• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrasta ranga gdańskiego portu (choć mogłaby bardziej)

Kuba Łoginow
19 stycznia 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Śmiertelny wypadek na terenie GCT
Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień. Maersk Taikung był pierwszym oceanicznym liniowcem, który przypłynął do DCT. Podobne wejścia odbywają się teraz co tydzień.

Szeroko relacjonowane przez media zawinięcie statku Maersk Taikung do Gdańska to początek zupełnie nowej ery dla terminalu kontenerowego DCT (Deepwater Container Terminal - Głębokowodny Terminal Kontenerowy). Od stycznia 2010 r. statki klasy post-Panamax zawijają tu w każdy poniedziałek przywożąc ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.



Kontenery przeznaczone do Rosji i Finlandii są przeładowywane w Gdańsku na mniejsze statki dowozowe. - DCT Gdańsk jest doskonale zlokalizowany, wraz z kanałem podejściowym o głębokości 17,0 m i 16,5 m głębokości wzdłuż nabrzeża. Nawet w trudnych warunkach zimowych klasa lodowa statków [wzmocnienia przeciwlodowe - przyp. red.] nie jest wymagana przy zawinięciach do naszego terminalu. Kontenery wysłane do Rosji czy Finlandii mogą być przeładowane na DCT, a następnie rozwiezione w głąb Bałtyku przez mniejsze jednostki - mówi Boris Wenzel, dyrektor generalny DCT Gdańsk.

Bezpośrednie zawinięcie statku Maersk Line zainicjowało również nowe połączenia dowozowe z Gdańska do St. Petersburga i fińskich portów Kotka oraz Helsinki.

- Mamy lepszą lokalizację niż porty niemieckie i krajów Beneluksu do obsługi krajów Europy Środkowej i Wschodniej. Wraz z uruchomionym już połączeniem AE10, działania marketingowe DCT Gdańsk jeszcze mocniej skoncentrują się na pozyskaniu do obsługi innych linii oceanicznych, a także rozszerzeniu oferty połączeń dowozowych - zapowiada Danuta Biłat, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu DCT Gdańsk.

O ile pod względem nawigacyjnym DCT jest w stanie konkurować z zachodnioeuropejską i litewską konkurencją, to pod względem połączeń z zapleczem lądowym Trójmiasto niestety przegrywa ze wszystkimi konkurentami. - DCT Gdańsk będzie rozwijać się jako brama dla całej Europy Środkowej i Wschodniej - przekonuje Boris Wenzel. Tego optymizmu nie podzielają jednak spedytorzy z innych niż Polska krajów Europy Środkowej. Do Gdańska po prostu nie ma jak dowieźć towarów, gdyż infrastruktura kolejowa jest w fatalnym stanie, a przewóz kontenerów ciężarówkami wiąże się np. z długotrwałymi postojami na polskiej granicy wschodniej.

Co więcej, w najbliższych latach nie zapowiada się na poprawę sytuacji. - Koncepcja połączenia kolejowego o parametrach magistralnych pomiędzy Trójmiastem, Olsztynem, Białymstokiem a Mińskiem, obsługująca ruch międzynarodowy, jak i regionalny, nie jest brana pod uwagę w żadnym z dokumentów planistycznych resortu infrastruktury - przyznaje wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski w odpowiedzi na interpelację posła Kazimierza Gwiazdowskiego.

Ministerstwo Infrastruktury porzuciło również lansowane wcześniej projekty korytarza "Via Intermare" (Gdańsk - Warszawa - Lublin - Odessa) oraz Gdańsk - Kraków - Podłęże - Tymbark - Koszyce - Budapeszt, mające zasadnicze znaczenie dla realizacji planów DCT. Bez tych inwestycji słowa o "bałtyckiej bramie dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej" przez dłuższy czas pozostaną na papierze, gdyż nasi wschodni sąsiedzi będą korzystali z usług Kłajpedy, a południowi - z portów niemieckich i rumuńskich. 

Wszystkie te czynniki mogą sprawić, że w niedalekiej przyszłości Gdańsk utraci z takim trudem zdobyty status "hubu" na rzecz któregoś z portów wschodniego Bałtyku. Najpoważniejszym rywalem DCT Gdańsk jest port w Kłajpedzie, który lansuje się jako "bałtycka brama" dla krajów poradzieckich. Po zbudowaniu tras Rail Baltica, Via Baltica i Via Carpatia Kłajpeda będzie dobrze skomunikowana również ze wschodnią Polską i Słowacją oraz z krajami bałkańskimi i wtedy będzie mogła powalczyć z Gdańskiem o przejęcie bezpośrednich linii transoceanicznych.

Miejsca

Opinie (96) 5 zablokowanych

  • transport tirami jest bardziej lepszy niż statkami patrzcie na ten statek jest zaladowany do maksa a jakby sie zatopil to tyle (7)

    towaru idzie na DNO za to tirami dojedziecie prostlo i wygodnie nie to ze reklamuje moja firme ale tak to widze

    • 4 96

    • Za to o wiele, wiele drożej. Rozpatrując same paliwo około 3 razy więcej na 1 tonę. Do tego dolicz pracę ludzi (na statku jest ich garstka). Nie znasz się, nie odzywaj się!, Pani/Panię "bardziej lepszy".

      • 0 0

    • Pan nie ma pojecia o zasadach transportu?

