• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • Wyobraźcie sobie (7)

    Gdyby tak pieniądze dokładane do FUSu na wcześniejsze emerytury, KRUSy i inne lewizny wpakować infrastrukturę przez 5 lat dało by to 300 mld zł (czyli wystarczyło by na jakieś 13 tys km autostrad) moglibyśmy za to zbudować nawet 350 terminali takich jak DCT....
    Ale przez chciwość pewnych grup społecznych możemy sobie tylko gdybać jak pięknie mogło by być w naszej Polsce...

    • 54 4

    • ZUS i KRUS (1)

      Życzę ci mądralo, abyś jak najszybciej musiał skorzystać z ich usług (zasiłek chorobowy albo tylko prywatna opieka medyczna przy długotrwałych schorzeniach i najtańszych na świecie lekach) albo ktoś z twoich najbliższych musiał - najlepiej jutro - przejśc na emeryturę lub też zaczął się leczyć (prywatnie oczywiście).

      • 1 4

      • jej, ty się idioto wszędzie tak mądrze wypowiadasz?

        • 2 1

    • a z czego twoja babcia będzie (4)

      żyła?

      żyła?

      • 3 13

      • moja babcia nie żyje (2)

        wiec sie odwal pajacu. bardziej boli mnie to, że będe ciebie musial utrzymywać, a może jeszcze moje dzieci. bo podejrzewam, że bedziesz tak beszczelny i szybko z tego świata nie zejdziesz

        • 7 0

        • Gadaj, coś zrobił babci!!!!

          ale już!!!!!!

          • 2 3

        • w takim razie twój dziadek, z czego będzie

          żył?

          żył?

          • 0 9

      • z czego by żył

        bombardier ?

        brak netu ... "tragedyja" ....

        • 10 2

  • TIRY NA TORY!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY TIRY NA TORY

    • 5 1

    • MYSLISZ ,ZE POCIAGIEM DOWIEZIESZ KAZDY KONTENER DO ODBIORCY??

      • 0 1

  • wyładowują na ląd a lądem tragarze przenoszą

    bo drogi to tam nie ma dla ciężarówek, a w Gdyni jest droga (ale stroma).

    • 0 4

  • zwożą syf (1)

    maersk taikung vessel details: carrying dangerous goods, harmful substances or marine pollutants / imo hazard or pollutant category a

    • 0 8

    • nie pisz głupot, to o czym piszesz oznacza, że statek jest przystosowany do przewożenia syfu jak to nazywasz

      ale to nie oznacza, ze jego przeznaczenia to twoje blokowisko i stół

      • 1 0

  • terminal bez drogi dojazdowjej i z placem składowym w buszu to ci nowoczesność

    takie standardy światowe tylko w POmrocznej pod rzadami POmatołków!!!

    • 0 7

  • BRAWO GDANSK GDYNIA GRATULUJE SILNI RAZEM 3MIASTO

    A TERAZ DOPINGUJEMY NASZYCH PILKARZY RECZNYCH POLSKA NIEMCY POLSKA!!!!!!1POLSKA!!!!!!!!!!!!POLSKA!!!!!!!!!!!!KAROL BIELECKI!!!!!!SLAWOMIR SZMAL!!!!!!!!!!!BOGDAN WENTA!!!!!!!!!!!WYGRAMY WYGRAMY WYGRAMY BEZ WALKI SIE NIE PODAMY NIGDY!!!!CHLOPAKI DAJCIE Z SIEBIE WSZYSTKO Z TYMI NIEMCAMI WYGRAJCIE )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    • 4 3

  • (1)

    Ciekawy artykuł, ale tradycyjnie musi być jakaś szpila. Zresztą szpila trochę pozbawiona konsekwencji. Postój na granicy Rosji/Białorusi i Litwy (UE) trwa mniej więcej tyle samo co na granicy Białoruś/Ukraina i Polska (UE) czyli nie jest to żadna specjalna przewaga Kłajpedy. Natomiast pisanie o przewadze Kłajpedy w kontekście tras, które mają być dopiero zbudowane, a i to jest dosyć wątpliwe (via carpatia) jest totalnie bez sensu. Tym bardziej, że co by nie mówić autostrada Gdańsk - Cieszyn (i dalej Słowacja, Węgry) buduje się już teraz.
    Pozdrawiam

    • 5 1

    • Postoj na granicy bialorusko-litewskiej jest o wiele krotszy, niz na bialorusko-polskiej. Tam sie stoi dwie-trzy godziny, u nas - kilkanascie.

      • 0 0

  • Przykre jak Polacy nie potrafią wykożystać tego,że mamy dostęp do morza..

    A przecież moglibyśmy coś znaczyć...

    • 9 0

  • Ci ludzie którzy atakują ojca Tadeusza to nie sa ludzie, to sa wilki

    • 3 2

  • Brawo Gdańsk!!! (1)

    Tak trzymać!!! A ciekawe czemu Gdynia nie była zainteresowana kontynuacją współpracy z Maerskiem? Teraz chyba portowcy w Gdyni trochę żałują...

    • 13 3

    • Brawo Adamowicz!
      Nie ma czego gratulować może wkońcu trzeba zrobić infrastrukture w Gdańsku. Jakoś kontenery muszą szybko wyjechać do terminalu :) a trasa sucharskiego leży jeszcze przez 5 lat ze względu na brak kasy

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Zbigniew Canowiecki

Prezes Zarządu „Pracodawców Pomorza”. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Gdańskim.W latach 1981-2007 Prezes Zarządu i dyrektor giełdowej spółki „Centrostal S.A.”. Sprawował społecznie wiele funkcji m.in. Prezydenta Pomorskiej Izby Przemysłwo-Handlowej, Przewodniczącego Sejmiku Gospodarczego Województwa Pomorskiego, Przewodniczącego Pomorskiej Rady Przedsiębiorczości. Członek Polskiego Forum Akademicko-Gospodarczego w Warszawie...

Najczęściej czytane