• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Baza promowa i Polferries na sprzedaż

Wioletta Kakowska-Mehring
12 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zwiedziliśmy prom Nova Star
Prom pasażersko-samochodowy  "Scandinavia" wchodzi do portu w Gdańsku. Prom pasażersko-samochodowy  "Scandinavia" wchodzi do portu w Gdańsku.

Resort skarbu znów chce sprzedać Polską Żeglugę Bałtycką. We wtorek na stronie internetowej ministerstwa ukazało się ogłoszenie. Jest to już trzeci próba sprzedaży kołobrzeskiego armatora, znanego bardziej jako marka Polferries, a mieszkańcom Trójmiasta kojarzącego się z promami "Scandinavia" i "Baltivia" pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji.



Resort skarbu wystosował zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki PŻB. Termin składania pisemnych odpowiedzi upływa 22 sierpnia tego roku. "Resort zaprasza do nabycia maksymalnie pakietu 9 516 230 sztuk akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej 10 zł każda, w tym 4 916 230 sztuk akcji imiennych zwykłych serii A, 2 100 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii B oraz 2 500 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii C, należących do Skarbu Państwa, stanowiących 91,64 proc. kapitału zakładowego spółki PŻB" - głosi komunikat.

Do Skarbu Państwa należy 100 proc. akcji PŻB. Uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do 15 proc. walorów przedsiębiorstwa. Negocjacje z inwestorami mają dotyczyć głównie ceny za sprzedawany pakiet akcji.

Polska Żegluga Bałtycka przewozi promami ładunki, kontenery, samochody i prowadzi również przewozy pasażerskie. Spółka obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych, m.in. do Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz pobytów wypoczynkowych. Jest właścicielem m.in. bazy promowej w Gdańsku, portu handlowego w Kołobrzegu oraz sieci Morskich Biur Podróży.

To już trzecia próba sprzedaży przedsiębiorstwa. Podczas ostatniej blisko kupna był duński armator DFDS. Prywatyzacja zakończyła się jednak fiaskiem, a Ministerstwo Skarbu Państwa nie wyjaśniło przyczyn przerwania procesu sprzedaży. PŻB pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty.

Ostatnio mówiło się, że potencjalnym nabywcą mogłaby być szwedzka Stena Line. - Nie jesteśmy zainteresowani kupnem PŻB. Na razie jesteśmy zaangażowani w działania w innych obszarach. Ostatnio wprowadziliśmy dwa nowe statki na linii Gdynia - Karlskrona - powiedziała jednak Agnieszka Zembrzycka - Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska Sp. z o.o.

Polska Żegluga Bałtycka powołana została do życia 31 stycznia 1976 roku, jako wielozakładowe przedsiębiorstwo morskie, które miało zajmować się przewozami pasażersko - turystycznymi na morzu, usługami hotelowo - gastronomicznymi, turystycznymi i rozrywkowymi, morską, przybrzeżną i śródlądową żeglugą towarową, przeładunkami w małych portach morskich w Kołobrzegu, Darłowie, Ustce, Łebie, obsługą agencyjną przedstawionych powyżej zadań, a także działalnością budowlaną i remontową.

Firma przez 35 lat swojej działalności PŻB eksploatowała wiele promów, na wielu liniach, m.in. "Gryf", "Wilanów", "Skandynawię, "Pomeranię", "Silesię" czy "Rogalin". W szczytowym okresie rozwoju linii promowych PŻB, czyli w 1989 roku, firma eksploatowała linie: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde, Travemunde - Gdańsk - Ryga, Travemunde - Ronne oraz Helsinki - Visby. W styczniu 1990r. zostaje zmieniony port docelowy Nynäshamn na Oxelosund. W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych.

Dziś PŻB dysponuje jedynie trzema jednostkami pasażersko-samochodowymi obsługującymi linie promowe pomiędzy Polską a Skandynawią: m/f "Scandinavia" i m/v "Baltivia" na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji oraz m/f "Wawel" na linii Świnoujście - Ystad w Szwecji. Armator niedawno sprzedał prom "Pomerania", który kursował na linii do Kopenhagi, zwolniono też z pracy około 50 pracowników lądowych. Marynarze zatrudnieni w PŻB musieli przejść na kontrakty. Dziś w PŻB pracuje 480 osób.

Gospodarka morska Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Ruch statków w Zatoce Gdańskiej

Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.

Miejsca

  • Polferries Gdańsk, mjr. Henryka Sucharskiego 70

Opinie (44) 2 zablokowane

  • Pani Wioletto skąd te dane? (2)

    "W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych"

    • 5 5

    • Autorka jest młodą osobą i nie wie, że Oxelesund był portem węglowym, w którym musieli wysiadać pasażerowie z Polski.

