• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT wybuduje kolejny terminal, ale już bez prezesa Wenzla

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Za kilka lat gdański terminal DCT ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".

W 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU, czyli największe na świecie. Właśnie podpisano umowę na dzierżawę gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal. To może być ostatni projekt prezesa terminalu, Borisa Wenzla.



W ubiegłym roku minęło pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Jednak ambicje są większe. Stąd decyzja o budowie drugiego terminalu, a właściwie kolejnego stanowiska do obsługi kontenerowców. Za kilka lat gdański terminal ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników", bo teraz już takie statki zamawiane są w stoczniach.

- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - twierdzi Jerzy Melaniuk, wiceprezes zarządu ZMPG SA. - Tylko w ubiegłym roku terminal ten zwiększył przeładunki o ponad 30 proc. W 2012 roku w DCT przeładowano prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych.

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak nie zdradzono szczegółów.

Czy trójmiejskie porty mają szansę stać się potentatami w branży transportowej?


Podpisana dziś umowa jest tzw. umowa przedwstępną. Teraz trafi ona do resortu skarbu, który na jej podstawie ma wydać decyzję i wówczas umowa stanie się wiążąca. Być może rozstrzygnie się to w ciągu półtora miesiąca.

- DCT od początku trzymało się harmonogramu jaki został wyznaczony, dlatego jestem pewien, że i tym razem wszystko przebiegnie zgodnie z planem - dodał Melaniuk.

Dziś terminal DCT współpracuje z duńskim armatorem Maersk Line, jednym z największych operatorów kontenerowych należących do koncernu A.P. Moller-Maersk. DCT obsługuje linię AE10 łączącą porty Dalekiego Wschodu z Europą. Co partner mówi o nowej inwestycji?

- Nie możemy jako armator komentować szczegółowo planów inwestycyjnych DCT Gdańsk. Współpracujemy od lat i z tej współpracy jesteśmy zadowoleni, dlatego oczywiście będziemy z uwagą śledzić wszelkie nowe inwestycje - mówi Tomasz Zwiercan, dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Europie Środkowej Maersk Line. - Na tym etapie nie możemy też komentować naszych własnych planów względem wykorzystania nowych możliwości przeładunkowych w DCT w kolejnych latach, ani tym bardziej planów innych armatorów. Z całą pewnością życzymy terminalowi DCT Gdańsk sukcesów związanych z planowaną inwestycją. Maersk Line popiera wszelkie plany rozwoju polskiej infrastruktury portowej, które powodują, że staje się ona coraz bardziej konkurencyjna, a obsługa w polskich portach bardziej efektywna. Przynosi to korzyści dla wszystkich stron, przede wszystkich jednak dla polskich przedsiębiorców - importerów i eksporterów - którzy będą w ten sposób sprawniej obsługiwani. Jest to też ważna inwestycja dla Portu, miasta i całego regionu.
Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie. Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie.

Władze DCT powtarzają jednak, że są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas ubiegłorocznej wizyty w Chinach delegacji przedstawicieli trójmiejskich portów i terminali z ministrem Sławomirem Nowakiem na czele, toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping. Być może to im będzie "dedykowany" nowy terminal? Cosco dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Szefowie Cosco już kilka razy wizytowali gdański port.

Budowa nowego terminalu to nie jedyne zmiany jakie nastąpią w DTC. Umowa podpisana w poniedziałek jest ostatnią umową jaką podpisze Boris Wenzel jako prezes DCT. W tym roku pożegna się ze stanowiskiem szefa terminalu.

- Złożyłem rezygnację ze stanowiska - powiedział Boris Wenzel. - Musiałem wybierać, albo poświęcić kolejne lata na rozbudowę DCT, albo rozpocząć nową przygodę gdzie indziej. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę powiedzieć, że przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali należących do Noatum Ports. Mój następca zostanie wybrany w najbliższych tygodniach.



25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT.

Miejsca

Opinie (115) 9 zablokowanych

  • suwnice (2)

    Żeby nie zapomnieli zakupić odpowiednich suwnic nabrzeżowych, co by wspomniane 18 tys. nie musiały się obracać żeby wyładować skrajne kontenery jak to jest dzisiaj :) Statek wpływa w środę wieczorem a dostępność kontenerów coraz częściej od soboty ;/

    • 9 4

    • zrobili 106 tys TEU w mies. (1)

      więcej kontenerów więc statek dłużej stoi proste

      • 6 1

      • stoi dłużej bo trzeba obrucić statek, żeby suwnice mogły sięgnąć kontenery których nie sięgały w pierwotnej pozycji statku

        • 2 0

  • Logiczne że taniej dowieżć towar kontenerowcem do Gdańska niż targać TIRami z Rotterdamu

    • 8 0

  • Prezesie-szkoda ze odchodzisz.

    Dziękujemy,życzymy powodzenia, nie zapomnij o GDAŃSKU.

    • 3 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane