• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wzrost przeładunków w Porcie Gdynia. Więcej węgla, ropy i nowa obrotnica

VIK
11 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obrotnica to miejsce w porcie, w którym statek może się obrócić.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.
  • Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach.  W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe.
  • Podstawowym celem powstania nowej obrotnicy jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych.
  • Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym.

W Porcie Gdynia w ub. roku przeładowano rekordowe ponad 21 mln ton ładunków. Aż o 40 proc. wzrosły przeładunki węgla, koksu, ropy i ropopochodnych, więcej było też kontenerów i drobnicy. W najbliższych latach jest szansa na jeszcze lepsze wyniki, ponieważ rozpoczęto prace przy nowej obrotnicy i otrzymano pozwolenie na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu. Obie inwestycje zwiększą dostępność portu.



Rekordowe 21,2 mln ton ładunków to prawie o 9 procent więcej niż w roku 2016. Wśród masy ładunków przeładowywanych w gdyńskim porcie na szczególną uwagę zasługuje ponad 40 procent więcej węgla i koksu oraz prawie 40 procent więcej ropy i ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku. W 2017 roku w Porcie Gdynia przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy.

- Znakomite wyniki przeładunkowe, jakie osiągnęliśmy za rok 2017 najlepiej świadczą o doskonałej kondycji Portu Gdynia - podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Osiągnięty rekord przeładunkowy to efekt dobrej obsługi statków zawijających do gdyńskich portowych terminali i racjonalnego działania menedżerów oraz efektywnej pracy gdyńskich dokerów. Mam nadzieję, iż rok 2018 będzie równie udany, tym bardziej, iż rozpoczęliśmy budowę nowej portowej obrotnicy, która ułatwi przyjmowanie wielkich oceanicznych statków. Kolejna inwestycja, która przyczyni się do jeszcze lepszej pozycji Portu Gdynia wśród polskich portów morskich to rozpoczęta już budowa nowego publicznego terminalu promowego.
Czytaj też: Rusza budowa terminalu promowego w Gdyni

Od ponad miesiąca trwają prace przy nowej obrotnicy. Obrotnica to miejsce w porcie, które pozwala, aby statek mógł się obrócić. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów.

Pierwszym konkretnym krokiem było wydobycie różnego rodzaju tzw. ferromagnetyków w liczbie ponad tysiąca sztuk. Obecnie trwają już prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym, które rozpoczęły się 27 listopada ub. roku. Prace wykonywane są pod wodą przez sześciu nurków, którym w krótkim okresie czasu udało się wydobyć 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej takiej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Łącznie w tym czasie wydobyto płyty o całkowitej masie około 1400 ton.

Prowadzone są również prace rozbiórkowe na powierzchni, które zostały zrealizowane w ponad 30 procentach. Zdemontowano już oczep żelbetowy, polery i drabinki oraz odbojnice. W najbliższym miesiącu będą wyrywane pale żelbetowe. Pierwsza skrzynia z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne) zostanie wyjęta w styczniu 2018 roku. Są to obiekty o imponujących wymiarach - jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5 na 6 metrów. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń. Trzy skrzynie, z powodu złego stanu technicznego, będą zutylizowane, natomiast pozostałych 10 zostanie wykorzystanych do dalszych inwestycji planowanych przez Port Gdynia.

Dobiegają też końca prace nad projektowaniem zabezpieczenia nabrzeży: Norweskiego, Włoskiego i Słowackiego - po zakończeniu prac budowlanych w obrębie nabrzeży rozpocznie się proces pogłębiania portowych basenów. Na początku roku ZMPG poinformował też, że uzyskał pozytywną opinię Ministerstwa Obrony Narodowej na poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu z dotychczasowych 100 metrów do 140 metrów.
VIK

Opinie (63) 2 zablokowane

  • To dużo, albo i nie, nie znam się. (7)

    Ten malutki port i tak powinien być zlikwidowany. Ten mały port to przeżytek, wszyscy się przestawili na transport kołowy + wielkie europejskie porty, ale nie Gdynia. Tutaj nigdy nie było dużych możliwości przeładunkowych, dodatkowo sprawność portu blokuje licha infrastruktura drogowa Gdyni.

    • 12 46

    • Edzio pedzio (1)

      jak ktoś pracuje i zarabia na tym to co tobie do tego. A tak a propos Gdańsk i Gdynia razem wzięte to największy port na Bałtyku. Transport kołowy robi się na lądzie a nie na morzu. A teraz idź umyj zęby osiołku

      • 8 0

      • No nie :)

        Największym portem na Baltyku jest i pewnie dlugo będzie Ust Luga z przeladunkiem powyżej 100 mln ton. Wszystkie polskie porty razem do kupy nie mają takiego wyniku ;)

        • 4 1

    • matka wie?

      • 2 0

    • (3)

      Edzio, jedz do Kalkuty.

      • 19 1

      • (2)

        W latach 30-tych to był największy i najnowocześniejszy port na Bałtyku. Od wielu lat wpływają do portu w Gdyni największe wycieczkowce świata.

        • 11 2

        • (1)

          w latach trzydziestych 20 wieku niestety - przez sto lat zmieniło się co nie co - dodatkowo to był jedyny polski port budowany do niewielkich potrzeb, bez połączeń drogowych z Europą,zresztą do dzisiaj.....

          • 2 5

          • zamknac port w Gdansku - ten polnocny moze zostac

            reszte zamknac, toz to dziadostwo budowali jeszcze w sredniowieczu

            • 9 0

  • Gdynia port sukcesy Gdansk sukcesy (1)

    A jak nie bylo dobrej drogi dojazdowej do poru w Gdyni tak nie ma. O pociagacj towarowych do obu portow nie wspomne.

    Do tego trzeba dobre drogi wylotowe z Trojmiasta. A na zachod pisowcy zablokowali S6 ze bedzie marny kawalek. Troglodyta brudzinski zalatwil s6 dla zachodniopomorskiego a taki sniadek to judasz solidarnosci co tanczy jak mu partia zagra

    • 30 13

    • aleś ty głupi

      • 3 3

  • przeładunki brudnych towarów rosną kontenerów zanikają...

    • 5 3

  • porazka wiecej przeladunkow ropy i wegla w CENTRUM 250 000 miasta? (1)

    czy ci debile naprawde nie potrafia zrozumiec, ze brudne przeladunki - WEGIEL to nie jest pozadany profil przeladunkow w porcie znajdujacym sie w CENTRUM 250 000 miasta? Zwolnic caly zarzad i zatrudnic madrzejszych! Kontenery tak, promy tak, ropa ok - ale wegiel WON z Gdyni. I nie daj Boze jakiegos nowego transportu olejowca gwinejskiego...

    • 9 8

    • się wyprowadź...

      Tłumaczono, nie kupuj kwadratu w SeaTower.
      Nie słuchałeś...

      • 5 3

  • Liderem zarówno w przeładunkach, jak i w dynamice, rok do roku jest Port Gdańsk! (4)

    największą dynamikę wśród polskich portów ma Port Gdańsk a nie Port Gdynia, wystarczy rzetelnie sprawdzić lub wyliczyć.

    • 36 22

    • ale nie ma co porównywać (3)

      Gdańsk powinien konkurować np. ze Szczecinem, a współpracować z portem w Gdyni. Tylko tak jest szansa na rozwój i tak powinniśmy postrzegać oba porty. Pozdrawiam

      • 29 6

      • (2)

        ta ze Szczecinem który ma mniej przeładunków niż Gdynia

        • 7 0

        • Szczecin jest większym portem niż Gdynia (1)

          W 2017 Szczecin przeladowal 25 mln ton :)

          • 1 8

          • Szczecin + Świnoujście...

            Sam Szczecin ma mniej niż Gdynia

            • 7 1

  • (1)

    Port Gdańsk sukces
    Port Gdynia sukces
    A pracownicy zatrudnieni bieda
    (Najniższą krajową płacą )

    • 24 6

    • Taa

      Na papierze.

      • 1 7

  • sorry teraz to już PO ptakach

    obudzili się o 10 lat za późno w tym rejonie będzie rządził Gdańsk ze swoją infrastrukturą Gdynia sama się zepchnęła w kąt szkoda że w tej agonii mieszkańców Gdyni uraczy się atrakcjami w postaci siarki ładunków masowych i węgla w SAMYM CENTRUM MIASTA

    • 13 10

  • Ja bym tą kasę co maja zamiar wydać na obrotnicę zostawił na budowę portu zewnętrznego..

    • 13 5

  • (1)

    21 225 mln ton? Chyba brakuje przecinka.

    • 15 0

    • Jasne że brakuje, ale i tak nikt się nie zna i nie zorientuje ;-)

      • 8 2

  • więcej ropy?

    może chodziło jednak o olej napędowy?

    • 5 7

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Grabski

Przedsiębiorca, inwestor, autor wielu projektów biznesowych. Twórca Olivia Business Centre....

Najczęściej czytane