• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Orzeł" do remontu, czyli gdyńska stocznia znów pracuje dla wojska

Wioletta Kakowska-Mehring
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych. ORP "Orzeł" przeznaczony jest przede wszystkim do zwalczania okrętów podwodnych.

Stocznia Marynarki Wojennej znów powróciła na rynek remontów jednostek dla wojska. We wrześniu m.in. zakład rozpocznie remont okrętu podwodnego ORP "Orzeł". Czy to początek odnowy gdyńskiej stoczni?


Czy Stocznia Marynarki Wojennej przetrwa?


ORP "Orzeł" jest największą i jednocześnie najmłodszą polską jednostką podwodną. W ramach umowy zawartej z Komendą Portu Wojennego Gdynia Stocznia Marynarki Wojennej dokona na okręcie naprawy zbiorników balastowych 1 i 11 wraz z regulacją windy kotwicznej oraz naprawy tzw. przetwornic ogólnookrętowych PO-20-50 i PO-20-400. Remonty okrętu ORP Orzeł niemal od początku wcielenia do Marynarki Wojennej RP wykonuje gdyńska stocznia. To jednak nie jedyny kontrakt zawarty z MW.

Po koniec czerwca Stocznia ukończyła remont okrętu ORP "Gniezno". Remont realizowany był przez konsorcjum SMW i Stoczni Remontowej "Nauta". Zakres remontu obejmował przede wszystkim modernizację Zintegrowanego Systemu Łączności poprzez m.in. przebudowę niemal od podstaw kabin radio i krypto. Ponadto przeprowadzono remont generalny układu napędowego, uzbrojenia, zespołów prądotwórczych, wymianę wielu urządzeń i mechanizmów pomocniczych oraz elementów systemów okrętowych. W celu poprawy warunków służby załogi wykonano gruntowną modernizację pomieszczeń załogi, zamontowano nowy system klimatyzacji pomieszczeń okrętowych. Wyremontowany i wyposażony w nowoczesne urządzenia okręt powrócił do służby 1 lipca 2013 r.

Trwa z kolei remont zbiornikowca paliwowego ORP "Bałtyk". Jest to jednostka przeznaczona do transportu i przechowywania materiałów pędnych i smarnych, a także do zaopatrywania innych okrętów w te produkty w portach i na morzu. Prace na okręcie mają się zakończyć do połowy sierpnia. ORP "Bałtyk" to szczególna jednostka dla gdyńskiej stoczni, bo przez nią zbudowana. Zbiornikowiec został zwodowany w 1988 roku, a wszedł do służby w 1991 roku.

Pod koniec czerwca SMW zawarła umowę z Komendą Portu Wojennego Gdynia na remont trałowca bazowego projektu 207M (TRB 646). Remontowany okręt jest ostatnim z siedemnastu trałowców projektu 207 zbudowanych przez Stocznię Marynarki Wojennej. Kadłub okrętu jest wykonany z laminatu poliestrowo-szklanego. Jednostka ta jest przeznaczona do poszukiwania i niszczenia min kontaktowych i niekontaktowych. Remont będzie realizowany do końca czerwca 2014 r.

W ostatnim czasie w Stoczni zrobił się także ruch w dziedzinie remontów cywilnych. Wyremontowano masowiec "Pilsum" dla niemieckiej firmy Reederei Erwin Strahlmann, chemikaliowiec "Antracyth" dla Unibaltic Shipping Limited Cyprus/Unibaltic Ltd. Szczecin, rosyjski chłodnicowiec "Arctic Princess", drobnicowiec "Ostanhav" dla szwedzkiego armatora Erik Thun AB, szalandę dla Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Na początku lipca zakończono remont chłodnicowca "Green Concordia" norweskiego armatora Green Shipping AS c/o Green Management.

Remonty to jednak nie wszystko. Stocznia liczy na budowy. Po pierwsze z powodu wznowienia prac nad okrętem patrolowym "Ślązak", po drugie... dzięki udziałowi w programie zbrojeniowym Marynarki Wojennej. W konsorcjum z Remontowa Shipbuilding Stocznia Marynarki Wojennej stara się o kontrakt na budowę niszczycieli min Kormoran II.

W kwietniu 2011 roku Sąd Gospodarczy w Gdańsku ogłosił upadłość likwidacyjną Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Sąd uznał, że porozumienie stoczni z wierzycielami i spłata zadłużenia jest niemożliwa. Od 2009 roku stocznia znajdowała się w procesie upadłości układowej. Realizowany był program restrukturyzacji. Jednak sąd uznał, że ten plan się nie powiódł. Ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, pozostałymi dysponuje Ministerstwo Obrony Narodowej, którego zamówienia stanowiły podstawę działalności firmy. Dziś w SMW pracuje ok. 700 osób. Stocznia przeszła spore zmiany w ostatnim czasie. Uszczuplono załogę, sprzedano część majątku.

Miejsca

Opinie (54)

  • Orł wylądował (1)

    "Orzeł" wyladował....uwaga orzeł wyladował, w doku nr 2 w gdanskiej stoczni remontowej :) To własnie tam przeprowadzany bedzie remont.

    • 1 2

    • bo to atrapa była:) prawdziwy Orzeł uż dawno sprzedany jest...

      • 0 0

  • Stocznia by odżyła... (5)

    ...gdyby zlikwidowano związki zawodowe i zwolniono ich przewodniczących.

    • 113 22

    • G.prawda

      KW -Oczywiście wszystkiemu złu winne związki zawodowe, Najlepiej by było gdybyś ty był właścicielem a reszta orała by dla ciebie po 20 godzin dziennie !!!

      • 0 1

    • Tra la la

      Nic by to nie dało. Popatrz na Francję. Tam związki to 80% społeczeństwa a zobacz jak stoją ich stocznie. Tu raczej decydująca jest mentalność ludzka. Bo niestety Polak tylko patrzy żeby inny nie miał lepiej niż on sam a już komuś się lepiej powodzi to albo złodziej lub cwaniak.

      • 5 0

    • (1)

      Wasz idol Kaczyński nigdy się za to nie zgodzi, bo straciłby głosy związkowców.

      A wygrana w wyborach jest dla niego ważniejsza niż dobro Polski.

      • 22 11

      • leming jak by zwoniony wszystkich POlityków to by cały kraj odżył!

        ale leming żyje w matrixie Donalda na Rajskiej zielonej wyspie kolesiów PO

        • 5 12

    • Oby ten remont się nie skończył jak zwykle.
      A co z naszą nowo budowaną jednostką w którą włożyliśmy grube miliony ??

      • 12 2

  • Gdańszczanin (3)

    A Polar Explorer dla Norwega nadal stoi . Na a poza tym nasz ORZEŁ wymaga coraz częstszych remontów w sumie od ostatniego minęły tylko 3 lata.

    • 12 4

    • Starość

      nie radość młodość nie wieczność !!!

      • 0 0

    • Polar to teraz Southern Explorer

      Stoi bo armator zbankrutował lub zerwał kontrakt i sprawa wylądowała w sądzie.

      • 1 0

    • ORZEŁ

      młodszy już nie będzie a Kobeny to już też starocie !!!!!

      • 7 0

  • Czemu w artykule nie ma ani słowa o tym że to rosyjska (radziecka) konstrukcja> Niewygodne co? (2)

    Gdyby to był amerykański albo niemiecki statek na pewno by coś napisali, a tak przeciętny czytelnik pomysli że to polski statek

    • 18 14

    • Wielki

      wstyd o tym napisać a jest jednak najlepszy , zgroza i tragedia , polskie rządy same szukają guza z Rosją !!

      • 1 0

    • okręt nie statek, tłuku

      i nie łódź podwodna

      • 11 0

  • (2)

    jakie to zenujace ze po 30 latach grubej kreski i wiecznych reform dalej przy wladzy sa kolesie a wszystko jest zlikwidowane

    Stocznia Gdynia jest w upadlosci i najpierw potrzebuje gruntownej reformy polaczonej z zatrudnieniem kompetentych ludzi do zarzadu (zadnych tam PO/PSL kolesiow)

    a ORP Orzel potrzebuje nie takiego picowania tylko gruntownego remontu
    poniewaz obecnie jego wartosc bojowa jest juz bardzo mala
    mimo iz nalezy wprost powiedziec ze jest to jedyny majacy jakokolwiek wartosc okret Rzeczypospolitej
    co tez duzo mowi o tej naszej tzw "niepodleglosci"
    problem zremontem ORLA jest taki ze najlepiej by go dokonali Rosjanie bo wowczas bylby polaczony z kompleksowym unowoczenieniem jednostki (elektononika, konsole, systemy uzbrojenie)
    ale przy obecnej wasalnej wladzy ktora tak "swietnie" zorganizowala lot do Smolenska to moze lepiej to sobie podarowac...

    • 6 1

    • oczywiście...PiS wolał po 600mln rocznie walić z Państwowej kasy na stocznię żeby mieć związki cicho (1)

      • 1 2

      • slusznie slusznie - wszyscy wiemy ze od 6 lat "rzadzi" pis
        a co na to specjalista?

        • 1 0

  • moze wyremontujmy czołg co na grunwaldzkiej stoi

    prosze mi wytlumaczyc po co inwestowac w cos co w razie konfliktu samo zatonie. co my moemy z tym przestarzalym sprzetem ani nas nie obroni ani nie zaatakuje poprostu skarbonka bez mozliwosci zwrotu.poprostu tego nie rozumiem

    • 3 2

  • Orzeł jest najmłodszą polską jednostką podwodną. (1)

    commissioned w 1986 bodajże? Czyli 27 lat temu

    • 13 3

    • bylem na

      • 1 0

  • (1)

    temat stoczni mar.woj. jest już zbyt nudny..jest to zakład w likwidacji i mowa o dalszej działaloności tej firmy z tą zalogą nie ma sensu.Zlikwidować w końcu tę stocznię i wybudować w tym miejscu osiedle mieszkaniowe dla dobra miasta. Sztuczne utrzymywanie tej stoczni to farsa.. temat Orła i innych remontowanych jednostek w tym zakładzie to temat na sezon letni, czyli ogórkowy.

    • 4 5

    • czy to mozliwe

      zeby byc takim durniem?eeee.udajesz tylko.niemozliwe zeby byc takim kretynem

      • 3 0

  • dzisiaj mialem okazje podziwiac nasz flote wplywajac do Gdyni,,,przykre wrazenie po wizycie w Karlskronie :( z okretow podwodnychu nas zauwazylem dwa,,,jeden w porcie, wygladal jakby zostal osadzony na dnie - tylko kisk wystawal,,,,i jeden koben w msw

    • 1 2

  • wladzunia obudzila sie i dale swojej specjalistycznej stoczni zlecenia

    "Stocznia Marynarki Wojennej znów powróciła na rynek remontów jednostek dla wojska" - ta stocznia niema nic wspólnego z działalnością rynkowa ,tak jak wojsko nie jest zadaniem tej stoczni przynosić dochód właścicielowi

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marcin Lewandowski

Prezes zarządu Grupy GPEC, firmy z branży energetycznej. Doświadczenie zdobył na stanowiskach...

Najczęściej czytane