• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej

Robert Kiewlicz
5 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych. Scorpeny są średniej wielkości okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem, przeznaczonymi do zwalczania żeglugi, okrętów nawodnych i podwodnych, atakowania celów lądowych, czy operacji specjalnych.

Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.



ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO. ORP Orzeł podczas manewrów sił NATO.
ORP Sęp na Atlantyku ORP Sęp na Atlantyku

- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów -
przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.

W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.

- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.

DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.

Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.

- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.

Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.

- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.

Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.

Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.

Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • Może by tak najpierw skończyć korwetę? (5)

    Czy plan jest taki żeby zacząć robić u-booty, w połowie przerwać, zacumować koło kadłuba korwety i rozpocząć budowę lotniskowca?

    • 18 0

    • korweta będzie stała w ogródku u Klicha (2)

      • 6 0

      • Nie u Klicha a u naszych admirałów, którzy do tej pory nie wiedzą jakie systemy uzbrojenia mają być na tym okręcie

        • 7 1

      • Nie wiem jaki duży ma ogródek, ale taka doniczka mogłaby się przydać.

        • 2 0

    • Powinni zrobić pancernik!

      Do walki to się i tak nie nadaje, a jaka by była atrakcja turystyczna!

      • 5 0

    • W muzeum MW jest w max sprzętu...

      ...po małej modernizacji w warsztacie Pana Kazia z Lęborka będzie jak znalazł do Gawrona. A jak wejdą w interes złomiarze to nawet uda się uzyskać niewidzialność żeby pasowało do reszty.

      • 0 0

  • Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992. (1)

    hehe. Najnowsze światowe standardy ad 1990. Rozumiem że PC 286 12 MHz na pokładzie ?

    • 8 0

    • poprawka

      nie PC 286 tylko 386 co wówczas było faktycznie najnowszym standardem

      • 0 0

  • Szkoda kasy na ten kikut zwany MW. Rozgonić to w cholere. (2)

    MW nie jest nam potrzebna. Potrzebujemy dobrego lotnictwa wzdłuż linii Bałtyku i tyle w tym temacie.

    • 5 10

    • Dobrze prawisz. Babda darmozjadów i nieudaczników!!!

      • 1 1

    • niepotrzebna MW

      Dlaczego ostatnio pojawiło się mnóstwo rozmaitych
      kawiarnianych strategów w rodzaju ,STP' ?
      To wynik słabości naszej Marynarki czy wypicie nadmiernej ilości absyntu ?

      • 0 0

  • Ta marynarka jest żałosna (2)

    to tylko niepotrzebne marnotrawienie publicznych pierniędzy w archaiczną i przestarzałą flotę która już dawno nie spełnia swojej roli, ta stara marynarka odparłaby co najwyżej atak piratow z krajów trzeciego świata a i tego nie jestem pewien

    • 8 5

    • (1)

      Jakbyśmy nie mieli tej marynarki to byśmy musieli piratom płacić haracz. MW RP właśnie służy do zwalczania piractwa morskiego i zwalczani takich potęg morskich jak Czechy czy Austria.

      • 8 1

      • Jeszcze Szwajcaria, Węgry, Mongolia i parę innych

        • 5 0

  • Trzy zasadnicze głupoty (3)

    Po pierwsze okret podwodny to nie kuter, czy drobnicowiec, albo nawet korweta. Stocznia bez żadnych doświadczeń w budowie takich okretów nie ma po co brac sie do ich budowy. A w Polsce nikt takich doswiadczreń nie ma. Jedyne co ma sens to zakup za granicą.
    Po drugie nie jest prawda, że "Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci". Liczy się cztery-pięć. To zalezy jak potraktować Holendrów. Tym niemniej przede wszystkim liczą się Szwedzi, którzy w odróznieniu od konkurencji nie produkuja okretów z ubiegłegoo wieku, tylko własnie ruszyli z op nowej generacji A-26.Kto chce wiedziec jaka jest wartość szwedzkich op, niech sobie sprawdzi co Gotland na manewrach wyprawiał z US Navy.
    Poza tym na Europie swiat się nie kończy. Chociazby Japończycy buduja bardzo dobre i nowoczesne okręty.
    A po trzecie pomysł modernizacji Kobbenów jest poroniony. Toto można zmodernizować do okrętu-muzeum, albo sztucznej rafy, ale jako okrety bojowe ich czas si edawno skończył.

