• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Australijczycy sprzedają udziały w DCT

Robert Kiewlicz
21 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych. Aktualnie DCT Gdańsk dysponuje głębokowodną linią nabrzeżową o długości 1,3 km, posiada 11 suwnic nabrzeżowych STS i rocznie obsługuje ponad 460 statków, w tym 100 największych na świecie kontenerowych statków oceanicznych.

Australijski fundusz Macquarie poprzez Global Infrastructure Fund planuje sprzedaż udziałów w terminalu kontenerowym DCT. Fundusz wynajął już dwóch doradców - Goldman Sachs i Clifford Chance - mających pomóc mu w znalezieniu nabywcy na udziały w gdańskim terminalu. O planowanej transakcji poinformowała agencja Inframation. Przygotowania do sprzedaży mają się rozpocząć we wrześniu, a sama transakcja może być zawarta już w grudniu 2018 roku.


Sprzedaż DCT to:


- Dwa źródła branżowe wyceniły DCT na 14-15-krotność EBITDA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań). Jednak Macquarie oczekuje, że ze sprzedaży otrzyma 20-krotność EBITDA - informuje Inframation.
EBITDA DCT Gdańsk w 2017 roku wyniosła około 60 mln euro. Z tego wynika, ze fundusz oczekuje kwoty 1,2 mld euro za ok. 64 proc. udziałów w DCT. Jak twierdzą eksperci, na których powołuje się agencja informacyjna, cena sprzedaży mogła być wyższa. DCT działa na podstawie trzydziestoletniej koncesji, która wygasa w 2034 roku.

Jak twierdzi Inframation, sprzedane mają zostać także pozostałe akcje DCT należące do australijskich funduszy emerytalnych: MTAA Superannuation Fund (18 proc.), Statewide Superannuation Fund (9 proc.), and Westscheme Fund (9 proc.).

Fundusz Macquarie sprzedaje DCT



O powody wyjścia z inwestycji i poszukiwania ewentualnego nabywcy DCT zapytaliśmy Macquarie. Do chwili publikacji nie otrzymaliśmy jednak stanowiska Australijczyków. Zamieścimy je niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Macquarie Group jest firmą inwestycyjną obecną w 28 krajach i zarządza aktywami wartymi ok. 495 mld dolarów. Jest największym na świecie zarządcą infrastruktury transportowej. Jest też obecny m.in. w sektorze energetyki, energii odnawialnej, utylizacji odpadów, infrastruktury miejskiej, inwestuje też w nieruchomości i ziemię rolną.

DCT potentatem na Bałtyku



Idea powstania w Gdańsku głębokowodnego terminalu kontenerowego została zainicjowana pod koniec lat 90. XX wieku. Pierwsza jednostka została przyjęta przez DCT Gdańsk 1 czerwca 2007 roku. Ceremonia otwarcia miała miejsce 3 października 2007 roku. W pierwszych latach eksploatacji terminal specjalizował się w obsłudze feederów, przez co zdobył ważne doświadczenie operacyjne.

Od stycznia 2010 roku DCT Gdańsk przyjmuje co tydzień jednostki kontenerowe o pojemności 8 tys. TEU z Dalekiego Wschodu, przywożące importowane towary do Polski, odbierające towary eksportowe z Polski oraz przewożące towary w tranzycie morskim dla kluczowych portów na Bałtyku. Możliwość bezpośredniego połączenia z Azją przyczyniła się do rozwoju DCT Gdańsk, który stał się bałtyckim hubem, osiągając 180 proc. wzrostu w 2010 roku, oraz stał się jednym z najszybciej rozwijających się terminali na świecie.

Największy kontenerowiec świata zawinął do Gdańska w 2017 r.



W maju 2011 roku zaczęła się nowa era dla DCT, kiedy terminal zaczął obsługiwać kontenerowce klasy E o pojemności 15,5 tys. TEU należące do Maersk Line, ówcześnie największe statki na świecie. W czerwcu 2017 roku do Gdańska zawinął pierwszy z serii największych obecnie kontenerowców na świecie - "OOCL Hong Kong". Natomiast w październiku 2017 roku do gdańskiego terminalu DCT zawinął jego siostrzany kontenerowiec "OOCL Germany" mogący pomieścić 21 413 kontenerów dwudziestostopowych.

Dobre wyniki i perspektywy sprzyjają rozwojowi DCT. Dziś tworzą go dwa głębokowodne terminale. Dzięki uruchomionemu pod koniec 2016 roku terminalowi T2 podwojono potencjał przeładunkowy do 3 mln TEU rocznie.

Przeładunek 9-milionowego kontenera w DCT Gdańsk.

Miejsca

Opinie (167) 10 zablokowanych

  • Cosco Shipping (1)

    Niestety DCT tak szybko nie sprzedadzą. Dali tak wysoką cenę zaporową, że nie ma potencjalnych chętnych. Około rok temu, po cichu DCT było wystawione na sprzedaż. Cosco Shipping był bardzo zainteresowany kupnem a jak wiemy są bogolami i ich stać. Wycofali się niestety po otworzeniu kopery z ofertą cenową...

    • 14 6

    • Polska to kupi - brak podstaw ekonomicznych aby Dct został sprzedany - do innego podmiotu

      • 1 0

  • Matematyka (2)

    Wartość DCT wg Macquarie to 20krotność ebitda czyli 60mlnx20=1,2mldEUR
    Sprzedawany jest 64% udział wiec fundusz może liczyć na około 768mlnEUR (pozostali udziałowcy to inne podmioty - również fundusze ale inne)
    Natomiast 20krotnośc ebitda to przegięcie - na rynku przejęć 10-12krotność to już bardzo dużo.
    No chyba że odkupi jakiś fundusz państwowy - wtedy bez kozery powinniśmy zapłaci 30krotność.

    • 14 2

    • Fundusz za swój udział (1)

      oczekuje 20x60 czyli jednak nie 768mln

      • 0 1

      • Czyli jednak nie ebitda x20.
        Jak fundusz chce za 64% 1,2mldEUR to oczekuje 31,25x ebitda (a w tekście info ze oczekują ze 20x - więc w końcu ile?)
        60mln ebitda nie dotyczy udziału funduszu to wynik spółki

        • 1 0

  • Były pracownik DCT (2)

    Australia czyli jedna z koloni wielkiej brytanii,będąca własnością królowej Elżbiety II ,sprzeda innemu
    podmiotowi zależnemu od tej samej królowej. Tak to już jest ,że w świecie przestrzeni anglosaskiej
    wszystko jest własnością Pałacu Backingham.

    • 6 5

    • rany co za bzdety (1)

      • 2 2

      • Poczytaj trochę dowiedz się to zmienisz swoje zdanie.

        • 1 0

  • A teraz bedzie dobra zmiana.

    Mateusz wprowadzi wszystkich swoich Narodowych fachowców. Oni już czekają.

    • 6 6

  • Szansa

    Może w końcu zmienia kadrę "zarządzająca". Jak ktoś kupi za prawdziwe miliony, milion będzie jeszcze mniej warta.

    • 10 0

  • przeciez wiadomo ze bedzie tam dalej terminal kontenerowy czy komus sie to podoba czy nie i bedzie jeszcze wiekszy sami zobaczycie

    • 8 2

  • Odpowiedź na plany budowy portu zewnętrznego w Gdańsku (6)

    Sądzę, że inwestorzy chcą wyjść w najbardziej dogodnym dla siebie momencie, gdy jeszcze nie ma wiedzy czy powstanie ten port i w jakim zakresie. Budowa portu zewnętrznego dla wszystkich statków może zmienić pozycję DTC i odebrać jej część rynku, ale oczywiście nie musi.

    Obecnie DCT jest na bardzo dobrym i rozwojowym trendzie i obecnie mogą szybko znaleźć inwestorów. Później gdy wbita zostanie łopata pod port zewnętrzny może być o to trudniej.

    • 64 10

    • spoko z tym portem zewnętrznym może być tak jak (2)

      ze słynną stępką pod nie mniej słynny statek w Szczecinie

      • 25 4

      • Możesz mieć rację (1)

        Ale tu to akurat ma robić Port Gdańsk, który w miarę dobrze prosperuje i często takie inwestycje robi kapitałem obcym sprzedając działkę i może się okazać, że to zrobi po prostu jakiś fundusz i tyle.
        Jak wchodził DTC, to wszyscy się pukali w głowę, że po co skoro Maersk wpływa do Gdyni i nic tu większego już nie wpłynie, więc przegra z Portem Gdynia. A było jak było Maersk przeszedł do DTC i wszedł DCT jko port liniowy.

        • 5 1

        • to jeden z największych błędów gospodarczych Gdyni

          I przykład myślenia emerytalnych gerontów na zarządczych stołkach. Dla nich wystarczy i przewoźnicy mają też do nich się dostosować.
          Australiczycy byli najpierw w Gdyni ale przyjęcie było conajmniej zimne, bo już wtedy marzono o "szklanych domach" i Monaco.
          To poszli do Gdańska...

          • 5 0

    • Kolejna oznaka wycofywania sie kapitału z EM.

      Jak w tytule.

      • 5 0

    • Początek nowego trendu w naszej gospodarce. (1)

      Wypchnięcie zagranicznych inwestycji i transformacja Polski w stronę turecko rosyjską. Krajem będzie rządzić grupa oligarchów z politycznego nadania chronionych przez zreformowane sądy.

      • 26 19

      • a czy kiedykolwiek było inaczej?

        Prześledź życiorysy "wielkich" naszej "gospodarki".
        Zawsze jest to grupa "pod kryszoj".

        • 16 3

  • Udziały kupi Port w Hamburgu, i tyle bedzie tego.

    • 7 4

  • Ucieka kapitał bo wie,ze tu nie obowiązuje prawo. Wszedła za to IP Morgan , który zawsze gra na spadki (1)

    tak to się dzieje jak idioci i skorumpowana mafia PiSokleptokracji jest u władzy

    • 11 15

    • Bronek

      Ty to sprytny jestes , od razu skapowales ze cos z tym PiS nie tak , tega glowa .

      Chyba doradca jestes u tych z PO lub KOD , taki mozg sie tam napewno sprawdza

      • 4 3

  • Jesteście ślepi! (1)

    To przemyślane działanie! Sprzedać zanim nic z tego nie zostanie! Po tym co Amerykanie szykują dla nas

    • 5 6

    • do wtajemniczonego Samsona

      A co szykuja , mozesz ujawnic ???

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mikołaj Lipiński

Ekspert w obszarze fuzji i przejęć, funduszy PE/VC oraz zarządzania finansami firm. Doświadczenie...

Najczęściej czytane