• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remontowa Shipbuilding zdobyła kontrakt za 500 mln zł

Wioletta Kakowska-Mehring
4 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trzy takie promy zbuduje Remontowa Shipbuilding. Trzy takie promy zbuduje Remontowa Shipbuilding.

Remontowa Shipbuilding zdobyła kontrakt na budowę trzech promów - podał kanadyjski armator BC Ferries. O ten kontrakt wart 165 mln dolarów, czyli ponad 500 mln zł walczyły stocznie z Kanady, Turcji, Niemiec i Norwegii.


Czy przemysł stoczniowy w Polsce to jeszcze opłacalny biznes?


Pierwszy prom ma być gotowy w sierpniu 2016 roku, kolejny w październiku tego samego roku, a ostatni w lutym 2017 roku. Jednostki o długości 105 metrów każda będą mogły przewieźć 145 pojazdów i 600 pasażerów. Będą to promy napędzane alternatywnie LNG lub dieslem.

Czytaj też: Dwie trójmiejskie stocznie walczą o wielomilionowy kontrakt

O ten kontrakt starały się jeszcze cztery inne stocznie - z Kanady, Turcji, Niemiec i Norwegii. Jednak kanadyjski przewoźnik promowy, największy w Ameryce Północnej i drugi na świecie wybrał ofertę gdańskiego zakładu. Decyzja ta wzbudziła emocje w Kanadzie. Zarzucono armatorowi, że nie wspiera rodzimej stoczni, tylko wybiera wariant tańszy. - Umowa będzie "karmić gospodarki" z innego kraju - powiedział George MacPherson, prezes Stoczni General Workers gazecie The Vancouver Sun. Zarzuty odpiera BC Ferries i tłumaczy, że decydujące były inne względy, m.in. jakość i terminowość.

Spółki wchodzące w skład Remontowa Holding mają bardzo duże doświadczenie w budowie promów zaliczanych do grupy określanej mianem "green ships" (zielone statki). W 2010 roku GSR została jednym ze zwycięzców nagród Green Ship Technology Awards. Nagrodę za "Ekologiczny Statek Roku" przyznano GSR za dwustronny prom fiordowy "Moldefjord", jednostkę otwierającą pierwszą w polskich stoczniach serię promów napędzanych czystym paliwem, jakim jest skroplony gaz ziemny. Budowana ona była przez Stocznię Północną SA (obecnie Remontowa Shipbuilding) na zamówienie Gdańskiej Stoczni Remontowej SA dla armatora Fjord1 Møre og Romsdal Fylkesbåtar z Norwegii.

Pod koniec 2013 roku Remontowa Shipbuilding opuścił pierwszy z serii, dwustronny prom pasażersko-samochodowy. Natomiast w połowie 2013 roku zwodowany został szósty statek z serii ekologicznych promów gazowych. W odróżnieniu od wcześniej zbudowanych promów posiadających możliwość korzystania z oleju napędowego lub napędu gazowego, ten napędzany jest wyłącznie gazem LNG oraz awaryjnie gazem CNG. Ostatnio Remontowa Shipbuilding zbudowała ekologiczny prom na zamówienie duńskiej gminy Samsø. Jednostka o długości 100 m i szerokości 19 m jest jednym z największych promów gazowych budowanych w Remontowa Shipbuilding.

Opinie (119) ponad 10 zablokowanych

  • nowa stocznia

    ponieważ w najbliższych latach zacznie się duży ruch w budowie nowych , specjalistycznych statków to nowa stocznia jest potrzebna - mogłyby być to tereny dawnego wydziału K-3 tylko tu Skarb Państwa powinien odebrać tereny nieudacznikom marsjanskim im szybciej tym lepiej.

    • 9 1

  • kontrakty (5)

    jak nadłoni widać kto miał rację? rację miał pan prof. Balcerowicz jak mówił o konieczności prywatyzacji - gdanska stpocznia remontowa poszła ta drogą i stała się holdingiem prywatnych firm. pozostałe nie i szły innymi drogami chociaż Nauta z Gdyni była bliska dojścia do podobnego modelu jak GSR i gdyby nie preszkodzili ludzie z MARS to byłoby dobrze a tak dzisiaj : Nauta nie ma znaczacych kontraktów -
    projekt Kormoran przeszedł koło nosa bo robi go holding gdanskiej remontowej, ludzie z MARS opowiadają o okretach podwodnych projekt Orka tyle , że nikt w Naucie tym sie nie zajmuje tylko w wirtualnej rzeczywistości istnieje ten temat.rok 2013 zamkniety z ksiegowym zyskiem, pierwsze półrocze jak mówią straty i to są efekty działań uzdrowicieli z Mokotowa.za pare dni ma być efektowna egezekucja w Naucie ale co to da?Szkoda tylko tej stoczni o prawie 90 letniej historii.

    • 15 0

    • Ludzie do pracy - moim zdaniem trzeba sprowadzić 10 tys. ukraińskich (2)

      spawacze z Doniecka. Chętnie tu przyjadą, a my chętnie ich przyjmiemy, sa nam potrzebni.

      • 0 12

      • I każdemu zapłacimy po sto tysięcy kolumbijskich pesos.

        Taką mam koncepcję!

        • 1 10

      • ukraincy pojadą ale nie do gdanska lecz do norwegii, niemiec i anglii.

        • 7 0

    • (1)

      Ciagle w każdym wątku sr.sz we własne gniazdo.

      • 0 11

      • jak ktos to lubi to niech robi i s...a do woli.

        • 7 0

  • promy (1)

    patrząc na terminy - siepien i październik 2016 oraz luty 2017 to od razu widać , że tak mozna tylko w normalnie zarzadzanej stoczni i z całą pewnością terminy będą dotrzymane. aż strach mysleć co by było gdyby budowami zajmowali się ludzie pokroju Stanisława F., Krzysztofa G., Wojciecha S. zupadłej spółki Konrem Nauta ci ludzie tak pilnie i sumiennie organizowali pracę na sejnerze B 690 ,że do dnia dzisiejszego Nauta nie oddała go armatorowi - a to ma byc jednostka nie pod klucz tylko praktycznie kadłub z niewielkim wyposażeniem, straty Nauty ida w miliony złotych i gdyby nie Nauta nie byłaby panstwowa to po tym projekcie musiałaby upasc a tu tak nie bedzie marsjanie wezma z naszej wspolnej kasy panstwowej złotówki i zasypia dziure a główny marsjanin PS bedzie w gazetach wieszczył sukces marsjanskiej stoczni tak jak opowiada o okretach podwodnych, byc moze ogladal yellow submarine i mysli ze to tak samo.

    • 9 1

    • zazdrość

      zazdrość marsjan nie byłaby naganna gdyby nie to , że korzystają oni z pieniedzy wszystkich Polaków, z pieniędzy skarbu państwa a nie ze swoich własnych. marnotrawstwo marsjan powinno byc ukrocone a winni tego powinni zostac ukarani.
      dzisiaj to trudne b o marsjanie korzystaja z róznej ochrony chociaz kelnerzy wyprowadzili ta ochronę w pole. ale przyjdzie czas - niedługo w Polsce wybory - i wtedy mam nadzieje zostana rozliczeni.

      • 4 0

  • modelarz

    posmutniałem przez wasze kłótnie, w biurach ą ę a tu miotacze mięsa. plum

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane