• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port Gdynia skorzysta na sprzedaży Stoczni Marynarki Wojennej

Wioletta Kakowska-Mehring
14 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Masowiec wyposażony w żagle zawinął do Gdyni
Dzięki obrotnicy poprawią się parametry manewrowe w porcie, czyli najprościej wyjaśniając, będą mogły zawijać do portu większe statki. Dzięki obrotnicy poprawią się parametry manewrowe w porcie, czyli najprościej wyjaśniając, będą mogły zawijać do portu większe statki.

Port Gdynia skorzysta na przejęciu Stoczni Marynarki Wojennej przez Stocznię Wojenną, spółkę celową Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Wiele wskazuje na to, że dzięki tej transakcji port dużo mniej zapłaci za nową obrotnicę. Prowadzone są też rozmowy na temat zakupu części terenów po SMW.



- Ze wstępnych rozmów z przyszłym właścicielem Stoczni Marynarki Wojennej wynika, że nie będziemy musieli przygotować dla stoczni nowego stanowiska dla doku pływającego. Dzięki temu zaoszczędzimy ok. 40 mln zł - powiedział Grzegorz Dyrmo, wiceprezes i dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem ZMPG.
Konieczność przygotowania nowego stanowiska dla doku pływającego należącego do SMW była najdroższym punktem projektu budowy nowej obrotnicy. Po wyburzeniu pozyskanego przez port Nabrzeża Gościnnego i pirsów, mówiło się o potrzebie przygotowania nowego miejsca dla doku. Chodziło o nieograniczanie zdolności produkcyjnych SMW. Inwestycja miała kosztować 65 mln zł, ale po rezygnacji z odbudowy miejsca dla doku uda się całość zamknąć w kwocie 25 mln zł.

Dzięki obrotnicy poprawią się parametry manewrowe w porcie, czyli najprościej wyjaśniając, będą mogły zawijać do portu większe statki. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie parametrów nawigacyjnych umożliwiających zawijanie do Portu Gdynia dużych statków kontenerowych obsługujących bezpośrednie połączenia Europa - Azja. Istniejące obrotnice, w zależności od przyjętych współczynników bezpieczeństwa, pozwalają na zawijanie do portu statków o długości 300-330 metrów. Po powiększeniu obrotnicy nr 2 wielkości te wzrosną do 370-400 metrów. Na tę inwestycję czekają przede wszystkim gdyńskie terminale kontenerowe - BCT i GCT.

- Niestety, być może trzeba będzie ogłosić nowy przetarg, bo zmieniły się warunki. To trochę opóźni prace, ale mamy nadzieję, że całość będzie gotowa w pierwszym kwartale przyszłego roku - dodał Grzegorz Dyrmo.
Przypomnijmy. Na początku lutego tego roku w odpowiedzi na ogłoszenie o sprzedaży majątku Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni ofertę złożyła PGZ Stocznia Wojenna z siedzibą w Radomiu należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Oferta została przyjęta. Trwa proces zakupu, który ma się zakończyć na początku kwietnia. Wówczas przyjdzie czas na konkrety w sprawie przyszłości Stoczni Marynarki Wojennej, terenów po niej i doku pływającego. Port Gdynia nie wystartował w przetargu, ale wciąż ma prawo pierwokupu tych działek i wiele wskazuje na to, że kupi część już od nowego właściciela.

- Okazuje się, że według wstępnych analiz cały teren nie będzie potrzebny nowemu właścicielowi SMW. Jednak na konkrety trzeba jeszcze poczekać, palcem na mapie jeszcze tego nie rysowaliśmy - powiedział Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - Mam jednak nadzieję, że będzie szansa na powiększenie portu może nawet o 20 hektarów.
Dla Portu Gdynia otoczonego miastem każdy kawałek terenu jest na wagę złota. W ub. roku od państwa udało się pozyskać do nieodpłatnego użytkowania 11,8 tys. m kw. gruntów położonych w granicach administracyjnych portu (w sąsiedztwie centrum logistycznego przy ul. Kontenerowej). Port ma też wciąż nadzieję na pozyskanie choć kawałka terenu po Stoczni Nauta.

- Chodzi o obszar w sąsiedztwie wcześniej kupionej działki od Stoczni Nauta, gdzie planujemy wybudować silosy na zboża i paszę. Ten kolejny pas ziemi pozwoliłby przygotować lepszą komunikację z Nabrzeżem Śląskim - dodaje Grzegorz Dyrmo.

Miejsca

Opinie (34)

  • Dok (2)

    • 2 4

    • Dok (1)

      Jest to sprawa dla prokuratora albowiem jeśli tak się stanie to kupno nabrzeża gościnnego wraz ze zobowiązaniem przeniesienia doku a następnie zachachmęcenie i odstąpienie od tego zobowiązania jest działaniem na szkodę SMW. Mam nadzieję że Pani Syndyk to widzi i zażąda dopłaty do kwoty zapłaconej już przez Port.
      Jest to też temat dla Związków Zawodowych które powinny działać na rzecz firmy.

      • 19 9

      • syndyk

        przecież stocznia będzie miała od kwietnia nowego właściciela to jakim cudem ma być to działanie na jej szkodę,skoro to sama stocznia będzie chciała się pozbyć terenów? Jak kupię od Ciebie załóżmy sklep z butami i walne tam monopolowy to będziesz chciał ode mnie dopłaty za straty? bez jaj... Dodam jeszcze,że związki zawodowe w SMW to bujda na resorach,grono kolesi dbających o własne tyłki,nie zrobili nic do tej pory dla pracowników,a w kwietniu po przejęciu mają prawdopodobnie odbywać się zwolnienia przy okazji zawierania umów - tak się nawalczyli panowie.(źródło radiogdansk.pl)

        • 5 3

  • Nowe, piękne tereny na apartamentowce dla pan i panów z MON widzę. Widzę wyraźnie. W Pruszczu się nie udało, ale Gdynia to większe pole do manewrów. Co widać na załączonym obrazku. Dodam, że MON w Warszawie za Klicha zatrudniał ok 4800 ludzi!

    • 11 1

  • czy leci z nami pilot?

    "Dla Portu Gdynia otoczonego miastem każdy kawałek terenu jest na wagę złota"
    Coś chyba jest nie tak, skoro Skarb Państwa nie potrafi zarządzić swoim stanem posiadania (Nauta, PKP, inni dysponenci państwowych (!) nabrzeży i infrastruktury, ...) i miasto spycha port do kanału...
    Będą za to "gondole" z Dworca na "waterfront"...

    • 16 4

  • No tak stocznia w Radomiu

    To i miejsca więcej,

    A poważnie to mega lipa ze stocznia się przenosi bo chodzi o podatki których nie zapłaci w Gdyni

    • 20 9

  • Port niech będzie portem a nie osiedlem apartamentowców

    • 49 6

  • To co się stanie z dokiem SMW ? (1)

    Będzie na sprzedaż ? Czy Nauta go zawinie ?

    • 33 5

    • Zabiorą....

      Kupujacy zabierze go do Stoczni w Radomiu.

      • 26 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Andrzej Biernacki

Prezes zarządu Ekolan SA. W 1997 roku Andrzej Biernacki i firma EKOL powołali do życia EKOLAN....

Najczęściej czytane