• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnicy pytają: czemu SKM nie jeździ do Pruszcza i Tczewa?

Maciej Korolczuk
24 kwietnia 2024, godz. 07:00  Raport
Opinie (251)
Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście. Obecnie pociągi SKM dojeżdżają tylko do SKM Śródmieście.

Ubiegłotygodniowy paraliż drogowy na południu Gdańska sprawił, że w Raporcie na nowo rozgorzała dyskusja na temat regionalnych przewozów kolejowych, a więc alternatywy dla zakorkowanych dróg. Wiele głosów dotyczyło m.in. konieczności przywrócenia połączeń SKM między Trójmiastem a Pruszczem Gdańskim i Tczewem. Sprawdziliśmy, czy to możliwe.

Czytelnicy poinformowali nas o tym w Raporcie.
Widzisz coś ciekawego? + dodaj Raport


Czy ma dla ciebie znaczenie, jaki przewoźnik obsługuje połączenie do Pruszcza lub Tczewa?

- Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa. Prosimy o przywrócenie SKM - napisał w Raporcie z Trójmiasta czytelnik, gdy we wtorkowy poranek 16 kwietnia kierowcy utknęli na południu Gdańska w gigantycznych korkach.
Powodem utrudnień była wówczas kumulacja dwóch zdarzeń: opadów deszczu i wypadku na Trasie Sucharskiego.

08:30 16 KWIETNIA

Opady deszczu sparaliżowały południe Gdańska (45 opinii)

Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM
Wystarczy trochę deszczu i całe miasto stoi. Może warto zastanowić się nad przywróceniem SKM do Pruszcz Gdańskiego i Tczewa.
Prosimy o przywrócenie SKM


Jednym zdaniem rozpętał gorącą dyskusję nad przywróceniem kursowania SKM dalej niż do Śródmieścia Gdańska.

- Nie mogę zrozumieć, dlaczego SKM do Tczewa via Pruszcz została zlikwidowana - Polregio nie zawsze ogarnia, a popyt jest bardzo duży. Nie da rady jeździć po żadnym z tych miast niestety, a w taką pogodę szczególnie. Może trzeba wystąpić z jakąś petycją ws. przywrócenia SKM na trasie Gdynia - Tczew?
- Co to znaczy "nie zawsze ogarnia"? Rano regio jeździ co jakieś 7-10 minut, prawie tak samo często jak SKM. A pomysł petycji wspieram, niech się marszałek wykaże.

Rozkłady jazdy pociągów w twoim telefonie



- A ty dojeżdżasz z Tczewa, że się wypowiadasz? Zachowajcie sobie to SKM w Trójmieście i niech ani kilometr dalej nie wyjeżdża. Myślisz, że tu ktokolwiek ma ochotę na dojazd 15 minut dłuższy i do tego w syfie zamiast normalnego pociągu? Z SKM w Tczewie nikt nie korzystał, bo było do wyboru regio szybsze i wygodniejsze, w Wejherowie rano są w zasadzie dwa kursy regio, a ludzie pchają się do nich, wiedząc, że będą stać całą drogę. Mimo że obok jedzie pusta SKM. Jak myślisz czemu? Może dlatego, że dojadą do Gdańska 25 minut szybciej? A może dlatego, że wolą stać w ogrzewanym impulsie, niż siedzieć w zimnym i brudnym EN57?
- To niech Pruszcz Gdański wyłoży na te pociągi SKM. Wybudowali sobie sypialnianą dzielnicę, nie płacą tutaj podatków żadnych, a jeszcze by chcieli kolej z metropolii.
- SKM do Tczewa nie zmieni diametralnie sytuacji. Potrzebna byłaby SKM, która w Pruszczu odbijałaby w stronę obwodnicy, aby jechać z nią równolegle przez Borkowo i Kowale, a następnie połączyć się z PKM. Wtedy byłaby szansa, że mniej osób musiałoby korzystać z auta.
- Bez sensu wciskać tam SKM, gdy prawie nie ma wolnego czasu na przejazd, bo co chwilę coś jeździ. Bardziej jest problem w tym, że zamiast połączonego pociągu z dwóch to jedzie jeden. Często jest tak, że jedzie jeden spóźniony i wszyscy się pchają tam, a 10 minut później jedzie drugi już mniej zapełniony. Rozkład jest ok, tylko pociągi puszczane nie uwzględniają spóźnień i godzin prac. Ludzie, którzy tym zarządzają, nie jeżdżą pociągami. Taka prawda.
To tylko niektóre z głosów w dyskusji o tym, że na drogach jest za dużo samochodów, a wielu kierowców wjeżdżających do Trójmiasta od strony Malborka, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego mogłoby korzystać z transportu szynowego.

