- 0 0
-
2011-06-27 15:42
No ciekawe co z tego będzie
bo na razie to za dużo nie wiadomo a w stoczni Nauta przeprowadzane są dziwne ruchy kadrowe...
- 9 1
-
2011-06-27 15:48
Stawka jest wysoka: albo upadłość Gryfii i Morskiej teraz (wybor!!!), albo powolne dogorywanie
"współpracujacych" stocznia i rónież upadłość wszsytkich trzech za rok.
Ale to już będzie po wyborach.- 9 2
-
2011-06-27 15:48
ARP - Agencja Rozp... Przemysłu
Czy istnieje jakaś firma, która pod rządami tych 'specjalistów' wyszła na prostą?
- 27 2
-
2011-06-27 17:15
PANSTWO TUSKA (3)
padaja stocznie powoli a co dalej
- 9 6
-
2011-06-27 20:35
Tu pada wszystko, stocznie to były ostatnie zakłady hi-tech (2)
Cały świat zamawiał i remontował statki, jakość potwierdzona 50-latami pracy. Chińskie czy koreańskie jednostki nie raz zgubiły śrubę, blachy nie mają tej jakości co polskie o jakości położenia powłok malarskich nie ma co mówić...
Niestety, polscy inzynierowie i robotnicy muszą wyjeżdżać na roboty do Niemiec lub Norewegii, nawet do Dubaju, u nas się "nie opłaca" Niemcom się opłaca Brytolom też..
To były jedyne zakłady tworzące wartość dodaną w naszym kraju... Teraz tylko to co się uda wyrwać od ludzi...- 5 2
-
2011-06-28 10:13
(1)
Mój ojciec pracował w stoczni i opowiadał, jak pracownicy wynosili stoczniowy sprzęt i materiały, jak za bezcen oddawało się statki dla ZSRR, a po zmianach ustrojowych jak ludzie dłubali prywatne fuchy w godzinach pracy (i dalej kradli stoczniowe mienie). Ach, jacy byliśmy wspaniali w świetlanych latach PRL-u!
Nie ma większej głupoty niż państwowe przedsiębiorstwo.
A Tusk rządzi od 4 lat, stocznie robią bokami od czasu wejścia na kapitalistyczny rynek...
Znam środowisko, owszem, trochę ludzi wyjechało, ale bez przesady...
A że stocznie są nieopłacalne? Taka prawda, zachodnie firmy inwestują u nas, bo mają taniej (od niedawna trojmiasto.pl pokazuje, jakie jachty są u nas produkowane, dzięki czemu może i osoby spoza branży zobaczą, że w stoczniach się coś robi), ale azjatyckie tygrysy są jeszcze bardziej atrakcyjne. Prawo rynku, nie wina Tuska.
Poza tym coraz więcej jest programów zastępujących pracę konstruktorów. Programy te osiągają ceny kosmiczne i nie są jeszcze doskonałe. Dlatego jeszcze opłaca się zlecać polskim fachowcom opracowywanie dokumentacji technicznej, ale fachowców coraz mniej i są x razy drożsi niż ci z krajów azjatyckich...
Wina Tuska?- 0 1
-
2011-06-28 10:16
Żeby nie było oskarżeń o pomówienia: pracował w Gdańskiej i Północnej. Może stocznie z artykułu to trzy chlubne wyjątki...
- 0 0
-
2011-06-27 17:38
Dobre!!!
Najpierw połączyć TRZY w JEDNĄ stocznię a potem ogłosić upadłość tej JEDNEJ. Dobre !!! Naród pamięta !!!!
- 17 3
-
2011-06-27 17:46
Ciekawe jakie pismo napisała Solidarność z Gryfii i Morskiej?
I jaką dostali odpowiedż?
- 2 3
-
2011-06-27 20:30
Jakie połączenie?
Albo prywatyzacja, albo wegetacja.
- 5 0
-
2011-06-27 20:33
A co mają związkowcy do zarządzania i przekształceń własnościowych?
Trzymać ich z dala od jakichkolwiek decyzji!
- 2 3
-
2011-06-27 20:36
Rozp... polskiego przemysłu trwa w najlepsze
Teraz dożynają stocznie, ciekawe co dalej, kolej na LOTOS - ruskom oddać za połowę kosztów modernizacji...
- 10 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.