• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Uwolnieni od VAT. Minister przedstawił założenia do ustawy stoczniowej

Wioletta Kakowska-Mehring
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z nowych rozwiązań dotyczących VAT będą mogły skorzystać tylko stocznie produkcyjne, które budują w pełni wyposażone statki. Nie dotyczy to budowy np. samych kadłubów. Z nowych rozwiązań dotyczących VAT będą mogły skorzystać tylko stocznie produkcyjne, które budują w pełni wyposażone statki. Nie dotyczy to budowy np. samych kadłubów.

Uwolnienie stoczni budujących statki od VAT-u w procesie produkcji, uruchomienie całego łańcucha polskich dostawców - to główne założenia do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej nad którą pracuje resort gospodarki morskiej.



Założenia do projektu przedstawił przedstawicielom sektora stoczniowego na spotkaniu w Gdańskim Klubie Biznesu, Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Stocznie są zwolnione z podatku VAT w momencie sprzedaży statku. Chodzi nam o to, żeby stocznie mogły kupować wyposażenie statków od firm polskich nie płacąc podatku VAT, który później i tak jest im zwracany. Chodzi więc o uwolnienie około jednej czwartej wartości statku w kapitale obrotowym - tłumaczył Paweł Brzezicki. - Założeniem ustawy jest więc uzyskanie przedmiotowego i podmiotowego zwolnienia od płatności VAT dla stoczni.
Jak wyjaśnił minister Brzezicki, z takiego rozwiązania będą mogły skorzystać tylko stocznie produkcyjne, które budują w pełni wyposażone statki. Nie dotyczy to budowy np. samych kadłubów.

Przedstawiciele sektora stoczniowego uczestniczący w spotkaniu zaproponowali jednak włączenie także dużych remontów, czyli modernizacji i przebudów, które często są kosztowne, wymagające i czasochłonne tak jak budowy nowych jednostek. Minister wyraził zainteresowanie takim rozwiązaniem.

- Celem tej ustawy jest wzmocnienie produkcji stoczniowej poprzez uruchomienie całego łańcucha dostawców, czyli wszystkich przemysłów w Polsce które mogą produkować dla przemysłu okrętowego. Oznacza to wszystkie przemysły ciężkie i przemysły maszynowe - dodał minister.
Ustawa może umożliwić też przedsiębiorstwu wybór na trzy lata czy chce płacić podatek dochodowy od osób prawnych CIT czy zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. Wiceminister podał, że założenia ustawy przewidują też możliwość tworzenia specjalnych podstref ekonomicznych oraz wsparcia dla szkolnictwa zawodowego. Brzezicki zaznaczył, że przemysły ciężkie i maszynowe, w tym stocznie mają być również stymulowane przez zamówienia dla przemysłu zbrojeniowego. Jak podkreślił w tej materii szansę mają zarówno stocznie państwowe, jak i prywatne, a kryterium równego traktowania podmiotów jest cena.

Zebrani mieli obawy, czy rozwiązania proponowane w ustawie zostaną zaakceptowane przez Komisję Europejską, czy nie zostaną potraktowane jak pomoc publiczna. Według ministra, nie ma takiego zagrożenia, choć analizowane są różne warianty.

- To bardzo korzystne rozwiązanie, które poprawiłoby płynność finansową i koszt zaangażowania pieniądza - powiedział Jan Zarębski, prezes Gdańskiego Klubu Biznesu.
- To ostatnio pierwszy projekt w duchu gospodarki rynkowej. Przez ostatnie dwa lata polityka w tej materii była nakierowana na gospodarkę socjalistyczną - powiedział z kolei Piotr Soyka, prezes Remontowa Holding.

Miejsca

Opinie (73) 1 zablokowana

  • KE będzie przeciw.

    Bo to uderzy w niemieckie stocznie. Jedynym rozwiązaniem jest podciągnięcie pod tą zasadę innych 100% eksporterów bez względu na branżę. Wówczas KE miałaby problem, żeby to uwalić.

    • 6 3

  • a może Vatem obłożyć Rydzyka

    swego czasu zbierał kasę na ratowanie stoczni, zbierał aż uzbierał a stocznia jak to stocznia na równi pochyłej. Czy Rydzyk rozliczył się z tej kasy?

    • 18 5

  • Rząd "łatka"

    Łatka tam, łatka tu, załatamy jeszcze mu...

    • 5 1

  • to samo w imporcie powinni zrobić

    w portach niemieckich VAT płaci się po sprzedaży importowanego towaru, a u nas po miesiącu. Dlatego wiele firm woli ciągnąć towar przez porty niemieckie, a nasze porty tracą.

    • 4 1

  • (1)

    ale w ustawie o VAT jest już zapis, że dostawy części do statków są objęte stawką VAT 0%, skąd zatem nagle takie halo?

    • 11 0

    • skandal !

      Dlaczego ja kupując czesc do samochodu płace vat 23% a ktos inny do statku 0%
      Normalnie to skandal ! Dlaczego wszyscy nie jestesmy równi wobec prawa i konstytucji ?

      • 4 1

  • (2)

    Brawo

    "Kiedy przygotowywałem jeden z programów telewizyjnych, potrzebny mi był komentarz niemieckich korespondentów akredytowanych w Polsce. Wykonałem szereg telefonów i uwagę moją zwróciła pewna prawidłowość. Niezależenie od tego, czy byli to dziennikarze telewizyjni, radiowi, czy reprezentowali prasę, wszyscy mieli telefony komórkowe zarejestrowane w sieci niemieckiego operatora działającego w Polsce. Po jakimś czasie spotkałem znajomego prawnika, który, okazało się, pracuje właśnie dla tej sieci. Kiedy podzieliłem się z nim tym spostrzeżeniem, odparł, że to całkiem naturalne. Tak samo jak to, że wszystkie samochody służbowe, z których korzystają pracownicy tej niemieckiej sieci, to volkswageny. Drobny szczegół, a jakże wymowny. W sferze deklaracji słyszymy: otwartość, wspólnota, europejskie wartości, ale gdy w grę wchodzą pieniądze, liczy się narodowy interes.

    http://m.niezalezna.pl/75634-pola-czyli-czas-na-patriotyzm-gospodarczy"

    • 7 3

    • I bardzo dobrze a jakimi samochodami mieli wg ciebie jezdzic ? Maluchami czy Polonezami ?

      Maluchami czy Polonezami ?
      VW to przyzwita marka.
      Wlałbyś jeżdzić Ładą ? to prosze droga wolna

      A kto zarabia na sprzedazy niemieckich samochodow polakom vat 23% i akcyza nawet 18,6% (polska to jedyny kraj w UE ktory ma akcyze na samochody) - tego już zapomnieli napisac kto ten haracz zabiera ? I jak bardzo te samochody sa opodatkowane w PL.

      • 3 1

    • Bo na tym polega patriotyzm,

      a nie na skladaniu kwiatow pod pomnikami roznych upadlych spraw.

      • 2 1

  • specjalne podstrefy ekonomiczne....

    ... inaczej traktowany kadłub częściowo wyposażony, inaczej statek " pod klucz" ... państwowy holding złożony z marsa, SMW i reaktywowanej stoczni szczecińskiej produkujący okręty podwodne... przecież to jest jakiś odjazd zupełny...

    • 2 3

  • VAT

    Sprytne przedsięwzięcie najbogatszego z Holdingu .
    Będzie jeszcze większa dywidenda do kieszeni .
    Północna zdechła , ale jeszcze żyje Remontowa .

    • 23 0

  • Liczy sie polski interes narodowy, i cieszy to ze jest nareszcie rząd który to rozumie. (1)

    1. Interes stoczni = interes stoczniowców = interes Polski

    2. Mam nadzieje ze skarżypyty z PO nie polecą do swoich niemieckich mocodawców ze skargą na nowe projekty rządowe.

    • 7 18

    • Smutne ze tyle minusów
      Państwo kolonialne
      Zdrajcy czy możecie wyjechać i nie przeszkadzać?

      • 0 0

  • jak to będzie W PRAKTYCE...

    W ŁAŃCUCHU DOSTAW "okrętowych" polski dostawca ma także być zwolniony z VAT''.... a jeżeli dostawca (firma) jest własnością np. Norwega (Norweg jest podany jako przykład "losowo" :-) ) a firma zarejstrowana jest w Polcse :-) :-)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Adam Kabat

Dyrektor operacyjny SESCOM (nadzoruje realizację kontraktów). Magister Inżynier Elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Gdańskiej. Od lat 90. kontynuuje doświadczenia w zarządzaniu z licznymi sukcesami z zakresu zwiększania poziomu sprzedaży w branży B2B, nawiązywaniu międzynarodowych relacji handlowych, pozyskiwania finansowania i współpracy typu venture capital oraz rozwiązywaniu problemów szybko rozwijających się organizacji.Ekspert w budowaniu zespołów managerskich i w...

Najczęściej czytane