Ale czy na pewno?

Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł. Poranny dojazd pociągiem Polregio z Tczewa do stacji Gdańsk Główny zajmuje średnio ok. 25 min. Koszt jednorazowego biletu to 12 zł.

Na torach nie ma miejsca na SKM



Na początek - pewne wyjaśnienie. SKM z Gdańska, Sopotu i Gdyni kursuje do tzw. Małego Trójmiasta po własnej linii nr 250, która kończy się przed Rumią.

Inaczej sprawa wygląda w kierunku przeciwnym, a więc w stronę Pruszcza Gdańskiego, Tczewa czy nawet Malborka. Tor SKM kończy się na stacji Śródmieście. Dalej na południe prowadzą tory należące do PLK, którymi kursują pociągi towarowe, dalekobieżne i regionalne (między oboma szlakami nie ma połączenia).

I to właśnie te ostatnie obsługują połączenia z Gdańskiem, wyczerpując w zasadzie przepustowość kolejowego szlaku.

Tak jest od 2020 r., gdy Samorząd Województwa Pomorskiego pełniący funkcję organizatora przewozów kolejowych w województwie podpisał z przewoźnikami kolejowymi umowy na obsługę poszczególnych linii kolejowych.

- Spółka PKP SKM w Trójmieście jest przewoźnikiem aglomeracyjnym, więc podpisaliśmy umowę z Marszałkiem Województwa Pomorskiego na przewozy użyteczności publicznej na odcinku Gdańsk Śródmieście - Lębork. Ta umowa na przewozy obowiązuje do 2026 r. - przypomina Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem. Tak wygląda rozkład porannych połączeń Polregio między Tczewem a Trójmiastem.

Z Trójmiasta do Tczewa 42 pociągi dziennie w dni robocze



Jak dodaje Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, który jest organizatorem przewozów kolejowych na Pomorzu, między Tczewem a Trójmiastem w dni robocze kursują 42 pociągi, w soboty - 30, a w niedziele - 28. Obsługuje je spółka Polregio.

- Tak więc średnio w godzinach szczytów przewozowych pomiędzy Tczewem a Gdańskiem kursuje od 2 do 4 pociągów w ciągu godziny. Czas przejazdu pomiędzy Tczewem a Gdańskiem Głównym wynosi około 25 minut. Najszybszy pociąg jedzie 22, a najwolniejszy 36 minut. Znaczna część pociągów zestawiona jest ze zmodernizowanych lub nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dzięki zastosowaniu Taryfy Pomorskiej - wspólnej oferty przewozowej na pociągi PR i SKM w województwie pomorskim, jadąc z Tczewa, można na podstawie jednego biletu przesiąść się w Trójmieście na pociągi SKM - podkreśla Piotrowski.


Jak to wygląda w praktyce?



O ocenę połączeń kolejowych między południem naszego województwa a Trójmiastem zapytaliśmy jednego z redakcyjnych kolegów, mieszkańca Tczewa, który na co dzień raczej porusza się autem niż transportem zbiorowym. Mimo to jego zdaniem dojazd koleją z Tczewa do Trójmiasta jest szybki i bardzo wygodny.

- Jako mieszkaniec Tczewa uważam, że połączenie z Gdańskiem jest bardzo dobre - mówi Michał. - Stosunkowo często korzystam z pociągów pospiesznych, które w nieco ponad 20 minut dojeżdżają do Gdańska. Z małą liczbą przystanków po drodze. Pracuję w centrum i do miejsca pracy z dworca w Gdańsk idę pieszo, więc dla mnie jest to bardzo korzystny dojazd. Co prawda, w godzinach szczytu składów mogłoby być więcej, bo jest odczuwalny ścisk. I może właśnie w porannych i popołudniowych godzinach przydałyby się dodatkowe pociągi? Mam znajomych, którzy mieszkają w mniejszych mieścinach na trasie do Gdańska, w którym są perony, ale na których pospieszne się nie zatrzymują.

