• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • Bez podniety

    a latem przez te pseudo chińsko koreańskie statki będzie rosół na plażach Gdańska.

    • 1 9

  • trza od razu że chodzi o DCT

    a nie port gdański bo ten drugi może awansować jedynie z ruiny na ruinę historyczną i nic więcej (no może jeszcze pretendować do legowiska solidarności i innych leniwych związkowców)

    • 5 9

  • Tymczasowo wzrasta

    ale jesteśmy mega zacofanym krajem jeżeli chodzi o infrastr. kolejową i drogową także mgliście widzę rozwój tego portu oraz tego w Gdyni

    • 5 2

  • Brawo Gdańsk!!! (1)

    Tak trzymać!!! A ciekawe czemu Gdynia nie była zainteresowana kontynuacją współpracy z Maerskiem? Teraz chyba portowcy w Gdyni trochę żałują...

    • 13 3

    • Brawo Adamowicz!
      Nie ma czego gratulować może wkońcu trzeba zrobić infrastrukture w Gdańsku. Jakoś kontenery muszą szybko wyjechać do terminalu :) a trasa sucharskiego leży jeszcze przez 5 lat ze względu na brak kasy

      • 0 3

  • A w Gdyni (2)

    Następuje systematyczny upadek przemysłu morskiego. Jak nie bankructwo stoczni to wyprowadzka najlepszych klientów do Gdańska.

    To boli drużynę Szczura!!!

    • 13 4

    • (1)

      Maersk w planach ma co innego i to ze teraz tutaj wpływaja takie statki jest rozwiązaniem tymczasowym. HUB ma powstać zupełnie gdzieś indziej.
      Dla zorientowanych zobaczcie max zanużenie w kanale Kilońskim :)
      Pozdrawiam

      • 2 3

      • a co nas obchodzi kanał Kiloński? Tu jest Polska, nas obchodzi nasz rozwój a nie Niemców.

        • 1 0

  • A gdzie artykuł o gwardii adamowicza i sprawie NIKu? (1)

    wyparowało trojmiasto . pe el to portal uczciwy inaczej :-) ten sam poziom i sklad redakcji co wybiorcza czy w gdansku nie ma dzinnikarzy a tylko takie choragiewki

    • 3 3

    • Człowieku zamiast trolować poczytaj przynajmniej tytuły to znajdziesz.

      • 1 1

  • (1)

    Ciekawy artykuł, ale tradycyjnie musi być jakaś szpila. Zresztą szpila trochę pozbawiona konsekwencji. Postój na granicy Rosji/Białorusi i Litwy (UE) trwa mniej więcej tyle samo co na granicy Białoruś/Ukraina i Polska (UE) czyli nie jest to żadna specjalna przewaga Kłajpedy. Natomiast pisanie o przewadze Kłajpedy w kontekście tras, które mają być dopiero zbudowane, a i to jest dosyć wątpliwe (via carpatia) jest totalnie bez sensu. Tym bardziej, że co by nie mówić autostrada Gdańsk - Cieszyn (i dalej Słowacja, Węgry) buduje się już teraz.
    Pozdrawiam

    • 5 1

    • Postoj na granicy bialorusko-litewskiej jest o wiele krotszy, niz na bialorusko-polskiej. Tam sie stoi dwie-trzy godziny, u nas - kilkanascie.

      • 0 0

  • a moze liniowce pasazerskie?

    moze warto byloby przejac od Gdyni albo w ogole zdobyc najwieksze statki pasazerskie swiata, zeby mogly przyplywac do Gdanska? Na swiecie tez cumuja do przemyslowych terminali. Zawsze oplaty portowe wzrosna i zostana tu...

    • 4 0

  • DCT (3)

    Chwalenie się czymś typu wpływające statki klasy post-Panamax, które przeładowują skromne ilości kontenerów w Gdańsku jest jakaś porażką. Zysku dla DCT nie przyniosą tego typu statki tylko liczba przeładowanych kontenerów, które jak na tak wielki statek sa poprostu śmieszne. (ostatnie zwiniecie statku ok 350/500 pudeł).

    Dla porównania w BCT MSC przeładowywuje ok 2tys pudeł w dwie strony chodź statki są dużo mniejsze.
    Pozdrawiam

    • 6 8

    • (2)

      Nastepne 2 kontenerowce miały już większą ilość która stale ma się zwiększać, poza tym MSC zawija do Gdynii raz w tygodniu natomiast oprócz oceanicznego, z maerska zawija jeszcze feeder który przywozi wiecej kontenerów nic oceanik.

      • 3 0

      • (1)

        Przy pelnym zaladunku te statki nie przejda przez Cies. Dunskie.
        Musza przeladowywac sie 2 takie jednostki miedzy soba. Baltyk nie dla najwiekszych...

        • 0 1

        • dyletantów nie sieją sami się rodzą

          o boli bardzo boli

          • 0 0

  • Ci ludzie którzy atakują ojca Tadeusza to nie sa ludzie, to sa wilki

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Słupski

Od 1995 roku prezes zarządu ARGO w Gdańsku. Jest doktorem nauk ekonomicznych, stopień uzyskany na...

Najczęściej czytane