• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

MON negocjuje z naszymi stoczniami, czyli Kormoran "upolowany"

Wioletta Kakowska-Mehring
6 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane. Marynarka Wojenna posiada trzy niszczyciele min – ORP Mewa, ORP Czajka i ORP Flaming (na zdjęciu). Są to jednak okręty wybudowane w latach 60., choć na przełomie wieku zostały gruntowanie zmodernizowane.

Konsorcjum, na którego czele stoi Remontowa Shipbuilding będzie negocjować z Ministerstwem Obrony Narodowej kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II. Decyzję w tej sprawie podjął szef resortu Tomasz Siemoniak. Jest więc szansa, że to trójmiejskie stocznie "uzbroją" naszą Marynarkę Wojenną.


Czy Marynarka Wojenna doczeka się niszczycieli min?


- Wniosek akceptujący rozpoczęcie rozmów z zawiązanym konsorcjum zatwierdzono 25 stycznia - potwierdza ppłk Małgorzata Ossolińska, z Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Remontowa Shipbuilding zawiązała konsorcjum ze Stocznią Marynarki Wojennej na początku roku. Do dwóch stoczni dołączył jeszcze Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni oraz Centrum Techniki Okrętowej. Teraz konsorcjum zajmie się doprecyzowaniem oferty, a negocjacje mają się rozpocząć jeszcze na wiosnę tego roku.

- Oceniliśmy, że po połączeniu sił na rzecz tego projektu, mamy duże szanse na pozyskanie tego kontraktu - mówi Andrzej Wojtkiewicz, prezes Remontowa Shipbuilding. - To byłby dobry przykład partnerstwa prywatno-publicznego.

To bardzo korzystny dla naszych stoczni zwrot w sprawie. Temat budowy trzech okrętów, typu Kormoran II powrócił pod koniec ubiegłego roku. Wydawało się, że zadanie to wykona niemiecka stocznia Fr. Lürssen Werft GmbH&Co. KG z Bremy, która jako jedyna była w stanie spełnić wymagania stawiane przez MON. Przede wszystkim chodziło o doświadczenia w budowie okrętów ze stali niemagnetycznej.

Nasze stocznie już wcześniej wyraziły zainteresowanie tym kontraktem, ale w innych "konfiguracjach". Chęć wzięcia udziału w postępowaniu zgłosiły Remontowa Shipbuilding SA, Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia SA, Ośrodek Badawczo Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej z Gdyni (wspólnie ze Stocznią Remontową Nauta, Stocznią Marynarki Wojennej i Centrum Techniki Okrętowej) oraz PBP Enamor z Gdyni. Niestety, wówczas szanse polskich oferentów oceniano nisko. Po pewnych przetasowaniach udało się jednak stworzyć konsorcjum, które ma szansę i przystępuje do negocjacji. A i jak się okazuje dla stoczni z Gdańska stal niemagnetyczna też nie jest obca.

- Takiego materiału używa się do budowy jednostek do przewozu chemikaliów. My takie statki też mamy w swoim portfolio - twierdzi prezes Wojtkiewicz i dodaje, że niemiecka stocznia ma doświadczenie ze stalą niemagnetyczą, ale ma też... dobry marketing.

Nie rezygnuje też Stocznia Remontowa Nauta. Jak podał branżowy portal altair.com.pl, pod koniec stycznia "Nauta zaproponowała resortowi obrony swój własny trzywariantowy projekt budowy niszczycieli min - podstawowy ze stali małomagnetycznej oraz z kompozytów węglowych lub z aluminium".

A może jeszcze inny wariant?

- Spośród siedmiu zgłoszonych podmiotów wyrażających chęć udziału w przedsięwzięciu, cztery - Remontowa Shipbuilding, SMW w upadłości likwidacyjnej, OBR CTM i CTO zawiązały konsorcjum przedstawiając otwartą umowę konsorcjalną, do której mogą w każdej chwili dołączyć pozostałe trzy spółki tj. SSR Gryfi, SR Nauta i PBP Enamor - powiedziała ppłk Małgorzata Ossolińska.

Kormoran II to nowoczesny niszczyciel min. Procedura wyboru technologii kadłubów tych jednostek miała ruszyć na początku 2008. Jednak dopiero w 2011 roku Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił stocznie potrafiące budować okręty ze stali niemagnetycznej do zgłaszania chęci uczestnictwa w negocjacjach na wykonanie pracy rozwojowej "Nowoczesny niszczyciel min Kormoran II". W założeniu Kormoran II miał być okrętem o wyporności 650-750 ton, o wymiarach: długość - około 60 m, szerokość - około 10 m, zanurzenie - około 2,6 m. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 16 węzłów, a zasięg pływania powyżej 2,5 tys. mil morskich.

Miejsca

Opinie (44)

  • Proszę poczytać Drydock Magazine

    i wtedy przekonasz się jakie lata świetlne są między Remontową z Gdańska a tą stocznią z Gdyni

    • 6 0

  • Czego to w Polsce nie wymyślą!