    • 21 0

    • Za to warto pomyśleć o modernizacji Orła

      Rosjanie wstawiają między innymi ogniwa paliwowe w okrętach klasy KILO, które nadal są groźne.
      Szwedzi planują zwodować prototyp A26 w 2018, za to seryjne jednostki mają kosztować 200mln USD, czyli kilka razy mniej niż niemiecki U-214. Równie dobre są wypróbowane Gotlandy, do wzięcia "od ręki", czyli w ciągu 3-4 lat.

      A remont Kobenów to poroniony pomysł. Tzw "Jastrząb", bo to nazwa nieoficjalna, nie ma już co dawać na wymianę części pozostałym czterem jednostkom.

      • 6 0

    • kobben jest potrzebny aby owsiak wyciułał

      zanurzenie w tym złomie za kasę większą niż on sam jest wart hehe ..to jest dopiero majstersztyk !

      • 3 0

    • Pan dziecko, czy nastolatek???

      Pytam powaznie?! Okrety podwodne produkuja w Europie tylko Niemcy, Francuzi, Hiszpanie,Szwedzi,Wlosi, Holendrzy(dawno temu Walrus) i Rosja! Sa to kraje, w ktorych stocznie potrafia zbudowac OP! Tak naprawde, to sa to tylko Niemcy (TKNS) i Francuzi(DCNS), do ktorych wszystko nalezy! Tak zachwalany Gotland jest okretem przestarzalym w porownaniu do U- 214 czy Scorpene, o U- 212 A nawet nie wspomne,bo to inna bajka! Swoja droga, wlascicielem stocznii produkujacej Gotlanda jest TKMS! Jest to najtanszy i najmniej nowoczesny okret w portfolio TKMS, po U-212A i U-214! A co do Japonczykow, to ich OP sa wyjatkowo brzydkie, za duze na Baltyk i zacofane w porownaniu do francuskich i niemieckich! Reasumujac, mozna spokojnie stwierdzic, ze swiat konwencjonalnych OP zdominowany jest przez DCNS i TKMS!

      • 1 2

  • Oj panie autorze... (4)

    Pisze pan że jedynie 3 europejskie stocznie liczą się w budowie okrętów podwodnych...BZDURA! Nie wspomniał Pan o szwedzkiej stoczni Kockums a to moim zdaniem duże przeoczenie. Jak Pan nie ma wiedzy to proszę lepiej poszperać w poszukiwaniu informacji albo pominąć zagadnienie, bo wśród ludzi którzy coś wiedzą wystawia się Pan na śmieszność.

    • 9 2

    • (2)

      Kolego drogi, jakbyś się trochę pokusił o przegląd wieści tobyś odnalazł informacje że Stocznia Kockums jest własnościa w tej chwili firmy niemieckiej zwanej HDW a resztę sobie dopowiedz

      • 0 1

      • a HDW należy do ThyssenKrupp (1)

        • 0 0

        • Aj tam, aj tam i tak wszystko kończy się w Hajfie

          albo Tel-avivie

          • 3 1

    • Swedzkie najlepsze

      zdecydowanie Szwedzi są nr 1

      • 1 0

  • Przekręty Wojenne

    w polsce budują Przekręty Wojenne nie okręty

    • 8 0

  • smiech

    w naszej kochanej Polsce to mozemy wybudowac co najwyzej kajaki.słuzyłem w mw w gdyni.Katastrofa.ta nasza flota to jakas fikcja.zadnej sily bojowej.za duzo zlodzeji wszedzie.nie damy rady

    • 7 1

  • za duzo wodzów za mało indian

    oksywie wygląda nędznie, metalowiec obok smetny sęp. dowództwo mw to już inna sprawa-budynek jak byśmy byli potęgą na 5 lotniskowców, no 2gi pentagon

    • 7 0

  • POWIEM TYLKO JEDNO

    Cala armia polska powinna się poddać i opowiedzieć się za państwem neutralnym ,bo niedługo to plemiona afrykańskie nas podbiją .Zobaczcie ile byśmy zaoszczędzili.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy...

Najczęściej czytane