• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Arciszewska-Mielewczyk została prezesem Polskich Linii Oceanicznych

Robert Kiewlicz
21 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Dorota Arciszewska-Mielwczyk nowym prezesem Polskich Linii Oceanicznych. Dorota Arciszewska-Mielwczyk nowym prezesem Polskich Linii Oceanicznych.

Była poseł i senator z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, Dorota Arciszewska-Mielewczyk została powołana na stanowisko prezesa Polskich Linii Oceanicznych. Zastąpi ona Krzysztofa Adamczyka, członka Rady Nadzorczej delegowanego do czasowego wykonywania czynności prezesa zarządu PLO. W ostatni piątek zakończono postępowanie konkursowe na stanowisko szefa PLO. Arciszewska obowiązki obejmie już od poniedziałku 23 grudnia 2019 roku.


Czy jest szansa na odbudowanie silnej polskiej floty handlowej?


- Powierzono mi wyjątkowo ważne zadanie - kierowanie Polskimi Liniami Oceanicznymi. Najbliższe miesiące będą wymagały ogromnego zaangażowania. Podczas spotkania z załogą omówimy najważniejsze kwestie dotyczące funkcjonowania spółki i myślę, że wspólnie zaczniemy wyznaczać konkretne cele - poinformowała Dorota Arciszewska-Mielewczyk.

Polityk PiS prezesem PLO



Dorota Arciszewska-Mielewczyk to była posłanka i senator Prawa i Sprawiedliwości. W wyborach w 2019 bezskutecznie kandydowała do Senatu. Ukończyła studia na Wydziale Ekonomiki Transportu Uniwersytetu Gdańskiego i na Wydziale Administracyjnym Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni. W latach 1995-1996 pracowałam w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w Gdyni.

Jej przodkiem był Krzysztof Arciszewski, generał artylerii koronnej, admirał sił morskich holenderskich w Brazylii. Jej ojciec, Eugeniusz Arciszewski, był kapitanem żeglugi wielkiej, zginął 8 lutego 1997 w katastrofie morskiej statku "Leros Strength" w pobliżu wód terytorialnych Norwegii.

Mąż - Krzysztof Mielewczyk - był jednym z najbogatszych przedsiębiorców w województwie pomorskim. Prowadził firmę Polskie Pierze i Puch. W 2013 roku zginął w katastrofie śmigłowca.

Historia Polskich Linii Oceanicznych



Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, m. Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji oprowadziło i do skurczenia się floty PLO i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 roku po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 roku przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

PLO na rynku przewozów morskich



Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) posiadająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy (3779 osób), którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Miejsca

  • PLO S.A. Gdynia, al. marsz. Józefa Piłsudskiego 1

Opinie (498) ponad 50 zablokowanych

  • masakra....

    • 4 0

  • a gdzie sa akcje przedsiebiorstwa

    duza czesc pracownikow została zwyczajnie okradziona i ne otrzymala akcji przedsiebiorstwa.... akcje sa prawdopodobnie w rekach cwaniakow ktorzy przejeli nienalezne im akcje...przygotowywany jest szeroki pozew do prokuratury...

    • 4 1

  • Kto wyprowadzi majtek PLO ?

    W 1976 roku PLO posiadało 176 statków i zatrudniało 12849 osób.
    W 1991 mieli 85 statków, a w 1999 już tylko 18.

    Proszę policzyć jaki to był majątek a marynarze którzy pracowali praktycznie nie dostali nic .To jest dopiero afera.

    • 3 1

  • Prezes kiedyś publicznie powiedział

    Teraz k... My!

    • 7 0

  • Buuuuuuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • nie tak starzy Gdynianie pamiętają stojące w witrynach okiennych PLO na 10-go Lutego modele statków !...

    Pamiętajcie jak zobaczycie je u kogoś ' w domu lub gdziekolwiek - to musicie być świadomi i wiedzieć ,że nawet One zostały ukradzione ! ! ! . Prócz Statków , biurowców , wszelkiego majątku stałego , samochody , meble , obrazy inne firmowe pamiątki to nawet te modele ukradli ! Gdzie prokuratura ,organa ścigania , gdzie Komisja śledcza ! p. Doroto od tego należało by zacząć urzędowanie !

    • 1 0

  • PLO

    Republika kolesiów dalej działa znakomicie. A gdzie jest flota?

    • 2 0

  • "Najbliższe miesiące będą wymagały ogromnego zaangażowania" - No oczywiście; pobieranie apanaży zobowiązuje. Pytanie tylko czym ona będzie aż tak zajęta? Pilnowaniem żyrandola?

    Czytaj więcej na:
    https://biznes.trojmiasto.pl/Arciszewska-Milelewczyk-zostala-prezesem-Polskich-Linii-Oceanicznych-n140838.html#tri

    • 3 0

  • PLO

    Smiechu warte!!!

    • 0 0

  • Czy PLO ma więcej statków oceaniczynch jak kosmiczynch?

    tak pytam bo się nie znam na tych państwowych spółkach. Tak na logikę, to mamy 3 oceany, a kosmos tylko jeden. Więc 3x więcej prezesów, chyba...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Maria Śliwicki

Od 1991 był prezesem Grupy Ergo Hestia, odszedł ze stanowiska pod koniec 2022 roku. Kierował...

Najczęściej czytane