Polregio: obłożenie pociągów to tajemnica przedsiębiorstwa



Aby ostatecznie rozstrzygnąć, czy z połączeń kolejowych między Trójmiastem a Pruszczem, Tczewem czy Malborkiem rzeczywiście mogłoby korzystać więcej osób (by nieco ograniczyć napływ aut i korki w Trójmieście), zapytaliśmy Przewozy Regionalne o znany z przewozów lotniczych współczynnik wypełnienia pasażerskiego na danej linii.

Danych jednak nie uzyskaliśmy, bo przewoźnik uznał je za "tajemnicę przedsiębiorstwa".

Pociąg PKM na malowniczym moście w Niestępowie

Miejsca

Opinie (251) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (4)

    Zrobić jak trzeba,wszak Tczew i Pruszcz to strategiczni pracownicy w 3city,podobnie jak Rumia,Reda,Wejherowo.

    • 24 4

    • (3)

      I ten klimacik pstrykania otwieranych puszek z piwem słyszany na tylnych wagonach;)

      • 11 0

      • Chłopy muszą się odstresować po ciężkiej pracy fizycznej. Jedyna okazja w pociągu.

        • 5 2

      • Tzw przedział barowy

        • 6 1

      • Puszeczka fajeczka, konduktor tu nie zajrzy.

        • 0 1

  • Jak to co? Nie da się. Juz po wyborach. (3)

    • 22 10

    • (1)

      A przeczytales całość?

      • 5 3

      • Tak, przeczytał

        I jest napisane że jest dobrze jak jest. Już po wyborach:)

        • 3 1

    • Niestety. I znowu zostali wybrani Ci sami, którzy od kilkunastu lat nic nie zrobili w tym kierunku.
      No, ale najważniejsze, że nie rządzi PiS....

      • 3 0

  • (1)

    O co dokładnie chodzi
    O pociągi wjeżdżające na tory SKm od Gdańska czy o przewoźnika jako takiego?

    • 8 0

    • Raczej o przewoźnika. Chyba w Pruszczu nie ogarniają co to regio i na jakich zasadach jezdzi

      • 6 2

  • Tam codziennie jest paraliż

    A widzieli chociaż ile tam domków powstało i ile w budowie? Bez ładu i składu. Budują jak nawiedzeni, kupują jak szaleni i taki efekt

    • 12 3

  • Co z Fala na kolei ?

    Szykuje się kolejna kompromitacja i przesunięcie terminów. A jak to będzie działać? Lepiej nie oglądać tego. Będzie klapa

    • 8 8

  • Czy kolej na Pomorzu jest nieudolnie zarządzana ? (14)

    Dlaczego do tej pory nie powstały samorządowe koleje tak jak to od kilkunastu lat jest w innych województwach i np. nazywałby się Koleje Pomorskie? Dlaczego budując przystanek SKM Śródmieście nie zbudowano rozjazdu na tory w kierunku Tczewa aby SKM mogła dalej jechać do Pruszcza Gdańskiego? Gdyby SKM jeździła regularnie do Pruszcza tak jak to jest do Rumi to wiele osób przesiadki by się na komunikację zbiorową.

    • 33 14

    • (8)

      Pierw musiały by powstać tory SKM do Pruszcza

      • 7 4

      • Do Wejherowa SKM jeździ po wspólnym torze (7)

        • 3 2

        • Dokładnie, i często ma przez to wieczne opóźnienia

          A kursów i tak niewiele

          • 9 0

        • Ruch dalekobieżny i towarowy do Wejherowa jest kilkunastokrotnie mniejszy niż do Pruszcza. (5)

          Na tym polega różnica. Bez osobnej pary torów dla SKM do Pruszcza niewiele da się zmienić.

          • 9 1

          • Pytanie, czy ruch dalekobieżny i towarowy zwiększył się znacznie od czasów kiedy SKM jeździła i do Elbląga? (1)

            • 4 4

            • Tak, zwiększył się dość znacząco.

              Przeładunki w portach dynamicznie rosną, co ma przełożenie na ruch towarowy. Do tego podniesiono prędkość, przez co pociągi regionalne stanowią swego rodzaju zawalidrogę dla szybszych pociągów dalekobieżnych. A poza tym dawne połączenia SKM do Elbląga czy Iławy przejęło po prostu Polregio,vwiec utrzymano status quo.

              • 8 0

          • (2)

            No ale przecież Tusku przed EURO 2012 remontował tą linię kolejową. Dlaczego wtedy o tym nie POmyślano??
            Generalnie mamy w skali Polski, najgorszą kolej zarządzaną przez Marszałka....

            • 2 2

            • (1)

              Na jakiej podstawie wyciągasz taki wniosek. Skoro jest tak to dlaczego jest tak dobrze? W Pomorskim mieszkaniec średnio rocznie odbywa 31 podróży. Kolejne województwo to naziwieckie i ok 18 podróży. Jeżeli ta kolei jest taka zła to dlaczego z niej korzysta najwięcej pasażerów.

              • 2 3

              • na ten wynik pracuje SKM

                Warto by obejrzeć statystyki bez tego ewenementu, który Pomorskie znacząco odróżnia od reszty kraju.
                Jak znam realia "interioru" województwa, to tam kolei, po prostu, nie ma...
                Lub jest śladowo...
                Podobnie Nadwiśle, podobno "zaopiekowane" przez senatora, który "robił" przy pomorskich kolejach dobre 20 lat...

                • 3 0

    • bo takie rzeczy sie planuje i ustala

      a u nas festyny i polityka.......

      • 4 0

    • Bo w SKM większość ma PKP i nie jest zainteresowane (1)

      A nie masz jak jej dojechać komunalną spółką jak na Śląsku, bo wydzielone tory należą do niej

      • 2 4

      • jest Regio i PKM

        Jest teren po ZNTK w Gdańsku... Niech Pomorze inwestuje i dojeżdża...
        Jak nie umie inaczej...

        • 3 1

    • w czasie, gdy była moda na koleje samorządowe, Pomorze likwidowało wszystkie linie kolejowe, jakie się tylko dało (1)

      Z prostego względu, to są koszty. Organizator transportu publicznego płaci, przewoźnik wozi.
      Nawet powietrze w pustych wagonach. Pomorze miało inne priorytety (skóra, fura i komóra) wiec na tak "socjalne" wydatki nigdy przychylnie nie patrzono. Za to przychylnie patrzono na rezerwy terenowe i same tereny kolejowe...
      Jaskrawym przykładem tego myślenia jest linia kolejowa do Nowego Portu.

      A potem miało karnawał Euro i inne zabawki były do przytulenia...

      • 8 2

      • Nowa Letnica

        To nie przewidzieli,że powstanie całkiem nowa dzielnica? Na stołkach ci sami urzędnicy od lat.Tory do NP rozebrali.

        • 5 0

  • Pol Regio za krótkie pociągi (3)

    PolRegio powinno podstawiać dłuższe pociagi. Rano w Tczewie jest okropny ścisk pasażerów.

    • 49 0

    • (1)

      Dokładnie, a po drodze są jeszcze stacje Pszczółki, Pruszcz i Orunia, na których próbuje wsiąść ogromna ilość ludzi.
      Piękne słowa o ekologii, porzuceniu samochodu, ale alternatywy brak.

      Ale najważniejsze, że nie rządzi PiS....

      • 5 2

      • "Ale najważniejsze, że nie rządzi PiS...."

        A PiS coś w tej sprawie chciał zrobić, tylko się w ośmiu latach nie wyrobił, czy o co chodzi?

        • 7 1

    • W Tczewie ścisk?

      Przecież tam się dopiero zapełnia pociąg. Ścisk to jest jak o 7:44 chcesz w Pruszczu wsiąść, nie raz musiałam trzymać się uchwytów, drzwi czy czegokolwiek żeby potem przy ich otwarciu na kolejnym przystanku z pociągu nie wypaść.

