• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wypadek promu podczas manewrów w gdańskim porcie

Patryk Szczerba, Ewelina Oleksy
21 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)

W sobotę przed południem prom Wawel należący do linii Polferries podczas manewrów na obrotnicy, przy nabrzeżu WesterplatteMapka w porcie w Gdańsku uszkodził kadłub, uderzając w nabrzeże. Pasażerowie opuścili pokład - nikomu nic się nie stało. Z promu przetransportowano też przewożone ładunki. Przyczyny zdarzenia będą wyjaśniane.



Do zdarzenia doszło ok. godz. 11:30. Prom Wawel uległ uszkodzeniu podczas wejścia do portu w Gdańsku - przy wykonywaniu manewrów. Jednostka znajdowała się w kanale na Westerplatte, na tzw. obrotnicy, by rufą wejść do portu.

Nasi czytelnicy uwiecznili moment przed wypadkiem na nagraniu, które przesłali nam do Raportu z Trójmiasta. Widać na nim jak prom płynie w kierunku nabrzeża. Bardzo dziękujemy za zgłoszenia!

16:15 21 STYCZNIA 23 (aktualizacjaakt. 18:50)

Prom Wawel po wypadku w gdańskim porcie (36 opinii)

manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek
manewry promu WAWEL na obrotnicy przy tak silnym wietrze , bez asysty holowników . Widziałem i byłem pewny że wiatr popchnie tak wysoki statek


Prom Wawel walczy z wiatrem



Prom Wawel: na pokładzie ponad 150 osób



Prawdopodobnie przez silny wiatr, który pojawił się w sobotę na wybrzeżu, prom został zepchnięty na nabrzeże. Doszło do uszkodzenia poszycia kadłuba.

- Statek został uszkodzony 2-3 metry nad linią wody, więc istniało małe ryzyko, że nabierze wody. Ocena techniczna dokonana przez inspektorów będzie podpięta pod raport i uwzględniona w dalszych czynnościach - tłumaczy Michał Arciszewski, rzecznik Polferries, właściciela promu.

Porty i terminale kontenerowe



Na pokładzie było 151 osób, które bezpiecznie opuściły pokład. W porę zabezpieczono też ładunki przewożone na jednostce.

- Przyczyny tego zdarzenia ma wyjaśnić raport kapitana statku. Pasażerom nic się nie stało i to jest najważniejsze - mówi Michał Arciszewski.

Wypadek promu Wawel: sprawa będzie wyjaśniana



Sprawę zbada Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.

- Kapitanat Gdańsk sporządza dokumentację. Komisję powiadomiono standardowo i zgodnie z procedurami - informuje Magdalena Kierzkowska, rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni.
Dwa najbliższe wypłynięcia promu Wawel są odwołane. Do wtorku prom będzie unieruchomiony i pozostanie w gdańskim porcie.

Turystyka morska



Kiedy powstał prom Wawel?



  • Prom Wawel został zbudowany w 1980 roku w szwedzkiej stoczni i ma blisko 164 m długości.
  • Prom Wawel został przebudowany w roku 1989 w stoczni w Bremerhaven.
  • W roku 2004 zostały przeprowadzone prace dostosowawcze do potrzeb Polferries.

Jednorazowo prom Wawel może przewieźć nawet 1000 pasażerów.

Prom Wawel w porcie. Film z 2015 roku

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (305) ponad 20 zablokowanych

  • Jakiś niefartowny ten Gdańsk ostatnio:) (5)

    A to na Motłąwie coś , a to poławiacze bursztynu, a to teraz prom:) Proponuje zasypać wszystko piachem będzie bezpieczniej:)

    • 26 49

    • Mądrala

      Ty mądrala sam się zasyp

      • 1 1

    • Dla ciebie słoju to jest ten Gdansk ,

      • 1 2

    • Poczytaj lepiej historię o dwóch masowcach na półncoc od rozewia (2)

      To jest realne zagrożenie

      • 6 1

      • To te co z kolumbii przypłynęły?

        • 1 0

      • A jakiś konkret?

        Chętnie przeczytam, ale gdzie?

        • 3 0

  • Holowniki (1)

    A ja jestem ciekaw dlaczego w takich warunkach pogodowych tak duży prom nie jest wspomagany przez holowniki przy wejściu do portu?

    • 4 0

    • Kasa misiu, kasa.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

    Zenek Martyniuk to by tak zaśpiewał

    Jak do tego doszło nie wiem!!!!!

    • 5 0

  • Trzy razy jakiś p aj ac kasuje pytanie czy w Gdyni sa lepsze warunki do obracania czy w ogóle do cumowania promu (1)

    w oczywistym kontekście przeprowadzki Polferries, która miała nastąpić

    Ale pajacowi nie przeszkadzają inne i**otyczne i hejterskie wpisy - co za denny portal

    • 6 0

    • W Gdyni z tego co widziałem Sten stała przy nabrzeżu francuskim koło muzeum a nie wchodziła na nowy terminal, może to właśnie ze względu na niekorzystne warunki do manewrowania

      • 0 0

  • (1)

    poco kapitan widząc ze statek jest wpychany na nabrzeże przez wiatr włącza jeszcze śrubę dziobową i jeszcze bardziej wpycha statek na nabrzeże powinien przeciwdziałać i przerwać manewr lub poprosić o pomoć

    • 1 4

    • Watpie czy ten statek ma pędniki dziobowe raczej tylko ster strumieniowy

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

    Same bzdury (2)

    Przeleciałem komentarze i co drugi jest kompletną bzdurą.
    Po pierwsze czasy kiedy załogi piły skończyły się 30 lat temu, to jakieś absolutne bzdury i kompania realizuje bardzo częste próby alkoholowe i osoby pod wpływem są natychmiast i na stałe wyrzucane, załoga jest trzeźwa i profesjonalna.
    Po drugie prom i maszyna jest utrzymana w prawidłowym stanie, prom skonstruowany z najlepszej szwedzkiej stali na Kockums w latach świetności, kadłub pewnie bezpieczniejszy od 10 letnich promów budowanych u chińczyka, statek przechodzi bez problemów najbardziej rygorystyczne polskie i zagraniczne inspekcje dopuszczające do przewozu pasażerów (PSC, Bahama, PRS, audyty). Wszystkie maszyny jak silniki, elektrownia i stery strumieniowe pracują z pełną znamionową sprawnością. Jak Stena dźwigi wywraca w Gdyni to oj tam oj tam, jak Polacy mają obcierkę przy sztormie to pożywka dla narodowych kompleksów co widać w komentarzach. Prom ma swoje lata ale faktem jest że stan techniczny jest dobry a w ciągu roku ma setki manewrów (dosłownie). Ten się nie myli kto nic nie robi

    • 16 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

      W większości firm, poważnych firm się nie pije, przynajmniej twardego alkoholu , są testy na alko i narko, trzeba wiedzieć kiedy można wypić na mieście albo wnieść na statek a kiedy absolutnie nie można. Z tym 30 lat to gruba przesada bo parę lat temu w polskiej bardzo dobrze znanej firmie na cargo pracowałem to alkohol lał się szerokim strumieniem i na burcie i na mieście bez problemu

      • 2 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Prom Wawel płynie w nabrzeże. Moment przed wypadkiem

      a Heweliusz?

      • 0 1

  • To sie zateguje kierowniku!

    • 1 0

  • to chyba brak doswiadczenia kadry i kapitana (10)

    • 23 65

    • to są profesjonaliści, nie raz widziałem jak na centymetry się obracali i czuć było, że kapitan panuje nad całą jednostką (1)

      dziś mógł zawieźć ster strumieniowy w połączeniu z wiatrem ale to będzie wiedziała już komisja pokolizyjna

      • 1 3

      • Dokąd ten ster zawiózł i kogo, specjalisto?

        • 1 1

    • Bzdura (3)

      Totalna Bzdura kapitan zarówno jak i załoga bardzo dobrze wyszkoloną i doświadczona natura jest nieprzewidywalna a może to Żywioł po mieście czasami o tym co piszecie

      • 10 11

      • Jak mozna powaznie traktowac wypociny istoty, ktora pisze, ze "może to Żywioł"?

        • 2 0

      • co ty bredzisz człowieku to nie tajfun który pojawia sie nagle czy traba powietrzna

        nie przewidywalna jest tylko ludzka głupota a ty jestes tego przykładem

        • 5 2

      • Piszesz bzdury

        obowiązkiem kapitana jest zwrócić się o pomoc holownika lub dwóch przy tak silnym wietrze. Albo oszczędza dla armatora albo i**ota.

        • 14 3

    • Po pierwsze doświadczony kapitan i załoga wie jak zapobiegac takim wypadkom i wiatr który jest nie pojawia sie unas nagle w

      tylko dzisiaj wieje silnie cały dzień!!
      Wiec kapitan to raczej na poziomie majtka pokładowego

      • 5 3

    • Kadry i kapitana.

      Jedno zdanie i już wiem, że nie masz pojęcia o czym piszesz, ale udusilbyś się trzymając jadaczkę na krótko?

      • 1 3

    • Odpowiedź

      To chyba brak elementarnej wiedzy i doświadczenia osoby komentującej. "Milczenie jest złotem".

      • 4 5

    • Kapitan doświadczony

      • 4 4

  • pewnie ślisko było i dzwon

    • 0 2

  • (1)

    Niby Trójmiasto, miejsce morskie a komentarze jak nie ujmując z Zakopanego

    • 7 0

    • Roznawiałem z tako kobieto młodo z mazur co do roboty przyjechala w gdansku, to oni z mężem byli nad morzu dwa razy i basta, a mieszkajo tu 10 lat, na polwyspie ani razu, w gdyni raz. Tacy swiatowi ludzie z tych mazurzan

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Dorota Sobieniecka- Kańska

Dyrektor Gdańskiego Klubu Biznesu. Wydawca, dziennikarka, wykładowca, doradca public relations. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. W przeszłości kierownik literacki Teatru Muzycznego pod dyrekcją Jerzego Gruzy; dziennikarka - z-ca redaktora naczelnego, redaktor naczelna, publicystka i komentatorka „Głosu Wybrzeża”; prezes zarządu wydawnictwa Baltic Press (wydawca anglojęzycznego dwumiesięcznika „Baltic Transport Journal”; dyrektor Biura Zarządu...

Najczęściej czytane