• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • NO TO SUCHARSKIEGO SIĘ ZARAZ CAŁKIEM ROZLECI !!!

    A wyjazd na W-wę zamieni się z korka w CZOPEK !!! albo nawet TAMPON !!

    • 0 2

  • Pytanie mam,

    jak długo jedzie się z Gdańska do granicy z Litwą ? Osobowym autem ?

    • 0 0

  • poczekamy....zobaczymy

    • 0 0

  • Zasługa PIsiorów

    Teraz całe grupki przyznaja sie do autorstwa koncepcji budowy DCT. Przypomnijcie sobie co wyprawiał Jacek Kurski i jego przydupasy z zarządu Coar i Świtek. Jak pluli i szczuli do ABW swoich poprzedników, którzy to wymyślili i zrealizowali. Ta sprawa jest identyczna jak z zakupem szczepionek przeciw świńskiej grypie. Wieszali specjalisci z PIS na Pani minister psy, a gdy sie okazało, że rozsądek Pani Kopacz jest podziwiany nawet przez Europę, a inne kraje dały sie koncernom wpuścić w maliny, nagle PIS zamilkł, a i Pan Kochanowski obrońca zagrożonych świńską grypą zginął z mediów. Taki to jest Ci ten naród.

    • 4 1

  • BEZNADZIEJNE MINISTERSTWO!! (1)

    Czy my chociaż w czymś możemy być dobrzy?Ani sportu, ani muzy, ani samochodów, statkow coraz mniej, kolej aż sie płakać chce i jak jest szansa, to sie jej nie widzi.Kretyni rządzą, sami ich wybraliśmy...

    • 1 0

    • kretyni rządzą polską od zawsze

      ot taki śmieszny kraj...

      • 0 2

  • i tu wychodzi jaką DYWERSJĘ robiły kolejne rzady

    przez cały czas opóźniając budowę połączeń z Trójmiastem i stawiając na południe Polski i trasy wschód-zachód

    to powinno spowodować trybunał stanu

    • 0 1

  • Polskie porty nigdy nie będa znaczące nawet w Europie Srodkowej

    Polskie porty nigdy nie będa znaczące nawet w Europie Srodkowej.Traca też kunkurencyjność dla zaopatrzenia rynku polskiego.
    W Hamburgu przeladowano w 2009 wiecej kontenerów dla Polski niż w Gdańsku.
    1. PKP- zdewastowany,niedoinwestowany, rządza głupcy czyli mix tchurzliwego zarządu i związkowców.
    2. Prcedury portowe- nonsens goni nonsen. Bez łapówek nic nie załatwisz na czas.
    3. Słaba infrastruktura portowa.
    4. Cisliny duńskie - duże statki nie rusza na Bałtyk.
    5. Władze Gdańska i rozumienie polityki morskiej- dwie sprzeczności.

    • 1 2

  • Ktoś to nie tak dawno temu policzył. Na idiotycznych procedurach celnych tracimy ok 2 miliardów euro rocznie na korzyść Hamburga i innych portów. Więc tak naprawdę nie ma się z czego cieszyć tylko kolejny raz zacząć od początku. Może kiedyś, kto wie :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane