stat

Nowy terminal promowy w Gdyni. Na razie na wizualizacjach


Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie, ale wiadomo, jak będzie wyglądał. Zarząd Portu Gdynia pokazał wizualizacje nowego terminalu promowego planowanego na Nabrzeżu Polskim.


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?
Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?

to dobry pomysł, zwłaszcza, że nowy terminal będzie bliżej centrum miasta

64%

to ma sens, bo pozwoli rozwinąć się terminalom kontenerowym

17%

ryzykowny pomysł, a co jeśli Stena Line wycofa się z Gdyni

10%

są pilniejsze inwestycje w porcie

9%

Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł. Niestety, to właśnie procedury unijne i uzgodnienia z Komisją Europejską mają według oficjalnych zapewnień władz portu blokować na ten moment budowę.

Czytaj też: Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co jeszcze oprócz KE stoi na przeszkodzie? Potrzebne są też ostateczne deklaracje ze strony Steny Line, armatora, który ma użytkować terminal, o czym informowaliśmy we wrześniu ub. roku.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII. Na przestrzeni 20 lat przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Dodaj zdjęcie do artykułu
Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Tytuł:
Treść:
Autor (opcjonalny):
E-mail (opcjonalny):
Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Opinie (razem: 109)

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Moim zdaniem

Strefa start-up

Najczęściej czytane