- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (28 opinii)
- 2 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 3 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 4 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 5 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Baza promowa i Polferries na sprzedaż
Resort skarbu znów chce sprzedać Polską Żeglugę Bałtycką. We wtorek na stronie internetowej ministerstwa ukazało się ogłoszenie. Jest to już trzeci próba sprzedaży kołobrzeskiego armatora, znanego bardziej jako marka Polferries, a mieszkańcom Trójmiasta kojarzącego się z promami "Scandinavia" i "Baltivia" pływającymi na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji.
Resort skarbu wystosował zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji spółki PŻB. Termin składania pisemnych odpowiedzi upływa 22 sierpnia tego roku. "Resort zaprasza do nabycia maksymalnie pakietu 9 516 230 sztuk akcji imiennych zwykłych o wartości nominalnej 10 zł każda, w tym 4 916 230 sztuk akcji imiennych zwykłych serii A, 2 100 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii B oraz 2 500 000 sztuk akcji imiennych zwykłych serii C, należących do Skarbu Państwa, stanowiących 91,64 proc. kapitału zakładowego spółki PŻB" - głosi komunikat.
Do Skarbu Państwa należy 100 proc. akcji PŻB. Uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do 15 proc. walorów przedsiębiorstwa. Negocjacje z inwestorami mają dotyczyć głównie ceny za sprzedawany pakiet akcji.
Polska Żegluga Bałtycka przewozi promami ładunki, kontenery, samochody i prowadzi również przewozy pasażerskie. Spółka obsługuje połączenia promowe pomiędzy Polską i Szwecją. Zajmuje się również organizacją wyjazdów turystycznych, m.in. do Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii oraz pobytów wypoczynkowych. Jest właścicielem m.in. bazy promowej w Gdańsku, portu handlowego w Kołobrzegu oraz sieci Morskich Biur Podróży.
To już trzecia próba sprzedaży przedsiębiorstwa. Podczas ostatniej blisko kupna był duński armator DFDS. Prywatyzacja zakończyła się jednak fiaskiem, a Ministerstwo Skarbu Państwa nie wyjaśniło przyczyn przerwania procesu sprzedaży. PŻB pilnie potrzebuje prywatyzacji, ponieważ firma nie ma pieniędzy na odnowienie floty.
Ostatnio mówiło się, że potencjalnym nabywcą mogłaby być szwedzka Stena Line. - Nie jesteśmy zainteresowani kupnem PŻB. Na razie jesteśmy zaangażowani w działania w innych obszarach. Ostatnio wprowadziliśmy dwa nowe statki na linii Gdynia - Karlskrona - powiedziała jednak Agnieszka Zembrzycka - Kwiatkowska, rzecznik Stena Line Polska Sp. z o.o.
Polska Żegluga Bałtycka powołana została do życia 31 stycznia 1976 roku, jako wielozakładowe przedsiębiorstwo morskie, które miało zajmować się przewozami pasażersko - turystycznymi na morzu, usługami hotelowo - gastronomicznymi, turystycznymi i rozrywkowymi, morską, przybrzeżną i śródlądową żeglugą towarową, przeładunkami w małych portach morskich w Kołobrzegu, Darłowie, Ustce, Łebie, obsługą agencyjną przedstawionych powyżej zadań, a także działalnością budowlaną i remontową.
Firma przez 35 lat swojej działalności PŻB eksploatowała wiele promów, na wielu liniach, m.in. "Gryf", "Wilanów", "Skandynawię, "Pomeranię", "Silesię" czy "Rogalin". W szczytowym okresie rozwoju linii promowych PŻB, czyli w 1989 roku, firma eksploatowała linie: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde, Travemunde - Gdańsk - Ryga, Travemunde - Ronne oraz Helsinki - Visby. W styczniu 1990r. zostaje zmieniony port docelowy Nynäshamn na Oxelosund. W tym też roku promy PŻB przewożą rekordową ilość 655 617 pasażerów, 145 003 samochodów osobowych, 21703 pojazdów ciężarowych.
Dziś PŻB dysponuje jedynie trzema jednostkami pasażersko-samochodowymi obsługującymi linie promowe pomiędzy Polską a Skandynawią: m/f "Scandinavia" i m/v "Baltivia" na linii Gdańsk - Nynäshamn w Szwecji oraz m/f "Wawel" na linii Świnoujście - Ystad w Szwecji. Armator niedawno sprzedał prom "Pomerania", który kursował na linii do Kopenhagi, zwolniono też z pracy około 50 pracowników lądowych. Marynarze zatrudnieni w PŻB musieli przejść na kontrakty. Dziś w PŻB pracuje 480 osób.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (44) 2 zablokowane
-
2011-07-12 19:14
jak egzystują ?- Szwedzka Stena , Duński DSDF , i armatora z Monaco Finn- Line
Polska -kraj w likwidacj i!!! - już niewiele tu naszego !...
- 8 2
-
2011-07-12 18:42
Panowie juz dawno obradowali i Baltyk zostal podzielony miedzy dwie kampanie a ta trzecia czyli PŻB jest nie potrzebne Stena i Unity Line zostana, moze to i dobrze bo zalogi plywajace firmy Polferries(PŻB) sa traktowane gorzej niż psy ich przełożeni nie maja wogole szacunku do nich a oni odwalaja naprawde ciezka robote
- 3 1
-
2011-07-12 18:15
i kupimy kajaki ..................kapitanie tusk.....
- 5 5
-
2011-07-12 17:54
a może by tak jakaś ankieta na temat prywatyzacji...?
gołym okiem widać, chodzi o zakończenie kadencji sejmu i środki na odprawy dla (p)osłów.
- 8 3
-
2011-07-12 17:40
jako gratis do PŻB proponuje tuska z budyniem..
wszyscy chętni kupcy ruszą ławą za taką okazją...
- 13 11
-
2011-07-12 15:37
bzdura
PZB "Jest właścicielem m.in. bazy promowej w Gdańsku" chyba było bo obecnie ten terminal jest własnością ZMPG
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.