      • 0 0

  • (19)

    Tak się nie buduje metropolii, kiedyś SKM do Iławy i Elbląga, do Malborka jeździły a teraz koniec w Gdańsku :D a polregio to możecie sobie w pupę włożyć, rozkład na stronie w pdfie, XX wiek jeszcze tam panuje

    • 41 30

    • SKM to kolej aglomeracyjna, a nie regionalna (9)

      Wystarczy ogarnąć różnicę.

      • 18 7

      • No właśnie, wystarczy ogarnąć (6)

        Aglomeracja trójmiejska nie kończy się na przystanku Gdańsk Śródmieście, Pruszcz jest jak najbardziej jej częścią

        • 18 10

        • Wyprowadzić się do Pruszcza, pracować w Gdańsku (3)

          Mieć dojazd koleją dalekobieżną i podmiejską, i chcieć więcej i więcej. Z tego powodu ludzie z reguły przenoszą się do miasta, żeby mieć relatywnie lepszą komunikację zbiorową lub bliżej do pracy autem, niż z mniejszych miast i miejscowości. Ktoś chciałby zjeść ciastko i mieć ciastko z tą SKM do Tczewa tak wygląda

          • 6 16

          • (2)

            Każdy kto wyniesie się do Pruszcza, czy Tczewa, nie zamieszka na w Kowalach czy Baninie i nie zwiększy korków.

            Skoro można to załatwić bez potężnych inwestycji, należałoby to zrobić.

            • 5 5

            • Sęk w tym, że to wymaga poważnych inwestycji (1)

              Osobnego toru i przebudowy wiaduktów

              • 1 0

              • jak by świety to zaczął planować i robić

                to już by kończyli. Ale PO co. No i doszliśmy do ściany.

                • 0 0

        • (1)

          Tym bardziej, że i Pruszcz i Tczew dopłacają do SKM.
          To jest dopiero wałek Marszałka i ich kolegów burmistrzów z PO....

          • 7 1

          • kłamczuch

            Całość kosztow pasażerskiego transportu kolejowego ponosi Marszałek. Więc nie kłam i nie wprowadzaj ludzi w błąd.

            • 1 0

      • (1)

        To dlaczego jeździ do Wejherowa i Lęborka?

        Skoro Trójmiasto sięga na północ, to na południe też powinno. Pruszcz jest o rzut beretem od Gdańska, mniej więcej ta sama odległość co z Gdyni do Rumii. Tory SKM do Pruszcza powinny być już dawno zrobione, a w zasadzie dalekobieżne i towarowe wyprowadzone z istniejącej linii, która by służyła komunikacji aglomeracyjnej i regionalnej.

        Dodatkowo linia Pruszcz - Kolbudy - Żukowo do renowacji. Koniecznie z sensownymi parkingami.

        • 25 3

        • Nie powinna jeździć do Lęborka - to też patologia

          • 12 2

    • (4)

      Co jest zlego w rozkladzie w PDF? Jak dla mnie to plus, mozna sobie pobrac i miec stale w telefonie bez laczenia sie z siecia.

      • 6 5

      • Miło by było mieć szukajkę połączeń. (3)

        • 1 2

        • Koleo

          • 6 0

        • Jest ich chyba z kilkanaście, więc w czym problem?

          • 1 0

        • Aplikacja Polregio

          Jest fajna wyszukiwarka i możliwość kupna biletów

          • 2 0

    • (2)

      Dlaczego widzicie rozwiązanie wszystkich problemów w SKM? Po pierwsze: i tak nie jeździły by do Tczewa cały dzień z taktem 10minut bo to absurd. Po drugie: nie byłyby punktualniejsze od regio bo jechałyby po tych samych, wspólnych i mocno obciążonych torach

      • 18 2

      • Po tych torach to SKM miała by największe opóźniania, bo priorytetem jest przejazd dalekobieżnych później Regio i na końcu była by SKM

        • 6 1

      • Spójność systemu komunikacji. Po co się przesiadać, po co mnożyć różne bilety.
        Niby jest taryfa pomorska, ale mimo wszystko to nie to samo co jeden przewoźnik.

