• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 ton

Wioletta Kakowska-Mehring
14 czerwca 2024, godz. 10:50 
Opinie (29)

W Porcie Gdynia trwa budowa nowej wnęki dla pływającego doku należącego do PGZ Stoczni Wojennej. Aby wykonać tę inwestycję, należało m.in. rozebrać i wydobyć spod wody stary slip, czyli pochylnię do wodowania. Trudnego zadania podjął się żuraw pływający Maja.



We wrześniu 2021 r. władze PGZ Stoczni WojennejPortu Gdynia porozumiały się w sprawie relokacji doku pływającego należącego do stoczni. W związku z budową obrotnicy i demontażem pirsu nabrzeża GościnnegoMapka już od kilku lat było wiadomo, że dok trzeba przesunąć. Zdecydowano, że trafi on do specjalnej wnękiMapka, której budowę finansuje Port Gdynia. Dok jest jednym ze strategicznych dla tej stoczni elementów infrastruktury, umożliwiającym remonty największych polskich okrętów wojennych.

Po 9 latach okręt ORP Piast wraca do służby Po 9 latach okręt ORP Piast wraca do służby

Wnęka na dok to jednak tylko część prac. W ramach całego przedsięwzięcia przebudowane są też nabrzeże Południowe IIMapka, nabrzeże Zachodnie I i Pirs II. Prace na rzecz portu wykonują spółki z sopockiej Grupy NDI. Umowa podpisana pomiędzy Portem Gdynia a spółkami NDI SANDI Sopot SA opiewa na prawie 83 mln zł.

  • Żuraw Maja to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów.
  • Żuraw Maja to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów.
  • Żuraw Maja to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów.
  • W PGZ Stoczni Wojennej trwa budowa wnęki dokowej.

W ramach drugiego etapu przewidziano rozbiórkę głowicy Pirsu II, zabezpieczenie czoła skróconego pirsu, przebudowę sieci lądowej czy usunięcie dalb dokowych z rejonu starej lokalizacji doku pływającego. Wiele z zaplanowanych prac już zrealizowano. Ostatnio wykonawcy udało się dokonać trudnej operacji, jaką było wydobycie z dna starego slipu.


- Cała konstrukcja ważyła ponad 100 ton. Aby ją wydobyć, została uprzednio odkopana oraz pocięta na kawałki, co umożliwiło demontaż za pomocą liny diamentowej. W pracach rozbiórkowych pomagała nam maszyna należąca do Polskiego Ratownictwa Okrętowego, czyli żuraw Maja. Jest to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów. Na naszej budowie po kolei wyciągała z wody 16 fundamentów starego slipu. Największy element ważył ponad 90 ton - mówi Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI.

Prace przy budowie wnęki dokowej.


Zobacz, jak pracuje ogromny kafar w Stoczni Wojennej Zobacz, jak pracuje ogromny kafar w Stoczni Wojennej
Generalny wykonawca może się już pochwalić także wykonaniem całego zakresu robót kafarowych. Obecnie trwają roboty żelbetowe. Co istotne, udało się już też zabetonować kluczowy element - oczepy na głowicy. Poza tym równolegle postępują roboty branżowe.


- Wydobyto i zutylizowano zalegający zanieczyszczony grunt, co w połączeniu z demontażem slipu umożliwia nam otwarcie pełnego frontu pod roboty czerpalne. W najbliższym czasie planowane jest dokończenie prac żelbetowych, kontynuacja robót czerpalnych i branżowych, a także rozpoczęcie jednego z ostatnich elementów zadania - nawierzchni betonowych - dodaje Hubert Konkol, kierownik robót z NDI.  
Na koniec niezbędne będzie przestawienie doku pływającego z obecnej lokalizacji do nowo wybudowanej wnęki.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (29)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Ryszard Gretkowski

Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego Uniwersytetu Technologiczno- Przyrodniczego im.J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy. W latach 1993-1999 zajmował kierownicze stanowiska w firmie KAMIS lidera na polskim rynku przypraw, bezpośrednio uczestniczył w kreowaniu marki Kamis od początku jej istnienia na Pomorzu. Następnie w latach 1999-2009 kierował sprzedażą w firmie FORCAN S.A. Fabryka Opakowań Różnych w Tczewie oraz zajmował stanowisko Dyrektora Handlowego, a także Członka Zarządu FORCAN S.A. Jako...

Najczęściej czytane