• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

DCT wybuduje kolejny terminal, ale już bez prezesa Wenzla

Robert Kiewlicz, Wioletta Kakowska-Mehring
11 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Za kilka lat gdański terminal DCT ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników".

W 2016 roku do gdańskiego portu będą wpływać kontenerowce o ładowności 18 tys. TEU, czyli największe na świecie. Właśnie podpisano umowę na dzierżawę gruntów pod budowę drugiego terminalu kontenerowego Deepwater Container Terminal. To może być ostatni projekt prezesa terminalu, Borisa Wenzla.



W ubiegłym roku minęło pięć lat, odkąd na plaży między Portem Północnym a Stogami zobacz na mapie Gdańska, wyrósł terminal kontenerowy DCT (Deepwater Container Terminal). Kontenerowiec "Götaland", który w 2007 roku zameldował się tu jako pierwszy, mógł zabrać nieco ponad 800 kontenerów. Cztery lata później cumowała tu już "Eleonora Maersk", w której ładowniach może zmieścić się 15,5 tys. takich samych kontenerów. W zaledwie pięć lat DCT stał się najszybciej rozwijającym się portem na Morzu Bałtyckim i liczącym się punktem na mapie transportowej. Jednak ambicje są większe. Stąd decyzja o budowie drugiego terminalu, a właściwie kolejnego stanowiska do obsługi kontenerowców. Za kilka lat gdański terminal ma być gotowy na przyjęcie "osiemnastotysięczników", bo teraz już takie statki zamawiane są w stoczniach.

- DCT to koń pociągowy gdańskiego portu - twierdzi Jerzy Melaniuk, wiceprezes zarządu ZMPG SA. - Tylko w ubiegłym roku terminal ten zwiększył przeładunki o ponad 30 proc. W 2012 roku w DCT przeładowano prawie 900 tys. kontenerów 20-stopowych.

Nowy terminal będzie usytuowany pomiędzy pirsem rudowym, a istniejącym już terminalem zobacz na mapie Gdańska. Port Gdański wydzierżawi na ten cel ok. 27 hektarów. Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa terminalu ma ruszyć za półtora roku, najpóźniej za dwa lata. Ma potrwać 18 miesięcy. Nowy terminal, czyli DCT2 ma zostać ukończony w 2016 roku. Inwestycja warta jest ponad 250 mln euro. To jednak nie koniec. W planach jest jeszcze kolejna, trzecia faza rozbudowy DCT. Jednak nie zdradzono szczegółów.

Czy trójmiejskie porty mają szansę stać się potentatami w branży transportowej?


Podpisana dziś umowa jest tzw. umowa przedwstępną. Teraz trafi ona do resortu skarbu, który na jej podstawie ma wydać decyzję i wówczas umowa stanie się wiążąca. Być może rozstrzygnie się to w ciągu półtora miesiąca.

- DCT od początku trzymało się harmonogramu jaki został wyznaczony, dlatego jestem pewien, że i tym razem wszystko przebiegnie zgodnie z planem - dodał Melaniuk.

Dziś terminal DCT współpracuje z duńskim armatorem Maersk Line, jednym z największych operatorów kontenerowych należących do koncernu A.P. Moller-Maersk. DCT obsługuje linię AE10 łączącą porty Dalekiego Wschodu z Europą. Co partner mówi o nowej inwestycji?

- Nie możemy jako armator komentować szczegółowo planów inwestycyjnych DCT Gdańsk. Współpracujemy od lat i z tej współpracy jesteśmy zadowoleni, dlatego oczywiście będziemy z uwagą śledzić wszelkie nowe inwestycje - mówi Tomasz Zwiercan, dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Europie Środkowej Maersk Line. - Na tym etapie nie możemy też komentować naszych własnych planów względem wykorzystania nowych możliwości przeładunkowych w DCT w kolejnych latach, ani tym bardziej planów innych armatorów. Z całą pewnością życzymy terminalowi DCT Gdańsk sukcesów związanych z planowaną inwestycją. Maersk Line popiera wszelkie plany rozwoju polskiej infrastruktury portowej, które powodują, że staje się ona coraz bardziej konkurencyjna, a obsługa w polskich portach bardziej efektywna. Przynosi to korzyści dla wszystkich stron, przede wszystkich jednak dla polskich przedsiębiorców - importerów i eksporterów - którzy będą w ten sposób sprawniej obsługiwani. Jest to też ważna inwestycja dla Portu, miasta i całego regionu.
Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie. Nowa inwestycja zwiększy możliwości przeładunkowe DCT do 4 mln TEU rocznie.

Władze DCT powtarzają jednak, że są klienci zainteresowani operowaniem w gdańskim porcie. Podczas ubiegłorocznej wizyty w Chinach delegacji przedstawicieli trójmiejskich portów i terminali z ministrem Sławomirem Nowakiem na czele, toczyły się rozmowy z armatorami Cosco i China Shipping. Być może to im będzie "dedykowany" nowy terminal? Cosco dysponuje 800 oceanicznymi kontenerowcami, które rocznie przewożą 400 mln ton towarów, zawijając do portów w 160 krajach. Szefowie Cosco już kilka razy wizytowali gdański port.

Budowa nowego terminalu to nie jedyne zmiany jakie nastąpią w DTC. Umowa podpisana w poniedziałek jest ostatnią umową jaką podpisze Boris Wenzel jako prezes DCT. W tym roku pożegna się ze stanowiskiem szefa terminalu.

- Złożyłem rezygnację ze stanowiska - powiedział Boris Wenzel. - Musiałem wybierać, albo poświęcić kolejne lata na rozbudowę DCT, albo rozpocząć nową przygodę gdzie indziej. Nie mogę zdradzić szczegółów, ale mogę powiedzieć, że przenoszę się do Hiszpanii i będę zarządzał grupą terminali należących do Noatum Ports. Mój następca zostanie wybrany w najbliższych tygodniach.



25 maja 2011 roku do Gdańska zawinął kontenerowiec "Eleonora Maersk". Ten kolos jest prawie trzy razy dłuższy od kontenerowca "Götaland", który jako pierwszy wpłynął do DCT.

Miejsca

Opinie (115) 9 zablokowanych

  • I co z tego skoro to w Gdyni jest największy i najważniejszy port w Polsce,Gdańsk to może konkurować (5)

    z Kolobrzegiem lub Ustką to jego liga

    • 10 35

    • O rany dziecko, jakby ci to wytłumaczyć... Od 2 lat Gdynia już nie jest największym i najważnijeszym portem (3)

      pod względem przeładunku, bardzo mi przykro.

      • 17 1

      • jakich 2 lat? (2)

        Gdynia nigdy nawet nie przekroczyla 20mln ton rocznie, wiec z czym do ludzi... Gdansk jest i byl najwiekszym polskim portem morskim, wyprzedzal go czasami zespol Szczecin-Swinoujscie (bo w "pojedynke" to nie mieli startu), Gdynia byla najwiekszym portem pod wzgledem przeladunkow kontenerow, ale to juz jak piszesz od 2 lat nieaktualne

        • 6 0

        • przecież napisałem pod względem przeładunków... (1)

          • 0 1

          • przeladunkow kontenerow bo nie przeladunkow ogolnie

            • 2 0

    • W jakim świecie żyją ci Gdynianie

      Czy oni nie widzą co się dzieje w Gdańsku a co w Gdyni. Gdynia stoi w miejscu. Porównanie do inwestycji w Gdańsku jest dla Gdyni przytłaczające. P.S. Gdański DCT jest największy w Polsce.

      • 23 1

  • Gdansk to potega,szkoda ze Gdynia w tyle zostala

    • 8 7

  • (7)

    No i port w Gdyni traci całkowicie rację bytu.

    • 72 43

    • i znowu gdanskie kompleksy.... (3)

      idzie ocieplenie - w Gdansku bedzie smierdziec jeszcze bardziej.... wspolczuje wam gdanszczanie

      • 7 20

      • Po prostu mamy potężną i obrzydliwą satysfakcję z tego, że utarliśmy nosa Gdyni, która przez lata (2)

        naśmiewała się z sąsiada i obrażała gdańszczan na każdym kroku tak jak ty to czynisz. Jak Kuba Bogu tak Bóg Kubie.

        • 18 5

        • Nie utarliśmy tylko...

          ...z okazji skoku cywilizacyjnego pod nazwą Euro2012 powstaje sieć drogowa która jest w stanie obsłużyć taką ilość ciągników siodłowych. A kolejarze znowu przesypiają i walczą o ulgi i bilety 1 klasa.
          I mam nadzieje, że cała PKP wyląduje na zielonej trawce 1 klasa.

          • 5 0

        • Przypominam że to inwestycja prywatna, czysty biznes a nie propagandowe małomiasteczkowe wojenki.

          • 10 4

    • Gdynia będzie na feedery i inne ochłapy. (2)

      • 29 16

      • Gdynia będzie już tylko portem dla Błyskawicy i Daru Pomorza (1)

        • 40 15

        • i Gawrona

          • 14 2

  • Zegnaj plażo Stogi (2)

    Teraz przebywanie tam to tortury. Zgrzyty, łomot, syreny i dzwonki - to uroki plaży Stogi.

    • 11 19

    • Istniejący już terminal jest na lewo od plaży, zaś nowy będzie za pirsem jeszcze bardziej na lewo

      Skoro nie przeszkadza terminal 1 to tym bardziej nie bedzie przeszkadzał położony dalej drugi terminal

      • 6 0

    • O czym ty pier......lisz? Babcia ci opowiadała o plaży, a ty masz bana na plażę od chrzestu?

      • 7 0

  • to tylko świadczcy o wielkości Gdańska... (3)

    ... że ciągle i we wszystkim z Gdynią rywalizuje!

    • 11 55

    • coś ci się chyba logika odwróciła...

      kto tu z kim rywalizuje i próbuje dorównać...

      • 11 2

    • a co ma do tego Gdańsk skoro to inwestycja prywatna?? Akurat w temacie portów to oba radzą sobie dobrze i z powodzeniem współistnieją, bo jest na to zapotrzebowanie

      • 25 3

    • ?

      • 18 0

  • Co wywiozą ? (2)

    Ciekawe co będą wywozić czy nas wyprzedany majątek narodowy ?

    • 10 31

    • pieniądze z amber gold ;)

      jw

      • 1 5

    • jaki "narodowy"?

      najwięcej owego "narodowego" majątku rozkradli samo Polacy, więc niech nie płaczą, że jest wykupiony i rozkradziony

      • 6 1

  • no tak

    a budowy nowego mostu kolejowego na martwej wiśle jeszcze nie zaczęli. ktoś tu wychodzi przed szereg ?

    • 7 2

  • A Budyniogrod już dawno jest na dnie (1)

    • 5 21

    • Śledziogród jest już poniżej dna

      • 11 2

  • Od strony Gdyni słychać było wielki huk.

    Prezesi terminala z Gdyni pękli z wrażenia.

    • 25 7

  • Hehe muszą wybudować drugi terminal, bo Maersk nie pozwala się innym panoszyć

    takie to umowy popodpisywali...:) ze nic oprócz MSK....:)

    • 12 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Podleśny

Sprawował funkcję Prezesa ATENY w latach 2007-2014. Doskonale zna branżę ubezpieczeniową - wcześniej pracował w Zarządzie Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń Ergo Hestia SA, uczestniczył także w rozwoju STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o. Jest absolwentem Wydziału Elektrycznego Politechniki Gdańskiej. Ukończył również wiele prestiżowych, międzynarodowych kursów z dziedziny ubezpieczeń i zarządzania.

Najczęściej czytane