      • 2 0

    • Chodzi o rok 1990

      "W styczniu 1990r. zostaje zmieniony port docelowy Nynäshamn na Oxelosund. W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych."

      • 4 0

  • SPRZEDAJCIE wszystko co mozna!!!! Polsce sie nie oplaca a dunczyka bedzie sie oplacac??? (5)

    wciskanie kitu ludzia jak moze sie nie oplacac trzymanie tej lini promowej skoro jest tylu chetnych ze sa problemy z rezerwacja na rejsy??? kolejna rzecz ktora te zlodzieje chca sprzedac i zniszczyc w kraju!!!! skoro sie nie oplaca polsce to czemu by sie mialo oplacac innemu armatorowi np. dfds czy stenie? to jest pomsta do nieba!!! nie dlugo bedziemy sprzedani jako narod polski!!!!

    • 20 6

    • prawda

      Co za to durne gadanie? PŻB powstało z myślą o sowieckich desantach na Skandynawię i tak ta firma cały czas funkcjonuje.

      • 0 2

    • powtarzam po raz kolejny,lepiej zeby mial to przedsiebiorczy dunczyk

      niz cwaniak i len Polak,nie oszukujmy się,jak wygląda podejscie do pracy na panstwowym widac na firmach Barei,w urzedach do tej pory,na wiejskiej.Czyli nikomu sie nie spieszy,kawka na stole,40 pracownic a 5 kas czynnych.

      • 2 1

    • do monalisy (2)

      nie wiem czy jestes glupia czy slepa: "PŻB pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty. "

      • 3 3

      • Czy jest możliwa taka prywatyzacja, żeby PŻB pozostaław polskich rękach i płaciła podatki w Polsce ? (1)

        Pytanie retoryczne

        • 2 0

        • oczywiście, że jest. 90 mln PLN i jest twoje.

          na pewno płaciłbyś podatki w Polsce :-)

          • 2 0

  • No i git

    Od kilku dni poszukuje bezpiecznego pontonu, a tu niespodzianka: kupie sobie Polferiesa

    • 0 0

  • pieniędzy nie ma?

    Nic dziwnego-chciałem pływać ze Świnoujścia do Ystad Fordem Transitem, ale że ten przekracza wysokość 2 metrów aż o 8 cm, więc PŻB chciało dużo więcej za bilet niż za auta do wys. 2 m. Wybrałem więc podróż przez niemieckiego przewoźnika, który nie każe sobie płacić za zajmowane powietrze... Business po polsku....

    • 1 2

  • promy

    wszystko sprzedac niema juz polskiej floty zenada zostaniemy parobami uni polacy otworzcie oczy..........

    • 4 2

  • przecież te promy to wraki i komunistycza obsługa

    miałem okazję płynąć tymi syfo-wrakami , są na poziomie skm :)

    • 8 2

  • sprzedaz

    Czas nadszedl zeby sprzedac RZAD SEJM I SENAT a jakoo zstaw zostawic PREZYDENTA

    • 6 2

  • Polska nie dla polaków!

    Będziesz popylał dla mongoła za 3zł brutto!

    • 4 2

  • ALE WAS UNIA DYMA....... USTAWILI SOBIE KTO MA ZARABIAC NA BALTYKU

    A POLSKIE CIENIASKI SA ZA CIENKIE WIEC TRZEBA ICH WYKONCZYC. PROSTE. SPRZEDAC, ROZSPRZEDAC, SPRYWATYZOWAC, WYWALIC NA SMIECI ,NIECH INNI PRZEJMA WSZYSTKO I ROBIA KASE APOLACZEK BEDZIE STAL NA POLSKIEJ ZIEMII W POLSKIM TERMINALU ,CZEKAJAC NA ZAGRANICZNY PROM ZEBY POPLYNAC CZESCIOWO PO POLSKIM BALTYKU. SUPER. KONIEC JEST BLISKO

    • 5 2

  • no wlasnie....... wy tylo sprzedac potraficie. Jakos na zachodzie kupuja i

    eksploatauja. A tu w tym RAJU sie WSZYSTKO SPRZEDAJE. Obudzimy sie z reka w nocniku jak juz nic nie bedzie a byle szwab albo dun bedzie mowil polakowi zeby spadal z jego terenu. Ot i tyle. SAMI KRECICIE BAT na siebie. W kraju gdzie nic sie nikomu nie oplaca robic cokolwiek. ZENADA

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także współodpowiedzialna za procesy strategicznego planowania i zarządzania SESCOM. Magister ekonomii z Certyfikatem Księgowym Ministra Finansów oraz ukończonymi licznymi studiami podyplomowymi z zakresu księgowości, finansów i controllingu. Wieloletni praktyk wykorzystujący w swojej pracy nie tylko wiedzę z zakresu księgowości i finansów, ale także ekonomii oraz zarządzania.

Najczęściej czytane