• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zboże to nie węgiel. Potrzebna jest infrastruktura

Wioletta Kakowska-Mehring
11 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (100)
Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem. Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem.

W ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln ton zboża, przy zdolnościach przeładunkowych na poziomie 7,5 mln ton. Jednak w kontekście problemów ze zbożem ukraińskim coraz częściej w dyskusji pojawiają się większe oczekiwania względem możliwości naszych portów w tym zakresie. Niestety zboże to nie węgiel i nie da się go przeładować bez odpowiedniej infrastruktury, której brak i w najbliższym czasie nic w tej sprawie nie zmieni.



W ostatnim czasie powrócił temat zboża. Polscy rolnicy alarmują, że magazyny zasypane są zbożem z Ukrainy, choć miało ono przejechać tranzytem. Niestety stało się to, przed czym ostrzegano kilka miesięcy temu. Teraz znów w komentarzach i dyskusjach pojawiły się polskie porty, które według rządzących poradzą sobie z przeładunkiem. Mówi się nawet o dopłatach dla polskich rolników do transportu zboża do polskich portów. Problem jednak w tym, że w sprawie infrastruktury portowej zdolnej do przeładunku zbóż przez ostatnie miesiące niewiele się zmieniło. A zboże to nie węgiel. Nie da się go ani przeładować, ani składować bez odpowiedniej infrastruktury.



Port Gdynia ma moce na przeładowanie 6 mln ton (w roku). Port Gdańsk ma tylko 1,5 mln ton, a do tego nie ma żadnego dedykowanego terminalu zbożowego. Szczecin-Świnoujście ma mocy na 2,5 mln ton, z czego krajowo wykorzystuje 1,7 mln. W ubiegłym roku w trójmiejskich portach przeładowano 6,3 mln zbóż. Wynika z tego, że nie wykorzystano zaledwie 1,2 mln ton.

Powstanie Powstanie "agrorurociąg" z Ukrainy do Portu Gdańsk?

Pod względem przeładunku zbóż Gdynia jest nie tylko głównym polskim portem, ale także największym portem bałtyckim. W 2022 r. w Porcie Gdynia przeładowano 4,7 mln t. zbóż, z czego najwięcej pszenicy, kukurydzy i śruty sojowej (nazwa zboża jako kategorii ładunkowej jest umowna, ponieważ przypisywane do tej kategorii są nie tylko zboża, ale także rośliny oleiste, jak rzepak czy bobowate jak śruta sojowa.). W Gdyni przeładunkami zbóż zajmują się 4 terminale: HES Gdynia Bulk Terminal, OT Port Gdynia, Speed, Mondry Terminal Gdynia.



Mondry Terminal Gdyni pracuje w oparciu o infrastrukturę po Bałtyckim Terminalu Zbożowym. Ta jest obecnie osłabiona, ponieważ trwa przebudowa nabrzeża Indyjskiego. Przebudowa jest jednak konieczna, bo znacznie poprawi możliwości przeładunkowe. Nabrzeże na długości ok. 540 m będzie poszerzone o 6 m, teren inwestycji zostanie oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej -15,5 m, tak aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do portu. W przyszłości nowa konstrukcja nabrzeża będzie umożliwiała pogłębienie akwenu do -17 m.


Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże

W Porcie Gdańsk z kolei miał powstać terminal agro. A wszystko zaczęło się od wypowiedzi wiceministra Grzegorza Witkowskiego. Pod koniec 2021 r. powiedział on, że powstanie terminal i - co ciekawe - inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport, która zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.

Z kolei w lipcu 2022 r. rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie. Nie podano jednak, gdzie dokładnie ma powstać. Spekulowano, że najprawdopodobniej w Porcie Północnym przy tzw. Pirsie RudowymMapka. Nie podano też, kto właściwie będzie go budował. Poinformowano jedynie, że lokalizacja terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk realizuje założenia "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.

Zbożowa zmowa cenowa w portowych spółkach? UOKiK wszczął postępowanie Zbożowa zmowa cenowa w portowych spółkach? UOKiK wszczął postępowanie

O to, na jakim etapie jest projekt budowy terminalu produktów rolno-spożywczych w Porcie Gdańsk, zapytaliśmy Ministerstwo Infrastruktury i w władze Portu Gdańsk.

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA prowadzi wstępne rozmowy z podmiotami zainteresowanymi budową terminala produktów rolno-spożywczych. Do czasu ich zakończenia MI nie komentuje ich przebiegu - poinformowało nas biuro prasowe resortu infrastruktury.
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

- Miniony 2022 rok okazał się nieprzewidywalny dla światowego rynku zbóż. Wiele wskazuje na to, że ten rok będzie również bardzo dynamiczny. Niejasna sytuacja geopolityczna, inflacja mogą doprowadzić do zmian wśród zbożowych liderów eksportu. Wciąż otwarte pozostaje pytanie, jak w najbliższej przyszłości, miesiącach czy latach, będzie wyglądać eksport drogą morską w regionie Morza Czarnego. Analizujemy różne scenariusze, ale obecnie trudno jest przewidzieć zachowanie rynku. Aktualnie prowadzone są rozmowy handlowe z podmiotami, które są zainteresowane taką inwestycją. Jednak to biznes musi zadecydować, czy jest to odpowiedni moment. Na terenie Portu Gdańsk dostępnych jest ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Ponadto Port Gdańsk jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w głębokowodnej części portu, która posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego. Jest to bardzo atrakcyjny teren o powierzchni prawie 27 ha. Port Gdańsk stałe zwiększa swoje możliwości w zakresie przeładunku płodów rolnych. Obecni w porcie operatorzy pracują nad zwiększeniem zdolności przeładunkowych w ciągu najbliższych 2 lat, co powinno umożliwić zwiększenie przeładunku zbóż z 1,9 mln ton w 2022 r. do blisko 3 mln ton do 2024 r. - jeżeli rynek będzie w pełni wykorzystywać zdolności przeładunkowe. Bazując na aktualnych wolumenach poszczególnych terminali, szacujemy, że nowy terminal mógłby zwiększyć zdolności przeładunkowe zbóż o dodatkowe 3 mln ton. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest otwarty na nowych inwestorów, w tym również tych planujących przeładunki agro na duża skalę - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
Tereny są, jakieś rozmowy są prowadzone, Port Gdańsk jest otwarty na inwestorów, którzy według resortu infrastruktury też są, ale to biznes zdecyduje. Za to sprawa państwowego Agroportu z wypowiedzi ministra Witkowskiego, który zainwestuje w ten projekt 500 mln zł, chyba już jest nieaktualna. A czas nieubłaganie płynie.

Miejsca

Opinie (100) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Warto zwrócić uwagę na pył z przeładunku zboża (25)

    Który jest bardzo uciążliwy dla mieszkańców. Dlatego budowa terminalu agro przy porcie północnym ma sens - z dala od zabudowy mieszkalnej.

    • 40 14

    • Trzeba budowac mieszkania dalejnod portu. (2)

      Nie trzeba mieszkac w dokach, ale port moze byc jedynie w dokach?

      Mamy przenosic port niby gdzie???

      • 14 7

      • (1)

        Radom. Dobra lokalizacja, bliżej ukraińskiej granicy.

        • 8 7

        • wystarczy ze "fachowcy" z Radomia wzieli sie za przemysl morski

          Dlugo bedzie sie nam to czkawka przypominalo.

          • 4 2

    • My ten pył zamiatali i dorzucali do miski ryżu i tak wykiwali my Moradzieckiego

      • 11 4

    • Ale wiesz, że najpierw był port a potem zabudowa mieszkalna? (11)

      Tak samo z szadółkami i lotniskiem, ktoś tam zaczął budować mieszkania, ktoś je kupił a teraz nagle przeszkadza

      • 15 4

      • (7)

        Nie mieszaj w to sprawę historii i polityki,czasy się zmieniają,a my żyjemy,mieszkamy tu i teraz!

        • 1 11

        • jak nie mieszać historii ? (5)

          skoro nieudacznicy tak planują celowo miasto i nowe dzielnice. Co nie wiedzieli co się dzieje wokół portu ? Doskonale wiedzieli i albo to olali albo robili to celowo. Tylko wielu z nich nie zdaje sobie sprawy chyba, że to miasto i Gdynia różnią się od wiosek rybackich pokroju Władysławowo albo Puck właśnie tym że był tu przemysł i porty.

          • 4 3

          • Przeczytaj przepisy ochrony środowiska i wtedy mędrkuj (3)

            Terminal musi przestrzegać przepisy ochrony środowiska, które są restrykcyjne. Firma nie może emitować, pyłu, hałasu i smrodu poza ogrodzenie. Jest to wszystko do spełnienia, są rozwiązania techniczne, tylko terminale kombinują i tylko na papierze spełniają wymagania. Dlatego pył węglowy i zbożowy jest widoczny z dala od przeładunku.

            • 6 4

            • Zawsze w portach gdzie jest masowa pyli się i tego nie da się uniknąć (1)

              Różnica jest taka ze w pobliżu wielu portów na zachodzie przewidziane sa strefy przemysłowe a nie mieszkania dla kolekcjonerów nieruchomości, którzy nie wiedza nawet ile ich mają.

              • 11 1

              • Rząd już dawno powinien zająć się tymi kolekcjonerami, którzy mają więcej niż dwa mieszkania. Dowalić im taki podatek, że skończą się dobre czasy dla spekulantów mających dom oraz 2 i więcej mieszkań na wynajem.

                • 6 7

            • Teoria sobie a praktyka sobie!

              • 1 0

          • W Gdańsku Nowym Porcie mieszkamy w starej dzielnicy od zawsze.Nigdy nie było tutaj takiego Sląska jak obecnie.Zagraniczny miał węglowy pyli niemiłosiernie,pieką oczy,gardło,powietrze czarna dzisiaj!

            • 3 1

        • Nowe mieszkania to Nowa Letnica,a w Nowym Porcie to są stare budynki.

          • 0 0

      • Po wojnie (2)

        Wpierw odbudowali Śródmieście, a następnie w 2004 wybudowany Gdański Terminal Masowy

        • 4 0

        • Wiesz gdzie jest Śródmieście a gdzie terminal ? (1)

          Popatrz na mapę i sprawdź odległości.

          • 1 3

          • W linii prostej między 800 a 1000 m

            • 1 0

    • Nie wiadomo co bardziej pyli,miał węglowy ,czy zboże.Dzielnica Gdańsk Nowy Port cała zabrudzona czarnym zagranicznym pyłem węglowym z hałd usypanych za blisko domostw.

      • 5 2

    • Nie proszę Pana... to Pan niech sobie kupi mieszkanie z dala od portu ... bo wiem Pan... będzie pylić ...

      • 3 7

    • Warto zwrócić uwagę, że porty były tu wcześniej niż mieszkańcy (4)

      ukradzionych przez miasto pod deweloperkę terenów portowych. Powinna być strefa buforowa zakazu deweloperki od portu i problemu by nie było.

      • 8 7

      • W Helsinkach przeniesiono przeładunek wegla (2)

        Ponieważ trudno było sprostać wymogom, Helsinki zlikwidowały przeładunek węgla w mieście. Nowy terminal powstał poza miastem. U nas też tak można, tylko jest dużo przeciwników w zarządzie portów i ministerstwach. Bo wpływy z portu idą do Skarbu Państwa, nie do Gdańska i Gdyni.

        • 2 4

        • Wbrew pozorom nie można by było

          Bo na ta chwile nie ma gdzie, osiedla mogą zbudować wszędzie, nabrzeży nie.

          • 4 2

        • Tak, tak. U nas też tak można, ale ze smrodliwymi Szadółkami

          umieszczonymi w złej lokalizacji nawet sobie nie próbują radzić. Bo ich to przerasta. Władze tego miasta to koszmar a impotencja.

          • 4 0

      • Odwrotnie,to port zagarnął tereny Nowego Portu,sprawdź na mapach.

        • 2 1

    • (1)

      Nie zabieraj głosu w sprawach o których nie masz bladego pojęcia! Technologicznie jest to możliwe i nie będzie żadnego śladu co jest przeładowywane ale to niestety kosztuje a tu pretensje trzeba niestety przekierować do właściwego podmiotu, który wykonuje tą pracę. Daruj zatem sobie głupie uwagi!

      • 4 1

      • No właśnie,spółki,spółeczki a odpowiedzialność za syf węglowy w dzielnicy Nowy Port się rozmywa.Mieszkańcy będą mieli pylicę.

        • 0 0

  • Nie można wysłać zboża przez Hamburg? (5)

    Nasi przyjaciele Niemcy pomogą, mają infrastrukturę, Nam nie potrzebna.

    • 16 16

    • Tu chodzi o przyjaciol z wolski , ktorzy po drodze okradaja transport i czekaja az USA wybuduje magazyn na granicy.

      • 11 12

    • No mają... ale na razie partia dyma rolników, jak i resztę Polaków... nawet na zbożu z Ukrainy

      • 12 7

    • Ja bym wysłał przez Radom no chyba że z Elbląga jak już mamy piękny rów.

      • 12 6

    • Niemiec wybudował elewatory do zboża. Polak z pisu je zburzył parę lat temu. To teraz trzeba przez Hamburg wozić.
      Wina Tuska.

      • 7 10

    • Po co CPK gdy jest lotnisko w Radomiu. Po co porty w Gdyni i Gdañsku.... gdy...

      Lotnisko Warszawa-Radom jeszcze nie zaczęło funkcjonować, a już traci zaplanowane wcześniej kierunki lotów.

      • 1 1

  • Uchwała rządu

    I nic. Wniosek: państwo z tektury.

    • 22 5

  • Postawić tuż obok portu wielki młyn, przetworzyć zborze na mąkę, a mąkę na chleb, chleb do sklepu a ze sklepu do konsumenta. (1)

    • 10 13

    • Ameryka tego nie zrobi , a wolska jak nie ukradnie , tez nie zrobi .

      • 8 3

  • Oddychamy tym co wydala port service, wysypisko, spalarnia, wiślinka, fosfory, rafineria (4)

    Więc jakiś tam przeładunek nam nie zaszkodzi.

    • 8 4

    • ha,ha,ha ...smród i pył zostaje tu, a zyski idą do Warszawy!

      Genialne.

      • 4 3

    • (1)

      Najpierw powinna być infrastruktura a dopiero ściągać zagraniczny węgiel,a nie walić w hałdy w Nowym Porcie.Place nieprzygotowane,mieszkańcy mówią dość tego! Wszędzie czarno!

      • 1 2

      • Uważam, że

        Wy, mieszkańcy NP powinniście zaskarżyć Skarb Państwa o ten pył węglowy. Nie ma prawników, którzy tego by się podjęli ???
        Ej młodzi ambitni! Do roboty i skarżyć do skutku choćby do Strasburga

        • 1 1

    • Gratulacje dla.osob

      Które budują domy na wislince. Brawo

      • 0 0

  • Brak elastyczności (1)

    Oczywiście są możliwości, tylo nie ma chęci. Tymczasowe magazyny krótkiego składowania typu namiotowego i samojezdne maszyny do przeładunku istnieją, spokojne dało by się uruchomić " tymczasowy/awaryjny " terminal w kilka miesięcy. Niestety najmniejszy nawet kryzys przerasta aktualnie rządzących tym krajem i wszystkich bez wyjątku ich podwładnych.

    • 10 5

    • Teoria...

      Przy takim kącie usypu i wymaganiach musiałbyś znaleźć hektary utwardzonych placów z odwodnieniem i postawić tam namioty, a to kosztuje. Zboże to nie węgiel, że zwalisz na glebę i poczeka.

      • 4 1

  • Ja bym to wszystko dał przez Elbląg (4)

    przez nowy przekop

    • 16 4

    • (1)

      Tylko póki co to te worki trzeba by nad ten przekop na plecach zatargać brodząc w wodzie po pas.
      Ale potem to już luz bo żegluga Gdańska ma pływać do tego cudu techniki, żeby można podziwiać, to potem te wory by się ładowało na te statki i woziło do Gdańska.

      • 8 3

      • przecież to ironia była

        • 0 3

    • Najpierw tamtejsza wladza musi sie zgodzic na rozbudowe portu.. (1)

      • 3 6

      • Okupant z pisu nie wyraża zgody , bo musi mieć koryto dla kolesi.

        • 5 1

  • (4)

    Wojna kiedyś się skończy (oby jak najszybciej) i Ukraina odbuduje swoje porty i sama zacznie eksportować swoje zborze i my zostaniemy z infrastrukturą bez ładunków.
    Poza tym jak widać nasze władze centralne mają klarowny biznes plan na budowę terminalu zbożowego.
    Minister by powiedział, że terminal powstanie, TVP ogłosiło sukces, nagrody wypłacono, ale nikt nie wie gdzie powstanie, za ile, w jakiej formie, kto ma budować. Taka Ostrołęka II, albo stępka pod projekt Batory.

    • 26 6

    • (2)

      W Swinoujsciu ma byc inwestycja na 15 mld. To wtedy zaksujemy Hamburg.

      • 4 3

      • Chętnie bym wszedł z Tobą w dyskusję, ale nie bardzo wiem o czym do mnie rozmawiasz.

        • 5 5

      • Rozwój portów w Swinoujsciu i Szczecinie blokują niemcy i platforma...

        • 3 5

    • kiedyś się skończy albo i nie

      może to potrwać 1 rok a może potrwać 20 lat nikt tego nie wie tak naprawę. Gdybyś choć trochę interesował się tematem wiedział byś że miejsce jest od lat wybrane i trwają prace projektowe terminalu agro obok DCT.

      • 3 1

  • zboże sprzedały nam firmy z kapitałem amerykanskim działającym na rynku ukraińskim (4)

    • 16 4

    • (1)

      Problem polega na tym, że ktoś sprzedał, ktoś kupił tanio i zamiast wyeksportować do głodującej Afryki opchnął polskim młynom, albo zapchał nasze elewatory, bo nasza kukiełkowa władza na to pozwoliła.

      • 9 1

      • Głodującej Afryki...

        Przestań powtarzać propagandę rodem z lat 80 XX w. To jest handel, biznes, korpo. Tu nikt nie jest filantropem, każdy handluje dla zysku. Ukraina musi czymś za broń płacić, a wcześniej też nie wysyłała zboża w ramach pomocy humanitarnej.

        • 7 0

    • (1)

      Nieważne kto sprzedał; pytanie kto kupił bo to ze tanio to więcej niż pewne!

      • 5 0

      • Ile to jest

        Za tanio

        • 0 0

  • Afera zbożowa. (12)

    "Jednak w kontekście problemów ze zbożem ukraińskim coraz częściej w dyskusji pojawiają się większe oczekiwania względem możliwości naszych portów w tym zakresie."

    "Śledztwo o oszustwo wielkich rozmiarów wszczęła Prokuratura Okręgowa w Zamościu po zawiadomieniu Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Lublinie. Pokrzywdzonymi są trzy firmy z grupy największych krajowych młynarni, które kupiły pszenicę deklarowaną jako polska od firm pod Hrubieszowem. A naprawdę sprzedano im ukraińskie zboże, które wjechało do Polski jako techniczne, więc przeznaczone do spalenia lub na pellet. Prokuratura zabroniła nam ujawnienia nazw firm z uwagi na dobro prowadzonego śledztwa i ochronę pokrzywdzonych

    Ministerstwo Rolnictwa do dziś nie podało, ile zboża z Ukrainy trafiło na polski rynek od maja 2022 r., kiedy otworzono korytarze na towary rolnicze z tego państwa. Według Tomasza Obszańskiego, szefa nzss ri solidarność - 3 mln ton. Miało trafić do Afryki, ale tuż po przekroczeniu granicy towar odbierali pośrednicy. Wiele firm wykorzystało sytuację do uzyskania wielomilionowych zysków.

    Zboże z Ukrainy wjeżdżało na polską granicę najczęściej jako techniczne, które nie podlega jakiejkolwiek kontroli.

    - Nie ma czegoś takiego jak zboże techniczne. Ktoś wprowadził to pojęcie, bo nie musi ono spełniać żadnych wymogów jakościowych twierdzi dr hab. inż. Arkadiusz Artyszak, prof. SGGW, kierownik Katedry Agronomii.

    Wiesław Gryń, rolnik ze Stowarzyszenia Oszukana Wieś, uważa, że termin ten wymyślili importerzy ukraińskiego zboża. Żeby jak najszybciej przechodziło przez granicę, rząd na to pozwolił, bo obiecał udrożnić eksport z Ukrainy. Problem w tym, że to zboże miało iść tranzytem przez Polskę, a u nas zostało. Mamy dowody, że przewoźnicy z Ukrainy mieli po klika różnych list przewozowych na to, co wieźli - inne pokazywali na granicy, inne w skupie - wskazuje Gryń."

    • 10 3

    • (1)

      Wirtualna Polska dotarła do listy części firm sprowadzających zboże z Ukrainy. Jest wśród nich spółka Wipasz, której prezesowi doradzał do niedawna Marek Zagórski, wówczas poseł PiS. Jest też Cedrob, którego prezes przynajmniej do ubiegłego roku był członkiem PiS i według mediów ma świetne relacje z Mateuszem Morawieckim. I są firmy zagraniczne.

      Sprawa rozpala emocje na polskiej wsi od miesięcy. Po wybuchu wojny za naszą wschodnią granicą Unia Europejska zniosła ograniczenia w handlu żywnością z Ukrainą, aby ułatwić jej handel i zapobiec głodowi w Afryce (która była jednym z głównych odbiorców ukraińskiego zboża).

      Nasz rząd zapewniał, że Polska będzie dla tych produktów tylko krajem tranzytowym. Premier Mateusz Morawiecki w lipcu 2022 r. zapewniał, że "zboże, które wjeżdża do Polski z Ukrainy, będzie sprzedawane w Afryce i na Bliskim Wschodzie; my mamy w Polsce polską żywność, polskie zboże; będziemy zabezpieczać polską wieś i polskiego rolnika".

      Okazało się to jednak nieprawdą. Ogromne ilości zboża zza naszej wschodniej granicy wjeżdżają do Polski i tu znajdują nabywców, co mocno odbija się na kondycji finansowej polskich rolników, których produkty nie mają szans konkurować z tanim ukraińskim zbożem. Problem może być również ze składowaniem polskiego zboża z najbliższych żniw.

      • 6 2

      • PSL mówi ci coś Elewar ?

        i podobne akcje ?

        • 0 3

    • Ale w czym jest problem z punktu widzenia kraju ? (7)

      Im więcej taniego zboża na rynku tym lepiej dla kraju i ogółu społeczeństwa pod każdym względem, tracą jedynie rolnicy i wielkoobszarowy nastawieni na produkcję, którzy maja po xxx hektarów ziemi i ciągniki warte po 1,5 mln za sztukę. Co się stanie jak Ukraina wejdzie do UE kiedyś ? będą się rzucać, że napływ zboża jest ze wschodu i tracą rynek ? No sorry tak to działa na rynku i nikt nikomu nie daje gwarancji. Dla 95% społeczeństwa im taniej tym lepiej. Reszta niech zmieni profil jak im nie pasuje.

      • 4 7

      • A po ile chleb? (1)

        Pinokio, tańczący z trupami.

        • 4 1

        • No po ile ten chleb kupujesz ?

          Bo rozbieżność jest i była duża zależnie co brałeś. W piekarnictwie główna składowa ceny jest cena energii i koszty stałe i amortyzacji sprzętu. Wiele cen to zwykła spekulacja i uokik powinien dobrać się do d

          • 1 3

      • (2)

        W takim razie wszystkie te międzynarodowe korporacje powinny przenieść swoje oddziały z Polski na Filipiny, do Indii czy Bangladeszu, bo junior account managerka z Filipin czy programista z Indii też zna język angielski, a zrobi to samo za 1/4 stawki jaką ma Polka. W sumie już się to dzieje. Training coordinatora zwolnili, accountantka też na bruku. Payslipy przychodzą z Filipin.

        Julki z korpo na kasę do Biedry!

        • 6 0

        • Tak to działa od lat (1)

          Indie to ogromny rynek przemysłu i IT, podobnie Azja. Znam kilkadziesiąt firm niemieckich ale tylko z nazwy, bo wszystko trzepią w Indiach, Wietnamie albo Pakistanie, tylko logo i opakowanie jest niemieckie. Polska akurat na tle zachodu Europy to nadal w wielu branżach taki Bangladesz bo zarobki w wielu branżach to ułamek tego co we Francji albo w Niemczech. Jeśli tutaj doświadczony inżynier chemik pracujący w jednej z firm Francuskich zarabiał po 12 latach pracy 6 tys netto a w tej samej firmie pod Berlinem miał 5 tys euro za 3/4 roboty jaka robił u nas to sam sobie odpowiedz.

          • 3 1

          • Żeby nie było niczego!

            Polska ma być rynkiem zbytu dla zagranicznych koncernów, korporacji, sieci handlowych, a Polaków należy wykorzystać w charakterze taniej siły roboczej dla zachodnioeuropejskiego przemysłu i rolnictwa.

            • 2 4

      • (1)

        "Co się stanie jak Ukraina wejdzie do UE kiedyś?"

        Jeśli ten skorumpowany do szpiku kości kraj ma wejśc do UE to lepiej niech ta UE się rozpadnie.
        Mentalnie Ukraina przypomina zaszczaną dzielnicę Moskwy.

        Pracuję z Ukraińcami i gorzej się wypowiadają o swoim kraju niż opozycja w Polsce.

        • 5 4

        • I pewnie się rozpadnie to kwestia czasu

          • 6 1

    • W TVP Tusk to zboże w wiózł chyba, (1)

      • 4 1

      • No tak podajo niezależne od partii media partyjne :)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ewa Sowińska

Partner ESO Audit i Zastępca Prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów. Wcześniej Członek Zarządu...

Najczęściej czytane