• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy terminal promowy w Gdyni. Na razie na wizualizacjach

Wioletta Kakowska-Mehring
15 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
  • Tak ma wyglądać nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.
  • Nowy terminal promowy w Gdyni.

Wciąż nie wiadomo, kiedy dokładnie powstanie, ale wiadomo, jak będzie wyglądał. Zarząd Portu Gdynia pokazał wizualizacje nowego terminalu promowego planowanego na Nabrzeżu Polskim.


Jak oceniasz pomysł budowy nowego terminalu promowego?


Obecnie terminal promowy znajduje się przy Nabrzeżu Helskim zobacz na mapie Gdyni w sąsiedztwie terminali kontenerowych BCT i GCT. Nowy przy Nabrzeżu Polskim zobacz na mapie Gdyni poprawiłby komfort, ale też wpłynąłby na oszczędności dla armatora. Byłby on dużo bliżej centrum miasta. Do tego usytuowanie terminalu promowego bardzo blisko wejścia do portu skróciłoby nawet o pół godziny czas rejsu do i ze Szwecji. A czas postoju jest kluczowy. Optymalne jest zmieszczenie się w 120 minutach. To czas od wejścia do portu i wyjścia w kolejny rejs. Szybka obsługa w porcie to niższe koszty.

Koszt budowy terminalu według dzisiejszych szacunków to 155 mln zł, z czego unijne dofinansowanie ma wynieść 91 mln zł. Niestety, to właśnie procedury unijne i uzgodnienia z Komisją Europejską mają według oficjalnych zapewnień władz portu blokować na ten moment budowę.

Czytaj też: Nowy gdyński terminal promowy w zawieszeniu

O planach budowy nowego terminalu promowego władze portu poinformowały w lutym 2013 roku. Wówczas zakładano, że będzie gotowy w połowie 2016 roku. W maju 2015 roku, kiedy obchodzono 20-lecie działania linii Gdynia-Karlskrona Stena Line mówiono, że budowa ruszy w ciągu najbliższych miesięcy, że wystarczy wcisnąć "guzik", bo większość infrastruktury już jest. Co jeszcze oprócz KE stoi na przeszkodzie? Potrzebne są też ostateczne deklaracje ze strony Steny Line, armatora, który ma użytkować terminal, o czym informowaliśmy we wrześniu ub. roku.

Stena Line współpracuje z gdyńskim portem już od 1995 roku, kiedy to w maju w swój pierwszy rejs z Karlskrony do Gdyni wyruszył prom Lion Queen. Obecna baza promowa zlokalizowana jest przy Nabrzeżu Helskim II, przy Basenie VIII. Na przestrzeni 20 lat przeprawa ta stała się ważną trasą między Polską a Skandynawią. Dzięki szybkiemu rozwojowi infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz krajów, to połączenie pozwala na regularny transport w obu kierunkach, jednocześnie ułatwiając dalszą podróż towarów m.in. do Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, Ukrainy, Turcji czy na Bałkany.

Miejsca

Opinie (110)

  • juz teraz rano przejechac droga Wisniewskiego to jest szok

    a jak dojda jeszcze ciezrwoki z promu, auta z promu to korek murowany.

    • 8 1

  • GD vs GA

    Porównując ilość inwestycji w GD a w GA sądzę ,że już niedługo w Gdyni wrony dokonają zwrotu a psy zaszczekają od strony ogona.

    • 9 3

  • Nie dla przenosin (2)

    Prom obecnie jest atrakcją turystyczną, bo wygląda przepięknie przy estakadzie. Atrakcją przede wszystkim dla mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Raz w roku dla widzów Open aira. Każdy kto płynął wie że najciekawszy moment rejsu w Polsce to właśnie przeciskanie się przez kanały do estakady, większość ludzi stoi na zewnątrz i obserwuje pracę portu. To piękne i romantyczne. Za wydanie z budżetu Gdyni 60 milionów pln w zamian co? Oszczędności dla armatora znikome.
    Szczurek nie odbieraj mieszkańcom dzielnic północnych widoku wpływającej Steny.

    • 4 5

    • widziałaś to wiele razy, teraz niech inni oglądają wejście @

      • 1 0

    • Jeden kapitan ze Steny tak się przeciskał, że suwnicę uszkodził

      Dlatego drogie statki jak promy i wycieczkowce mają łatwe wejście do portu, organizuje się przystanie w taki sposób, aby manewrowanie statkiem było jak najprostsze. Armatorzy nie chcą ryzykować kolizją, bo to bardzo dużo kosztuje w przypadku takich statków

      • 0 0

  • prom powinnen wyplywac z Wladyslawowo (1)

    Prom straci 3 . 4 godzine bo musze mijac Hel. Szkoda czasu

    • 3 0

    • Jak zapewnisz sprawny dojazd drogą szybkiego ruchu

      I pogłębisz port i zbudujesz długie nadbrzeża to proszę bardzo. Ca. budowy może z 10 mld zł. Nie zapomnij o OPAT.

      • 0 0

  • (1)

    miasto wizualizacji - żeby zbudować nowy terminal w Gdyni to niby "niedasię" ale żeby wydać na bzdurne lotnisko w sąsiedniej gminie to to już się dało

    • 5 1

    • festiwal w sąsiedniej gminie też da się :)!

      Tylko 6 milionów złotych :).

      • 1 0

  • Nie wiadomo kiedy powstanie! Czyli w Gdyni standard, planowanie, wizualizacje i na tym koniec.

    • 3 0

  • Gdyby zebrac "do kupy" wszystkie wizualizacje dotyczace Gdyni z ostatnich 5-10 lat, to bylby Dubaj Polnocy. (3)

    ...a w realu jest Sosnowiec.

    • 8 1

    • Zaraz dowiesz sie ze jestes piso-ruskim nieudacznikiem alkoholikiem...

      ... poczekaj tylko az pracownicy UM przyjda do pracy.

      • 3 0

    • Sosnowiec ma wyższy budżet miasta i więcej inwestycji! (1)

      • 2 0

      • Chcialbym z tego miejsca przeprosic Sosnowiec, za przyrownanie do niego Gdyni.

        • 2 0

  • Gdzie węgiel przeniosą, tam tak ładnie teraz (1)

    Na ulicy Polskiej jest tak ładnie, czarny asfalt, czarny chodnik, czarna trawa. Biały prom też będzie czarny. Port Gdynia powinien nastawić się na przeładunki towarów mniej szkodliwych dla ochrony środowiska w centrum miasta.

    • 3 1

    • zielonym do góry... czy na pewno?

      Port Gdynia musi się nastawić na przeładunki jakie przynoszą dochód.
      I to jest jedyne kryterium funkcjonowania. Nikt nie jest zmuszany do mieszkania w Porcie...

      • 1 0

  • Prom ten powinien płynąć też na Obłuże bo korki są coraz większe

    • 0 0

  • Dobry pomysl

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane