• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bliżej inwestycji w pływający terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej

Robert Kiewlicz
11 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).
  • Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).
  • Pływający terminal LNG typu FSRU to statek regazyfikacyjno-magazynowy. Od 2015 r. pływający terminal FSRU działa w litewskim porcie Kłajpeda (na zdjęciu).

Rozpoczęły się prace projektowe gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. To kolejny etap przygotowań do budowy pływającego terminalu LNG typu FSRU (ang. Floating Storage and Regasification Unit) na Zatoce Gdańskiej. Inwestycja planowana jest do realizacji na lata 2026-2027. Według wcześniejszych zapowiedzi miał on rozpocząć działalność operacyjną w pierwszej połowie 2021 r.


Terminal gazowy na Zatoce Gdańskiej to:


Projektowane odcinki gazociągu Gustorzyn - Wicko będą miały łączną długość ok. 214 km, a ich trasę zaplanowano na terenie dwóch województw - pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Inwestycja będzie realizowana w podziale na dwa etapy: Gardeja - Kolnik o długości ok. 86 km oraz Gustorzyn - Gardeja o długości ok. 128 km.

- Rozpoczęliśmy właśnie etap projektowania gazociągu, który połączy budowaną tłocznię w Gustorzynie, poprzez węzeł gazowy w miejscowości Kolnik, ze statkiem LNG w Zatoce Gdańskiej. Ten obiekt będzie nowym punktem wejścia do krajowego systemu przesyłowego. Inwestycja umożliwi odbiór i transport zwiększonych ilości gazu ziemnego w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na to źródło energii - powiedział Tomasz Stępień, prezes Gaz-System. Zadanie to wpisuje się także w realizację celów polityki klimatycznej zarówno Polski, jak i Unii Europejskiej.

Nowy gazociąg na Pomorzu



Nowy gazociąg, projektowany przez ILF Consulting Engineers Polska, umożliwi efektywne rozprowadzenie gazu z rejonu Gdańska do odbiorców w Polsce, a w przyszłości przyczyni się do rozwoju rynku gazu LNG we wschodniej części Europy. Inwestycja wpłynie na poprawę przepustowości polskiego systemu przesyłowego oraz wzrost znaczenia gospodarczego tej części polskiego wybrzeża.

Od lutego 2020 r. trwają również prace projektowe związane z gazociągiem Kolnik - Gdańsk. Inwestycja o długości ok. 35 km połączy jednostkę FSRU z projektowanym węzłem w Kolniku
i umożliwi odbiór gazu z pływającego terminalu oraz jego dalszy przesył. Za wykonanie dokumentacji projektowej i sprawowanie nadzoru autorskiego dla tej części inwestycji odpowiada konsorcjum firm Ramboll Polska sp. z o.o. oraz Ramboll Danmark A/S.

Terminal FSRU na Zatoce Gdańskiej



Program FSRU zakłada umiejscowienie w Zatoce Gdańskiej pływającej jednostki FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która posiada funkcje magazynowania i regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego - LNG (ang. Liquid Natural Gas).

Terminal FSRU ma być przystosowany do odbioru co najmniej 4,5 mld m.sześc. gazu rocznie, z możliwością zwiększenia mocy regazyfikacyjnych w zależności od rozwoju rynku oraz wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny w kraju i w regionie. Oddanie inwestycji do użytkowania jest planowane w perspektywie 2026/2027 roku.

Pływający terminal gazowy to odświeżony projekt, w którego budowę miało być początkowo zaangażowane Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Plany realizacji inwestycji sięgają 2008 r., a jej koszt szacowano wówczas na ok. 800 mln zł. W 2010 r. zawieszono jednak inwestycję, a jednym z powodów było to, że nie trafiła ona na listę projektów energetycznych, które dofinansować miała Unia Europejska. W 2008 r. udziały w spółce Polskie LNG przejęła od PGNiG spółka Gaz-System i ten podmiot odpowiada obecnie za budowę tego typu infrastruktury w Polsce.

Opinie (60) 1 zablokowana

  • (2)

    Każdy liczący się port na świecie ma takie jednostki. Chiny mają śródlądowe gazowce, bunkruje się je na morzu z takiego FSRU i wpływają po 500km w Jangcy, na całej rzece są terminale środlądowe do wyładunku. Starają się dostarczyć ile się da z różnych żródeł, a też mają rure z rosji z prawie darmowym.

    • 31 3

    • A jak nam zakręcą gaz z USA?

      Może i tak, ale rura ma biec dookoła gdzieś pod Wicko (Morskie). Taki włóczęga północy o długości 214 km - po co tak?

      • 0 0

    • bunkrują bo nie mają geologicznie możliwości wybudowania zbiorników podziemnych.

      • 1 2

  • Ale propaganda pisowska-to top topow krem de la krem...

    • 5 4

  • Gdyby Polska byla panstwem a nie atrapa z dykty to po takiej prywatyzacji LOtosu natychmiast ze swoich stanowisk polecieli by

    wszyscy odpowiedzialni za ta haniebna prywatyzacje ludzie a sam Premier podal by sie do dymisji.Ale tak sie nie stanie mason Pinokio ;przygotowywany juz za mlodu do objecia najwazniejszych stanowisk w kraju -do tego nie dopusci.Ci ludzie dalej bezkarnie moga prywatyzowac i udawac,ze to komisja europejska stworzyla taki wymog by rozdrapac i sprzedac Lotos....Chyba nikt juz nie wierzy ,ze Orlen nawet po fuzjii stanie sie konkurentem Shella czy BP?Taa strategiczne sojusze z usa...ktore nas obroni bo ma tu swoje interesy...a o geopolityce slyszeli w ministerstwie propagandy?Gdzie te systemy obrony kopuly efy -35 te..Miliardy juz poszly a Blaszczu tylko cywilne Fordy poprzywozil i mowi-Jest Ok....To podnosi nasza obronnosc...Glupszego rzadu i ministrow nie bylo w polskiej polityce..nigdy -moze tylko za Gomolki,

    • 7 3

  • bujda na resorach (6)

    Kolejna PIS-owska sciema!

    • 25 44

    • Najbliższe lotnisko w Berlinie i...spadaj (5)

      • 3 2

      • Ile zarabia ciec Horala za pilnowanie pastwiska - -? (3)

        Sam spadaj.

        • 1 4

        • polszewicko-sowiecka mendo od komora i tuska.. (2)

          moskwa to twoja stolica

          • 3 2

          • Dla mnie to ty jestes stara chabeta a nie zaden tygrys.

            Piowsko bolszewicki durniu bez szkoly.

            • 0 0

          • tow.tygrysow

            zgłoscie sie natychmaist na dalsze szkolenie na Łubuańce

            • 1 0

      • czekam na prom do Szwecji

        Pinokio poświęcił stępkę i stoczniowcy czekają na zlecenie. Ewentualnie pojadę samochodem elektrycznym - jednym z tego miliona obiecanego przez Matołuszka. Ale to chyba jeszcze trochę potrwa, jak budowa tego terminala gazowego.

        • 2 0

  • Jak się to ma do polityki klimatycznej!? Gaz ziemny (LNG) nie jest już paliwem kopalnym!?! (1)

    • 5 8

    • Gaz jest paliwem niskoemisyjnym, nieuku, trollu.

      • 3 0

  • nie zgadzam się! to zniszczy turystykę w naszej Gdyni! (3)

    • 11 41

    • turystyka w Gdynii (2)

      a co tam jest do oglądania ?

      • 12 3

      • Lotnisko za 100 baniek

        • 5 0

      • Z SeaTowers chyba widać Gdańsk.

        • 5 3

  • Nie no swietnie..brawo panowie -brawo!!! (7)

    Najpierw Naimski z Obajtkiem sprzedaja zbiorniki Lotosu do trzymania gazu obcym zagranicznym podmiota teraz kupuja bombe ktora ustawia w Zatoce Gdanskiej.Pomijam bezsens i nieracjonalnosc ich dzialan ale stwarza sie nam realne zagrozenie w razie ataku od morza.....Ktos jeszcze przypomina sobie wybuch,,azotow" w Iranie?...Dla mnie ci ludzie to jawni przestepcy pod parasolem rzadu i sil zewnetrznych.

    • 22 26

    • nieracjonalność (5)

      o tej nieracjonalności najlepiej świadczą przychody firmy - prawie 3 razy większe niż wcześniej...

      • 5 6

      • Tak przychody w 2020 r-to uwaga ...strata w wysokosci: 1.146400zl.....

        Kompleks instalacji ruszy w 2010 roku. Zwiększy zdolność przerobową rafinerii do ponad 10 mln ton ropy naftowej rocznie. Ponad 10 proc. ropy będzie pochodzić z własnego wydobycia - tłumaczył znaczenie nowej nazwy Paweł Olechnowicz, prezes spółki.

        Spółka zakłada, że zainwestowanie 5,6 mld zł w rozbudowę rafinerii w Gdańsku pozwoli w ciągu 5 lat zwiększyć przychody do 20 mld zł wobec niecałych 13 mld zł w 2006 r. Olechnowicz sprawil ,ze z przecietnej rafinerii Rafineria Gdanska stala sie najnowoczesniesza rafineria w Europie z pozyskiem ropy i gazu z wlasnych zrodel ...Ktory mogl rosnac...Dwa ci*le z ministerstwa zaoraly Lotos sprzedaly infrastrukture a dzbany z pisu mowia o 3 krotnosci zysku...Tak pisowskie miernoty dzieki Olechnowiczowi taki mial byc plan.Dzieki niemu a nie wam patalachy od rozwalki i zlodziejskiej prywatyzacji. Pisowskie ci*le potrafia tylko zadluzac na 10 nastepnych pokolen i sprzedawac najwazniejsze strategiczne aktywa pod pozorem budowy giganta-Orlenu.

        • 2 1

      • O czym ty bajasz ? Przychody Lotosu 3 razy wieksze? (3)

        Chyba ci cos sie na leb obsunelo.Do jakiego okresu to porownujesz?Nie wiem co brales koles ale nie dziel sie tym z innymi,

        • 5 4

        • no to albo jesteś niedowiarkiem albo zioło ci nie wyparowało z bani (2)

          zobacz ich wyniki finansowe na przestrzeni ostatnich 15 lat jednych i drugich (Orlen i Lotos) i ceny akcji na giełdzie.

          • 3 2

          • Ale nie mowimy osiolku o Orlenie a o rozpalcelowanym Lotosie

            I jak kolega zauwazyl byly w Lotosie megainwestycje,lotos 10+ ....Powtorze pytanie pajacyku-Jakie okresy czasu porownujesz ?Ceny Lotosu wczesniej 23 zl cena obecna 7 zl? i jakie 15 lat? Wiesz co znaczy ze zaklad sie modernizuje ?To znaczy ,ze moze nie byc dewidendy a zyski poszly w obiekty i obiekty do przerobu ropy ,ktore sa mega drogie.Nie zaklinaj kolego rzeczywistosci Lotos nie zarabia zadnej 3 -krotnosci.Musicie tam niezle cpac w tym ministerstwie.

            • 1 2

          • Trzeba to jeszcze porównać ze skalą inwestycji.

            Za pisu się nic nie robi i nic nie inwestuje (chyba że w kumpli) to i dochody są wyższe bo brakuje kosztu.

            • 4 2

    • Spoko! Już nie długo będą siedzieć!naimskiemu dawno się należy pudło !!!

      • 1 4

  • Opinia wyróżniona

    Czy nie lepiej rozbudowywać terminal w Świnoujściu ?

    Rozumiem Litwinów - szybkie uzyskanie niezależności energetycznej od Rosji.
    Po co nam 2-gi taki węzeł, przy konflikcie zbrojnym i tak się nie obronii. Ewentualna usterka w Świnoujściu ? - tam powinien być system redundantny / zapasowy, na tyle odseparowany, by awaria nie była w stanie zablokować całego gazoportu.

    • 11 21

  • Co wiedzal o nim Lepper?

    I czy jest pod parasolem mossadu?

    • 11 4

  • Naimski-To ile zarobia twoi koledzy z USA I Izraela na kontraktach za gaz i rope? (2)

    • 16 13

    • (1)

      na pewno nie tyle, co ziomki innych ekip z Rosji

      • 3 4

      • Zgadza sie-tam tez ma swoich.

        Nie wszystkich przerzucili mostem.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Magdalena Budnik

Odpowiedzialna za kształtowanie i realizację strategii finansowej i budżetu firmy, a także...

Najczęściej czytane