- 1 Kiedy otwarcie Kauflandu w Gdyni? (224 opinie)
- 2 Będzie bon energetyczny i zamrożone ceny (70 opinii)
- 3 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (170 opinii)
- 4 Unimot rozbuduje bazę w Gdańsku (58 opinii)
- 5 Stocznie docenione na targach w Singapurze (66 opinii)
- 6 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (62 opinie)
Rekordowe przeładunki w trójmiejskich portach
W Gdańsku więcej o 2 mln ton, w Gdyni o 1,75 mln ton. Trójmiejskie porty znów biją rekordy w przeładunkach. Więcej jest towarów masowych, drobnicy, zbóż, paliw i... kontenerów.
Jak wynika ze wstępnych danych w ciągu 2014 r. w Porcie Gdańsk przeładowano ok. 32,3 mln ton, co oznacza wzrost o 7 proc. w porównaniu do roku 2013. Co wypłynęło na ten wynik? Blisko 40-procentowy wzrost przeładunku towarów z grupy inne masowe, ponad 13-procentowy wzrost przeładunku paliw, o blisko 10 proc. wyższy wynik w zakresie przeładunku zbóż i prawie o 7 proc. wyższe przeładunki drobnicowe. W ub. roku wzrosła też liczba przeładowywanych kontenerów, udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o ok. 3 proc.
Ta działalność, głównie związana z DCT, jest prawdziwą lokomotywą gdańskiego portu. Jeśli zestawi się dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponad dwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013.
- Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga - podano w komunikacie.
W Porcie Gdynia przeładunki towarów osiągnęły również rekordowy poziom i wyniosły 19,4 mln ton, co w porównaniu do 2013 roku oznacza wzrost o 9,9 proc. Podobnie jak w roku 2013, w ub. roku największe wzrosty zanotowano w grupie drobnicy, osiągając przyrost na poziomie prawie 1,64 mln ton, czyli o 14,8 proc. więcej. Istotny wzrost nastąpił również w grupie zbóż, przynosząc przyrost o 33,2 proc. Największy procentowy wzrost przeładunków, na poziomie 271,4 proc., odnotowano w grupie ropa i przetwory naftowe, co przełożyło się na dodatkowe 0,17 mln ton ładunku. W skali całego Portu Gdynia grupa ta ma jednakże marginalne znaczenie. Niestety, odnotowano też spadki w trzech grupach ładunków. Mniej o 0,58 mln ton przeładowano węgla i koksu (spadek o 21,9 proc.), o 0,15 mln ton tzw. innych masowych (spadek o 9,4 proc.) i o 0,05 mln ton drewna (spadek o 51,3 proc.).
- Spodziewaliśmy się lepszych wyników, ale przyznam, że ostateczna liczba nawet nas zaskoczyła - powiedział Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. - To efekt pracy spółek działających na terenie portu, ale nie bez znaczenia jest też prowadzony przez nas program inwestycji poprawiających infrastrukturę oraz układ kolejowo-drogowy.
A jak było z kontenerami w Gdyni? W sumie BCT i GCT zanotowały istotne zwiększenie wolumenu przeładowanych kontenerów. W skali całego portu nastąpił wzrost tych przeładunków o 119 516 TEU, czyli o 16,4 proc. W 2013 roku terminale przeładowały 729 607 TEU, a w roku 2014 849 123 TEU. Jak będzie w przyszłym roku? Władze portu liczą się ze spadkiem w związku z aliansem 2M (Maersk Line i firmę MSC). Ma na tym skorzystać DCT w Gdańsku, stracić mogą gdyńskie terminale.
- Liczymy się z tym. Jednak już kiedyś, gdy z Gdyni odszedł Maersk, po spadkach udało się odbudować obroty kontenerowe. Sądzę, że tak będzie i tym razem - mówi prezes Jarosiński.
A jaki będzie przyszły rok dla obu trójmiejskich portów? Oba szacują, że wyniki będą jeszcze lepsze. Jednak eksperci portowi nie wykluczają problemów. Rosnące w ostatnich latach przeładunki są dobrym prognostykiem na przyszłość, pamiętać należy jednakże o zmieniających się uwarunkowaniach funkcjonowania biznesu portowego. Jak oceniają, z jednej strony wprowadzenie przepisów deregulacyjnych powinno zwiększyć konkurencyjność polskich portów, z drugiej zaś strony, trudno jest przewidzieć wpływ na obroty ładunkowe w portach wprowadzenia 1 stycznia 2015 roku nowej dyrektywy siarkowej. Z pewnością nie będzie ona wpływać pozytywnie na wzrost obrotów portowych. Dodatkowo, trendy globalnej wymiany handlowej nie napawają szczególnym optymizmem w zakresie dynamiki jej wzrostu.
Miejsca
Opinie (73) 1 zablokowana
-
2015-01-27 19:41
Po rozbudowie Gdański DCT będzie już całkowicie dominować (1)
- 17 3
-
2015-01-27 19:48
Jak narazie w DCT dominują tzw. transshipmenty. Najwięcej przeładunków kontenerów na rynek polski przechodzi przez port gdyński.
- 7 10
-
2015-01-27 21:20
po dokończeniu inwestycji w infrastrukturę w Gdańsku
Gdynia która nic w tym kierunku nie robi się zwinie...- 10 4
-
2015-01-27 21:34
uwaga
Nie szczytujmy tak bardzo, bo nawet sąsiednia Kłajpeda ma większe obroty.
Poza tym Kłajpeda narzeka, że tylko 36,4 mln tom, a my już jesteśmy w siódmym niebie z naszymi zaściankowymi portami:..
"...the throughput of Klaipeda Port in January December of 2014 increased by 9,0 pct. - totally 36,41 mln tn of seaborne cargo, i.e. more by 3,0 mln tn comparing with the corresponding period of the previous year were handled."- 8 4
-
2015-01-27 23:18
Były polskie statki, z polskich stoczni i pod polską banderą . (1)
Przeładunki wysokie tylko tych statków jakoś nie widać. W latach siedemdziesiątych więcej jednostek czekało na redzie a w porcie był full , statki cumowały nawet burta w burtę. Smakowałem te klimaty jako pracownik Polcargo.
- 5 5
-
2015-01-28 11:46
Oczekujących na redzie statków nie widać, ponieważ obecnie przeładunki w portach odbywają się szybko.
- 2 0
-
2015-01-27 23:59
Dziennikarze do roboty! !! (2)
A czyja to wina, ze o " przekrecie" stulecia w sprawie gruntów Portu Gdynia sie nie mowi? Dziennikarze nie chca zadac sobie trudu analizy tematu i obawiaja sie obstrukcji jesli głośno powiedza cos zlego o Szczurku. Najbardziej prezesa Jarosinskiego zal. Facet calym sercem pracuje dla portu. A klika szczurowych kolesi niweczy tak naprawdę miejsce narodzin Gdyni.
- 18 3
-
2015-01-28 08:09
Najbardziej prezesa Jarosinskiego zal (1)
no faktycznie, bo nie dostanie prowizji za dzierżawę , a tam postawi następny złomowiec jak przy Dworcu Morskim lub inną hałdę, z której zapyli nam płuca a do lekarza kolejka
- 2 7
-
2015-01-28 11:58
Członkowie zarządu gdyńskiego portu, w tym jego prezes, nie dostają żadnej prowizji z tytułu umów dzierżawy, ani jakichkolwiek innych. Ich wynagrodzenie jest zgodne z ustawą o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi.
- 1 0
-
2015-01-28 05:56
import czy eksport? (1)
szkoda, że import...
- 2 4
-
2015-01-28 06:51
matołku to sobie klapki z oczu zejmij i sprawdz strukturę przeładunków w terminalach
- 0 0
-
2015-01-28 10:22
sprzedaja port gdanski eksploatacje (1)
sprzedaja port gdanski eksploatacje POLSKI PORT banda zlodziei !!!
- 0 6
-
2015-01-28 12:08
Nie sprzedają portu, tylko spółkę eksploatacyjną działającą na dzierżawionym od portu terenie.
- 2 1
-
2015-01-28 12:14
Gdyby nie upierdliwy weterynarz w porcie Gdynia...
..to ładunków było by 2 razy tyle. Do tego jeszcze rzędy celne z mentalnością jak w 1996 roku, inpsekcje fitosanitarne, sanepisy i inne badziewia. Normalni jeżdżą via HAMBURG nie GDYNIA.
- 1 3
-
2015-01-28 12:41
Lepiej zapytajcie jakie grosze płaci jeden z terminali dla operatorów dzwigów.
Chłopaki tyrają po 14 godzin, świątek, piątek, niedziela.
Jak wyczerpią limit godzin, to zatrudniani sa przez zewnętrzną firmę aby nie było problemu z ilością nadgodzin. Do tego ta frma płaci takie grosze że aż trudno uwierzyć. I to dzięki ciezkiej pracy - tych o których się nie pisze, prezesi portów mogą się dumnie obnosić z wynikami i obrotami.- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.