- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (14 opinii)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (89 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (104 opinie)
- 6 Mieszkańcy ruszyli z pomocą małej lodziarni (246 opinii)
Wyjątkowa jednostka zwodowana w stoczni Crist
W stoczni Crist zwodowano specjalistyczną jednostkę, która umożliwi budowę tunelu tzw. zatapianego, mającego łączyć Danię z Niemcami. Konstrukcja powstała w gdyńskiej stoczni, posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu.
Stocznia Crist zawarła umowę na budowę jednostki specjalistycznej z konsorcjum Femern Link Contractors we wrześniu 2021 roku. Zamawiający jest odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.
Sektor morski w Trójmieście
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej, obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii. Połączenie tunelem umożliwi podróż pociągiem między Hamburgiem a Kopenhagą, które zajmie poniżej trzech godzin, na co obecnie potrzeba 5,5 godziny.
Do budowy tunelu potrzebny specjalistyczny sprzęt, czyli m.in. obiekt powstający w stoczni w Gdyni. Crist zbuduje w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową wyposażoną również w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).
- Jednostka będzie miała kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, będzie posiadała dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych - poinformowano w komunikacie.
Gospodarka morska w Trójmieście
Stocznia Crist jest już znana z budowania nietypowych, innowacyjnych jednostek. Najpierw była samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, czyli wiadukt morski na wyspie La Reunion. Specjalistyczna samopodnośna barka Zourite to pierwszy tego typu obiekt na świecie. Budowa jednostki kosztowała 80 mln euro. Część wykonana przez Crist to 40 mln euro, reszta to koszt specjalistycznych urządzeń zamontowanych na barce. Została przekazana armatorowi w marcu 2016 r. Potem był dok Marco Polo służący do budowy kesonów, dzięki którym możliwe stało się wzniesienie osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie znajdowała się zatoka.
Miejsca
Opinie (63) 7 zablokowanych
-
2023-01-18 05:25
Pamiętam jak pis niszczyło stocznie. (1)
Kopalnie też likwidowali a import ruskiego węgla rósł.
To chyba czerwona agentura jest- 6 6
-
2023-01-18 07:44
Nie pamiętasz
- 1 2
-
2023-01-17 18:50
Czy w tej stoczni działa propisowski związek zawodowy? (1)
- 5 7
-
2023-01-18 07:35
Leć z pochodnią i widłami tam
- 0 1
-
2023-01-17 21:26
(1)
Polak potrafi. Szkoda, że komuchy rozwaliły polski przemysł stoczniowy. Pamiętacie Mnietka Rakowskiego i jego zemstę na stoczniowcach, którzy przeszkodzili w utrwalaniu socjalistycznego systemu i władzy?
- 10 2
-
2023-01-18 05:27
Komuchy wybudowały przemysł stoczniowy i wykształciły kadry,, nauczyły czytać i pisać. ...ydy wszystko rozkradły i wykorzystują to do wyprowadzania pieniędzy za granice.
- 3 1
-
2023-01-18 05:26
Jaki kraj takie sukcesy
- 1 2
-
2023-01-17 21:45
Czy wy chcecie tą inwestycją doprowadzić Neptuna do wściekłości?
Jeśli on się o tym dowie, to sztormy będą nam towarzyszyły przez okrągły rok, i tak też będzie rok za rokiem, aż wzburzone wody zabiorą cały ląd. Kamień na kamieniu nie zostanie.
To co będzie w tym czasie na powierzchni morza, zostanie przez sztormowe fale pogrążone w odmęty głębin mórz i oceanów, marynarzy i rybaków, syreny opętają swym śpiewem, uwiądą niepowtarzalną urodą i wdziękiem, po czym zupełnie już bezbronnych pożrą i znikną pod powierzchnią wody... I wypełni się mroczna przepowiednia starej kaszubki Jagny spod Łeby.
Tak więc miejcie się na baczności, nie drażnijcie demonów morskich o których niegdyś prawili kamraci.- 4 4
-
2023-01-17 18:55
skorupe tylko zrobili... (1)
wyposaza Polacy za granica
- 10 5
-
2023-01-17 19:05
Nie
Akurat ten jest "na gotowo" robiony.
- 7 3
-
2023-01-17 18:31
Dawac taki zatapiany tunel miedzy sobieszewem a n.c.z oraz miedzy swibnem i mikoszewem!!!! (1)
- 6 4
-
2023-01-17 18:50
a zapłacisz za te tunele?
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.