• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak się zmienia Port Wewnętrzny

Wioletta Kakowska-Mehring
22 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Port Wewnętrzny widziany z pokładu.


Projekty, kontrakty, a teraz już realne prace na nabrzeżach - Port Gdańsk realizuje ogromny projekt inwestycyjny, który do 2020 roku zmieni Port Wewnętrzny. Wiele nabrzeży zostanie zmodernizowanych, a te, które do tej pory były wyłączone zostaną przygotowane do eksploatacji.



Od planów do czynów. Od projektów do realizacji. Gdański Port Wewnętrzny zmienia się na naszych oczach. Widać to szczególnie dobrze, gdy płynie się kanałem portowym. W taką podróż zabrał nas Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Część nabrzeży jest gotowa, na wielu trwają prace remontowe, a jeszcze więcej nabrzeży zmieni się w już najbliższym czasie. Większość inwestycji uda się przeprowadzić dzięki środkom unijnym, o które ZPMG starał się już od 2013 roku.

- Za dwa lata, gdy znów udamy się na wycieczkę kanałem portowym, to zobaczymy zupełnie inny port. Chcemy, by już niedługo Port Gdańsk stał się kluczowym węzłem komunikacyjnym na południowym Bałtyku. Zmodernizowane, nowoczesne i dostosowane do potrzeb naszych kontrahentów nabrzeża to jeden z elementów tego planu - twierdzi Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury, który pokazał nam Port Wewnętrzny, opowiedział, co się zmieniło i co się zmieni w najbliższych latach.

Z pomocą Unii



W 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zrealizował inwestycje za łączną kwotę ponad 29 mln zł. Dzięki tym nakładom zmodernizowano m.in. linię odbojową na Nabrzeżu Wiślanym, przebudowano ul. Chodackiego i Nabrzeże Przemysłowe. W ramach prac na Nabrzeżu Szczecińskim zobacz na mapie Gdańska, które rozpoczęły się w lipcu 2017 roku, odbudowane zostały istniejące umocnienie brzegowe, a część nadwodna nabrzeża została rozebrana i zmodernizowana, wraz z umocnieniem skarpowym. W 2018 roku skala wykonywanych prac znacznie się poszerzyła. Największe inwestycje to te współfinansowane w 85 procentach przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF. Zostanie pogłębiony tor wodny i rozbudowane nabrzeża: Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska i Mew zobacz na mapie Gdańska, Nabrzeże Oliwskie zobacz na mapie Gdańska , Zbożowe zobacz na mapie Gdańska , Wisłoujście oraz Dworzec Drzewny zobacz na mapie Gdańska. Szacunkowa wartość całego projektu to ok. 470 mln zł.

Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji. Kolorem pomarańczowym zaznaczono nabrzeża już modernizowane lub przeznaczone do modernizacji.

Tyko 40 mln zł ma zamiar wydać ZMPG na modernizację Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej zobacz na mapie Gdańska i Nabrzeża Mew. Prace mają zostać zakończone w 2020 roku. Zakres dotyczący Nabrzeża OPP ma objąć: wbicie nowej ścianki szczelnej na długości 328 m, wykonanie nowego oczepu i umocnienie dna. Głębokość przy nabrzeżu ma zostać zwiększona do 11,2 m (dopuszczalne zanurzenie statków wynosić będzie 10,6 m). Nabrzeże wydłużone zostanie z obecnych 345 metrów do 391 metrów i zostanie przygotowane do przyjmowania statków o długości 250 m. 

Modernizacja Nabrzeża Mew zobacz na mapie Gdańska obejmuje przebudowę nabrzeża na długości 230 metrów. W obecnym stanie nie mogą przy nim cumować jednostki. Po zakończeniu inwestycji i zmianie konstrukcji nabrzeża pełnić będzie ono funkcję postojową dla małych jednostek o zanurzeniu do 5,3 m.