        Druga kwestia, to Pruszcz zdecydowanie jest już częścią aglomeracji trójmiejskiej, powinien mieć zatem tą samą komunikację kolejową, z tą samą wysoką częstotliwością.

        Dzisiaj Tczew być może nieco dyskusyjny czy jest częścią aglomeracji, niemniej trzeba myśleć przyszłościowo, co będzie za 10, 20, 30 lat. Obecnie Cieplewo, Łęgowo, Różyny, Skowarcz, Pszczółki stanowią niemalże ciągłą zabudowę. Na razie mocno osiową, ale koniec w końców w szerz też pójdzie i potoki komunikacyjne mocno się zwiększą.

        Zgadza się, że brak wydzielonych torów jest dużą przeszkodą. Do Pruszcza już dawno linia SKM powinna być dociągnięta. Puszczenie dalej do Tczewa jest naturalną kontynuacją, jako punkt końcowy, stacja węzłowa.

        • 7 0

    • na stronie polregio przecież

      normalnie rozkład masz

      • 4 1

  • Nowy Port A czemu nie jeździ do Nowego Portu?

    Nie da się,bo tory zwinęli.

    • 20 3

  • Opinia wyróżniona

    (32)

    Przecież do Pruszcza i Tczewa jeżdżą składy Regio(dawne Przewozy Regionalne). Można sie na nie przesiąść bezpośrednio z SKM na każdej głównej stacji między Gdynia a Gdańskiem. Nawet w przypadku podróży między Gdynia a Gdańskiem Głównym Regio jest szybsze względem SKM, poniewaz składy te nie zatrzymują się na stacjach pośrednich typu Redlowo, Żabianka, Wyścigi, Politechnika, itp. Tutaj bardzo chwale.

    Jedyny mankament składów Regio jest taki, że nie mają własnych szyn, współdziałać je z ruchem towarowym, Intercity i tak dalej, mając względem pociągów dalekobieżnych mniejszy priorytet. Stąd szczególnie w godzinach między 16 a 18 robią się często opóźnienia, rowniez stosunkowo rzadko kursują. To jest do poprawy.

    Jeśli chodzi o Południe Gdańska i jeden wielki chaos komunikacyjny, tak kończy się zostawianie możliwości kreowania przestrzeni miejskiej niewidzialnej ręce wolnego rynku(co przecież wszyscy swojego czasu tak chwalili, bo to zerwanie z komunizmem i tak dalej xD). Skutkiem tego zamiast atrakcyjnej przestrzeni do życia powstał chaotyczny wysyp nie skomunikowanych ze sobą wysepek-fortec mieszkalnych. Jedyna nadzieja to puszczenie tam SKM z zasięgiem nawet do zad*pia typu Borkowa i Kowale(choć to już nie Gdańsk). Myślę jednak, że dość sporym problemem są nawyki tamtejszych mieszkańców, którzy w instynkcie mają coś co pcha ich w korki, żeby potem przerzucać swoją frustrację na miasto. Dlatego ja przy zakupie mieszkania w akceptowalnej cenie i normalnym miejscu zdecydowałem się olać rodzinny Gdańsk, broń boże nie pchać się na południowe słoikolandie i wybrałem Pruszcz, czego nie żałuję:)

    • 180 34

    • Jedno co mogliby poprawić to wydłużyć składy (1)

      Bo do Pruszcza często dojeżdżają już zapełnione, a tam bardzo dużo osób w godzinach szczytu potrafi wsiąść.

      • 20 1

      • To SKM nie rozwiąże tego problemu bo do Lęborka zazwyczaj chyba jedzie pojedynczy EN57 albo EN71 i też jest tłok

        • 13 2

    • Problkem jest chocby taki, że nie da sie własnie na każdej stacji przesiąść... (3)

      za ś sam pomysł ciągłego przesiadania się jest do kitu.
      Poza tym pociągów jest za mało i jeżdżą stanowczo zbyt wolnoooo..... Gdańsk - Tczew to powinno być max 15 min.
      Tak samo SKM... np. od Gdańska Głównego do Śródmieścia toczy się jakieś 3 min!!! Absurd. to powinno być max 1 min.
      Ogólnie cała komunikacja zbiorowa jest przestarzała i koszmarnie powolna!!!!