    Tak liczne konsorcjum nie ma sensu. Ten projekt budowy trzech okręcików nie "wykarmi" tylu podmiotów, którym chodzi głównie o przedłużanie ich rachitycznego bytu (nie licząc gdańskiej remontówki). Zwłaszcza byt Stoczni MW powinien już zostać zakończony, a syndyk, wespół ze stoczniowymi związkowcami, bawi się w przedłużanie ciągnięcia kasy w nieskończoność.
    Ewentualna decyzja powierzenia budowy okrętów takiemu bezsensownemu konsorcjum spowoduje, że efekt całej akcji będzie podobny jak naszego "sławnego" Gawrona.

    • 16 0

  • (2)

    Udział SMW jest warunkiem koniecznym... w innym przypadku stocznia remontowa nie miałaby najmniejszych szans na dostanie tego kontraktu. To dość oryginalny pomysł budowy okrętu przez mieszaninę 1 rzetelnego i doświadczonego podmiotu z 3 ...... (uzupełnij sam). W remontowej nie zarządzają idioci więc zdają sobie sprawę ile będzie musiał kosztować produkt finalny (4 podmioty budują 3 niewielkie, wyspecjalizowane i niemal nieuzbrojone okręty) aby każdy się najadł. Reasumując konsorcjum "udźwignie" budowę niszczyciela min i okręty powstaną. Ceną budowy w kraju w oparciu o SMW i podobnych będzie jednak to, że pierwsza jednostka będzie kosztowała tyle co 3 z półki kupione zagranicą. Jest to możliwe tylko gdy płaci MON dla którego wydanie kasy w kraju ma najwyższy priorytet.

    • 9 3

    • Jaka znowu stocznia remontowa? Remontowa Shipbuilding jest stocznią produkcyjną, a człon "Remontowa" ma od nazwy grupy do której należy...

      • 0 0

    • brak-i o to chodzi,zeby pieniadze wydawac w Polsce.nawet jesli technologicznie bedzie to niewiele gorsze ale daje prace ludziom.przeciez stocznia to montownia-daje prace dla wielu ludzi i zakladow podobnie jak np fabryka samochodow.jak zbuduja to ni niemcy to Polacy pojda na bezrobocie.czy o to chodzi????????poza tym jeden projekt bedzie gorszy,ale zarobia pieniadze,zainwestuja w lepsze biuro projektowe i nastepny bedzie lepszy.

      • 0 0

  • Przykro mi to pisać ale Marynarka Wojenna " nie istnieje ". (1)

    Te jednostki które mamy niestety ale nadają się tylko do muzeum.Nie mamy ani jednej nowoczesnej jednostki.Piorytetem powinien byc zakup nowoczesnych okrętów podwodnych (atomowych ) z rakietami tomahawk i kruz.Okrety te powinny (w razie zagrożenia naszego kraju) być gotowe urzyć tych rakiet i nawet putin by się nie odwazył nas zatakować wiedząc że mu na kreml spadnie rakiera.

    • 3 5

    • obudź się książę, bo śnisz jakieś koszmary

      • 1 1

  • A ja się pytam dlaczego...

    ktokolwiek w tym kraju zastanawia się czy budować okręty w POlsce czy w Niemczech? To powinno być z góry jasne, nasze okręty budujemy u nas!

    • 11 0

  • Najpierw zniszczyli Polskie stocznie a teraz chca budować okrety!!

    Biedzie jak z gawronem najdozszy okert na świecie i niedokonczony! To juz lepiej albo całkowicie zrezygnowac albo zamówic w stoczni na zachodzie!! Bo inaczej to bedzie jak z gawronem tylko wyciagniecie kasy podatnika dla kolesiów!!

    • 8 3

  • Na przełomie wieku zostały GRUNTOWANIE zmodernizowane

    • 1 1

  • Marynarka Polska

    Nasza flota choć nieduża to dopłynie do Obłuża hehehe

    • 8 0

  • Kormorany

    I dobrze , że będą budowane w Polsce te okręty. Stocznia Północna ma doświadczenie i potencjał techniczny do budowy takich jednostek. Plany ARP i MARS-a by budowę wykonała Stocznia NAUTA na całe szczęście idą w zapomnienie.Przecież w tej Naucie nie nikogo kto by znał się na budowie statków.Obecnie obok 12 dyrektorów na 288 pracowników tworzy się klub AA, do którego dołączył Mr Mussol , świetny zespól Stach, Pijak etc. dobrana kompania.
    I tylko stoczni żal a i ludzi tam pracujących szkoda. Już niedługo dopną swego - pogonią Mr Greena i wszystko darmo oddadzą dla sąsiadów.. ech ...

    • 19 0

  • Czy okręt na zdjęciu jest prawdziwy? Czy to wehikuł czasu?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu...

Najczęściej czytane