Dworzec Drzewny wróci do eksploatacji



Z kolei projekt rozbudowy i modernizacji Nabrzeża Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska obejmuje remont niemal 1200 m linii przeładunkowej. Ma być zrealizowany do 2020 roku. Główną grupą towarową przeładowywaną na Nabrzeżu Oliwskim jest zboże. Obsługiwane są tam także jednostki z drobnicą oraz ro-ro. Jego atutem są dogodne połączenia z siecią dróg kołowych, kolejowych i wodnych. Prace na nabrzeżu obejmą m.in. roboty budowlane w zakresie nabrzeży, budowy wodociągów i rurociągów ściekowych, prace rozbiórkowe czy wodne roboty budowlane. W ramach tego projektu zmiany zajdą też na Nabrzeżu Zakręt Pięciu Gwizdków i Nabrzeżu Ziółkowskiego zobacz na mapie Gdańska wraz ze stanowiskiem dawnej bazy promowej PŻB.

Kolejnym dużym projektem jest rozbudowa Dworca Drzewnego zobacz na mapie Gdańska. Zgodnie z projektem za 153,7 mln zł zostanie rozbudowane ok. 1200 m nabrzeża. Wykonawca przeprowadzi m.in. roboty rozbiórkowe, ziemne, czerpalne i umacniające dno, prace sanitarne oraz drogowo-kolejowe. Dworzec Drzewny, który dziś nie jest wykorzystywany, ma się stać nabrzeżem uniwersalnym.

- Powstanie nowa ścianka szczelna, nowe linie odbojowe i cumownicze. Dzięki temu przy Dworcu Drzewnym będą obsługiwane największe jednostki, które wchodzą do Portu Wewnętrznego - o zanurzeniu do 10,6 metrów - tłumaczy Marcin Osowski.

Port Gdańsk na zakupach



Oprócz projektów z unijnym dofinansowaniem Port Gdańsk zrealizuje też zadania z własnych środków. W najbliższych planach jest modernizacja Nabrzeża Wiślanego zobacz na mapie Gdańska. Koszt prac to 110 mln zł. W dalszej przyszłości wyremontowane zostanie Nabrzeże Węglowe zobacz na mapie GdańskaRudowe zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Nowe życie budynku dawnej Poczty Morskiej

ZMPG nie tylko modernizuje nabrzeża w Porcie Wewnętrznym, ale także inwestuje w nieruchomości na tym obszarze. Na początku czerwca tego roku Port Gdańsk przejął od firmy Orange prawo do użytkowania wieczystego zabytkowego budynku Poczty Morskiej, znajdującego się na styku Kanału Kaszubskiego i Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Kwota transakcji wyniosła 1,65 mln zł. Po remoncie budynek ma pełnić funkcję centrum biurowo-magazynowego.

Ostatnio odkupiono też obiekty od grupy Zakładów Tłuszczowych Kruszwica SA, które kilkanaście lat temu przejęły gdańską spółkę ZPT Olvit ( ul. Wiślna 19) zobacz na mapie Gdańska. Oprócz części produkcyjnej przejęto też nową instalację rurociągową dla eksportu oleju jadalnego, łączącą zakład z Nabrzeżem Szczecińskim. Firma z Kruszwicy wygasiła produkcję w gdańskim zakładzie kilka lat temu.

Co, gdy powstanie Port Centralny?



Czy jednak warto inwestować w Port Wewnętrzny aż tak duże środki, skoro tempa nabiera budowa Portu Centralnego? Ma on powstać "na wodzie" pomiędzy ujściem kanału portowego a Naftoportem. Budowa Portu Centralnego ma zakończyć się do 2027 r. Docelowo na ok. 500 ha powstanie kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Mówi się, że w konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu.

- Port Centralny ma być gotowy w 2027 roku. Port Wewnętrzny ma być zmodernizowany do 2020 roku. Nawet na tych kilka lat warto poprawić jakość infrastruktury. Pamiętajmy też, że ewentualny proces wyjścia części działalności portowej z Portu Wewnętrznego będzie trwał, to się nie stanie nagle. Ta zmodernizowana infrastruktura może jeszcze posłużyć nam 20 czy 30 lat. W konsekwencji zwolnią się tereny w lewobrzeżnej części Portu Wewnętrznego, które stopniowo będą oddawane miastu - mówi Marcin Osowski.

Miejsca

Opinie (67) 5 zablokowanych

  • Gdańsk (13)

    a Basen Górniczy dalej wygląda jak 35 lat temu ? dziurawe drogi i walący sie płot, złom oraz sznurek który robi za szlaban ?

    • 38 7

    • (5)

      swieta racja jakie inwestycja po co komu nowe nabrzeza skoro brak nowoczesnego sprzetu do ich obslugi ,starymi zdezelowanymi trzymajacymi sie na farbie zurawiami dlugo port nie pociagnie w obsludze potencjalnych kontrachentow nie wspomne o innym sprzecie nabrzezowym i placowym

      • 10 4

      • (4)

        Pozwolę sobie zapytać - jak budujesz dom to zaczynasz od fundamentów, czy od wyposażenia? Brak infrastruktury, to w efekcie brak sprzętu spełniającego wymagania rynku.

        • 7 0

        • (2)

          oczywiscie ze od fundsmentow i na tych wspanialych fundamentach zastosujemy wspaniala innowacyjna metode za i wyladunku statkow czyli sztauer z wiaderkiem ladownia trap plac lub odwrotnia

          • 4 1

          • (1)

            Pożyjemy - zobaczymy. Kroniki z PRLu też wychwalały ówczesną gospodarkę pod niebiosa...

            • 0 0

            • to sprawdż

              Ile lat PRL potzrebował na zbudownie wszystkich portów.. Liczmy od roku 1950,,
              W 1980 wszystkie Porty praktycznie w dzisiejszym stanie istniały..Co zbudowano w okresie blisko 30 lecia Solidarności. ???

              • 0 0

        • Ale te fundamenty są słabe - dopuszczalne naciski na nowych nabrzeżach uniemożliwiają postawienie jakiegokolwiek sprzętu.

          • 7 0

    • Kilka lat temu chciałem zalatwic przepustke (5)

      Na wjazd do portu gdynskiego. Takiego PRL-u to nawet Bareja nie widzial.

      • 10 1

      • (4)

        Kilka lat temu? Dwadzieścia czy piętnaście. Teraz idziesz do jednego z biur przepustek i miła pani drukuje ci specjalną przepustkę na podstawie której ochrona podnosi szlaban i wjeżdżasz bez problemu.

        • 2 7

        • Ha ha (3)

          W teorii tak. W praktyce zupełnie inaczej. To byl temat stalej przepustki, bo kilka razy w tygodniu odbieralem turystow bodajze Nabrzeza Rumuńskiego.

          Rok 2012. Mentalnie jak za czasow Gomulki. Nie wiem, czy sie na lepsze zmieniło. Od kilku lat staram sie Gdynie omijac z daleka.

          • 6 0

          • (2)

            aaa czyli złotówa. może i dobrze że nie wpuścili.
            natomiast jak pracujesz w branży morskiej to przepustkę dają bez gadania.
            PS spróbuj się dostać na teren Naftoportu, dla ułatwienia daję ci tydzień na załatwienie przepustki.

            • 1 1

            • Nie porównuj wejscia do Naftoportu do wjazdu na Nab Rumuńskie w Gdyni

              Wiesz co to są obiekty strategiczne?

              • 3 0

            • Nie powinno się wpuszczać taxi pod pasażerskie statki? To może też nie wpuszczajmy ciężarówek po węgiel, czy wagonów po złom.

              • 1 1

    • Zmian nie będzie. zmpg życzy sobie kosmicznych pieniędzy za te lasy, dziury i przestarzałe nabrzeża. Dlatego PG Eksploatacja nie jest w stanie na siebie zarabiać. zmpg prywatyzację PG Eksploatacji też przeciąga na siłę, gdyż lepiej mieć podporządkowanego sobie prezesa prowadzącego kreatywną księgowość, niż silnego przeciwnika. Biednego łatwiej złupić.

      • 17 1

  • dla porownaia

    ile lat budowano Port Północny.. ??? która inwestycja wielkością prac byłaby większa.
    Perspektywa 10 letnia jakoś szału nie wywołuje

    • 1 0

  • Marina

    Zamiast w Wolnego Obszaru Celnego powinna powstać duża mijsks marina a WOC przenieść w inne miejsce. Jest tam blisko do komunikacji miejskiej i plaży. Wymarzone miejsce.

    • 2 2

  • A po co porty w polsce!! (7)

    Skoro mamy porty w Niemczech takie jak Hamburg, Rostock czy Bremerhaven. W polsce porty powinny zostać zamknięte tak samo jak pis !!!

    • 3 25

    • To wypitalaj do germani uchodźco gospodarczy...

      • 0 0

    • idiota jak wszystkie peowskie i kodowskie *****

      • 0 0

    • No wlasnie (1)

      Przez 8 lat robiliscie wszystko aby porty padly , naszczescie PIS doszedl do wladzy i teraz porty w niemczech zamykac beda a i tobie wkrotce stawki za wpisy obetna

      • 3 2

      • o jezu ale ty GŁUPI jesteś

        • 1 0

    • Biedny pisiorek.... staraj sie dalej... moze ci kiedys stanie....

      • 5 2

    • Stul pysk, prowokatorze!

      • 6 0

    • Czyżby leki przestały Tobie działać?

      • 14 0

  • (5)

    Budujecie,ale dajcie pracę i godne zarobki Polakom. Nie budujmy tego wszystkiego dla Ukraińców czy ludzi z innych krajów,którzy niebawem zaleją nasz kraj.

    • 61 33

    • Racja

      Port portem ale zarobi są za małe oraz jest za duży burdel .. miejmy nadzieję że prezes czyta opinie i weźmie wszystkie pod uwagę

      • 3 1

    • Rozumiem Anglia dla anglikow matole (2)

      Tylko twoją rodzinę z GB niech wyrzuca. Idąc twoim januszowym tokiem myślenia wyklęty polakówu

      • 19 15

      • (1)

        My byliśmy w UE tam jeżdżąc. Ukraina nie jest

        • 4 3

        • Ale co to zmienia bo nie rozumiem.?

          • 2 5

    • mowisz jak Brytyjczyk na tej ich wyspie widzac Polakow

      • 10 3

  • Peowskie kundle znowu szczekają.

    • 4 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zwiedź z nami Port Gdańsk

    ta muzyka jest beznadziejna

    Bardziej przygnębiającej muzyki do klipu dobrać się nie dało.
    Tak bardzo spaprać dobry materiał...

    • 4 0

  • Brawo PIS, oby tak dalej. (4)

    • 25 58

    • port gdansk

      co ty czlowieku piszesz toz to platforma rzadzi Gdanskiem ,jeszcze nie zdazyli sprzedac dlatego owiniete sznurkiem

      • 2 0

    • (2)

      A co na to lekarz biedny pisiorze?

      • 9 3

      • Zależy który lekarz.Jeżeli ten za PO to wezmie w łapę i powie co chcesz :) :)

        • 3 2

      • To proste

        Ludziom zyje sie teraz duzo lepiej , moze pluc jadem ile chcesz , faktow nie zakrzyczysz

        • 2 4

  • Ale syf (3)

    jak teo cale trojmiasto, woda nadal w stolcu... A do tego ile te statki benzyny zuzywaja i ludzie sie potem w tym kapia...

    • 6 35

    • Odpowiedz!!!

      Od kiedy to silniki statkowe pracuja na benzynie

      • 2 0

    • "Dzień dobry jestem głupi Kacper" (1)

      • 13 3

      • Benzynę cymbale to wlewasz do swojego motoroweru. Statki w dużej większości są na mazut.

        • 7 0

  • Jeżeli coś powstało nowego e porcie, to nie jest zasługa tego Zarządu. Ten Zarząd podróżuje po świecie za pieniądze podatników. Najczęściej do Chin. Jedna wielka ściema.

    • 13 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Artur Jadeszko

Od 2006 roku prezes zarządu ATC Cargo SA, spółki notowanej na NewConnect, alternatywnym systemie obrotu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Gdańskiego oraz Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od początku kariery zawodowej związany z branżą TSL. Jako przewodniczący Komisji Celnej w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki był uczestnikiem wielu projektów realizowanych przy współudziale Izby Celnej w Gdyni oraz Ministerstwa Finansów. Jest...

Najczęściej czytane