- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (22 opinie)
- 2 Jak zarabiać na giełdzie codziennie? (71 opinii)
- 3 Absolwent gdyńskiej "trójki" głównym naukowcem w OpenAI (65 opinii)
- 4 Elektrociepłownia gdyńska coraz bardziej ekologiczna (109 opinii)
- 5 Odwołano przetarg na terminal agro w Porcie Gdańsk (90 opinii)
- 6 Poczta Polska. Akcja protestacyjna (238 opinii)
Ceny w sklepach coraz wyższe. Inflacja widoczna w sieciach handlowych
Rekordowy poziom inflacji zaczyna być coraz bardziej widoczny w sieciach handlowych. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w lipcu 2021 r. wartość koszyka minimalnego, czyli zestawu produktów dostępnych w sieciach handlowych w najniższych cenach, wzrosła o 5,99 proc. Średnie ceny podstawowych produktów wzrosły o 2,25 proc. wobec czerwca 2021 r.
Tak wysoki poziom inflacji odbija się na cenach produktów spożywczych. W lipcu 2021 r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 229,98 zł.
To wzrost o 5,05 zł (2,25 proc.) w porównaniu do czerwca br. i o 0,97 zł (0,42 proc.) w porównaniu do lipca 2020 r.
Z zebranych danych wynika, że w 9 na 11 sieci objętych badaniem, ceny w lipcu br. były wyższe niż w czerwcu. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (5,78 proc.).
Ceny w górę, wydatki w dół. Oszczędzamy głównie na przyjemnościach
Zakupy coraz droższe
Lipiec 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale sprzedaż internetowej w stosunku do czerwca br. Ponownie spośród 10 analizowanych grup produktów pięć było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych (5) można było znaleźć w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mrożonki, słodycze i produkty sypkie). Dwie najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Makro (nabiał i napoje). Ani jednej najtańszej grupy produktów nie było w lipcu w kanale e-grocery oraz w sieciach Biedronka, Intermarché, Kaufland, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry
Lipiec pokazał, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderami są sieci: Auchan i Makro, które oferowały po 11 produktów w cenach minimalnych.
Gdzie najdrożej, a gdzie najtaniej?
Najwięcej najdroższych produktów (10) można było znaleźć w sieciach Tesco i E.Leclerc. Tuż za nim znalazł się kanał e-grocery (dziewięć produktów) oraz inna sieć Cash&Carry (sześć produktów). Najmniej najdroższych produktów odnotowano w lipcu 2021 r. w Biedronce, Auchan Carrefour i Makro (po jednym produkcie) oraz w Intermarché (dwa produkty).
Ceny energii będą rosły. W 2022 r. będą kolejne podwyżki
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 187,07 zł (więcej o 9,97 zł niż w czerwcu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 295,09 zł (więcej o 4,95 zł niż w czerwcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lipcu 2021 r. wyniosła 108,02 zł i jest ona o 5,02 zł mniejsza niż w czerwcu. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lipcu 2021 r. była wyższa o 5,99 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lipcu br. tańszy o 7,73 proc. niż w 2020 r.
Tanie przewozy już nie takie tanie
Największy spadek, tj. na poziomie 9,83 proc. odnotowano w sklepach Makro, w których średnia cena spadła o 23,88 zł. Największy wzrost cen względem 2020 roku odnotowano w zeszłym miesiącu w sklepach Tesco (6,43 proc.).
Opinie (497) ponad 10 zablokowanych
-
2021-08-13 08:45
Wczoraj słyszałem zapewnienie ze strony partii rządzącej, że w przyszłym roku inflacja wyhamuje
A jak mówią to będzie
- 21 5
-
2021-08-13 08:36
Wg premiera wynagrodzenia rosną szybciej
więc w czym problem...
- 32 3
-
2021-08-13 08:32
Jak możecie tak pisać
Przecież u nas nic nie drożeje a jak drożeje to jest dobre dla konsumenta - sam słyszałem.
- 29 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.