• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • Przykre jak Polacy nie potrafią wykożystać tego,że mamy dostęp do morza..

    A przecież moglibyśmy coś znaczyć...

    • 9 0

  • zwożą syf (1)

    maersk taikung vessel details: carrying dangerous goods, harmful substances or marine pollutants / imo hazard or pollutant category a

    • 0 8

    • nie pisz głupot, to o czym piszesz oznacza, że statek jest przystosowany do przewożenia syfu jak to nazywasz

      ale to nie oznacza, ze jego przeznaczenia to twoje blokowisko i stół

      • 1 0

  • TIRY NA TORY!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY

    • 5 1

    • MYSLISZ ,ZE POCIAGIEM DOWIEZIESZ KAZDY KONTENER DO ODBIORCY??

      • 0 1

  • Rangi portu (1)

    w dawnych czasach kazden port byl klasyfikowany wedlug odpowiedniej RANGI. takie elementy jak dostepnosc infrastruktyry ladowej i warunki klimatyczne mialy decydujace znaczenie. Ale z chwila gdy menadzerowie - ktorych jedyna przepustka do mzarzadzania portami bylo to ze spedzili kilka nocy na styropianie - zaczeli swe rzady to caly system ten rang zostal porzucony. Wiec prosze nie wywazac otwartych drzwi gdy piszecie cos o wzrastaniu rang.

    • 0 2

    • a styropianowa chołota

      bardzo aktywna jak widac

      • 0 0

  • BRAWO GDANSK GDYNIA GRATULUJE SILNI RAZEM 3MIASTO

    A TERAZ DOPINGUJEMY NASZYCH PILKARZY RECZNYCH POLSKA NIEMCY POLSKA!!!!!!1POLSKA!!!!!!!!!!!!POLSKA!!!!!!!!!!!!KAROL BIELECKI!!!!!!SLAWOMIR SZMAL!!!!!!!!!!!BOGDAN WENTA!!!!!!!!!!!WYGRAMY WYGRAMY WYGRAMY BEZ WALKI SIE NIE PODAMY NIGDY!!!!CHLOPAKI DAJCIE Z SIEBIE WSZYSTKO Z TYMI NIEMCAMI WYGRAJCIE )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    • 4 3

  • terminal bez drogi dojazdowjej i z placem składowym w buszu to ci nowoczesność

    takie standardy światowe tylko w POmrocznej pod rzadami POmatołków!!!

    • 0 7

  • wyładowują na ląd a lądem tragarze przenoszą

    bo drogi to tam nie ma dla ciężarówek, a w Gdyni jest droga (ale stroma).

    • 0 4

  • Polska znowu odwraca się od Gdańska (2)

    autostrady do Niemiec, agonia kolei dno

    • 3 2

    • Na ale akurat w budowie są drogi

      • 0 0

    • Na ale akurat w budowie są drogi z 3miasta

      na południe (A1) i płd-wsch (S7).
      Budowa ewentualnej drogi do Niemiec (S5) leży, nie wspominając o S6, tak więc twoja teoria nie do końca się sprawdza.

      • 2 0

  • NOWY PORT

    NOWY PORT

    • 3 0

  • Zadedykować ten artykuł tym 2 nadętym bucom,ściskającym sobie łapki w geście

    samozadowolenia! Co tam kraj,co tam Ojczyzna?!Grunt ciepłe stołki...Plawda,POstmatoły???

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sebastian Ptak

Prawnik, ekspert rynku bankowego, współtwórca nowoczesnego sektora płatniczego w Polsce, Prezes...

Najczęściej czytane