      Transport droga morska to przyszlosc . Towary ktore przyplywaja do portu w Gdansku sa glownie z Chin , Usa oraz Japoni. Niech pan sprobuje przetransportowac je tirami zycze powodzenia :). Tak dalej Gdansk tylko wiecej inwestycji !!!!!

      • 1 0

    • Po formie twojeje wypowidzi (stylistyka) już można wyciągnąć pewien wniosek. (1)

      Jednak:

      - policzy ile ropy potrzeba na rozdysponowanie tak wielkiej ilości kontenerów, na tak duże odległości
      - policz ile takich i jeszcze większych statków jest ciągle w ruchu - jak duża ilość towarów
      - ceny jednostkowe tych towarów nie mają znaczenia - jest na nie zapotrzebowanie
      - statki spalają jedno z najtańszych paliw - mazut
      - policz ile osób - chociażby samych kierowców byłoby potrzebnych do obsługi owego transportu
      - taki statek emituje znacznie mniej zanieczyszczeń niżeli odpowiednia ilość ciężarówek (do tej ilość kontenerów jaka jest na statku)
      - jeden statek na kilka lat to nie to samo co liczba wypadków z udziałem kierowców ciężarówek
      - sprawność transportu - statek nie stoi w korkach (na morzu)
      - ...

      jeszcze można by było tu trochę dopisać jednak czy dotrwałeś do tego miejsca "bardziej lepszy" -> "lepsiejszy' ?

      • 20 1

      • ok ja siem zgadzom sie z twojeje wypowidzi

        za treść +

        • 6 0

    • co za idiota, kiepska prowokacja

      • 5 1

    • No tak drogami zwłaszcza z Chin

      czy Australii.

      • 18 0

    • no tak, ale potem

      trudno takie tiry wyprzedzić na polskiej drodze

      • 9 3

  • Zasługa PIsiorów

    Teraz całe grupki przyznaja sie do autorstwa koncepcji budowy DCT. Przypomnijcie sobie co wyprawiał Jacek Kurski i jego przydupasy z zarządu Coar i Świtek. Jak pluli i szczuli do ABW swoich poprzedników, którzy to wymyślili i zrealizowali. Ta sprawa jest identyczna jak z zakupem szczepionek przeciw świńskiej grypie. Wieszali specjalisci z PIS na Pani minister psy, a gdy sie okazało, że rozsądek Pani Kopacz jest podziwiany nawet przez Europę, a inne kraje dały sie koncernom wpuścić w maliny, nagle PIS zamilkł, a i Pan Kochanowski obrońca zagrożonych świńską grypą zginął z mediów. Taki to jest Ci ten naród.

    • 4 1

  • Kiedy się obudzą? (2)

    Kolej JEST potrzebna! I pamiętającą pruskie czasy infrastrukturę trzeba wreszcie wyremontować.

    • 55 0

    • racja (1)

      zamiast domagać się od DR odszkodowań za lata wojny lepiej oddać im za darmo PKP;))))

      • 2 0

      • przynajmniej

        była by dobrze zarządzana. Nie tak jak teraz, gdy na PKP jest trzydzieści-kilka związków zawodowych i nikt za nic nie odpowiada.

        • 2 1

  • poczekamy....zobaczymy

    • 0 0

  • Pytanie mam,

    jak długo jedzie się z Gdańska do granicy z Litwą ? Osobowym autem ?

    • 0 0

  • NO TO SUCHARSKIEGO SIĘ ZARAZ CAŁKIEM ROZLECI !!!

    A wyjazd na W-wę zamieni się z korka w CZOPEK !!! albo nawet TAMPON !!

    • 0 2

  • Zadedykować ten artykuł tym 2 nadętym bucom,ściskającym sobie łapki w geście

    samozadowolenia! Co tam kraj,co tam Ojczyzna?!Grunt ciepłe stołki...Plawda,POstmatoły???

    • 1 1

  • NOWY PORT

    NOWY PORT

    • 3 0

  • Rangi portu (1)

    w dawnych czasach kazden port byl klasyfikowany wedlug odpowiedniej RANGI. takie elementy jak dostepnosc infrastruktyry ladowej i warunki klimatyczne mialy decydujace znaczenie. Ale z chwila gdy menadzerowie - ktorych jedyna przepustka do mzarzadzania portami bylo to ze spedzili kilka nocy na styropianie - zaczeli swe rzady to caly system ten rang zostal porzucony. Wiec prosze nie wywazac otwartych drzwi gdy piszecie cos o wzrastaniu rang.

    • 0 2

    • a styropianowa chołota

      bardzo aktywna jak widac

      • 0 0

  • Polska znowu odwraca się od Gdańska (2)

    autostrady do Niemiec, agonia kolei dno

    • 3 2

    • Na ale akurat w budowie są drogi z 3miasta

      na południe (A1) i płd-wsch (S7).
      Budowa ewentualnej drogi do Niemiec (S5) leży, nie wspominając o S6, tak więc twoja teoria nie do końca się sprawdza.

      • 2 0

    • Na ale akurat w budowie są drogi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Bogdan Górski

prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego „Górski”.Spółkę, ze stu procentowym kapitałem polskim reprezentują jej założyciele i obecni członkowie Zarządu: Bogdan Górski – Prezes i Iwona Górska – Wiceprezes. Przedsiębiorstwo powstało w 1981 roku, koncentrując się głównie na realizacji domów jednorodzinnych na zlecenie indywidualnych inwestorów.

Najczęściej czytane