      • 14 19

      • (1)

        15 minut to jeżdżą pociągi IC nei zatrzymuujące sie po drodze do Tczewa . W przypadku pociągów Polregio to niemożliwe , chyba że chodiz o przejazd do Pruszcza Gdanskiego ale tam właśnie jest taki czas przejazdu obecnie

        • 10 0

        • Pociagi powinny jeżdzić z prędkościami 500 km/h nie 40 km/h!!!

          • 0 0

      • 15 minut... człowieku jeszcze 10 lat temu Gd. Główny - Tczew trwał 40 minut

        • 7 1

    • Przy dłuższych przejazdach w Trójmieście (5)

      np. Gdańsk Główny - Gdynia Główna, czy Wejherowo/Rumia - Gdańsk ludzie wybierają regio bo jest szybciej.
      Nie rozumiem tych głosów, że SKM byłoby lepsze. na pewno jechałoby się dłużej niż polregio.
      Do p. Rzecznika Pomorskiego. Tak kupione są nowe składy, które teraz chwilowo weszły na SKM, ale wchodzą i na regio. Te składy maja za mało miejsc siedzących! Jeszcze raz, dwa człony głównie dla rowerów to grube nieporozumienie. Co to za polityka? Gdańskie tramwaje z najmniejszą liczbą miejsc siedzących spośród tego typu w Polsce. Pomorskie impulsy z najmniejsza liczba miejsc siedzących spośród tego typu w Polsce.

      • 18 8

      • Podziękuj lobby rowerowemu (3)

        Te składy mają iść na PKM-kę, a tam co chwila pewna grupa marudzi, że nie może ze swoim pojazdem do pociągu wejść.

        • 12 9

        • Lobby rowerowe, jak to brzmi... (2)

          Światową gospodarką rządzi nie branża paliwowa, nie potężne koncerny motoryzacyjne, a lobby rowerowe...

          • 15 3

          • (1)

            dzięki temu lobby rozbiera się linie kolejowe po to by potem robić ścieżki rowerowe więc coś w tym jest...

            • 7 4

            • Czy to lobby jest z tobą w pokoju?

              • 2 4

      • Inni jeżdżą z rowerami i tobie nic do tego. Nie chcesz to nie korzystaj z roweru.

        • 0 0

    • (2)

      Tu nie chodzi o to, że coś jeździ czy nie jeździ. Ci "mityczni ludzie", którzy się skarżą też nie istnieją. Standardowo tłoczą propagandę "anty auto" i bajki jak to wszyscy marzą o komunikacji miejskiej.

      • 8 16

      • Mierzysz wszystkich swoją miarą

        • 9 2

      • Dzień dobry

        Ma Pan/Pani okazję poznać mit dziś.
        Mając do wyboru jazdę autem z Pruszcza do Gdańska, Gdyni czy Sopotu vs zbiorkom prawie zawszę wybieram zbiorkom w postaci pociągu.
        Nie dość że szybciej, nie muszę szukać miejsca postojowego, za które częściej niż rzadziej trzeba dodatkowo opłacić a dziecko ma dodatkową przygodę.

        Ogółem, to nie żaden trend anty-samochodowy a stwierdzenie faktu: duże aglomeracje nie są w stanie stworzyć infrastruktury drogowej pozwalającej na transport indywidualny. Wyłącznie komunikacja zbiorowa. Niestety, w Polsce to dalej kuleje na potęgę i pokutuje przekonanie że 30 letni trup na 4 kółkach to jakiś splendor i powód do nobilitacji.

        • 7 3

    • SKm (3)

      A po co się przesiadać Powinno być tak jak kiedyś SKM od Wejherowa po Tczew czy to takie trudne w Polsce tak bo muszą zarobić jeszcze mafiosi którzy rozdrobnili kolej

      • 12 13

      • Przesiadka i strata czasu (1)

        • 6 1

        • Trzeba było kupić mieszkanie koło fabryki to na piechotę byś miał 3 minuty i przesiadać byś sie nie musiał i czasu nie tracił . To śa twoje wybory gdzie mieszkasz i pracujesz

          • 1 0

      • i na Stogi powinny jeździć , oczywiście bez przesiadki!

        • 2 0

    • Dokładnie

      W Pruszczu znalazłem się z tych samych pobudek. Taniej niż w Gdańsku, a jest nieźle skomunikowane. Południowe dzielnice przegrały z Pruszczem czasem dojazdu do Gdańska, Sopotu itd. A wizja PKM za 8 czy 10 lat mnie nie przekonała.

      Z począku narzekałem, że nie ma SKM w Pruszczu, ale po pierwszym przejechaniu Regio do Sopotu (ok 25min) już nie wzdychałem do SKM.

      • 29 3

    • O wodzu nowe pociągi masz

      Podaj rozklad

      • 5 2

    • (1)

      Pruszcz też już zaczyna powoli wyglądać jak południe Gdańska.

      • 15 3

      • Te nowe osiedla między pruszczem a Gdańskiem tak. Ale sam Pruszcz jest w porządku.

        • 7 1

    • Abc (1)

      Podobno podczas modernizacji odcinka Tczew - Gdańsk osobom które proponowały pozostawienie rezerwy terenu oraz wydłużenie obiektów inżynierskich (wiadukty, tunele i przepusty) pod dodatkową parę torów grożono zwolnieniem z pracy. Nie wiem, czy to prawda? Czas już pomyśleć nad budową drugiego toru SKM do Trójmiasta, w ten sposób udrożniłoby przejazd pociągów POL Regio nie po torach PLK SA tylko SKM, co z kolei blokuje lobby POL Regio. Zamiast tego mamy przestoje, bo trza puścić towarowy albo Pendolino. Nowa SKM mogłaby zatrzymywać się na stacjach pośrednich, co przykładowo czwarty przejazd byłby z pominięciem stacji pośrednich, zmniejszajac czas przejazdu. Zamiast tego mamy, to co mamy. Jako Samorząd OdNowa będziemy rozmawiać z firmami kolejowymi, I Marszałkowskim i inwestorami o budowę kolejnego toru. W przeciwieństwie do nowo projektowanej PKM do Łostowic na skrzyżowaniu (ul. Sandomierska) z linią Warszawa - Gdańsk nie ma rezerwy pod dodatkowe tory. Ale pod Forum Radunia jest tunel pod dodatkowe tory to fakt.

      • 6 3

      • PolRegio niczego nie blokuje. Tym bardziej, że jest poza PKP, w której grupie spółek jest PLK - firma od torów.

        • 0 0

    • (1)

      SKM ma jeździć tylko w obrębie Trójmiasta i takie było założenie gdy powstawała w latach 50-tych XX w jeszcze będąc normalna kolejką PKP. Pozostałe miejscowości od zawsze były w rękach PKP lub jak kto woli dzisiaj spółek córek. Inaczej nazwę SKM trzeba wykreślić z rejestru bo nie będzie to Szymka Kolej Miejska tylko pociąg podmiejski.

      • 10 2

      • Miasto od tego czasu się rozrosło trochę, zauważyłeś?

        • 2 2

    • Słowo klucz: przesiąść się (1)

      Nie każdemu jest łatwo się przesiadać co peron, każdy wie, że z tym się wiąże pełno problemów. A na takim np. przymorzu wysiada pełno pracowników i studentów. Nie wspominając o tym, że pociągi po prostu jeżdżą za rzadko i do Pruszcza to czasami jak sardynki w puszce. To ma być mniej korków czy jest okej?

      • 10 0

      • Trzeba się przesiąść ! Jak żyć kiedy to trzeba zrobić ?!

        • 1 2

    • Ale te pociągi które jeżdżą pod mój dom nie podjeżdżają!

      • 2 0

    • Bo myślisz. A jak z myśleniem u mieszkańców tzw południa Gdańska widzisz codziennie. Stoją w korkach zamiast jechać autobusem. Tam SKM nic nie pomoże. Bieda finansowa często jest sprzężona z biedą umysłową.

      • 1 0

    • Popieram. Sam wybrałem 2 mieszkania w Tczewie 60 i 54 m2 zamiast jednego w Gdańsku 64 m2.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane