• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Związkowcy z Auchan boją się o miejsca pracy. Bojkot to nie tylko memy w sieci

Wioletta Kakowska-Mehring
20 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Dane o płatnościach kartami PKO BP dobitnie pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. Dane o płatnościach kartami PKO BP dobitnie pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja.

To już nie tylko deklaracje w mediach społecznościowych, to spadek obrotów, na co wskazują dane banków i spadek natężenia ruchu zaobserwowany przez aplikacje zakupowe. Bojkot firm, które nie wyszły z Rosji, okazał się dla nich groźny. Doszło nawet do tego, że polscy związkowcy z handlowej "Solidarności" w obawie o utratę miejsc pracy już oficjalnie domagają się od prezesa Auchan Retail opuszczenia rosyjskiego rynku. Cóż, presja konsumencka to ogromna siła - ocenia Jacek Kotarbiński, ekspert w zakresie marketingu i zarządzania sprzedażą.



Czy bojkotujesz firmy, które pozostały na rosyjskim rynku?

Związkowcy z "Solidarności" właśnie zaapelowali do władz Auchan o wyjście z rynku rosyjskiego. W liście skierowanym do Edgarda Bonte, prezesa Auchan Retail, przywołują dane PKO BP wskazujące na spadek obrotów kartami tego banku we francuskiej sieci sklepów. Związkowcy podkreślają, że w związku z obserwowanymi spadkami liczby klientów obawiają się o miejsca pracy. Bo tu już nie chodzi o straty wizerunkowe, ale również straty materialne.

Czytaj też:

Bojkot rosyjskich firm. Rossmann i Netto wycofują produkty, a Eldis nakłada embargo



Na pytanie, czy popierasz bojkot firm, które nie wyszły z Rosji, większość odpowie, że tak. Okazuje się, że to nie tylko deklaracje w mediach społecznościowych. Dane o płatnościach kartami PKO BP dobitnie pokazują, że sieci, które pozostały aktywne w Rosji, mają niższą dynamikę obrotów niż konkurencja. Przed wybuchem wojny sieci te potrafiły notować nawet lepsze lub tożsame, co ich konkurenci.

Dane o płatnościach kartami PKO BP Dane o płatnościach kartami PKO BP

Portfel, czyli poważna "broń" w rękach każdego klienta



To nie koniec. Marka PanParagon, która jest twórcą aplikacji do przechowywania paragonów i prowadzenia statystyk zakupowych, przeprowadziła badanie liczby paragonów sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów, które zostały dodane do aplikacji. Z danych wynika, że udział procentowy paragonów, które pochodzą ze sklepów Auchan i Decathlon, spadał z tygodnia na tydzień.

- Największy regres w zakupach użytkowników widać w sieci Auchan. W ciągu dwóch tygodni zainteresowanie produktami z tego hipermarketu zmalało niemal o połowę. W sieci sklepów Decathlon spadki nie są aż tak spektakularne jak w przypadku Auchan - mówi Antonina Grzelak z aplikacji zakupowej PanParagon.

Zakupowym wyjątkiem jest jednak Leroy Merlin. Spadki w liczbie dodanych do systemu paragonów widać w okresie największego bojkotu w sieci, czyli w sobotę, 19 marca. Natomiast w kolejny weekend udział procentowy paragonów pochodzących z sieci Leroy Merlin wzrósł do poziomu sprzed dwóch tygodni.

- W przypadku sieci Leroy Merlin specyfika branży jest nieco inna. Być może ze względu na duże braki i wzrost cen produktów w sektorze budowlanym Polacy zwracają mniejszą uwagę na to, czy dany sklep jest bojkotowany, czy też nie. Możliwe, że w takiej sytuacji wygrywa jednak cena oraz dostępność towarów - wyjaśnia Antonina Grzelak.
Badanie ruchu w sklepach przeprowadzone przez aplikację Yanosik. Badanie ruchu w sklepach przeprowadzone przez aplikację Yanosik.

Aplikacja PanParagon oferuje także swoim użytkownikom wgląd do gazetek promocyjnych największych sieci sklepów w Polsce.

- Jeśli chodzi o gazetki promocyjne sieci Auchan, to również w tym aspekcie zauważyliśmy spadek zainteresowania wśród naszych użytkowników. Od 17 marca liczba kliknięć w tym obszarze spadła nawet o 75 proc. - mówi Antonina Grzelak.

Blokowanie opinii w sieci nie pomoże w sytuacji kryzysu



To kolejny dowód na to, że Polacy nie poprzestali na bojkocie tylko w internecie, ale pokazali go także w swoich działaniach.

- Okazało się, że czasem skromne, nawet jednoosobowe protesty, jak ten prowadzony przez Mateusza Zmyślonego (od red. - specjalista od marketingu, dyrektor kreatywny w Open Eyes Economy), który stał pod Decathlonem z kartką "wchodząc tu, popierasz wojnę", wystarczą. Najważniejsze, aby były zauważone medialnie. Bo media mogą zadać niewygodne pytania zarządom, mogą sprawę nagłośnić, wówczas marka jest zmuszona do reakcji. Pamiętajmy jednak, że firmy reagują dopiero, gdy zauważą spadek wyników, gdy niepokój o zyski i dynamikę wyrażą inwestorzy. Z punktu widzenia marki liczą się twarde fakty. Jeżeli nie będą widzieć w wynikach sprzedaży czy spadku reputacji konkretnych efektów, będą traktować takie bojkoty tylko w wymiarze społecznościowych incydentów, nic poza tym - ocenia Jacek Kotarbiński, ekonomista, ekspert w zakresie marketingu, rozwoju innowacji i zarządzania sprzedażą.

Pikieta pod Leroy Merlin, która odbyła się 19 marca.


Jeszcze nie wyszliśmy z szoku pandemicznego, a teraz mamy do czynienia z nowym wstrząsem. Jak zaznacza Jacek Kotarbiński, wojna Rosji z Ukrainą nie jest jednak "mało znaczącym konfliktem". Zwykle marki tłumaczą się, że nie angażują się politycznie. To mądra zasada, ale nie w sytuacji wojny.

- Niewiele korporacji zakładało w swoich planach działalności scenariusze wojenne. A teraz mamy do czynienia z czymś zupełnie nieporównywalnym do kryzysów marek, jakie znamy. Marki, inwestorzy nie byli gotowi na dokonywanie takich wyborów. Niestety, wiele z nich chce mieć ciastko i zjeść ciastko, a tak się nie da. Poziom zaangażowania firm zagranicznych w Rosji był duży. To był świetny rynek. Dziś Rosja z punktu widzenia marki kraju cały swój wizerunek już zdegradowała. Czym jest problem bojkotowanych artystów z moskiewskiego Teatru Bolszoj wobec dramatu dzieci z Mariupola? Czasem to wyjście nie jest takie proste, zwłaszcza jak zaangażowanie jest duże. Nie tak łatwo zamknąć fabrykę z dnia na dzień, czasem to może wręcz niemożliwe. Rosja straszy nacjonalizacją majątków, należy pamiętać, że to nie są łatwe decyzje. Jednak wówczas ważne jest spokojne działanie. Niestety, firmy nie potrafią się komunikować. Jedyne, co potrafią zrobić, to blokować opinie w mediach społecznościowych. Nawet nie próbują rozmawiać z ludźmi, a to duży błąd - dodaje Jacek Kotarbiński.

Opinie (590) ponad 20 zablokowanych

  • Ale jesteście ograniczeni. Smiech mnie ogarnia. Tymi wszystkimi przybytkami zarządzają 4 czy 5 korpo na swiecie prosze bardzo: BlackRock, State Street, Vanguard,Fidelity. W Gdansku np jest state street. Tam cisnijcie. I ustalcie kto zarządza np CH Riviera. Nie bd to proste.

    • 13 3

  • świetny artykuł. Idę na zakupy do Auchan

    trzeba wspomóc tych którym grozi bezrobocie

    • 21 8

  • liudzuie

    Chwała Polsce !!!!!!!!!!!!!!!!!11

    • 14 2

  • Bojkotuję (3)

    Raz na tydzień/półtora zostawiałam w Auchan 300/400 zł. W skali jednostkowej może to nie dużo, ale takich osób jak ja, omijających szerokim łukiem sklepy, które nie wycofały się z Rosji, jest więcej.

    • 8 18

    • lepiej wspomagac USA, ci to maja rozmach, zabili ponad 500 000 irakijczykow i swiat ich kocha, za ich oszustwa i mordowanie (2)

      • 4 3

      • (1)

        Skąd wiesz jakie są moje sympatie i antypatie polityczne. Wróżysz z fusów? Poza tym bojkotowanie jednych, nie jest tożsame z popieraniem drugich. Ty poniemajesh?

        • 1 4

        • O, trzem minusującym nie mieści się w głowie, ze jest coś więcej niż albo-albo :)

          • 0 1

  • (2)

    Ludziom juz calkiem odbija. Tak straszna ta wojna,ale pomyslmy o naszych rodakach zeby mieli prace. Teraz bedziemy niszczyc naszych bo biedni ukraincy?w rosji tez ludzie musza pracowac zyc to niczyja wina,ze wojna jest.
    Ciekawe jakbyscie sie wy czuli gdyby nagle ktos zakazal wam chodzic do pracy lub szukac nowa bo wojna w innym kraju. A kto oplaci wam rachunki kredyty jedzenie a na dodatek jak macie dzieci?

    • 18 6

    • W auchan popyt spada, gdzie indziej wzrośnie. To nie wina klientów, że Francuzi zachowują się tak, a nie inaczej.

      • 2 7

    • Ukraine to niech USA wspomaga, to USA wojuje z Rosja za pomoca ukraincow i ich azowcow

      • 2 2

  • Będąc w Oliwie omijam Leroy Merin (2)

    Jadą na przeciwko do Castoramy albo dalej do OBI

    • 9 11

    • to dobrze, bo samochodem nie mozna wjezdzac do sklepu, nawet ukraincom

      • 2 1

    • Kogo to obchodzi Janusz?

      • 1 2

  • Zero litości dla ściemniaczy (2)

    Omijam sklepy tych państw, które nie pomagaja UA i tych , które udają, że to robią.

    • 8 12

    • Jest jakiś obowiązek z tą pomocą dla UA? (1)

      • 1 5

      • Taki obecny trend

        • 0 0

  • Auchan w końcówce inionego roku pobiło rekordy

    w windowaniu cen w górę.
    Z dnia na dzień spadła im wtedy sprzedaż. Pamiętam te masy zdezorientowanych klientów, przyzwyczajonych do normalnych a nawet niskich cen, "zwiedzające" półki, przyglądające się towarom i cenom, i rezygnujące z zakupów. Widziałam te puste wózki, ten odwrót klientów. Sama zrezygnowałam.
    Przykład z brzegu: mleko modyfikowane Bebiko skoczyło z 38 na 48 zł! (Wołałam męża, żeby zobaczył na własne oczy, bo byłam zdumiona i prawie... rozbawiona i**otyzmem takiej decyzji.)

    No i mają teraz pustki w sklepie.

    Nie widać żadnego związku z wojną tam na wschodzie.

    • 8 5

  • Nie chcę pogłębiania skutków tej ich (ich!) wojny.

    Wybieram w takim razie te Decathlony i Auchany.

    • 10 5

  • Ludzie opanujcie się, tam pracują polacy i oni premii nie dostaną (1)

    Lub stracą pracę...

    • 17 6

    • Pracy jest duzo

      Nie tam to kupię gdzie indziej

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Jacek Kajut

Z wykształcenia inżynier elektryk, zbudował i rozwija jedną z najsilniejszych marek branży komunikacji elektronicznej w Polsce i Europie. Założona w 1988 r. firma VECTOR jest europejskim dostawcą rozwiązań dla dynamicznie rozwijającej się branży telekomunikacyjnej, oferuje zaawansowane systemy wykorzystywane w sieciach stacjonarnych i mobilnych. Firma specjalizuje się w integracji oraz produkcji rozwiązań, które pozwalają operatorom sieci świadczyć usługi multimedialne, takie jak telewizja...

Najczęściej czytane