• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia. Więcej węgla, ropy i nowa obrotnica

VIK
11 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obrotnica to miejsce w porcie, w którym statek może się obrócić.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.

W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano rekordowe ponad 21 mln ton ładunków. Aż o 40 proc. wzrosły przeładunki węgla, koksu, ropy i ropopochodnych, więcej było też kontenerów i drobnicy. W najbliższych latach jest szansa na jeszcze lepsze wyniki, ponieważ rozpoczęto prace przy nowej obrotnicy i otrzymano pozwolenie na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu. Obie inwestycje zwiększą dostępność portu.



Rekordowe 21,2 mln ton ładunków to prawie o 9 procent więcej niż w roku 2016. Wśród masy ładunków przeładowywanych w gdyńskim porcie na szczególną uwagę zasługuje ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku. W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy.

- Znakomite wyniki przeładunkowe, jakie osiągnęliśmy za rok 2017 najlepiej świadczą o doskonałej kondycji Portu Gdynia - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Osiągnięty rekord przeładunkowy to efekt dobrej obsługi statków zawijających do gdyńskich portowych terminali i racjonalnego działania menedżerów oraz efektywnej pracy gdyńskich dokerów. Mam nadzieję, iż rok 2018 będzie równie udany, tym bardziej, iż rozpoczęliśmy budowę nowej portowej obrotnicy, która ułatwi przyjmowanie wielkich oceanicznych statków. Kolejna inwestycja, która przyczyni się do jeszcze lepszej pozycji Portu Gdynia wśród polskich portów morskich to rozpoczęta już budowa nowego publicznego terminalu promowego.
Czytaj też: Rusza budowa terminalu promowego w Gdyni

Od ponad miesiąca trwają prace przy nowej obrotnicy. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Pierwszym konkretnym krokiem było wydobycie różnego rodzaju tzw. ferromagnetyków w liczbie ponad tysiąca sztuk. Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym, które rozpoczęły się 27 listopada ub. roku. Prace wykonywane są pod wodą przez sześciu nurków, którym w krótkim okresie czasu udało się wydobyć 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej takiej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Łącznie w tym czasie wydobyto płyty o całkowitej masie około 1400 ton.

Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach. Zdemontowano już oczep żelbetowy, polery i drabinki oraz odbojnice. W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe. Pierwsza skrzynia z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne) zostanie wyjęta w styczniu 2018 roku. Są to obiekty o imponujących wymiarach - jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5 na 6 metrów. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń. Trzy skrzynie, z powodu złego stanu technicznego, będą zutylizowane, natomiast pozostałych 10 zostanie wykorzystanych do dalszych inwestycji planowanych przez Port Gdynia.

Dobiegają też końca prace nad projektowaniem zabezpieczenia nabrzeży: Norweskiego, Włoskiego i Słowackiego - po zakończeniu prac budowlanych w obrębie nabrzeży rozpocznie się proces pogłębiania portowych basenów. Na początku roku ZMPG poinformował też, że uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu z dotychczasowych 100 metrów do 140 metrów.
VIK

Opinie (63) 2 zablokowane

  • (1)

    Port Gdańsk sukces
    Port Gdynia sukces
    A pracownicy zatrudnieni bieda
    (Najniższą krajową płacą )

    • 24 6

    • Taa

      Na papierze.

      • 1 7

  • Zabolały sukcesy Portu Gdańsk i już artykuł sponsorowany o Gdyni.... (7)

    Gdynia PR to jedno ,a rzeczywistość to zupełnie co innego...

    • 13 23

    • odejmij wyniki DCT (5)

      A zobaczysz prawdziwe wyniki Portu Gdańsk

      • 11 4

      • DCT to Port Gdansk (2)

        Zawsze jest jeden wiodący operator w każdym porcie, co ma piernik do wiatraka?

        • 3 4

        • to odrębna organizacja (1)

          która dzierżawi od portu teren. I ten teren to jedyny wkład portu w DCT. Dzierżawa opłacana jest przekazaniem własności po 30 latach.
          Organizacja, finansowanie i ich wyniki są żadną zasługą Portu Gdańsk jako organizacji...

          • 5 1

          • człowieku co ty pitolisz

            co to znaczy odrębna organizacja???a swoje przeładunki to gdzie klepie ten DCT? w porcie gdańskim, chińskim, czy japońskim??? idąc tym durnym tokiem rozumowania to każdy operator jest odrębną organizacją, oprócz spółek córek typu PGE. Zaraz napiszesz, że wynik portu Szczecin- Świnoujście też się nie liczy bo przecież to dwa odrębne miasta...

            • 0 2

      • (1)

        a w gdyni terminale sa panstwowe ze sie czepiasz dct to tez port

        • 3 2

        • nie czepiam się ale trępię oszustwa...

          w Gdyni terminale sa osadzone na istniejącej, dzierżawionej od portu infrastrukturze. Infrastruktura DCT jest zbudowana od zera przez inwestora i operatora. Udział Portu Gdańsk w tym jest taki, że łaskawie wydzierzawił krzaczory z którymi nie wiedział co zrobić (nie da się , nie opłaca się). Towary przepływają przez geograficzne granice portu w Gdańsku ale nie jest to jego zasługa. Nikt z zarządzających (wszystkich portów) nie miał na tyle wiedzy i odwagi aby takie ryzyko podjąć i przeprowadzić przedsięwzięcie na własną odpowiedzialność.

          Więc nietaktem jest "doklejanie" się do wyników i sukcesów. W domyśle - stawanie w kolejce po premie...

          • 4 2

    • tiaaa

      Nie dośc, że sponsorowany to jeszcze mijający się z prawdą.

      • 0 3

  • sorry teraz to już PO ptakach

    obudzili się o 10 lat za późno w tym rejonie będzie rządził Gdańsk ze swoją infrastrukturą Gdynia sama się zepchnęła w kąt szkoda że w tej agonii mieszkańców Gdyni uraczy się atrakcjami w postaci siarki ładunków masowych i węgla w SAMYM CENTRUM MIASTA

    • 13 10

  • Zainteresowany (4)

    Jakie są zarobki pracowników w portach?

    • 3 3

    • (2)

      .najnisza krajowa

      • 5 1

      • chyba ty :P (1)

        :P

        • 1 3

        • A ty koleżko?
          Ile za ile i za co?

          • 0 0

    • przyjmij się to dostaniesz dwa z groszami, no chyba że złapiesz limit nadgodzin to dociągniesz do trójki, ale brutto.

      • 1 0

  • porazka wiecej przeladunkow ropy i wegla w CENTRUM 250 000 miasta? (1)

    czy ci debile naprawde nie potrafia zrozumiec, ze brudne przeladunki - WEGIEL to nie jest pozadany profil przeladunkow w porcie znajdujacym sie w CENTRUM 250 000 miasta? Zwolnic caly zarzad i zatrudnic madrzejszych! Kontenery tak, promy tak, ropa ok - ale wegiel WON z Gdyni. I nie daj Boze jakiegos nowego transportu olejowca gwinejskiego...

    • 9 8

    • się wyprowadź...

      Tłumaczono, nie kupuj kwadratu w SeaTower.
      Nie słuchałeś...

      • 5 3

  • przeładunki brudnych towarów rosną kontenerów zanikają...

    • 5 3

  • (1)

    Takie rekordy w przeładunkach iż OT nie dało złamanego grosza pracownikom na święta, wstyd dla spółki i akcjonariuszy!!!

    • 10 3

    • To OT jeszcze działa???

      • 4 4

  • Brawo Gdynia

    Brawo Gdynia .
    A co z pasażerami statków wycieczkowych ? Czy nadal będą wysiadać przy hałdach węgla ?
    To jest wizytówka ? Pył i kpina .

    • 5 3

  • Fajnie ze w Gdyni też rośnie ale pomijamy w artykule jest najważniejszy wskaźnik czyli udziały portu Gdynia w rynku. Są one dużo mniejsze niż jeszcze 10 lat temu. To tak jakby cieszyć się np że wynagrodzenie przez 10 lat urosło nam o 500 zł nie patrząc na to że wszystkim innym urosło o 2000 zł

    • 5 0

  • Wzrost przeładunków w porcie Gdynia

    Czym mamy się cieszyć....?
    Kto przywozi i wywozi te ładunki....?
    Gdzie polscy armatorzy...?
    Dlaczego kolejne rządy nie interesują się gospodarką morską np.powrotem Polskich Linii Oceanicznych do lat świetności....

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Roman Walasiński

Prezes zarządu Swissmed Centrum Zdrowia. Ukończył Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji. W latach 1990 -1993 Okręgowa Izba Radców Prawnych w Gdańsku. Do dziś wpisany na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Gdańsku. 1989-1994 Urząd Miasta Gdańska. 1997-1998 radca prawny w spółce Theo Frey Polska w Gdańsku. 1993 – 2006 własna kancelaria radcy prawnego w Gdańsku. Spółką Swissmed kieruje od 1998 roku.

Najczęściej czytane